Magna | Co jej zawdzięczamy

Już w przyszłym roku Polacy mieli zawdzięczać Magnie produkowane na Żeraniu Mini i Infiniti. Umowa nie została jednak podpisana i pozostaje nam czekać. W oczekiwaniu na polskich Japończyków i Niemców prześwietliliśmy działalność firmy
MINI Paceman MINI Paceman MINI

Czym jest Magna?

Tak naprawdę to nie ma jednej Magny. Jest Magna International w Kanadzie, Magna Steyr w Austrii (to ona produkuje samochody) i takie twory jak Magna Powertrain, Magna Exteriors and Interiors, Magna Seating, Magna Closures, Magna Mirrors, Magna Electronics czy Cosma International. Wszystkie produkują to i tamto dla firm motoryzacyjnych, ale o ile siedzenia, lusterka czy elektryka są ważne, o tyle nas bardziej interesują samochody. Co więc ma na swoim koncie Magna?

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu w cenie do 5 tys. zł? Jest w czym wybierać

Najlepsze używane turbodiesle

Samochody dla emerytów

Peugeot RCZ Peugeot RCZ Fot. Peugeot

Co produkuje Magna?

Obecnie Magna produkuje takie cacuszka jak Peugeot RCZ, Mini Countryman oraz Mercedes SLS AMG (choć w tym przypadku chodzi tylko o aluminiowe nadwozie). Do niedawna firma odpowiedzialna była również za tworzenie Aston Martina Rapide (pierwszy przypadek w historii tej brytyjskiej marki, by jej auto produkowane było poza ojczyzną), ale najwięcej i tak zawdzięcza jej Mercedes.

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu w cenie do 5 tys. zł? Jest w czym wybierać

Najlepsze używane turbodiesle

Samochody dla emerytów

Mercedes klasy G Mercedes klasy G Fot. Mercedes

Ma-G-na

Otóż to nic innego jak upór Magny sprawia, że Mercedes klasy G produkowany jest od 1979 roku. Non stop, bez żadnych większych zmian. No dobra, klasa G przeszła niezliczoną ilość liftingów (eee, nic nie dały), ma nowocześniejsze wnętrze i współczesne wyposażenie, a ostatnio nawet okrzyknięto ją najmocniejszą terenówką świata (ma V12 o mocy 612 KM, sami rozumiecie), ale to wciąż ten sam samochód, który ponad 30 lat temu powstał po to, by zrobić dobrze wojsku. W ogóle Magna lubi wojsko.

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu w cenie do 5 tys. zł? Jest w czym wybierać

Najlepsze używane turbodiesle

Samochody dla emerytów

Haflinger Haflinger Haflinger

Pojazd wojskowy nr 1

Od 1959 do 1974 roku firma produkowała Haflingera. To niewielki pojazd terenowy zbudowany na bazie podzespołów legendarnego Willysa z czasów drugiej wojny światowej. Chodzi o to, że po wojnie austriackie wojsko miało sporo Willysów, a że nie było zbyt wielu wojennych frontów, gdzie można by je było wykorzystać, mądrzy ludzie wpadli na pomysł, by wykorzystać je do budowy dzielnego, utylitarnego, bezpretensjonalnego samochodu wojskowo-cywilnego. I tak powstał Haflinger. Przez 15 lat wyprodukowano prawie 17 tys. sztuk tego pojazdu, z czego około 40 proc. trafiło do wojsk austriackich, australijskich i szwajcarskich. Haflingera eksportowano do 35 krajów świata, najczęściej w celach pokojowych (choć w Wietnamie też zrobił swoje).

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu w cenie do 5 tys. zł? Jest w czym wybierać

Najlepsze używane turbodiesle

Samochody dla emerytów

Pinzgauer Pinzgauer Pinzgauer

Pojazd wojskowy nr 2

Magna ma też na swoim koncie Pinzgauera. To pojazd wojskowy większego kalibru - może mieć cztery lub sześć kół, zabiera na pokład nawet 12 uzbrojonych, młodych mężczyzn gotowych do walki o ojczyznę i przystosowany jest do ciężkich warunków. Magna produkowała go od 1971 do 2000 roku, potem prawa do jego wytwarzania przejęły inne firmy.

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu w cenie do 5 tys. zł? Jest w czym wybierać

Najlepsze używane turbodiesle

Samochody dla emerytów

Mercedes ML Mercedes ML Fot. Mercedes

Magna i Mercedes

Magna ma najwyraźniej słabość do Mercedesa (po ponad 30-letnim związku z jednym autem też byście mieli), więc na przestrzeni lat produkowała również Mercedesa klasy E W210 oraz W211 (oba w odmianie z napędem na cztery koła) oraz pierwszą generację klasy M w latach 1999-2002.

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu w cenie do 5 tys. zł? Jest w czym wybierać

Najlepsze używane turbodiesle

Samochody dla emerytów

Jeep Commander Jeep Commander Fot. Jeep

Magna i Jeep

Główna spółka - Magna International - ma siedzibę w Kanadzie, więc pewnie przez bliskość z USA udało jej się również dogadać z Jeepem, dla którego wytwarzała dwie generacje modelu Cherokee (od 1994 do 2010 roku), Jeepa Commandera oraz 300C (toż to Mercedes E pod spodem, więc nie ma się co dziwić). Magna ma też na koncie ładniejsze auta (Commander nigdy nie był ładny).

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu w cenie do 5 tys. zł? Jest w czym wybierać

Najlepsze używane turbodiesle

Samochody dla emerytów

Opel Astra Twin Top Opel Astra Twin Top Fot. Opel

Magna otwarta na świat

Była już mowa o Aston Martinie Rapide, ale o Saabie 9-3 jeszcze nie. No to teraz powiemy, że Magna produkowała również otwarte na świat szwedzkie cabrio. Poza tym zadbała o mechanizm składanego dachu dla Mercedesa SLK oraz Opla Astry TwinTop. Jak już mowa o autach z wyższej półki, to nasz dzisiejszy bohater miał również produkować nowe generacje Porsche Boxstera i Caymana, ale ostatecznie zlecenie dostał Karmann, przejęty zresztą przez Volkswagena, właściciela Porsche. Pierwsza generacja BMW X3 to też zasługa Magny, ale to nie jest ładne auto, więc skupmy się na tych oryginalnych.

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu w cenie do 5 tys. zł? Jest w czym wybierać

Najlepsze używane turbodiesle

Samochody dla emerytów

VW Golf Country VW Golf Country Fot. Volkswagen

Pionier crossverów

Co by nie mówić, dostawczak z napędem na cztery koła to biały kruk, ale od 1984 do 1992 roku Magna wypuszczała na drogi Volkswagena Transportera T4 właśnie z napędem 4x4. Ciekawszy jest jednak Golf Country. Tak, to ten z początku lat 90., z nadwoziem podwyższonym o 120 mm, orurowaniem i napędem 4x4. To było najprawdziwsze, crossoverowe szaleństwo, nawet teraz nikt nie robi takich aut (CrossGolf to nie to samo).

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu w cenie do 5 tys. zł? Jest w czym wybierać

Najlepsze używane turbodiesle

Samochody dla emerytów

Audi V8L Audi V8L Fot. Audi

Audi V8L

Fajne było też Audi V8L. Powstało tylko 271 sztuk przedłużonej wersji tego flagowego modelu Audi (stąd litera L w nazwie). Dodatkowe 33 cm przełożyły się na znakomity komfort w drugim rzędzie i bardzo, można powiedzieć, "prezydencko" wyglądające nadwozie. Warto też pamiętać, że V8 było pierwszym Audi, którego nazwa wskazywała na wielkość silnika oraz pierwszą bryką z Ingolstadt wyposażoną w automatyczną skrzynię biegów i napęd quattro.

ZOBACZ TAKŻE:

Szukasz samochodu w cenie do 5 tys. zł? Jest w czym wybierać

Najlepsze używane turbodiesle

Samochody dla emerytów

Więcej o:
Komentarze (15)
Magna | Co jej zawdzięczamy
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: froufrou

    Oceniono 27 razy 25

    ale jeszcze niedawnoe na głównej "Gazety" wołami krzyczeliście jakież to złote jajo nam (FSO) z nieba nie spadło ... już zaraz będzeimy produkować Mini i Infinity ... ot i poziom dziennikarstwa Gazety rodem z najszmatławszych szmatławców

  • perepere8

    Oceniono 23 razy 19

    powazni inwestorzy juz zawno sie ulokowali w Europie. Ostatnie okazje byly do zlapania na poczatku lat 2000. wykorzystali to bardzo dobrze Slowacy, Wegrzy, Rumuni. my ze zwiazkami zawodowymi nie dalismy sie. teraz puste hale FSO strasza.... takim dumnym jestesmy narodem..... i zarazem glupim.

  • trudek46

    Oceniono 18 razy 12

    Śmiali się niektórzy z Fiata i Poloneza,ale od upadku PRU-u,te przychlasty z Solidarności to nie umią produkować nawet dziecinnych wózków,wszystko sprowadzane z zagranicy,polska motoryzacja zeszła na "psy"nie obrazając zwierząt,jak widzę czeską "skodę" lub" dacię" na drogach to zastanawiam się co z nami polakami jest nie tak,że nic nam się nie udaje,nic dobrego nie umiemy robic,jedyne co umiemy to zes....rać się w gacie.Tfu.

  • Gość: longhaireddude

    Oceniono 12 razy 8

    Tydzien temu buce z wyborczej pisali o podpisanym kontrakcie.

  • swan_ganz

    Oceniono 10 razy 6

    czyli jednym słowem; bazar a nie firma... Szmaty, mydła i powidła będziemy na Żeraniu produkować.. :-)

  • man_sapiens

    Oceniono 3 razy 3

    Lekceważenie głównej dziedziny działalności Magny - produkcji komponentów dla samochodów - można tłumaczyć na dwa sposoby. Kompletny brak znajomości branży albo kompleksy niezrealizowanego macho, którego podnieca samochód a nie pieniądze z jego produkcji.
    Cały świat samochodów od kilkunastu lat działa tak, że tzw. producenci samochodów to nic więcej niż stosunkowo prymitywne montownie, gdzie roboty i słabo wykwalifikowani robotnicy skręcają (sklejają) komponenty produkowane przez niezależnych dostawców. Najwyższe z wymaganych przy tym kwalifikacji to lakierowanie nadwozi :/ Komponenty są produkowane takie firmy jak polski Groclin, czy międzynarodowe Delphi albo Magna. Szkoda, że Magna rozważa uruchomienie w Polsce jedynie montowni, a nie np. fabryki Magna Powertrain (powertrain to silnik + skrzynia biegów + półosie i piasty + ewentualnie tylny most i wał napędowy). Magna Electronics czy Magna Exteriors&Interiors to tez marzenie ściętej głowy.

  • dark13

    Oceniono 11 razy 3

    A jak pisalem ze to bzdura i nic z tego nie bedzie to mnie idioci wyminusowali .
    Od poczatku to byla infantylna wiadomosc .Nie ten okres, nie ta firma i nie te marki
    Jakie Infiniti toz to jakis wynalazek jest , kto to w Europie kupi?

  • Gość: maciaszczyk

    Oceniono 1 raz 1

    Widze, ze redakcyjna wies usuwa niepochlebne o ich wiedzy motoryzacyjnej opinie i w ten sposob osiaga szczyt samozadowolenia.

  • Gość: motomaniak

    Oceniono 17 razy -1

    Nieee, Donek nie spławi tak po prostu tej firmy. Większościowym udziałowcem Magna International jest... Sbierbank Russia... i przypadkowo jest to korporacja obsadzona ludźmi Putina. Ciekawe prawda? Jak to czasem warto przejrzeć struktury kapitałowe korporacji.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX