40 lat Hondy Civic

Koty mają dziewięć żyć, a prawdziwa jazda zaczyna się po czterdziestce. Dlaczego to ważne? Bo obecnie w sprzedaży jest dziewiąta generacja Civica, a historia tej kompaktowej Hondy zaczęła się 40 lat temu. Trzeba to uczcić!
Honda Civic Honda Civic Honda

Co to za model?

Civic, choć już w średnim wieku, wcale nie jest najstarszym japońskim kompaktem. Toyota Corolla i Nissan/Datsun Sunny zadebiutowały w 1966 roku, a Mazda Familia, która jest przodkiem dzisiejszego modelu 3, wyjechała na drogi w 1963 roku, wyprzedzając Hondę o dekadę. Tyle tylko że żaden z tych modeli nie był numerem 1 w Kanadzie przez 14 lat i nie wskoczył na pierwsze miejsce sprzedaży w USA, przerywając tym samym (tylko na miesiąc, ale zawsze) właściwie niekończącą się dominację Forda F150. Do tej pory ponad 21 milionów sztuk wszystkich generacji Hondy Civic trafiło do klientów, w międzyczasie zdobywając ponad 60 różnych nagród.

>>> Szukasz Hondy Civic za 7 tys. zł? Tu ją znajdziesz <<<

Honda N600 Honda N600 Honda

Przodek

Autem, którego podzespoły posłużyły do budowy Civica, był maluch N600, który zaliczał się do klasy kei, czyli był malusieńki (2,99 m długości). Poza tym wyglądał jak klasyczne Mini i był pierwszym modelem Hondy oficjalnie importowanym do USA.

>>> Szukasz Hondy Civic za 7 tys. zł? Tu ją znajdziesz <<<

Honda Civic Honda Civic Honda

Honda Civic I (1973 - 1979)

Civic pierwszy to N600, tyle tylko że powiększony w każdą stronę (3,5 m długości) i wizualnie bardziej dorosły. Najpierw w ofercie pojawił się trzydrzwiowy hatchback, a potem dwu- i czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowy hatchback i kombi. Pierwsza generacja miała jeden wielki problem - rdzę. Zżerała auto już trzy lata po zakupie, co, trzeba przyznać, mogło być denerwujące. Na plus zaliczamy dostępną w opcji klimatyzację i tytuł japońskiego samochodu roku.

>>> Szukasz Hondy Civic za 7 tys. zł? Tu ją znajdziesz <<<

Honda Civic

Honda Civic Honda Civic Honda

Honda Civic II (1980 - 1983)

Druga generacja straciła nieco wizualnego uroku na rzecz nowocześniejszych, bardziej kanciastych kształtów. Z oferty wersji nadwoziowych wypadł 2-drzwiowy sedan, choć nie do końca. W oparciu o płytę podłogową drugiego Civica Honda zbudowała pierwszą generację modelu Prelude (każda kolejna miała więcej wspólnego z Accoordem). Ciekawostka - Civic 2 był samochodem 1980 roku w USA.

>>> Szukasz Hondy Civic za 7 tys. zł? Tu ją znajdziesz <<<

Honda Civic

Honda Civic

Honda Civic Honda Civic Honda

Honda Civic III (1983 - 1987)

Ta generacja zasłynęła tym, że oprócz siebie dała nam wiele innych modeli. Jakie? Kolejne coupé w ofercie Hondy (model CR-X), jednego z pierwszych minivanów w historii (Shuttle, czyli wersja kombi z wyższym nadwoziem) i Rovera 213/216. Trzeci Civic zyskał przezwisko Breadbox (chlebak) i zdobył motoryzacyjnego Oscara w Japonii (za rok 1984).

>>> Szukasz Hondy Civic za 7 tys. zł? Tu ją znajdziesz <<<

Honda Civic

Honda Civic

Honda Civic Honda Civic Honda

Honda Civic IV (1987 - 1991)

Kolejna generacja też za długo nie pozostała w produkcji, bo raptem przez 4 lata, choć to i tak dłużej niż dwie poprzednie. Wzorem przodka, niektóre wersje oferowane były z napędem na cztery koła (m.in. kombivan Shuttle, który w tym momencie, z terenowym bodykitem nadwozia, był już rasowym crossoverem). Podstawowy model, podobnie jak poprzednik, to trzydrzwiowy hatchback, który wciąż jednak nie przekroczył bariery 4 m długości (taka sztuka udała się dopiero następcy). Z nowości technicznych warto wspomnieć o niezależnym tylnym zawieszeniu i silnikach VTEC.

>>> Szukasz Hondy Civic za 7 tys. zł? Tu ją znajdziesz <<<

Honda Civic

Honda Civic

Honda Civic

Honda Civic Honda Civic Honda

Honda Civic V (1991 - 1995)

Tę generację zapamiętamy za nowoczesny, aerodynamiczny, po japońsku precyzyjny wygląd. Poza tym ta wersja Hondy jako pierwsza nie była dostępna w wersji kombi (poprzednika zastąpiła Orthia, która technicznie była szóstą generacją Civica, ale trudno było to zauważyć). Nowością był natomiast model Coupé o klasycznym, eleganckim, przyprawionym na sportowo nadwoziu. Do tej pory nie zdarzyło się też, by jeden model dwukrotnie został japońskim autem roku (Civic V triumfował w 1991 i 1992 roku).

>>> Szukasz Hondy Civic za 7 tys. zł? Tu ją znajdziesz <<<

Honda Civic

Honda Civic

Honda Civic Honda Civic Honda

Honda Civic VI (1996 - 2000)

Ten model jest ważny, bo jako pierwszy w całej historii Civica dostępny był w wersji Type R. Zmiany w stosunku do zwykłych odmian? Mniej materiałów wygłuszeniowych, lżejsze koła, cieńsze szyby, blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi oraz w sporej części składany ręcznie silnik. I co to był za silnik! Miał 1,6 l pojemności i moc 185 KM - mało który wolnossący silnik nawet teraz wyciska więcej koni z litra pojemności. Z gadżetów warto wspomnieć o kierownicy Momo, fotelach Recaro, dźwigni zmiany biegów z tytanu i czerwonych dywanikach. Smakowita bryka, na dodatek żwawa (6,8 s do setki, maks. 235 km/h). Poza tym nic ciekawego - pojawiła się wersja kombi (nieco inna stylistycznie od hatchbacka i sedana), było coupé dla USA i bracia bliźniacy z rodziny Rovera (200 i 400) i MG (ZR).

>>> Szukasz Hondy Civic za 7 tys. zł? Tu ją znajdziesz <<<

Honda Civic

Honda Civic

Honda Civic Honda Civic Honda

Honda Civic VII (2000 - 2005)

Tak jak poprzednik wykazał chęć do sportowej jazdy, tak siódma generacja pokazała, że z tęsknotą patrzy na vany (dotyczy hatchbacków, sedany były normalnej wysokości) i że potrafi oszczędzać. Dlaczego? Civic siódmy to pierwsza generacja kompaktowej Hondy, która została poddana hybrydyzacji (87 benzynowych koni wspomaga 13 elektrycznych). To także powrót do pięciodrzwiowej wersji hatchback i utrzymanie tradycji, że wersje z parzystą ilością drzwi różnią się stylistycznie od tych z nieparzystą.

>>> Szukasz Hondy Civic za 7 tys. zł? Tu ją znajdziesz <<<

Honda Civic

Honda Civic

Honda Civic Honda Civic Honda

Honda Civic VIII (2006 - 2011)

Ósmego Civica zapamiętamy za kosmiczne nadwozie. Hatchback to jeden z najbardziej futurystycznych samochodów nie tylko w klasie, ale w ogóle w historii. Przezroczysta atrapa chłodnicy, trójkątne wydechy, dwupiętrowa deska rozdzielcza - czegoś takiego nie spotyka się na co dzień. Ideowo bez zmian - sedan jest elegantszy niż hatchback i dostępny w wersji hybrydowej, coupé wciąż kusi przede wszystkim Amerykanów, wersji kombi tym razem brak, a Type R z zaprzęgiem 200 KM dawał radę.

>>> Szukasz Hondy Civic za 7 tys. zł? Tu ją znajdziesz <<<

Honda Civic

Honda Civic

Honda Civic Honda Civic fot. Honda

Honda Civic IX (2011 - obecnie)

Ostatni Civic to poprzednik po bardzo głębokim liftingu - hatchback wciąż jest kosmiczny, ale już nie tak spójny i udany. Szkoda, że sedan wygląda jak poprzednik poprzednika i szkoda, że w USA auto miało ciężkie przejścia. Organizacja Consumer Reports uznała, że nowy Civic nie zasłużył na miano rekomendowanego (Recommended), co zmusiło Hondę do przeprowadzenia liftingu już w rok po debiucie. Poprawiono wygląd, wzbogacono wyposażenie i dopieszczono właściwości jezdne. Skąd taka pomyłka? Honda twierdzi, że Civic powstawał w czasach kryzysu i była przekonana, że w związku z kiepską sytuacją ekonomiczną klienci zrezygnują z kilku świecidełek na rzecz niższej ceny. Nie zrezygnowali i chcieli więcej, więc Honda im dała więcej. I znowu jest rekomendowana. I znowu bije rekordy popularności.

>>> Szukasz Hondy Civic za 7 tys. zł? Tu ją znajdziesz <<<

Honda Civic

Honda Civic

Więcej o:
Copyright © Agora SA