Szalone lata 80. Część pierwsza

Lata 80-te to wspaniały czas samochodów bez elektronicznych gadżetów i spowalniaczy. Czas, w którym rodziły się legendy i ikony wielkości Porsche 959 czy Ferrari F40. W tylno napędowych BMW czy Mercedesach nie trzeba było wyłączać systemu ESP, a w telewizji leciała Dynastia, Policjanci z Miami i Sabrina, która wszystkich porażała swoim biustem. Zapraszamy was na małą podróż w przeszłość. Powrót do lat 80. i nasz wybór tych najlepszych samochodów, najciekawszych zdarzeń i ciekawych osób tamtych czasów. 
Nowe 959 kosztowało w 1986 roku astronomiczne 420 000 marek. Nowe 959 kosztowało w 1986 roku astronomiczne 420 000 marek. Nowe 959 kosztowało w 1986 roku astronomiczne 420 000 marek.

Porsche 959 | Dynastia

Samochód, który w momencie premiery (1986 rok) był najbardziej technologicznie zaawansowanym samochodem na świecie. Po raz pierwszy pokazano go w 1983 roku na targach motoryzacyjnych i niemal od razu wpłynęło 200 zamówień. Jednak produkcja seryjna ruszyła dopiero cztery lata później. Żadne inne auto z Zuffenhausen nie jeździło wcześniej tak jak to. Drogowa wersja powstała nie tylko z powodu kolejki klientów, ale głównie po to, żeby sprostać wymogom FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) i umożliwić dopuszczenie auta do rywalizacji sportowej. Było to swego czasu najszybsze auto na naszej planecie. Przyspieszenie do 100 km/h zajmowało 3,7 sekundy. Do 200 km/h 13,2 sekundy. 400 metrów ze startu stojącego 959 uzyskiwał w 11,8 sekundy! O osiągi dba 2,9 litrowy boxer o mocy 450 KM. Moc uzyskiwana jest za pomocą dwóch turbosprężarek.

Wyprodukowano 288 egzemplarzy w tym tylko 29 sztuk w wersji Supersport. To Porsche 959 utworzyło w latach 80-tych ligę drogowych aut supersportowych. Prekursor wszystkich wspaniałych maszyn osiągających dzisiaj prędkość powyżej 300 km/h. Jedno z najważniejszych aut jakie Porsche wyprodukowało.

w 1992 roku Porsche wyprodukowało krótką serię ośmiu samochodów, które zostały sprzedane za kwotę 747 000 marekw 1992 roku Porsche wyprodukowało krótką serię ośmiu samochodów, które zostały sprzedane za kwotę 747 000 marek

Każde źródło podaje inną liczbę wyprodukowanych egzemplarzy. Najczęściej jest to 288 egzemplarzy w tym tylko 29 sztuk w wersji SupersportKażde źródło podaje inną liczbę wyprodukowanych egzemplarzy. Najczęściej jest to 288 egzemplarzy w tym tylko 29 sztuk w wersji Supersport

Napęd przenoszony jest na cztery koła, a moc rozdzielana jest elektronicznie.Napęd przenoszony jest na cztery koła, a moc rozdzielana jest elektronicznie.

Przez długi czas 959 było najszybszym Porsche. Auto rozpędzało się do 317 km/h. Przez długi czas 959 było najszybszym Porsche. Auto rozpędzało się do 317 km/h.

w 1984 i 1986 roku rajdowo/wyścigowe wersje pokazały wygrały w rajdzie Paryż - Dakarw 1984 i 1986 roku rajdowo/wyścigowe wersje wygrały w rajdzie Paryż - Dakar

Wnętrze 959 -urok i styl lat 80-tychWnętrze 959 - urok i styl lat 80-tych

Dynastia
Najsłynniejsza opera mydlana w historii telewizji amerykańskiej. Serial emitowany był w USA przez telewizję ABC od 13 stycznia 1981 do 11 maja 1989. powstało 9 sezonów i 220 odcinków. To saga bogatej rodziny Carringtonów. Pozwólcie, żę fabuły nie będziemy wam opisywać. Warto jednak wiedzieć, że serialowa zołza Alexis (Joan Collins), czyli była żona Blaka Carringtona i jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci TV lat 80-tych znalazła się w serialu dopiero w drugim sezonie. Jest do dzisiaj wzorem i legendą intrygantki. Ludzie chyba lubią złe kobiety, bo od tego momentu oglądalność poszła w górę.

Najsłynniejsza opera mydlana lat 80-tychNajsłynniejsza opera mydlana lat 80-tych

Dynastia

Najsłynniejsza opera mydlana w historii telewizji amerykańskiej. Serial emitowany był w USA przez telewizję ABC od 13 stycznia 1981 do 11 maja 1989. powstało 9 sezonów i 220 odcinków. To saga bogatej rodziny Carringtonów. Pozwólcie, żę fabuły nie będziemy wam opisywać. Warto jednak wiedzieć, że serialowa zołza Alexis (Joan Collins), czyli była żona Blaka Carringtona i jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci TV lat 80-tych znalazła się w serialu dopiero w drugim sezonie. Jest do dzisiaj wzorem i legendą intrygantki. Ludzie chyba lubią złe kobiety, bo od tego momentu oglądalność poszła w górę.

Modelu M3 2.5-16v Sport Evolution powstało tylko 600 sztuk To najszybsze i najmocniejsze M3 generacji E30 - 238 KM, 248 km/h, 0-100: 6,2 sekundy Modelu M3 2.5-16v Sport Evolution powstało tylko 600 sztuk To najszybsze i najmocniejsze M3 generacji E30 - 238 KM, 248 km/h, 0-100: 6,2 sekundy Modelu M3 2.5-16v Sport Evolution powstało tylko 600 sztuk To najszybsze i najmocniejsze M3 generacji E30 - 238 KM, 248 km/h, 0-100: 6,2 sekundy

BMW M3 | Boris Becker

Zaprezentowana w 1982 roku "trójka" bez wątpienia należy do grona motoryzacyjnych ikon lat 80. Model M3 E30 to jeden z najlepszych klasyków rodem z Monachium. Auto pojawiło się w 1986 roku. Powstał jako homologacyjny model do startów w wyścigach DTM. Nie wyglądał spektakularnie, ale właśnie taki był w prowadzeniu. Znacznie zmodyfikowana karoseria z cywilną odmianą dzieliła tylko maskę i dach. Charakterystyczne są mocno wybałuszone błotniki. Do napędu auta posłużyła rzędowa "czwórka" o pojemności 2,3 lub 2,5 litra i mocy 195-238 koni, połączona z 5-biegową skrzynią Getrag. 195-konna wersja osiągała setkę w 7,5 s i rozpędzała się maksymalnie do 235 km/h.

Model E 30 oferowany był tylko w wersji coupe i cabrio. Wersja z 215 konnym silnikiem (od 1989 do 1991 roku) rozpędzała się do 241 km/h i przyspieszała do setki w 6,7 sekundy. Jak widać lata 80-te przyniosły w motoryzacji wiele ciekawych pomysłów, które służą nam do dziś. BMW M3 jest tego idealnym przykładem. Zabawa na najwyższym poziomie za rozsądne pieniądze.

 

Przez liczne zmiany karoserii opór powietrza zmniejszył się do Cw-0,33Przez liczne zmiany karoserii opór powietrza zmniejszył się do Cw-0,33

BMW M3 E30, produkowany był w dwóch wersjach nadwozia: coupé oraz kabrioletBMW M3 E30, produkowany był w dwóch wersjach nadwozia: coupé oraz kabriolet

M3 to model z największa liczbą zwycięstw w historii koncernu BMWM3 to model z największa liczbą zwycięstw w historii koncernu BMW

Model BMW M3 E30 był produkowany z przeznaczeniem na rynek europejski, japoński oraz amerykańskiModel BMW M3 E30 był produkowany z przeznaczeniem na rynek europejski, japoński oraz amerykański

Produkcja kabrioletu na rynek europejski została zakończona w czerwcu 1991 roku Produkcja kabrioletu na rynek europejskim została zakończona w czerwcu 1991 roku

Coupe schodziło z taśmy produkcyjnej do grudnia 1990 rokuCoupe schodziło z taśmy produkcyjnej do grudnia 1990 roku

 

Nietypowo pierwszy bieg znajduje się tam gdzie normalnie drugiNietypowo pierwszy bieg znajduje się tam gdzie normalnie drugi

Boris Becker
Potężny serwis przyniósł mu przydomek Bum-Bum. W 1985 roku, jako 17-latek zdobył mistrzostwo Wimbledonu.  Boris Becker był najmłodszym triumfatorem turnieju wielkoszlemowego i pierwszym niemieckim mistrzem Wimbledonu oraz pierwszym zwycięzcą, który nie figurował na liście rozstawionych. Rok później tytuł obronił i pokonał w finale Ivana Lendla. Trzecie zwycięstwo na Wimbledonie odniósł w 1989. Wygrał także dwukrotnie Australian Open oraz w 1989 roku US Open. Sezony 1985-1996 kończył w pierwszej dziesiątce na świecie i wielokrotnie kwalifikował się do turnieju Masters.oraz pierwszym zwycięzcą, który nie figurował na liście rozstawionych. Rok później tytuł obronił i pokonał w finale Ivana Lendla. Trzecie zwycięstwo na Wimbledonie odniósł w 1989. Wygrał także dwukrotnie Australian Open oraz w 1989 roku US Open. Sezony 1985-1996 kończył w pierwszej dziesiątce na świecie i wielokrotnie kwalifikował się do turnieju Masters. To jeden z najlepszych tenisistów lat 80-tych.

Boris Becker - najmłodszym triumfator turnieju wielkoszlemowego i pierwszy niemiecki mistrzem WimbledonuBoris Becker - najmłodszym triumfator turnieju wielkoszlemowego i pierwszy niemiecki mistrzem Wimbledonu

 

Oficjalnie powstał tylko jeden egzemplarz kolorze w białym, który został zamówiony przez Sułtana Brunei Oficjalnie powstał tylko jeden egzemplarz kolorze w białym, który został zamówiony przez Sułtana Brunei Oficjalnie powstał tylko jeden egzemplarz kolorze w białym, który został zamówiony przez Sułtana Brunei

Ferrari F40 | Modern Talking

Ukazało się rok później od Porsche 959 (1987 rok) i bez wątpienia należało do najbardziej szalonych aut dekady. F40 zostało zbudowane dla uczczenia 40 urodzin Ferrari. Napakowano do niego tyle techniki i rozwiązań z wyścigów ile można tylko było do auta przeznaczonego na normalne drogi zmieścić. Nadwozie jest dziełem Pininfariny. To kompozytowe panele wykonane z wzajemnie ze sobą posklejanych włókien węglowych. Pod nim zamontowano rurową ramę przestrzenną, do której zamocowany jest silnik. Jednostka napędowa ma skromne 3 litry pojemności, osiem cylindrów w układzie V i 479 KM mocy i dwie turbosprężarki firmy IHI. Prędkość maksymalna - 324 km/h, przyspieszenie do setki - 4,0 sekundy, przyspieszenie do 200 km/h 10,6 sekundy i masa własna - 1100 kg gwarantują niezapomniane przeżycia. To jedno z najbardziej dzikich i narowistych samochodów jakie wyprodukowano. Chętnych było dużo więcej niż zakładało Ferrari, że w sumie Maranello opuściło 1315 samochodów z czego aż 900 w pierwszym roku produkcji. Fabrykę opuściły tylko dwa egzemplarze w kolorze czarnym, dziewięć w żółtym, jeden w białym, który został zamówiony przez Sułtana Brunei. Reszta F40 polakierowana jest na czerwono. Auto kosztowało w swoim czasie 444 000 marek.

 

Ferrari F40 budowany był w latach 1987-1992Ferrari F40 budowany był w latach 1987-1992

Fabrykę opuściło 1315 samochodówFabrykę opuściło 1315 samochodów

silnik ma skromne 3 litry pojemności, osiem cylindrów w układzie V i 479 KM mocysilnik ma skromne 3 litry pojemności, osiem cylindrów w układzie V i 479 KM mocy

Prędkość maksymalna - 324 km/h, przyspieszenie do setki - 4,0 sekundy, przyspieszenie do 200 km/h 10,6 sekundyPrędkość maksymalna - 324 km/h, przyspieszenie do setki - 4,0 sekundy, przyspieszenie do 200 km/h 10,6 sekundy

F40 bazuje na modelu GTO Evoluzione (wyczynowa wersja 288 GTO)F40 bazuje na modelu GTO Evoluzione (wyczynowa wersja 288 GTO)

Wnętrze F40 jest bardzo spartańskieWnętrze F40 jest wyścigowo spartańskie

Od 100 do 200 km/h F40 przyspiesza w czasie 6,4 sekundyOd 100 do 200 km/h F40 przyspiesza w czasie 6,4 sekundy

 

 

Modern Talking

Był czas, że grupę Modern Talking znał cały świat. Producent muzyczny Dieter Bohlen i piosenkarz Thomas Anders spotkali się w 1983 roku. Początkowo firma fonograficzna nie wierzyła w sukces duetu i zainwestowała bardzo małe środki w promocję i całe przedsięwzięcie. W październiku 1984 roku pojawił się pierwszy singiel You?re My Heart, You?re My Soul, który stał się międzynarodowym hitem. Każdy kolejny singiel - Cheri, Cheri Lady, Brother Louie, był przebojem trafiającym na pierwsze miejsce list przebojów. Modern Talking był pierwszą zachodnią grupą, której płyty mogły być oficjalnie sprzedawane w ZSRR. W sumie, w latach 80-tych grupa sprzedała ponad 60 mln płyt.

 

Grupa Modern Talking nagrała 12 albumówGrupa Modern Talking nagrała 12 albumów

Tylko 170 egzemplarzy Sport quattro trafiło do prywatnych rąk Tylko 170 egzemplarzy Sport quattro trafiło do prywatnych rąk Tylko 170 egzemplarzy Sport quattro trafiło do prywatnych rąk

Audi Sport quattro | Kostka Rubika

Podczas salonu genewskiego w 1980 roku Audi zaprezentowało model Quattro. Niemcy za główny cel postawili sobie zrewolucjonizowanie rajdów samochodowych. Volkswagena Iltisa z 1967 roku był prekursorem wszystkich modeli quattro ze znaczkiem Audi. 10 lat później układ napędowy zastosowano an próbę w Audi 80. Wykorzystującego technologię napędu quattro Niemcy zbudowali nowy model. Do 1986 roku wykorzystywała ona centralny mechanizm różnicowy z przekładnią stożkową, a później centralny mechanizm różnicowy typu Torsen (nazwa pochodzi od słów "torque sensing"), który samoczynnie steruje rozkładem momentu na kołach. W latach 80-tych Quattro zawojowało trasy rajdowe. Ten napęd zmienił sport motorowy. W 1985 zadebiutował model Sport Quattro S1 z ponad 600-konnym silnikiem, połączonym z 6-biegowym automatem. Auto ostre jak żyletka. Niewielu kierowców radziło sobie z opanowaniem tej bestii. Jednym z nich był Walter Röhrl, który wygrał m.in "wyścigu do chmur" - Pikes Peak International Hill Climb. Oprócz tego w 1982 i 1983 Audi wygrało tytuł mistrza świata. Powstało tylko 220 sztuk krótkiej, cywilnej wersji Audi Sport quattro. 134 sztuki w kolorze czerwonym, 48 w białym, 21 w kolorze granatowym, 15 z zielonym lakierem i dwa czarne. W grudniu 1984 roku cena Sport quattro wynosiła 195 000 marek Dla porównania Porsche 911 Turbo kosztował w tym samym czasie 100 000 marek. Na zakończenie produkcji, 1 stycznia 1985 roku cenę podniesiono do 203 850 marek.

 

Szosowa wersja Sport quattro osiąga moc 306 KM i przyspiesza do setki w 4,9 sekundySzosowa wersja Sport quattro osiąga moc 306 KM i przyspiesza do setki w 4,9 sekundy

Wyścigowe Audi osiągało 530 KM mocy, przyspieszało do setki ze skrzynią Porsche w 2,6 sekundy, a z manualną przekładnią w 3,1 sekundy. Model Pikes Peak miał 598 KM mocy, 0-100 osiągał poniżej 2,5 sekundyWyścigowe Audi osiągało 530 KM mocy, przyspieszało do setki ze skrzynią Porsche w 2,6 sekundy, a z manualną przekładnią w 3,1 sekundy. Model Pikes Peak miał 598 KM mocy, 0-100 osiągał poniżej 2,5 sekundy

Walter Röhrl zwyciężył specjalnie przygotowanym Audi wyścig Pikes Peak International Hill Climb.Walter Röhrl zwyciężył specjalnie przygotowanym Audi wyścig Pikes Peak International Hill Climb.

 

 

Audi Sport quattro produkowane było tylko przez rok (1984-1985)Audi Sport quattro produkowane było tylko przez rok (1984-1985)

Oryginalne Audi Sport quattro kosztuje około pół miliona złotychOryginalne Audi Sport quattro kosztuje dzisiaj minimum pół miliona złotych

Kostka Rubika

Co prawda wynaleziona została w 1974 roku przez inżyniera lotnictwa żydowskiego pochodzenia, Węgra Ernő Rubika, ale szczyt jej sławy bezsprzecznie przypada na lata 80-te. Co ciekawe w 1976 r. taką samą kostkę skonstruował i opatentował w Japonii inżynier Terutoshi Ishige. Międzynarodowe prawa do słownych znaków towarowych "Rubik" i "Rubik's" oraz do znaku graficznego "Rubik's Cube" należą do firmy Seven Town. W Polsce w okresie 1983-1993 prawa do znaku słownego "kostka Rubika" należały do Konsumex Külkereskedelmi Vallalat z Budapesztu, ale po 10 latach od zarejestrowania nie zostały przedłużone i wygasły. Zabawa kostką polega na takim ułożeniu kwadratów, aby na każdej ścianie wszystkie posiadały jeden kolor. Składa się ona z 26 sześcianów i przegubu umieszczonego w środku. Przegub ten umożliwia każdej z zewnętrznych warstw kostki obrót wokół osi prostopadłej do danej warstwy i przechodzącej przez środek kostki. Liczba kombinacji różnych ułożeń kostki 3x3x3 wynosi ponad 43 tryliony. Ernő Rubik pierwszy raz układał kostkę przez miesiąc. W 1995 wiedziano że optymalna liczba zawiera się w przedziale 19-29, czyli istnieje pomieszana kostka którą da się ułożyć tylko w 19 lub więcej ruchach, oraz każdą kostkę da się rozwiązać w 29 ruchach lub mniej. W 2010 przez zespół matematyków przy pomocy serwerów google udowodnił, iż 'boską' liczbą dla Kostki Rubika jest 20. Oznacza to że każde ułożenie można rozwiązać maksymalnie 20 ruchów (choć zazwyczaj wystarczy 15-19 ruchów).

 

W 1981 roku kostka Rubika przeżywała swój złoty czas. Sprzedano wtedy 160 mln egzemplarzy magicznej kostki. Do Polski dotarła w 1983 rokuW 1981 roku kostka Rubika przeżywała swój złoty czas. Sprzedano wtedy 160 mln egzemplarzy magicznej kostki. Do Polski dotarła w 1983 roku

205 okazał się przebojem - wyprodukowano go w ilości 5,3 mln egzemplarzy. Model Gti stał się również hitem 205 okazał się przebojem - wyprodukowano go w ilości 5,3 mln egzemplarzy. Model Gti stał się również hitem 205 okazał się przebojem - wyprodukowano go w ilości 5,3 mln egzemplarzy. Model Gti stał się również hitem

Peugeot 205 GTi | Policjanci z Miami

To Niemcy wymyślili kompaktowe GTI. Jednak w latach 80-tych pałeczkę i panowanie w tej klasie przejęli Francuzi z modelem 205 GTi. Model zadebiutował w 1984 roku, a ogólnie 205 uratował koncern PSA przed bankructwem. Początkowo modele GTi miały 105 KM mocy, ale nawet tak, zdawać by się mogło niewielka liczba koni mechanicznych pozwalała rozpędzić się do 193 km/h i przyspieszyć do setki poniżej 10 sekund. Sportowa wersja wyróżniała się 14calowymi, aluminiowymi felgami Speedline z oponami o rozmiarze 185/60, zewnętrznym ospojlerowaniem, kubełkowymi fotelami, czerwoną wykładziną dywanową i dwu ramienną kierownicą z logiem GTI. W 1985 roku Peugeot Talbot Sport wypuścił specjalny kit zwiększający moc standardowego silnika z aluminiowym blokiem ze 103 KM do 125KM. Rok później moc bazowej  jednostki powiększono do 113 KM. Konkurencja jednak nie spała, więc w 1987 roku znowu wzrosła moc silnika, tym razem do 128 KM. To pozwalało przekroczyć barierę 200 km/h (207 km/h). Jednak nie osiągi, a powadzenie było w GTi najważniejsze. Rywale jak Uno Turbo czy Renault 5 Turbo prowadziły się jak auta z poprzedniej epoki. W deszczową pogodę małym, sportowym francuzem można było nawet dotrzymać kroku Porsche 911. Mimo, że model 205 był uznawany na zachodzie jako samochód dla pań na model GTi w 86% decydowali się mężczyźni.

W kilkuset egzemplarzach wyprodukowano wersję Turbo 16 (T16) skonstruowaną wspólnie przez Peugeota i firmę Talbot. Auto miało napęd na 4 koła, silnik umieszczony centralnie o pojemności skokowej 1778 cm³ wraz z turbosprężarką. T16 był krótszy od Lancii Delty, lecz miał większy rozstaw osi. Samochodem takim jeździł m.in. Ari Vatanen wygrywając Rajdowe Mistrzostwa Świata oraz Rajd Dakar w 1987 roku za pierwszym podejściem.

 

Rewelacyjne właściwości jezdne były domeną 205 Gti. Rywale nie mieli szansRewelacyjne właściwości jezdne były domeną 205 Gti. Rywale nie mieli szans

Przed 1983 rokiem nikt nie spodziewał się takiego modelu ze znaczkiem PeugeotaPrzed 1983 rokiem nikt nie spodziewał się takiego modelu ze znaczkiem Peugeota

Lekka karoseria i niski opór powietrza (Cw 0,34) umożliwiały prędkość maksymalną powyżej 200 km/hLekka karoseria i niski opór powietrza (Cw 0,34) umożliwiały prędkość maksymalną powyżej 200 km/h

Czerwone dywany, sportowe fotele i trójramienna kierownica to cechy szczególne 205 GTiCzerwone dywany, sportowe fotele i trójramienna kierownica to cechy szczególne 205 GTi

Angielski miesięcznik CAR nazwał Peugeota 205 GTi najlepszym GTI swojej epoki Angielski miesięcznik CAR nazwał Peugeota 205 GTi najlepszym GTI swojej epoki

Wyprodukowana w kilkuset egzemplarzach wersja Turbo 16 (T16)była homologacyjnym modelem dla aut rajdowychWyprodukowana w kilkuset egzemplarzach wersja Turbo 16 (T16)była homologacyjnym modelem dla aut rajdowych

 

Miami Vice (Policjanci z Miami)

Sonny" Crockett i jego partner "Rico" Tubbs rządzili na ekranach telewizorów i kreowali modę w latach 80-tych. Serial (5 sezonów, 111 odcinków) swoją premierę miał w 1984 roku. Produkcję zakończono pięć lat później. Powstał dla telewizji NBC, wyprodukowany przez Michaela Manna z Donem Johnsonem i Philipem Michaelem Thomasem w roli głównej. Wyróżniał się jaskrawymi ubraniami, które wywarły wpływ na modę z tamtych lat i świetnymi samochodami. Ważna też była muzyka. Serialowy soundtrack trafił w 1985 roku na 1. miejsce listy przebojów, gdzie przebywał aż przez 11 tygodni, co jest absolutnym rekordem wśród seriali telewizyjnych.

W pierwszych dwóch sezonach i dwóch odcinkach trzeciego sezonu w ?Miami Vice? królowało czarne Ferrari Daytona Spyder 365 GTS/4 z 1972 roku. Jednak nie było to oryginalne Ferrari tylko replika oparta na elementach Corvetty C3. Po tym jak serial i samochód zyskał rozgłos Ferrari złożyło sądowy pozew. Efekt tego był taki, że serialową Daytonę unicestwiono w wybuchu podczas pierwszego odcinka trzeciego sezonu. Jednak Enzo Ferrari spodobał się serial i rola w jakiej tam auto występowało. Producenci serialu otrzymali w zamian trzy Testarossy. W związku z licznymi scenami kręconymi w nocy Enzo był zdania, że czarny kolor nie jest odpowiednim, nie widać wtedy dobrze detali samochodu. I tak, specjalnie na potrzeby serialu, Testarossy otrzymały nie oferowany wtedy dla tego modelu biały lakier.

Z innych serialowych ciekawostek: Michael Mann wpadł na pomysł serialowego (pastelowego) logo po wizycie w jednym ze sklepów z farbami. Kolory były dla niego bardzo ważne. Michael Mann chciał za wszelką cenę utrzymać pastelowy charakter serialu. Dlatego  zrezygnował z elementów czerwieni oraz barw kojarzących się z ziemią. Wszyscy serialowi doradcy techniczni służyli w prawdziwej "obyczajówce" z Miami. Co jeszcze zawdzięczami Miami Vice? Styliści Crocketta (Don Johnson) i Tubbsa (Philip Michael Thomas) pozostawili na ich twarzach krótki, kilkudniowy zarost. Styl ten nazwano "five o'clock shadow". Na rynku szybko pojawiła się specjalna golarka elektryczna firmy "Wahl Clipper Corp." o nazwie "Miami Device", która goliła, a jednocześnie zachowywała niewielki zarost.

 

Chyba wszyscy z was oglądali Miami ViceChyba wszyscy z was oglądali Miami Vice

Pierwsza generacja Evo produkowana była od lutego do maja 1989 roku Pierwsza generacja Evo produkowana była od lutego do maja 1989 roku Pierwsza generacja Evo produkowana była od lutego do maja 1989 roku

Mercedes 190E 2.5-16 Evolution | Diego Armando Maradona

Mercedes 190 to bardzo ważny model dla firmy z Stuttgartu. Wyprodukowano w sumie 1,9 mln sztuk tego modelu. Auto świętowało premierę 8 grudnia 1982 roku. Jednak nas interesuje wersja 190E 2.5-16 Evolution produkowany tylko w 1989 roku (od lutego do maja) i w jednym, czarnym kolorze. powstały tylko 502 egzemplarze tej wersji. Za stylizację wszystkich modeli 190-ki odpowiedzialny był Bruno Sacco - konstruktor i stylista pracujący dla Mercedesa w latach 1958-1999.

Sportowa wersja miała główne sprawdzić się w wyścigach DTM. Modele drogowe powstały dla homologacji auta. Co ciekawe, 2,5 litrowy silnik o mocy 195 KM powstał w angielskiej firmie Cosworth. Jednostka napędowa miał krótszy skok tłoka i większa średnica cylindra, dzięki czemu motor mógł się wyżej kręcić. W latach 80-tych możliwy był również zakup wersji bez katalizatora, którego moc wynosiła aż 204 KM. Anglicy produkowali dla Mercedesa również mniejszy, 2,3 litrowy silnik. Na niektórych rynkach auto sprzedawane było pod nazwą 190 E 2.3-16 Cosworth. Swego czasu najszybasz 190-ka rozpędzała się do niemal 240 km/h i przyspieszała nieco powyżej 7 sekund do setki. Do osiągów dopasowano układ jezdny. Pierwsza wersja 190-ki Evo była godnym konkurentem BMW M3. Za Mercedesa Evo pierwszej generacji w 1989 roku zapłacić trzeba było 87 204 marek.

 

Powstały tylko 502 egzemplarze tego modelu. Wszystkie mają czarny kolorPowstały tylko 502 egzemplarze tego modelu. Wszystkie mają czarny kolor

Głównym konkurentem Mercedesa 190E 2.5-16 Evolution było BMW M3Głównym konkurentem Mercedesa 190E 2.5-16 Evolution było BMW M3

Auto powstało jako homologacyjna wersja przyszłych wyścigówek serii DTMAuto powstało jako homologacyjna wersja przyszłych wyścigówek serii DTM

195 konny silnik produkowany był przez firmę Cosworth195 konny silnik produkowany był przez firmę Cosworth


Diego Armando Maradona

Jeden z najlepszych graczy w historii futbolu. Został wybrany najlepszym zawodnikiem XX wieku. Swoją przygodę z piłką rozpoczął w wieku 10 lat. W całej swojej karierze Diego rozegrał 583 spotkania i strzelił 307 bramek. Grał dla takich klubów jak Argentinos Juniors, FC Barcelona czy SSC Napoli. Sukcesów na jego koncie jest sporo: w 1981 roku Mistrzostwo Argentyny, w 1983 roku Puchar Króla, Puchar Ligi Hiszpańskiej i Superpuchar Hiszpanii, w 1987 roku Puchar i Mistrzostwo Włoch, mistrz świata z reprezentacją Argentyny w 1986 i 1990 roku. Na tym nie koniec. Na jego konto możemy wpisać Króla strzelców Primera División (1979, 1980, 1981), Króla strzelców Serie A (1988 rok) i tytuł Najlepszego piłkarza świata prestiżowego World Soccer Magazine (1986 rok).

Maradona wsławił się też innym dokonaniem. Podczas Mistrzostw Świata w Meksyku w 1986 roku W ćwierćfinałowym meczu z Anglią Maradona zdobył dwie bramki. Jedną po rajdzie przez niemal całe boisko i minięciu sześciu angielskich zawodników. Natomiast drugą strzelił ręką. Tłumacząc się z tej bramki, stwierdził, że pomogła mu ręka Boga. opiero po 19 latach w jednym z udzielanych wywiadów przyznał, że gola zdobył niezgodnie z przepisami, a 22 lata później przeprosił za ten incydent. W meczu finałowym Argentyna pokonała reprezentację RFN 3:2.

 

Maradona obiecał, że jeśli Argentyna zdobędzie mistrzostwo świata w piłce nożnej w RPA, przejdzie się w publicznym miejscu nagoMaradona obiecał, że jeśli Argentyna zdobędzie mistrzostwo świata w piłce nożnej w RPA, przejdzie się w publicznym miejscu nago

po zakończeniu kariery Maradona nie zawsze dbał o swoje zdrowiepo zakończeniu kariery Maradona nie zawsze dbał o swoje zdrowie

Lamborghini LM002 produkowany był w latach 1986-1993. Powstało 301 egzemplarzy Lamborghini LM002 produkowany był w latach 1986-1993. Powstało 301 egzemplarzy Lamborghini LM002 produkowany był w latach 1986-1993. Powstało 301 egzemplarzy

Lamborghini LM002 | Sabrina Salerno

Jeśli chodzi o sportowe modele SUV Lamborghini wyprzedziło wszystkich. Podobnie jak Hummer, LM002 powstał jako projekt dla wojska. Początkowo prototyp Cheetach miał zamontowany z tyłu pojazdu silnik V8 od Chryslera. Auto zostało zniszczone podczas testowania go przez US Army. Zmusiło to Lamborghini do zbudowania nowego samochodu. Tak powstał model LM001 (LM od Lamborghini Militari), bardzo podobny do prototypu Cheetah, lecz z silnikiem V8 od AMC. W tym prototypie silnik zamontowano z tyłu, jednak sprawiało to wiele problemów. skonstruowano więc model LM002 z całkowicie nowym podwoziem oraz silnikiem tym razem V12 z z modelu Lamborghini Countach zamontowanym nad przednią osią. LM002 trafił do produkcji jako szybkie i luksusowe auto terenowe. Pojęcia UV wtedy jeszcze nie było. Lamborghini zleciło firmie Pirelli skonstruowanie odpowiednich opon do tego modelu (325/65 VR 17). Terenówka miała 450 KM mocy, przyspieszała do setki w czasie... 7,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła 223 km/h. Nie mniej imponujące była pojemność zbiornika paliwa, która wynosiła... 290 litrów. Nic dziwnego przy zużyciu co najmniej 30 litrach na 100 km. W latach 1986?1993 powstało 301 sztuk LM002.

 

Jego osiągi przy masie własnej 2700 kg prezentowały się znakomicie: V-max 223 km/h, 0-100 w 7,8 sekundyJego osiągi przy masie własnej 2700 kg prezentowały się znakomicie: V-max 223 km/h, 0-100 w 7,8 sekundy

Z pierwszym prototypem Lamborghini wystartowało w przetargu US Army. Zlecenie na budowę aut dla wojska otrzymał AM General z modelem HMMWV Z pierwszym prototypem Lamborghini wystartowało w przetargu US Army. Zlecenie na budowę aut dla wojska otrzymał AM General z modelem HMMWV

opony o rozmiarze 325/65 VR 17 były skonstruowane specjalnie przez Pirelliopony o rozmiarze 325/65 VR 17 były skonstruowane specjalnie przez Pirelli

Silnik V12 o pojemności 5,2 Liter pochodził Lamborghini Countach LP5000S QVSilnik V12 o pojemności 5,2 Liter pochodził Lamborghini Countach LP5000S QV

Wtedy to było coś nowego: skóra, klimatyzacja i sprzęt HiFi w terenowym aucieWtedy to było coś nowego: skóra, klimatyzacja i sprzęt HiFi w terenowym aucie

 

Sabrina Salerno

Sabrina Salerno, a właściwie samo Sabrina też wystarczy. Całe pokolenie wychowało się na jej teledysku Boys Summertime Love. Podobno miała też inne piosenki, ale tak naprawdę liczy się tylko ta jedna. Mając piętnaście lat Sabrina zdobyła tytuł pierwszej Miss Wybrzeża. Później była kariera modelki, prezenterki programów telewizyjnych no i w końcu przyszedł czas na śpiewanie. No ale czym była by ta piosenka bez kontrowersyjnego wideoklipu, przedstawiającego skąpo ubraną Sabrinę?! W Wielkiej Brytanii jego emisja była początkowo zakazana, jako że w jednej ze scen widać było... nazwijmy to zbyt wiele jej wdzięków. Po tym wszystkim Sabrina nagrała kilka innych piosenek, zagrała nawet w filmach, wyszła za mąż i urodziła syna. Ale czy naprawdę interesuje was coś z jej życia poza tym kultowym wideoklipem?

 

Hit Boys (Summertime Love)wylądował na szczecie europejskich list przebojów w 1987 rokuHit Boys (Summertime Love)wylądował na szczecie europejskich list przebojów w 1987 roku

 

Premiera Mazdy MX-5 miała miejsce w lutym 1989 roku Premiera Mazdy MX-5 miała miejsce w lutym 1989 roku Premiera Mazdy MX-5 miała miejsce w lutym 1989 roku

Mazda MX-5 | Czarnobyl

Mazda MX 5 jest najlepiej sprzedawanym roadsterem na świecie. Do tej pory wyprodukowano już ponad 900 000 egzemplarzy. Auto pojawiło się na rynku w 1989 roku i zapoczątkowało erę małych roadsterów. Historia powstania modelu jest ciekawa, bo zainicjował ją amerykański dziennikarz motoryzacyjny Bob Hall podczas rozmowy z menadżerem Mazdy Kenichi Yamamoto. Dzięki sukcesowi MX 5 pojawiły się takie modele jak Mercedes SLK czy BMW Z3. Obecna generacja oferowana jest zarówno ze stalowym jak i brezentowym dachem. W Polsce ceny rozpoczynają się od 92 700 zł. Za najmocniejszy model z 160 konnym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów zapłacić trzeba 102 700 zł. To auto, jak mało które daje ogromną frajdę z jazdy. Każda chwila spędzona za kółkiem poprawi ci humor. To jedno z niewielu fajnych otwartych samochodów w latach 80-tych.

 

Auto powstało z myślą o rynku amerykańskimAuto powstało z myślą o rynku amerykańskim

Do dzisiaj zbudowano 900 000 egzemplarzyDo dzisiaj zbudowano 900 000 egzemplarzy

Pierwsza generacja z chowanymi światłami powstawała w latach 1989-1998Pierwsza generacja z chowanymi światłami powstawała w latach 1989-1998

W Europie MX-5 pojawiła się dopiero w maju 1990 rokuW Europie MX-5 pojawiła się dopiero w maju 1990 roku

 

Czarnobyl

26 kwietnia 1986, o godzinie 1:23 miała miejsce największa na świecie katastrofa jądrowa. Doszło do wybuchu wodoru z reaktora jądrowego bloku energetycznego nr 4 elektrowni atomowej w Czarnobylu. W wyniku awarii skażeniu promieniotwórczemu uległ obszar od 125 000 do 146 000 km2 terenu na pograniczu Białorusi, Ukrainy i Rosji. Wyemitowana z uszkodzonego reaktora chmura radioaktywna rozprzestrzeniła się po całej Europie. W efekcie skażenia ewakuowano i przesiedlono ponad 350 000 osób. Jeszcze przed wybuchem reaktora w czarnobylskiej elektrowni bywały problemy z trzecim i czwartym reaktorem, o czym informują odtajnione w 2003 r. dokumenty z archiwów KGB. Cztery dni po pierwszym wybuchu (Radziecka) Komisja Rządowa odrzuciła amerykańską ofertę dostarczenia tabletek jodowych dla ochrony ludności.

W Europie są tylko dwa kraje, które nie korzystają z energetyki jądrowej - Polska i AlbaniaW Europie są tylko dwa kraje, które nie korzystają z energetyki jądrowej - Polska i Albania

Pierwszy Saab 900 Cabrio w kolorze żółtym Pierwszy Saab 900 Cabrio w kolorze żółtym "Monte Carlo Yellow" pojawił się w 1991 roku Pierwszy Saab 900 Cabrio w kolorze żółtym "Monte Carlo Yellow" pojawił się w 1991 roku

Saab 900 Cabrio | Terminator

Bob Sinclair, prezes Saab-Scania of America rzucił pomysł stworzenia Saaba ze składanym dachem, aby zwiększyć sprzedaż. Popyt na kabriolety zawsze był spory, zwłaszcza w Kalifornii. Prototyp powstał z pomocą firmy American Sunroof Company i został pokazany po raz pierwszy podczas targów we Frankfurcie w 1983 roku. Trzy lata zajęło firmie opracowanie modelu seryjnego. Produkcję zlecono fińskiej firmie Valmet. Początkowe plany zakładały produkcję 2 tys. sztuk rocznie przez ok. 3 lata. Pierwsze 400 kabrioletów przeznaczonych wyłącznie na rynek amerykański rozeszło się jak ciepłe bułeczki. To zmusiło firmę do weryfikacji planów. W sumie do 1993 roku Saab wyprodukował 48 894 kabrioletów.

 

900-ka pierwszej serii ze składanym dachem i silnikiem Turbo o mocy 175 KM należy dziś do najbardziej pożądanych modeli Saaba900-ka pierwszej serii ze składanym dachem i silnikiem Turbo o mocy 175 KM należy dziś do najbardziej pożądanych modeli Saaba

W roku 1983 na salonie samochodowym we Frankfurcie pokazano prototyp Saaba 900 Turbo 16 CabrioletW roku 1983 na salonie samochodowym we Frankfurcie pokazano prototyp Saaba 900 Turbo 16 Cabriolet

Seryjny kabriolet pojawił się w 1986 roku i z miejsca stał się klasykiemSeryjny kabriolet pojawił się w 1986 roku i z miejsca stał się klasykiem

Typowa dla Saaba deska rozdzielcza w latach 80-tychTypowa dla Saaba deska rozdzielcza w latach 80-tych

Terminator

Terminator" to film, który zapoczątkował karierę dwóch ważnych postaci z Hollywood - mało wówczas znanego reżysera Jamesa Camerona oraz ikony kina akcji lat 80-tych, Arnolda Schwarzeneggera. Film powstał w 1984 roku i kosztował tylko 6,4 mln dolarów. Film znajduje się na 37 miejscu na liście 100 najbardziej znanych filmów na świecie American Film Institute. mimo, że Schwarzenegger mówi w całym filmie tylko 17 kwestii (w sumie około 70 słów) jego zdanie: I?ll be back przeszło do historii kina.

Wytwórnia filmowa Orion nie ingerowała w treść filmu ze względu na niski budżet. Znane są tylko dwie ich twórcze sugestie - pierwsza dotyczyła udziału psa-cyborga, jako towarzysza Reese'a i tę James Cameron odrzucił. Druga, chętnie zaakceptowana, dotyczyła rozbudowy wątku miłosnego między Reesem i Sarah. Zdjęcia do filmu kręcono od 8 lutego do 12 maja 1984 roku.

 

Pierwsza część Terminatora kosztowała niecałe 7 mln dolarówPierwsza część Terminatora kosztowała niecałe 7 mln dolarów

 


Oto nowy Corrada. Tak wyobrażamy sobie sportowy samochód - takimi słowami zaprezentowany w październiku 1998 roku Oto nowy Corrada. Tak wyobrażamy sobie sportowy samochód - takimi słowami zaprezentowany w październiku 1998 roku Oto nowy Corrada. Tak wyobrażamy sobie sportowy samochód - takimi słowami zaprezentowany w październiku 1998 roku

VW Corrado G 60 | Milli Vanilli

Prace nad Corrado rozpoczęły się już w 1981 roku. Model miał zastąpić wysłużonego Scirocco. Model produkowany był w firmie Karman. Wyprodukowano 97 521 pojazdów, z czego 73 055 przeznaczonych na rynek europejski. Z wszystkich modeli silnikowych nas najbardziej interesuje doładowana, 8-zaworowawersja G60 o mocy 160 KM. Ciekawostką jest wysuwany automatycznie spoiler. Wyjeżdża on przy prędkości 120 km/h w wersjach europejskich i przy 80km/h w wersjach na rynek USA i Szwajcarię. Spoiler ten przy ok. 160km/h dociska tylna oś nawet do 60kg. Wersja G60 miała całkiem niezłe osiągi. Przyspieszenie do setki trwało 8,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 225 km/h.

 

160 KM mocy i sprężarka w kształcie litery G charakteryzowało silnik najmocniejszej wersji Corrado. Dopiero model VR6 cechował się większą mocą160 KM mocy i sprężarka w kształcie litery G charakteryzowało silnik najmocniejszej wersji Corrado. Dopiero model VR6 cechował się większą mocą

Początkowo Corrado miał się nazywać Scirocco IIIPoczątkowo Corrado miał się nazywać Scirocco III

Do 1995 roku firma Karman w Osnabrück wyprodukowano 97 521 sztuk modelu CorradoDo 1995 roku firma Karman w Osnabrück wyprodukowano 97 521 sztuk modelu Corrado

0-100 km/h w 8,3 s, V-max 225 km/h. Cena w 1989 wynosiła 42.500 Marek0-100 km/h w 8,3 s, V-max 225 km/h. Cena w 1989 wynosiła 42.500 Marek

 

Milli Vanilli

Jeden z największych przekrętów muzycznych lat 80-tych. Niemiecki producent muzyczny Frank Farina założył grupę Milli Vanilli. Występowali w niej Fabrice Fab Morvan i Robert Rob Pilatus. Debiutancki album grupyAll or Nothing osiągnął w 1988 roku wielki sukces na arenie międzynarodowej, co uhonorowane zostało nagrodą Grammy dla najlepszego nowego artysty 1990. Z tej płyty pochodzą największe przeboje grupy Girl You Know, It's True i I'm Gonna Miss You. Jeszcze tego samego roku oświadczenie Franka Fariana, że "wokaliści" Morvan i Pilatus nie uczestniczyli w nagrywaniu płyty, a jedynie występowali w teledyskach. Zespołowi (jako jedynemu do tej pory w historii) odebrano nagrodę Grammy. Faktycznie na płytach zespołu śpiewali wynajęci wokaliści ? John Davis i Brad Howell. Po skandalu jeden z członków zespołu, Rob Pilatus, zaczął nadużywać narkotyków i miewać kłopoty z prawem. 2 kwietnia 1998 znaleziono go martwego we Frankfurcie nad Menem. Przyczyną śmierci było przedawkowanie leków. Zaś Fab Morvan w 1999 roku rozpoczął karierę solową, której wynikiem było wydanie w 2003 roku pierwszego solowego albumu.

 

Producent Frank Farian był odpowiedzialny za powstanie takich zespołów jak La Bouche czy Bony MProducent Frank Farian był odpowiedzialny za powstanie takich zespołów jak La Bouche czy Bony M

Więcej o:
Komentarze (34)
Szalone lata 80. Część pierwsza
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Marcin

    Oceniono 39 razy 31

    Takie właśnie artykuły to strzał w 10. A lata 80 to strzał wybitnie w 10!

  • 4slash

    Oceniono 26 razy 24

    W Polsce lata 80-te to inne realia:

    - z samochodów to PF 125p, 126p, Polonez oraz demoludy
    - paliwo na kartki na Fiata 126p chyba 24 litry na miesiąc, na motorower 6 l na miesiąc
    - brak części zamiennych, noszenie akumulatorów na noc do domu, bieżnikowanie opon
    - gwarancja na nowe auto 1 rok lub 10 000 km
    - pasy bezpieczeństwa obowiązkowe tylko poza obszarem zabudowanym
    - remont kapitalny silnika po 60 000-120 000 km
    - lakiery metalik widywane rzadzej niż UFO
    - cena oficjalna nowego samochodu odpowiadała cenie 4-latka na giełdzie
    - talony na samochody dla górników, UB-ków i komuchów
    - przy odbiorze auta (czekało się 5-10 lat) brak mozliwości wyboru koloru (lub wybór jednego z dwóch np. biały i kremowy) nie mówiąc o wyposażeniu - wszystkie miały takie same wyposażenie

  • Gość: Piotr

    Oceniono 30 razy 20

    Uwielbialem jezdzic tym Porsche 959...w Test Drive II, komputer Amiga 500...

  • jesusbuiltmyvolkswagen

    Oceniono 15 razy 15

    Lata osiemdziesiąte, epoka Homologation Speciali, które koncepcyjnie nie różniły się od maszyn używanych w sporcie. Gdzieś w połowie lat 90-ych to się skończyło. Supersamochody odleciały totalnie w kosmos, a w autach dla ludu, tych z przydomkiem sportowy, zaczęto bardziej stawiać na białe zegary i skórzane krzesła niźli skomplikowany napęd, dobrze zestrojone zawieszenie czy mocny silnik. Rozpoczęła się epoka tłuszczu.

  • wujeksknerus

    Oceniono 30 razy 12

    Jak dla mnie świat mógłby się skończyć w drugiej połowie lat 80 bez uszczebku dla niczego.

  • Gość: p

    Oceniono 7 razy 7

    Bardzo fajnie się czyta :) A przy takiej ilości treści i zdjęć - wtedy nawet slajdy mają sens ;)

  • Gość: joe brody

    Oceniono 7 razy 7

    Odświeżyłem pamięć i obejrzałem (a przede wszystkim - wysłuchałem :-) jeszcze raz klip z Miami Vice. Rzeczywiście - po światłach widać, że to nie jest oryginalna Daytona, tylko replika. Chociaż bardzo dobra replika, w odróżnieniu od niemal wszystkich innych replik nie tylko wygląda prawie jak oryginał, ale także doskonale jeździ. Przyznaję, że wtedy nawet przez myśl mi nie przemknęło, że przy takim budżecie (te łodzie!) producent poskąpił na oryginalne Ferrari. Nic dziwnego, że stary Enzo się wściekł...

  • Gość: Jaro

    Oceniono 6 razy 6

    Fajny artykul!Brawo!Czekam na nastepne czesci:).

  • Gość: RPWL

    Oceniono 6 razy 4

    Takiego "SUVa" jak LM001 biorę w ciemno. Tym naprawdę można wjechać w błoto, a potem z niego.. wyjechać :-)

    Ech, pamiętam te czasy aż nadto dobrze... :-)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX