Samochody koncepcyjne BMW z ostatnich lat

Odważne koncepty to domena BMW. Na przestrzeni ostatnich lat Bawarczycy stworzyli ich bardzo wiele. My zajmiemy się tymi najbardziej wizjonerskimi. Zaczynamy od pierwszego konceptu w historii marki
BMW Turbo BMW Turbo Fot. BMW

BMW Turbo (1972)

BMW Turbo to pierwszy samochód koncepcyjny zbudowany przez bawarską markę. Nowoczesny projekt pierwszego na świecie sportowego samochodu promującego bezpieczeństwo - który nie był tylko bazą testową dla nowych technologii, ale również studium stylistycznym - sygnalizował zupełnie nowe podejście do toczącej się w tym czasie debaty na temat ochrony podróżujących. Potwierdzeniem wysokich standardów bezpieczeństwa były takie atrybuty, jak dobra widoczność we wszystkich kierunkach (starano się uniknąć martwych pól) oraz rzucający się w oczy metaliczny lakier nadwozia Spectral Diamond Red - w dobie poduszek powietrznych dla pieszych i innych systemów bezpieczeństwa brzmi to dość śmiesznie, ale w tamtych czasach wystarczyło, by można było określić BMW Turbo mianem auta bezpiecznego.

Rozwiązane zastosowane w koncepcie z czasem pojawiły się w samochodach produkcyjnych BMW. Wśród nich znalazł się kokpit zorientowany na kierowcę. Koncept Turbo zawierał wiele innowacji, które dziś są standardem, łącznie z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Jednakże pasy bezpieczeństwa zastosowane w BMW Turbo miały dodatkową funkcję - zamykały obwód stacyjki, przez co BMW Turbo można było uruchomić wyłącznie po zapięciu pasów.

BMW Concept Coupé Mille Miglia BMW Concept Coupé Mille Miglia Fot. BMW

BMW Concept Coupé Mille Miglia (2006)

Stylistyka modelu BMW Concept Coupé Mille Miglia z 2006 roku to współczesna - na owe czasy - interpretacja stylu prezentowanego przez słynne BMW 328 Mille Miglia Touring Coupé z 1940 roku, łącząca tradycję z nowoczesnością. Samochód koncepcyjny powstał w celu uczczenia umiejętności, sukcesów i wizji pionierów wyścigów samochodowych, natomiast jego nowoczesne nadwozie odzwierciedla ducha ówczesnych czasów. Stylistyka nadwozia płynnie scala poszczególne elementy konstrukcji ? silnik, układ przeniesienia napędu i kabinę pasażerską ? tworząc aerodynamiczną i elegancką formę. To popis projektantów bawarskiej marki.

BMW M1 Hommage BMW M1 Hommage Fot. BMW

BMW M1 Hommage (2008)

Koncept zbudowany w celu uczczenia dwóch protoplastów: BMW M1 (1978) oraz BMW Turbo (1972). BMW M1 Hommage potwierdzał przywiązanie marki do historii i demonstrował sposób, w jaki dziedzictwo BMW może zostać przekształcone w nowatorskie pomysły. Pojazd harmonijnie łączy w sobie proporcje i kształty BMW M1 z powierzchniami typowymi dla nowego języka stylistycznego niemieckiej marki.

BMW Gina Light BMW Gina Light Fot. BMW

BMW Gina Light (2008)

BMW Group Design przedstawiło model studyjny BMW Gina Light w odpowiedzi na debatę dotyczącą cech, które ukształtują motoryzacyjny krajobraz jutra. Wszystkie innowacje zaprezentowane w tym modelu skupiają się wokół różnych formy i funkcji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb kierowcy wynikających z danej sytuacji czy podyktowanych bieżącymi warunkami drogowymi. Model Gina Light wyróżniał się poszyciem nadwozia uformowanym niemal bez widocznych połączeń, zawierającym giętkie materiały rozciągnięte na ruchomej strukturze podwozia. Co więcej, poszczególne funkcje pojazdu stawały się aktywne tylko wtedy, gdy były potrzebne. Taka nowatorska interpretacja koncepcji funkcjonalno-strukturalnej zmieniała sposób, w jaki kierowca integrował się z samochodem.

BMW Vision EfficientDynamics BMW Vision EfficientDynamics Fot. BMW

BMW Vision EfficientDynamics (2009)

BMW Vision EfficientDynamics łączył w sobie futurystyczną, aerodynamiczną stylistykę nadwozia z wysoką wydajnością paliwową i ekologiczną. We wnętrzu konceptu po raz pierwszy zastosowano technikę warstwową. Nadwozie BMW Vision EfficientDynamics miało typowo technologiczny charakter - lekka konstrukcja i aerodynamiczne kształty. Jednocześnie, charakterystyczne dla BMW elementy stylistyczne sygnalizowały sportowy potencjał i dużą wydajność auta.

BMW 328 Hommage BMW 328 Hommage Fot. BMW

BMW 328 Hommage (2011)

BMW 328 Hommage, zaprezentowane z okazji siedemdziesiątych piątych urodzin wyścigowego BMW 328, jest nowoczesną interpretacją charakteru i stylu swojego protoplasty. Koncept to przykład na to, jak dziś mogłoby wyglądać BMW 328, gdyby zostało zbudowane z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii.

Nadwozie i wnętrze BMW 328 Hommage zostało w dużej mierze wykonane z tworzyw sztucznych, wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP). Materiał ten oferuje najlepsze połączenie niskiej wagi i wysokiej sztywności ? jest dużo lżejszy od aluminium i o wiele bardziej od niego wytrzymały. Aluminiowe nadwozie, oferowane zarówno z matowym, jak i błyszczącym czarnym wykończeniem oraz elementami skórzanymi, łączy się z wnętrzem BMW 328 Hommage wykonanym z CFRP, co uwidacznia charakter sportowego roadstera sprzed lat.

BMW Vision ConnectedDrive BMW Vision ConnectedDrive Fot. BMW

BMW Vision ConnectedDrive (2011)

Głównym zadaniem konceptu jest inteligentne zintegrowanie kierowcy, pojazdu i świata zewnętrznego - tak twierdzi BMW. Rozbudowany system multimedialny, zastosowany w Vision ConnectedDrive, został podzielony na trzy odrębne poziomy świetlne. Wizualizuje on różne funkcjonalne aspekty BMW ConnectedDrive, czyli komfort, bezpieczeństwo oraz systemy informacyjno-rozrywkowe. To pomysł BMW na zintegrowanie kierowcy i samochodu.

Więcej o:
Copyright © Agora SA