Samochody z zapomnianej bajki - Triumph

Mimo nazwy, ta brytyjska marka jakiś oszałamiających triumfów nie święciła, choć kilka modeli naprawdę jej się udało i gdyby nie one, świat nie byłby taki jak teraz. Co ciekawe, ostatnie słowo Triumpha było japońskie. Ale po kolei.
 Segregujesz śmieci, dostaniesz w prezencie rower. Segregujesz śmieci, dostaniesz w prezencie rower. Rower

Rowerowe początki

Triump powstał w 1885 roku, a przestał istnieć 99 lat później - co za ból, nie dożyć 100. urodzin, choć były na wyciągnięcie ręki. Początki firmy to import rowerów z Europy i ich sprzedaż na Wyspach Brytyjskich. W latach 30. firma przerzuciła się na samochody, a w latach 60. stała się częścią British Leyland Motor. Co to za twór? To taki General Motors lub Volkswagen AG z przeszłości, czyli konglomerat wielu marek, w tym przypadku aż 18. Był źle zarządzany i cały czas miał pod górkę, więc ostatecznie upadł. Triumph odszedł więc od nas prawie 30 lat temu.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph TR7 BMW Rover Triumph TR7 BMW Rover Fot. Triumph

Rover i BMW

W 1994 roku prawa do marki kupiło BMW (razem z Roverem) i ma je do tej pory (choć Rovera Niemcy się pozbyli). Trudno nam jakoś sobie wyobrazić, że pewnego dnia wyjedzie na drogi zbrytyjszczona wersja roadstera Z4. A dlaczego akurat roadstera? Bo Triumph słynie przede wszystkim z takich aut. Trochę to dziwne jak na firmę, która pochodzi z deszczowej, mglistej Anglii, no ale cóż, to fakt. Przyjrzyjmy się zatem tym najciekawszym Triumphom.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph Dolomite 8 Triumph Dolomite 8 Fot. Triumph

Przed wojną

Modele Triumpha produkowane przed drugą wojną światową wyglądają jak wszystkie inne modele produkowane przed drugą wojną przez wszystkich innych producentów, czyli ich oldschoolowe nadwozia okraszone są atrapami chłodnicy wielkimi jak katedry. Triumphy wyróżniały się jednak bardzo aspirującymi nazwami. Były więc modele Super 7, 8, 9 i 10 (mrau!), auta z serii Dolomite (Dolomity to bardzo wysokie góry) czy seria Gloria. Jeden model zasługuje jednak na uwagę - Dolomite 8 z 1934 roku. Ma ośmiocylindrowy silnik, 120 KM i wygląda jak Alfa Romeo 8C, a na dodatek jest bardzo rzadki, bo powstał w ilości trzech egzemplarzy. Niestety, były to egzemplarze testowe i ta bryka nigdy na drogi nie wyjechała.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph Renown Triumph Renown Fot. Triumph

Renown

Renown zasłynął ciekawym nadwoziem. Gdy zadebiutował w latach 40., wyróżniał się ostrymi, zrobionymi pod linijkę elementami nadwozia. Co więcej, ze względu na niedobory stali po wojennym szaleństwie, nadwozie było wykonane z lekkiego aluminium. Można więc powiedzieć, że Renown to po części Audi A8 (też jest aluminiowe), a po części modele Cadillaca (też są bardzo kanciaste i nowoczesne). Ta kanciastość dotyczy jednak tylko wersji sedan. Był jeszcze Renown Roadster, który natomiast miał jak gdyby otyłe, uginające się od tłuszczu nadwozie. Hmm.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph Italia Triumph Italia Fot. Triumph

Triumph Italia

O modelu Italia piszemy tylko dlatego, że jest piękny. Wygląda niczym Aston Martin DB5, ale jest elegantszy, delikatniejszy, bardziej kobiecy. Italia miała brytyjskie podzespoły, ale zaprojektował ją signore Michelotti, a za montaż odpowiedzialna była włoska firma Vignale.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Roadstery Triumpha Roadstery Triumpha Fot. Triumph

Roadstery

Triumph dał światu mnóstwo roadsterów. Wszystkie były bez dachu i wszystkie miały dwa miejsca. Jedne były mniejsze, drugie były większe, jeszcze inne słabsze, a i takie mocniejsze się znalazły. Poza tym miały bardzo nieromantyczne nazwy (TR1, TR2, TR3B czy TR250), ale przyjrzyjmy się tym, którym warto się przyjrzeć.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph TR6 Triumph TR6 Fot. Triumph

TR6

TR6 to najprawdopodobniej najbardziej udany roadster Triumpha. Zaprojektował go Niemiec, więc nie ma mowy o żadnych wymyślnych, namiętnych przetłoczeniach. Nadwozie jest proste, bezpretensjonalne, ponadczasowe. Pod maską mamy silnik R6 o mocy 150 KM, która płynie na tylne koła. TR6 to jeden z najpopularniejszych modeli Triumpha - przez 7 lat produkcji (1969 - 1976) sprzedano prawie 90 tys. sztuk tego auta. Następca był jeszcze popularniejszy. To dziwne.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph TR8 Triumph TR8 Fot. Triumph

TR7/TR8

Dlaczego dziwne? Modele TR7 (z silnikiem R4, sprzedawany w Europie) i TR8 (TR7 z silnikiem V8, przeznaczony dla USA) były po prostu brzydkie, zarówno w wersji coupé, jak i cabrio. Za nowoczesne, za opływowe, za mało brytyjskie. Równie dobrze mogłyby mieć logotyp Kii na masce i nikt by nie miał nic przeciwko temu. A fe! Ciekawe jest natomiast to, że swego czasu Triumph wraz z Coca-Colą i Levisem zorganizował konkurs, w którym do wygrania były trzy egzemplarze TR7. Pomalowane były na kolory Coli (biało-czerwone), wewnątrz miały jeans na fotelach wraz z dodatkowymi kieszonkami, natomiast w bagażniku lodówkę na jedyny słuszny w tej sytuacji napój i telewizor w schowku.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph Spitfire Triumph Spitfire Fot. Triumph

Spitfire

Plotka mówi, że to właśnie Triumph Spitfire był jednym z tych modeli, które zainspirowały japońskich inżynierów do zaprojektowania MX-5, jednego z najlepszych roadsterów przygotowanych według brytyjskich zasad. Tylko skąd ta nazwa? Z tego co wiemy, Triumph Spitfire nie wziął nigdy udziału w żadnej bitwie powietrznej.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph Vitesse Triumph Vitesse Fot. Triumph

Vitesse

Jak się nazywa otwarta wersja Bugatti Veyrona z silnikiem o mocy 1200 KM? Vitesse, co po francusku oznacza prędkość. To samo imię dostał Triumph z sześciocylindrowym silnikiem o mocy od 70 do 104 KM, który zadebiutował w 1962 roku. Szkoda, że miał takie brzydkie nadwozie i taką odrzucającą pretensję wymalowaną na twarzy. Po aucie ochrzczonym Vitesse oczekujemy czegoś bardziej, no cóż, dynamiczniejszego i seksowniejszego.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph 1300 Triumph 1300 Fot. Triumph

1300/1500

No dobra, koniec z autami bez dachu. Teraz coś zamkniętego na świat, z drugą parą drzwi i bagażnikiem. Poznajcie model 1300, czyli pierwszego Triumpha z napędem na przednie koła. Dostępny był wyłącznie jako sedan, choć i odmiana kombi się narodziła, ale pozostała prototypem. Model 1300 doczekał się następcy 1500, który różnił się od niego tylko rozciągniętym tu i ówdzie nadwoziem. Ale to nie koniec sedanów.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph Toledo Triumph Toledo Fot. Triumph

Toledo

No dobrze, to mamy przednionapędowego 1300 (produkowany od 1965 do 1970 roku) i jego następcę 1500 (1970 - 1976), który w jednej wersji miał napęd na przód, a w kolejnej na tylne koła (to się nazywa rozrzutność finansowa). I teraz jeszcze pojawia model Toledo (1970 - 1976), który oferowany był wraz z 1500, ale miał napęd tylko na tylne koła, nadwozie podobne do 1500 z elementami 1300 i wnętrze zrobione po taniości. Wszystko po to, by Toledo było jak najatrakcyjniejsze cenowo, choć skoro tak, to dlaczego najpierw produkowana była wersja dwudrzwiowa (później doszła 4-drzwiowa), której nie miał ani 1300, ani 1500? Potem jeszcze pojawił się Dolomite, który znowu był taki sam jak 1300, 1500 i Toledo, ale jednak pod wieloma względami inny. Już może nie wnikajmy w zawiłości limuzyn Triumpha, bo nigdy się nie wygrzebiemy z labiryntu napędów, nadwozi i wersji wyposażeniowych tych wszystkich niewielkich sedanów.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph 2000 Triumph 2000 Fot. Triumph

Triumph 2000

2000 był natomiast dużym sedanem. Produkowany był od 1963 do 1977 roku, trafił do prawie 230 tys. klientów, dostępny był w kilku wersjach wyposażeniowych (każda miała inną nazwę, by nie było łatwo) oraz jako sedan i kombi. Wszystkie natomiast miały pod maską silnik R6.

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Triumph Acclaim Triumph Acclaim Fot. Triumph

Acclaim

Ostatnim modelem Triumpha był Acclaim. Produkowany był raptem przez trzy lata (1981 ? 1984), dostępny był z silnikiem wolnossącym (70 KM) lub turbodoładowanym (105 KM) i trafił do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych nowych aut w Wielkiej Brytanii (pierwszy sprzedażowy triumf Triumpha). Acclaim był również pierwszym japońskim autem produkowanym na terenie dzisiejszej Unii Europejskiej. Dziwne? Wcale nie, bo Acclaim druga generacja Hondy Civic.

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Samochody z zapomnianej bajki - NSU

Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

Szukasz samochodu używanego? Tu znajdziesz aktualne oferty

Więcej o:
Komentarze (21)
Samochody z zapomnianej bajki - Triumph
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: gość1810

    Oceniono 40 razy 38

    Dyżurny grafoman "Gazety", niejaki Otto, dokonał porażającego odkrycia: wszystkie roadstery były bez dachu!
    Podobno wydawnictwo Agora zwalnia na potęgę, czyżby stosowano selekcję negatywną? A na poważnie: ten facet was ośmiesza.

  • moa72

    Oceniono 27 razy 27

    1. przed wojną to samochody najczęściej nie miały "atrapy" chłodnicy - to duże z przodu była właśnie chłodnica.
    2. gdzie stag?

  • Gość: wr

    Oceniono 26 razy 26

    "Triumph dał światu mnóstwo roadsterów. Wszystkie były bez dachu i wszystkie miały dwa miejsca. Jedne były mniejsze, drugie były większe, jeszcze inne słabsze, a i takie mocniejsze się znalazły. "
    Otto - tak szczerze, czy Ty naprawde uwazasz, ze ludzie czytajacy Twoje wypociny sa debilami???

  • Gość: klm

    Oceniono 21 razy 17

    znowu kompletny belkot pismaka Otto...

  • st.bareja

    Oceniono 13 razy 11

    Szanowny Panie Redaktorze. Jeśli uważa Pan, iż sformułowanie " wnętrze zrobione po taniości" najlepiej oddaje treść którą chciał Pan przekazać , to ... żal mi Pana.
    Redaktor,dziennikarz,to osoby które powinny mieć powołanie. Powołanie to pracy z językiem,misję propagowania nie tylko treści, ale i formy i stylu językowego.
    Pana styl językowy można homerycko porównać to gówna .Gówna człowieka,który zjadł śliwki i popił mlekiem.
    A pomyśleć,że Pańskim szefem jest mistrz słowa, p. Adam Michnik.

  • p406_737u

    Oceniono 10 razy 10

    "po taniości" - panie PT redaktorze: spało się na lekcjach języka polskiego?

  • patrzy-kat

    Oceniono 14 razy 10

    Sie tepak znowu popisal " auta z serii Dolomite (Dolomity to bardzo wysokie góry)"

    The noun DOLOMITE has 2 senses:

    1. a kind of sedimentary rock resembling marble or limestone but rich in magnesium carbonate
    2. a light colored mineral consisting of calcium magnesium carbonate; a source of magnesium; used as a ceramic and as fertilizer

  • Gość: filipek

    Oceniono 11 razy 9

    Filip Otto znów sklecił jakić slajdowy nabijacz odsłon? nawet nie przechodze do drugiego slajdu

  • Gość: Autopaedia

    Oceniono 4 razy 4

    Dla tych, którym brakuje Staga, TR2 itd.
    http://www.autopaedia.com/galleries/Triumph/Triumph.html

    A TR1 nigdy nie było, był prototyp, który ewoluował w TR2, przez co później zyskał nieoficjalną nazwę TR1.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX