60 lat Chevroleta Corvette

30 czerwca 2013 roku, Chevrolet Corvette skończył 60 lat. Trzeba przyznać, że jak na takiego staruszka, amerykański sportowiec świetnie się trzyma. W styczniu zaprezentowano jego siódmą generację. A co było wcześniej? Przypominamy historię kultowego modelu
Chevrolet Corvette Chevrolet Corvette Fot. Chevrolet

Co je łączy?

Auto po raz pierwszy zaprezentowane zostało w Nowym Jorku podczas wystawy General Motors Motorama. Jednak model ten nie od razu został ikoną motoryzacji. Walczył o to miano w ciągu sześciu dekad nieustannych udoskonaleń, potężnej mocy, wyjątkowemu charakterowi i rewolucyjnych zmian technologicznych.

Najnowsza wersja modelu to jego siódma generacja. A każda kolejna od poprzednich różniła się nowatorską stylistyką, konstrukcją oraz rozwiązaniami technologicznymi (obejmującymi modyfikacje układu napędowego, podwozia i zawieszenia). Dzięki temu Chevrolet Corvette utrzymał pozycję najlepiej sprzedającego się samochodu sportowego klasy premium w Ameryce. Poza tym, to najdłużej produkowany samochód sportowy na świecie oraz najlepiej sprzedające się sportowe auto Ameryki, którego udział w swoim segmencie rynku to 33 proc.

Mimo wielu generacji i nowych technologii wszystkie generacje Corvetty posiadały jednak pewne wspólne cechy:
- wszystkie wersje modelu Corvette to dwumiejscowe auta sportowe z silnikiem montowanym z przodu i napędem na tył oraz mocno cofniętą kabiną pasażerską, co stylistycznie podkreśla dynamiczny design pojazdu,
- wszystkie modele Corvette posiadały nadwozia wykonane z materiałów kompozytowych, od włókna szklanego w pierwszej wersji z 1953 roku, aż po lżejsze i bardziej zaawansowane, takie jak stosowane dziś włókna węglowe,
- widlasta ósemka o małym bloku towarzyszy temu modelowi od 57 lat, czyli praktycznie od początku jego 60-letniej historii
- Chevrolet Corvette to swego rodzaju poligon doświadczalny dla nowych technologii, które następnie trafiają do innych modeli koncernu GM.

>> Kultowe, zabytkowe Chevrolety Corvette za małe pieniądze <<

W ciągu niemal całej historii Corvette, na design, osiągi oraz rozwiązania technologiczne modelu ogromny wpływ miały doświadczenia zbierane na torach wyścigowych. Stanowiły one fundament rozwoju sportowej legendy położony przez pierwszego głównego inżyniera modelu - Zorę Arkus-Duntova. Podejmowane rozmaite inicjatywy sportowe doprowadziły w końcu do powstania fabrycznego programu Corvette Racing w ramach wyścigów American Le Mans Series w klasie modeli seryjnych GT.

A życiu codziennym? W kulturze masowej Corvetta też odgrywała wyraźną rolę. Pojawiła się w telewizyjnym serialu "Route 66" (1960-64), zagrała tytułową rolę w kinowym przeboju "Corvette Summer" (1978) i pojawiła się w wielu innych filmach grając role drugoplanowe.

Chevrolet Corvette (C1): 1957 Chevrolet Corvette (C1): 1957 Fot. Chevrolet

Pierwsza generacja (C1): 1953-62

Model Corvette zyskał reputację lidera w dziedzinie technologii, designu i osiągów już w chwili debiutu, gdy 17 stycznia 1953, podczas nowojorskiej wystawy General Motors Motorama w Hotelu Waldorf Astoria, po raz pierwszy zaprezentowano szerszej publiczności futurystyczne, smukłe nadwozie z włókien szklanych. Produkcja ruszyła pół roku później, a model Corvette stał się pierwszym seryjnym samochodem z nadwoziem wykonanym w w całości z tegoż właśnie tworzywa.

Nowoczesny materiał był lekki, dzięki czemu możliwe było poprawienie współczynnika mocy do masy, oraz pozwalał na wyprowadzenie o wiele bardziej skomplikowanych linii i krzywizn nadwozia niż w przypadku konwencjonalnych modeli ze stalowymi karoseriami.

>> Kultowe, zabytkowe Chevrolety Corvette za małe pieniądze <<

Stylistyka pierwszej generacji modelu ewoluowała z upływem czasu, ale w tamtym okresie wykrystalizowało się wiele charakterystycznych cech Chevroleta Corvette, takich jak typowa sylwetka z długim przodem i cofniętą kabiną, podwójne okrągłe tylne światła czy wnętrze z dwumiejscowym kokpitem. Wszystkie wersje pierwszej generacji miały składany dach.
Miłośnicy modelu określają jego pierwszą generację mianem "sztywno-osiowej", ponieważ konstrukcję pojazdu oparto na zmodyfikowanym projekcie samochodów osobowych Chevroleta ze sztywną osią napędową. Przez pierwsze dwa lata produkcji modelu montowano w nim nieśmiertelną rzędową szóstkę Chevroleta, potocznie zwaną "blue flame". Legendarna widlasta ósemka z małym blokiem pojawiła się w trzecim roku produkcji.

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette (C2): 1963-67 Chevrolet Corvette (C2): 1963-67 Fot. Chevrolet

Druga generacja (C2): 1963-67

Druga generacja modelu - potocznie zwana Sting Ray na cześć koncepcyjnego pojazdu wyścigowego, który zainspirował jej wygląd - stanowiła prawdziwą rewolucję pod względem stylistyki, projektu, technologii oraz osiągów. Podczas gdy pierwsza generacja bazowała na zmodyfikowanej płycie samochodu osobowego typu sedan, druga odsłona modelu stanowiła nowy, odrębny projekt, który w całości podporządkowano charakterowi i parametrom auta. Pojazd posiadał obniżony środek ciężkości oraz niżej, bardziej sportowo umieszczone fotele. Ponadto stworzono zupełnie nową konstrukcję tylnego zawieszenia, które zdecydowanie poprawiło właściwości jezdne oraz przewidywalność zachowania na drodze.

>> Kultowe, zabytkowe Chevrolety Corvette za małe pieniądze <<

Kolejna generacja wzbogaciła się również o charakterystyczny element nadwozia - dzieloną tylną szybę w stylu modeli coupe. Chevrolet Corvette z 1963 roku często uznawany jest za jedno z najpiękniejszych aut w historii motoryzacji. Charakterystyczne elementy designu tego nietuzinkowego samochodu to między innymi wyraźna linia środkowa, potocznie zwana "kręgosłupem", która biegnie od środkowej części nadwozia ku tyłowi, rozdzielając tylne okno, a także chowane przednie reflektory, które przez kolejne 41 lat stanowić miały jedną z wizytówek modelu.

Wprowadzenie do rodziny modelowej Corvette wersji coupe znacząco podniosło sprzedaż w kolejnych latach, ponieważ samochód nabrał praktycznych walorów w oczach osób zamieszkujących regiony o bardziej surowym klimacie. Jednocześnie nowa konstrukcja ramy oraz układ niezależnego zawieszenia kół uczyniły z Chevroleta Corvette auto sportowe klasy światowej.

Chevrolet Corvette C2

Chevrolet Corvette C2

Chevrolet Corvette C2

Chevrolet Corvette C2

Trzecia generacja (C3): 1968-82 Trzecia generacja (C3): 1968-82 Fot. Chevrolet

Trzecia generacja (C3): 1968-82

Trzecia odsłona modelu była jego najdłużej produkowaną generacją, a model przeszedł w tym czasie znaczące przemiany spowodowane zawirowaniami w przemyśle motoryzacyjnym. W 1968 roku odbyła się premiera trzeciej generacji zwanej Stingray (pisane łącznie, w odróżnieniu od określenia drugiej generacji), choć miłośnicy modelu wolą potoczną nazwę "shark" (ang. rekin), bowiem podkreśla ona charakterystyczną, agresywną i dynamiczną stylistykę samochodów tej generacji, które wyróżniają się wydatnymi nadkolami oraz mocno cofniętą kabiną. Ponadto stylistyka nadwozia opiera się na typowych dla tego modelu elementach, jak składane przednie reflektory oraz podwójne, okrągłe tylne światła.

>> Kultowe, zabytkowe Chevrolety Corvette za małe pieniądze <<

W kwestii osiągów generacja C3 przeszła przemianę: od masywnych siników o mocy 435 KM z początków produkcji do słabszych, ale bardziej oszczędnych silników, których wybór podyktowany był czynnikami zewnętrznymi, takimi jak przejście na benzynę bezołowiową, bardziej rygorystyczne normy poziomu emisji substancji szkodliwych oraz zmiana oczekiwań klientów. W 1975 roku standardowo montowano silnik 350 z małym blokiem o mocy zaledwie 165 KM, czyli około 20% słabszy od jednostki napędowej z 1955 roku o mocy 195 KM. To efekt kryzysu paliwowego.

Choć zmniejszyła się liczba koni mechanicznych, konstruktorzy modelu Corvette udoskonalili jego konstrukcję pod względem technologicznym, między innymi wzbogacając ją o najnowocześniejsze materiały ze szczególnym uwzględnieniem kompozytów poszycia nadwozia. Dotychczas wykorzystywane włókna szklane stopniowo zastąpiono termoutwardzalnymi kompozytami SMC (ang. sheet-molding compound), dzięki czemu panele nadwozia osiągały idealnie gładką powierzchnię już po wyjęciu z formy i wymagały znacznie krótszej obróbki przed lakierowaniem. Od 1973 roku wszystkie wersje modelu Corvette posiadały panele nadwozia wykonane z kompozytów SMC, ale w przeciągu lat ich skład uległ znaczącej zmianie. Odchodzono od tradycyjnych włókien węglowych na rzecz lekkich tworzyw sztucznych, które zapewniały większą elastyczność, zapobiegając pęknięciom materiału.

Mimo ograniczenia osiągów trzeciej generacji, model Corvette był wówczas popularny bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, a 58 307 egzemplarzy sprzedanych w 1979 roku nadal stanowi rekord w historii modelu.

Chevrolet Corvette C3

Chevrolet Corvette C3

Chevrolet Corvette C3

Chevrolet Corvette C3

Chevrolet Corvette C3 Convertible

Chevrolet Corvette C3 Convertible

Chevrolet Corvette C3 Convertible

 

Chevrolet Corvette C3 Convertible

Czwarta generacja (C4): 1983-96 Czwarta generacja (C4): 1983-96 Fot. Chevrolet

Czwarta generacja (C4): 1983-96

Czwarta generacja modelu Corvette odzwierciedlała technologiczny charakter lat 80. ubiegłego stulecia, wyróżniając się zaawansowanymi rozwiązaniami designerskimi i technologicznymi, elektronicznymi systemami kontroli mocy oraz wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. Stylistyczne nowinki obejmowały między innymi elektroluminescencyjny zespół zegarów z cyfrowymi wskaźnikami, które idealnie oddawały technologicznego ducha tamtych czasów. Naturalnie, samochód zachował właściwe sobie proporcje nadwozia, podwójne, okrągłe tylne światła oraz chowane przednie reflektory i jednocześnie zaskakiwał nową konstrukcją tylnej pokrywy w stylu modeli hatchback, która znacznie ułatwiała dostęp do bagażnika.

>> Kultowe, zabytkowe Chevrolety Corvette za małe pieniądze <<

Technologiczne udoskonalenia C4 widoczne były już u podstaw w zwartej, szkieletowej konstrukcji ramy. Nowe nadwozie było również bardziej opływowe, co przekładało się na o niemal 25% niższy niż w C3 współczynnik oporu aerodynamicznego (0,34).

W 1985 pod maską zadebiutował układ wtryskowy TPI (ang. Tuned Port Injection), zapowiadający erę wielopunktowych układów wtryskowych i ustanawiający reputację modelu Corvette jako mocnego, sportowego, ale i oszczędnego samochodu.

Brak modeli z roku 1983, w którym wyprodukowano jedynie 44 prototypy, sprawił, że do dziś przetrwał tylko jeden Chevrolet Corvette z tego rocznika, który oglądać można w National Corvette Museum w mieście Bowling Green (Kentucky).

Chevrolet Corvette C4

Chevrolet Corvette C4

Chevrolet Corvette C4

Chevrolet Corvette C4

Chevrolet Corvette C4

Chevrolet Corvette C4

 

Chevrolet Corvette C4

Piata generacja (C5): 1997-2004 Piata generacja (C5): 1997-2004 fot. Chevrolet

Piata generacja (C5): 1997-2004

Debiut piątej generacji związany był z rzadkim w świecie motoryzacji zjawiskiem, bowiem nowa wersja modelu posiadała masę własną niższą od poprzedniczki. Mimo, że zaprezentowany w 1997 roku Chevrolet Corvette C5 gabarytami górował nad C4, był od tego ostatniego o niemal 45 kilogramów lżejszy.

>> Kultowe, zabytkowe Chevrolety Corvette za małe pieniądze <<

Na obniżenie masy wpływ miało wiele czynników. Nigdy wcześniej do budowy paneli nadwozia z SMC nie wykorzystano tyle tworzyw sztucznych, dzięki czemu stały się one niezwykle lekkie. Znacznie odchudzono również nową strukturę podwozia, którą oparto na solidnych belkach oraz elementach wykonanych metodą hydroformingu, co zapewniło odpowiednią sztywność, wytrzymałość, ale także lekkość i prostotę konstrukcyjną. Podłogę wykonano z elementów łączonych warstwowo, z wykorzystaniem ultralekkiego drewna balsa, co pozwoliło na dalszą redukcję masy własnej pojazdu.

Kolejnym elementem pozwalającym na obniżenie masy oraz poprawiającym stabilność C5 był zupełnie nowy silnik Gen 3 o małym bloku. Zastosowano w nim aluminiowy blok cylindrów oraz aluminiowe głowice, a także kolektor dolotowy wykonany z kompozytów, którego masa nie przekraczała 4,5 kilograma.

Co się zaś tyczy procesu produkcji, Chevrolet Corvette jako jeden z pierwszych modeli na rynku pokrywany był lakierem wodnym o ograniczonej ilości rozpuszczalnika (z 60 do 10%). Dziś tego typu lakiery stosowane są standardowo przez niemal wszystkich producentów.

Chevrolet Corvette C5

Chevrolet Corvette C5

Chevrolet Corvette C5

Chevrolet Corvette C5

Chevrolet Corvette C5

 

Chevrolet Corvette C5

Szósta generacja (C6): 2005-13 Szósta generacja (C6): 2005-13 Fot. Chevrolet

Szósta generacja (C6): 2005-13

Widząc szóstą generację modelu Corvette miłośnicy motoryzacji szeroko otwierali oczy ze zdziwienia, tym samym robiąc coś, czego C6 już zrobić nie mogła - zrezygnowano bowiem z systemu składania reflektorów. Po raz pierwszy od 1962 roku samochód wyposażono w reflektory stałe, co nie tylko przyczyniało się do obniżenia masy, ale również upraszczało obsługę i zmniejszało opór aerodynamiczny. Jednocześnie C6 zachowała podwójne, okrągłe tylne lampy oraz wnętrze z charakterystycznym kokpitem.

>> Kultowe, zabytkowe Chevrolety Corvette za małe pieniądze <<

Projekt oraz struktura podwozia szóstej generacji były bardzo podobne do konstrukcji znanych z wersji C5. Pomimo kilku dodatkowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, które podnosiły masę nowej wersji modelu, udało się ją odchudzić o 10 kilogramów w porównaniu z modelem z 1997 roku.

W 2006 roku ofertę wzbogacono o wersję C6 Z06, która zapewniała bezprecedensowe w historii modelu osiągi, dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii oraz lekkich materiałów. Klasyczną stalową ramę podwozia zastąpiono konstrukcją aluminiową, a nadwozie wykonano z paneli z włókien węglowych. Dzięki tym zabiegom nie tylko udało się utrzymać masę własną samochodu na poziomie poniżej 1450 kilogramów, ale również wypracować współczynnik mocy do masy niedostępny dla większości droższych, egzotycznych aut sportowych.

Mimo, że aluminiowa rama C6 Z06 wyglądem nie różniła się od stalowej konstrukcji wersji bazowej modelu Corvette, była od niej o niemal jedną trzecią lżejsza. Poza fundamentalną różnicą wynikającą z zastosowania zupełnie innego materiału, aluminiowa rama wyróżniała się również nowatorskimi technologiami produkcyjnymi, takimi jak spawanie elektrodami topliwymi w osłonie gazów obojętnych, spawanie laserowe oraz technologia połączeń nitowanych bezotworowo typu SPR (ang. self-piercing rivet). Aby w jeszcze większym stopniu obniżyć masę, w punktach mocowania ramy podsilnikowej oraz niektórych punktach montażowych układu zawieszenia wykorzystano magnez.

Karoseria wersji Z06 różniła się od bazowych odmian modelu Corvette nadwoziem częściowo wykonanym z włókien węglowych (przednie i tylne błotniki oraz wnęki kół). Tę samą aluminiową konstrukcję wykorzystuje Chevrolet Corvette ZR1 (2009). Posiada on jednak więcej części karoseryjnych wykonanych z kompozytów węglowych (między innymi panel dachowy).

Lekkie materiały oraz nowoczesne technologie, które umożliwiły budowę i rozwój wersji Z06 oraz ZR1, stały się podstawą powstania siódmej wersji modelu Corvette, która w bazowej odmianie posiada aluminiową ramę zapewniającą o 60% większą sztywność konstrukcyjną niż rozwiązanie zastosowane w Z06 oraz ZR1.

Chevrolet Corvette C6

Chevrolet Corvette C6

Chevrolet Corvette C6

Chevrolet Corvette C6

 

Chevrolet Corvette C6

Corvette Stingray Corvette Stingray Fot. Chevrolet

Siódma generacja (C7): 2013

Z jednej strony zrywa z tradycjami, z drugiej zaś nawiązuje bezpośrednio do klasycznych wcieleń. Nowa generacja Corvette nie posiada już okrągłych tylnych lamp, będących charakterystycznym elementem modelu od początku lat 60., za to w nazwie ma słowo Stingray (odwołanie do Corvette drugiej i trzeciej generacji). Wieść niesie, że twórcy C7 starali się złapać dwie sroki za ogon - chcieli zbudować auto, które będzie w stanie przekonać do siebie zarówno zagorzałych miłośników modelu jak i potencjalnych nowych klientów, zapatrzonych w podobne konstrukcje z japońskim, niemieckim czy włoskim rodowodem.

Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, mamy do czynienia bardziej z ewolucją, niż rewolucją. Dzięki mocniej opadającej masce oraz wyżej poprowadzonej linii tylnych błotników, w sylwetce jeszcze wyraźniej zaznaczona jest forma klina. Nową generację modelu nie sposób pomylić z poprzednią za sprawą drapieżnie skrojonego pasa przedniego z mocno wyciągniętymi reflektorami oraz wspomnianych już, zaprojektowanych w zupełnie nowym duchu, tylnych lamp. Producent chwali się, że tak naprawdę całe auto jest nowe i z poprzednim wcieleniem Corvette współdzieli zaledwie dwa elementy.

Twórcy zrobili wszystko, by - oprócz atrakcyjnego wyglądu - nadwozie było możliwie aerodynamiczne i lekkie. Maska oraz panele dachowe wykonane są z włókna węglowego, a błotniki i drzwi z kompozytów. A skoro już mowa o masie, warto wspomnieć, że Corvette Stingray może pochwalić się jej idealnym rozkładem - 50:50.

>> Kultowe, zabytkowe Chevrolety Corvette za małe pieniądze <<


Pod maską pracuje całkowicie nowy silnik. To V8 o pojemności 6,2 litra, wyposażone m.in. w system bezpośredniego wtrysku paliwa, układ zmiennych faz rozrządu oraz funkcję aktywnego zarządzania paliwem (Active Fuel Management). Wszystko po to, by właścicielowi oferować możliwie duży potencjał przy jak najmniejszym zużyciu paliwa. Serce sportowego Chevroleta rozwija moc 450 koni mechanicznych oraz 610 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co czyni je najmocniejszym wyjściowym silnikiem w historii modelu.

Corvette Stingray

Corvette Stingray

Corvette Stingray

Corvette Stingray

Corvette Stingray

Corvette Stingray

Corvette Stingray

Więcej o:
Komentarze (27)
60 lat Chevroleta Corvette
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • robgordon

    Oceniono 20 razy 18

    Pierwsze trzy generacje piękne :)

  • Gość: fajfus

    Oceniono 11 razy 9

    Ją też dopisze: panie autor od siedmiu boleści, mało że pan przepisujesz to jeszcze bzdury.... Corvetta to nie jest musclecar!!!!!!!

  • Gość: gege

    Oceniono 13 razy 7

    Corvette to nie jest muscle car.

  • Gość: ppp

    Oceniono 7 razy 5

    Trzecia generacja piękna !!!

  • klasyki

    Oceniono 1 raz 1

    piękny :)

    fb/stareklasyki

  • Gość: 666

    Oceniono 15 razy -1

    hehehe dziś zrobiłem sobie fotkę przy podobnym aucie - Syrenie Sport, która byłą na wystawie w jednym z supermarketów, szkoda że komunizm stłamsił takie projekty, ciekawe jak by ją wtedy produkowali jak by wyglądał teraźniejszy następca w porównaniu do obecnej Corvetty.....

  • Gość: magistrat sołtysa

    Oceniono 10 razy -4

    Z jakiej epoki ta rodzina carów? Mikołaja? czy też Iwana Groźnego?
    kuźwa.... co za polityka zatrudniania takich palantów...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX