Światowy Samochód Roku 2013 - znamy finalistów

Za dwa tygodnie poznamy zwycięzcę plebiscytu na Światowy Samochód Roku. Wiemy już, które modele awansowały do ścisłego finału tego prestiżowego konkursu

Słowem wstępu

Zgodnie ze świecką tradycją, podczas inauguracji Salonu Samochodowego w Nowym Jorku poznajemy zwycięzcę plebiscytu na Światowy Samochód Roku. A właściwie zwycięzców. W przeciwieństwie bowiem do europejskiego COTY, tu - poza głównym triumfatorem - wybierane są najlepsze modele w trzech dodatkowych kategoriach: Zielony Samochód Roku (Green Car of the Year), Sportowy Samochód Roku (World Performance Car) oraz Najpiękniejszy Samochód Roku (World Car Design of the Year).

Modele ubiegające się globalne laury, muszą spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze, pierwsze egzemplarze aut muszą zjechać z taśmy montażowej w okresie od 1 stycznia 2012 roku do 30 maja roku 2013. Po drugie, roczna produkcja danego modelu nie może być mniejsza niż 500 sztuk. Jury wybierające Światowe Samochody Roku składa się z 66 dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata. Warto wspomnieć, że w ów zacnym gronie znajduje się jeden Polak - Maciej Pertyński.

Tyle słowem wstępu. Czas przejść do tegorocznych finalistów. Zaczynamy od modeli ubiegających się o tytuł Ekologicznego Samochodu Roku.

Renault Zoe Renault Zoe Fot. Renault

Ekologiczny Samochód Roku (World Green Car)

Ze względu na złożoność współczesnych "zielonych" technologii, w wyborze Ekologicznego Samochodu Roku pomagało pięciu zewnętrznych ekspertów. To oni stworzyli krótką listę, z której dziennikarskie jury ostatecznie wybierze zwycięzcę. Jakie auta mają szansę na tytuł w tym roku? Są to, w kolejności alfabetycznej:

- Renault Zoe,
- Tesla Model S,
- Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Tych, którzy gardzą "zielonymi" technologiami, z pewnością zainteresuje następna konkursowa kategoria - Sportowy Samochód Roku (World Performance Car).

Ferrari F12berlinetta Ferrari F12berlinetta Fot. Ferrari

Sportowy Samochód Roku (World Performance Car)

W zeszłym roku zwyciężyło Porsche 911. W tym, producent z Zuffenhausen również ma szansę na triumf. Już siódmy raz, auto tej niemieckiej marki awansuje do ścisłego finału World Performance Car. Całkiem niezły wynik. Szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, iż od początku istnienia prestiżowego plebiscytu, było tylko osiem eliminacji. Oto trójka modeli, które zdaniem jurorów najbardziej zasługują na wygranie obecnej:

- Ferrari F12berlinetta,
- Porsche Boxster/Cayman,
- Toyota GT86/Subaru BRZ/Scion FR-S.

Jeśli w samochodach, od mocy silnika, ważniejsze są dla Was doznania estetyczne, musicie poznać finalistów kategorii World Car Design of the Year.

Aston Martin Vanquish Aston Martin Vanquish Fot. Aston Martin

Najpiękniejszy Samochód Roku (World Car Design of the Year)

W tej kategorii znaleźć można zarówno auta, które zakwalifikowały się do pierwszej tury całego konkursu jak i takie, które od początku startowały wyłącznie w samochodowym konkursie piękności. Podobnie jak w przypadku Ekologicznego Samochodu Roku, również i tu organizatorzy poprosili o pomoc ekspertów. Tym razem jednak, chodzi o znawców motoryzacyjnego wzornictwa. Po długich naradach, wskazali oni swoje rekomendacje. To spośród nich, dziennikarskie jury konkursu wybierze najpiękniejsze auto. W poprzedniej edycji zwyciężył Aston Martin Rapide. Tegoroczni pretendenci to:

- Aston Martin Vanquish,
- Jaguar F-Type,
- Mazda 6.

A jakie modele powalczą o najważniejszy tytuł Światowego Samochodu Roku? Czas poznać finalistów.

Mercedes A-klasa Mercedes A-klasa Fot. Mercedes | Mercedes A-klasa

Światowy Samochód Roku (World Car of the Year)

W pierwszej turze plebiscytu znalazły się 42 modele aut. W ciągu kilku miesięcy, jurorzy najpierw zawęzili pulę do dziesięciu aut, by następnie wyłonić ścisłą czołówkę. W tym roku batalia była tak wyrównana, że zamiast zwyczajowych trzech, do ostatecznej potyczki zakwalifikowały się cztery modele. Oto one:

- Mercedes Klasy A,
- Porsche Boxster/Cayman,
- Toyota GT86/Subaru BRZ/Scion FR-S,
- Volkswagen Golf.

Który z nich ma największą szansę na zwycięstwo? Większość z Was, chcąc nie chcąc, obstawia zapewne Volkswagena. Wszak nowe wcielenie niemieckiego kompaktu zgarnęło niedawno tytuł Europejskiego Samochody Roku (COTY). Na niekorzyść Golfa, w pewnym sensie, może działać fakt, że auto tej samej marki wygrało plebiscyt w roku ubiegłym. Przypomnijmy, że Światowym Samochodem Roku 2012 został Volkswagen Up!.

Werdykt poznamy już niebawem. Zwycięzca zostanie ogłoszony podczas inauguracji Salonu Samochodowego w Nowym Jorku, który startuje 28 marca.

Więcej o:
Komentarze (13)
Światowy Samochód Roku 2013 - znamy finalistów
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: 666

    Oceniono 11 razy 7

    Jak ten pseudo nowy golf wygra to będzie powtórka z EUROWIZJI.........

  • Gość: volvo

    Oceniono 3 razy 3

    na fotce jest super "hybrid", świadczą o tym 2 zajewielkie rury z tyłu auta...

  • Gość: 126p

    Oceniono 1 raz 1

    Jak wygra Golf to będzie oznaczało ile ten konkurs jest wart.
    Najpiękniejsze auto? Zdecydowanie Mazda 6, powinna być tez w drugiej kategorii z Golfem, żeby
    go zmiażdżyć.

  • Gość: Pantalaimon

    Oceniono 5 razy 1

    Gdybym ja miał wybierać, to wygrałyby:

    1. Ekologiczny - Tesla S
    2. Sportowy - Subaru BRZ
    3. Najpiękniejszy - zdecydowanie Jaguar F-Type
    4. Światowy Samochód Roku - Mercedes klasy A

    A zapewne będzie tak:

    1. Renault Zoe
    2. Ferrari F12 Berlinetta
    3. Aston Martin Vanquish
    4. VW Golf

  • Gość: wasyl

    0

    666 no to masz powtórkę Golf nie tylko wygrał ale zdecydowanie pokonał przeciwników, zgadzam się z wyborem w końcu VW pokazuje całkiem nowy model

  • obywatel_nienumerowanej_rp

    Oceniono 2 razy 0

    WYBIERACIE SZMELCWAGENA SAMOCHODEM ROKU STOP ALBO NIE DORZUCAMY SIĘ DO UNIJNEJ KASY STOP ANGELA M.

    Niestety, nic nie ma takiego wpływu na gust i rozsądek społeczeństwa jak pieniądze.

    Z drugiej strony - powiew świeżości czuć w tej czwórce wyłącznie od GT86 i jego klonów, choć piękne te samochody nie są. Po prostu brakowało na rynku konkurencji dla 370Z czy S2000.
    Reszta - smutne popłuczyny po pierwowzorach (może A-klasa ma nieco lżejszy niż do tej pory wygląd - widać też aspiracje do konkurowania z 1-ką BMW).
    Ale zakute konserwatywne łby uważają każdą kolejną generację golfa za nie_wiadomo_co i lachują się nad tym dresowozem jak biskup nad zdjęciami dzieci z pierwszej komunii.

  • gti35

    Oceniono 10 razy 0

    Jaki salon, taki plebiscyt, i tacy jurorzy ...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX