Allemano i Michelotti - co im zawdzięczamy?

Obie te włoskie firmy już dawno nie istnieją, ale jeśli popatrzycie na efekty ich pracy, to na długo zapiszą wam się w pamięci, takie są piękne. A co, oprócz pochodzenia, łączy Allemano i Michelottiego?
Abarth 850 Allemano Abarth 850 Allemano Fot. Allemano

Allemano i Michelotti

Firma Allemano działała w latach 1928 - 1965 i bardzo często wytwarzała to, co zaprojektował projektant Giovanni Michelotti. Ot, i cała zależność. Obie firmy pracowały przede wszystkim dla włoskich producentów, choć w swoim portfolio mają również samochody mało lub w ogóle nieznanych firm, takich jak Hino, Armstrong czy Prince. Ale do rzeczy.

ZOBACZ TAKŻE:

Bardzo szybkie niemieckie auta już od 25 tys. zł

Bertone - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Maserati 5000 GT Maserati 5000 GT Fot. Allemano

Maserati 5000 GT

Allemano zrobiło kilka ładnych aut dla Lancii (np. Aurelię), Alfy Romeo (2500), Fiata (np. 600 i 2200) i Abartha (850), ale szczyt możliwości osiągnęła przy Maserati. Dowód ? model 5000 GT. Ojej, to w końcu tekst, więc powinienem coś napisać, ale odebrało mi mowę od patrzenia na ten model. To Maserati jest zjawiskowe, obezwładniające w swojej atrakcyjności, orgazmogenne po prostu. Już nie truję, a wy po prostu patrzcie, bo obcowanie z pięknem wzbogaca duszę.

ZOBACZ TAKŻE:

Bardzo szybkie niemieckie auta już od 25 tys. zł

Bertone - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Maserati 5000 GT Maserati 5000 GT Fot. Allemano

Maserati 5000 GT

No dobrze, jak już się napatrzyliście, to powinniście wiedzieć, że 5000 GT powstał na bazie mniejszego i brzydszego modelu 3500 GT i został wyposażony w silniki z wyścigowego 450S. 5000 GT wygląda jak auto nie z tego świata i trafił tylko do ludzi z innego świata - Mohammada Reza Pahlawiego (przywódcy Iranu), Gianniego Agnelli (szefa Fiata), Briggsa Cunninghama (amerykańskiego przedsiębiorcy i sportowca), Ferdinandiego Innocentiego (założyciela Innocenti) czy Adolfo Lópeza Mateosa (prezydenta Meksyku).

ZOBACZ TAKŻE:

Bardzo szybkie niemieckie auta już od 25 tys. zł

Bertone - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Aston DB2/4 Aston DB2/4 Fot. Allemano

Aston DB2/4 i Jaguar XK140

Allemano wytwarzało również dwa brytyjskie sportowe wozy - Jaguara XK140 oraz Aston Martina DB2/4. Oba z lat 50. i oba w swoich czasach uchodzące za prawdziwe, luksusowe gran turismo. Oba też zasłynęły czymś ekstra. XK140 był pierwszym sportowym Jaguarem z automatyczną skrzynią biegów, a DB2/4 nie skusił Jamesa Bonda, ale zagrał w filmie "Ptaki" Hitchcocka.

ZOBACZ TAKŻE:

Bardzo szybkie niemieckie auta już od 25 tys. zł

Bertone - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Hino Contessa 900 Hino Contessa 900 Fot. Michelotti

Hino Contessa

A co z tym Michelottim? Też miał trochę do powiedzenia w przypadku bosko pięknego Maserati 5000GT, dla Lancii stworzył Aprilię Coupé, a dla Alpiny model A106. Ciekawszy jest jednak Hino Contessa. Contessa to auto produkowane przez japońską firmę Hino na bazie podzespołów Renault 4CV. Hino wciąż istnieje, jest częścią Toyoty i zajmuje się autami dostawczymi i ciężarówkami.

ZOBACZ TAKŻE:

Bardzo szybkie niemieckie auta już od 25 tys. zł

Bertone - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Hino Contessa 1300 Hino Contessa 1300 Fot. Michelotti

Hino Contessa

Contessa seksowna nie była, ale modele 900 i 1300 Coupe, przygotowane przez Michelottiego, były po prostu świetne. Nowoczesne, wręcz futurystyczne, sportowe, wyrafinowane. Choćby nie wiem z której strony patrzeć, nie można było się w nich dopatrzyć pochodzenia Renault.

ZOBACZ TAKŻE:

Bardzo szybkie niemieckie auta już od 25 tys. zł

Bertone - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Reliant Scimitar SS1 Reliant Scimitar SS1 Fot. Michelotti

Reliant Scimitar SS1

Kolejny ciekawy model Michelottiego to Reliant Scimitar SS1. Planowano produkować 2000 sztuk rocznie tego cabrio, ale skończyło się na 1500 egzemplarzach przez 10 lat. A szkoda, bo to fajne auto. Miało silnik umieszczony z przodu (od 1,3 l do 1,8 l) i napęd na tylne koła, a do tego chowane, kwadratowe reflektory. A dlaczego nie osiągnęło sukcesu? Może dlatego, że wyglądało trochę tak, jakby je zrobiono z plastiku? A może to ten design, niby nowoczesny, ale trochę zabawkowy i tandeciarski? Jakkolwiek by Reliant nie był, to ostatnie dzieło Michelottiego, które trafiło do produkcji. Było jeszcze kilka, ale nie wyjechały na drogi.

ZOBACZ TAKŻE:

Bardzo szybkie niemieckie auta już od 25 tys. zł

Bertone - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

PAC PAC Fot. Michelotti

PAC

Mowa na przykład o modelu PAC, czyli Project Automotive Commuter. Mówiąc po polsku ? projekt na dobre autko miejskie. Bazowało na Daihatsu Cuore i wyglądało całkiem fajnie. PAC miał dwucylindrowy silnik 0,6 l o mocy 31 KM, który rozpędzał PAC-a do nieco ponad 100 km/h. I dobrze, bo kto w mieście potrzebuje więcej mocy i lepszych osiągów? Ale to nie jedyny ciekawy prototyp.

ZOBACZ TAKŻE:

Bardzo szybkie niemieckie auta już od 25 tys. zł

Bertone - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

DAF Siluro DAF Siluro Fot. Michelotti

DAF Siluro

DAF Siluro z 1968 roku wygląda nawet lepiej niż Maserati 5000GT. Siluro bazuje na modelu DAF 55, koszmarnym wozidełku konkurującym z pierwszym VW Garbusem, ale wygląda świetnie, a właściwie księżycowo. Człowiek zrobił swój mały krok na Księżycu, który przy okazji był wielkim krokiem dla ludzkości, w 1969 roku. Siluro zadebiutował rok wcześniej, ale gdyby ktoś zdołał go zabrać na Księżyc i go tam zaparkować, żadne istoty obce by się nie zdziwiły na jego widok, tak nieziemsko atrakcyjne jest jego nadwozie.

ZOBACZ TAKŻE:

Bardzo szybkie niemieckie auta już od 25 tys. zł

Bertone - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Vettura Urbana Vettura Urbana Fot. Michelotti

Vettura Urbana

Vettura Urbana to skrócony o 26 cm Fiat 126, który mieści cztery osoby i ma przesuwane drzwi po obu stronach (aha, to stąd Peugeot czerpał inspirację, projektując 1007). Jak pewnie zauważyliście, Vettura Urbana nie wyjechał na drogi, ale dobrze wiedzieć, że był, bo nagle Fiat 126p przestaje wyglądać jak auto, które nie do końca się rozwinęło, pozostając w stanie niemowlęcym (gdyby dorosło, byłoby większe, a przecież nie było).

ZOBACZ TAKŻE:

Bardzo szybkie niemieckie auta już od 25 tys. zł

Bertone - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Michelotti Lem Michelotti Lem Fot. Michelotti

Lem

Choć gdyby Fiat 126 stanął przy modelu Lem, byłby niczym Pudzianowski przy niemowlaku. Lem to prototyp miejskiego auteczka z silnikiem elektrycznym, podnoszonymi drzwiami  i częściowo zdejmowanymi szybami. Szalony pomysł. No i nazwa ? nie ma nic wspólnego z pisarzem, bo to skrót od Laboratorio Elettrico Mobile, czyli mobilne laboratorium elektryczne.

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Bardzo szybkie niemieckie auta już od 25 tys. zł

Bertone - co mu zawdzięczamy?

Pininfarina - co jej zawdzięczamy?

Więcej o:
Copyright © Agora SA