Samochody z zapomnianej bajki - Maybach

No i wreszcie stało się, co miało się stać - produkcja Maybacha została wstrzymana. Mówimy więc tej firmie bye, bye i przypominamy sobie najciekawsze fakty z jej historii
Maybach W1 Maybach W1 fot. Maybach

Początki

Maybach powstał w 1909 roku. Firmę założył ojciec Wilhelm z synem Karlem. Panowie początkowo zajęli się produkcją silników do zeppelinów, a za samochody wzięli się w 1919 roku (wtedy powstał prototyp na bazie BMW, produkcja wystartowała dwa lata później). W czasie drugiej wojny światowej przerzucili się na wytwarzanie silników do ciężarówek i czołgów, by po wojnie popaść w niełaskę. Też byście popadli, gdybyście byli jednym z najważniejszych trybików wojennej maszynerii Hitlera, a wasza fabryka była jednym z najważniejszych celów bombardowań sił stojących po dobrej stronie mocy.

 

 

ZOBACZ TAKŻE:

Rolls Royce Ghost Extended Wheelbase | Test - Wikipedia się myli

Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection - powstanie ich tylko 35

Mercedes S klasa - ogłoszenia

Maybach W3 Maybach W3 fot. Maybach

Pierwszy model ? w3

Pierwszy seryjnie produkowany Maybach to W3. Przez siedem lat (1921 ? 1928) powstało raptem 305 sztuk tego modelu. Auto miało sześciocylindrowy silnik o ogromnej pojemności 5,7 l i niezauważalnej mocy 70 KM. Do tego dwubiegowa skrzynia i prędkość maksymalna rzędu 110 km/h. Wiem, to nikomu do niczego niepotrzebne dane, ale warto na nie rzucić okiem, by zdać sobie sprawę, jak bardzo świat samochodów poszedł do przodu przez te 90 lat. Model W3 był w swoich czasach autem z najwyższej półki, teraz taki Fiat Panda bije go na głowę pod każdym względem.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Rolls Royce Ghost Extended Wheelbase | Test - Wikipedia się myli

Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection - powstanie ich tylko 35

Mercedes S klasa - ogłoszenia

Maybach Zeppelin Maybach Zeppelin fot. Maybach | Maybach Zeppelin

Maybach Zeppelin

Produkowany od 1928 do 1934 roku Zeppelin miał pod maską silnik V12 (najpierw 7 l 150 KM, potem 8 l 200 KM). Co ciekawe, czterokołowy Zeppelin był drugim autem w Europie z dwunastoma cylindrami pod maską (pierwszy był Daimler). Oprócz tego ważył 3,3 tony, więc ci, którzy go prowadzili w Niemczech, musieli zdać specjalne prawo jazdy na pojazdy o masie powyżej 2,5 tony. Potem w sumie nic ciekawego się nie działo, firma po wojnie była w rozsypce, a od 1960 należy do Mercedesa, który przypomniał sobie o niej w 1997 roku.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Rolls Royce Ghost Extended Wheelbase | Test - Wikipedia się myli

Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection - powstanie ich tylko 35

Mercedes S klasa - ogłoszenia

Maybach Concept Car Maybach Concept Car fot. Maybach | Maybach Concept Car

Prototypowy Maybach

Piętnaście lat temu, na salonie w Tokio, zadebiutował Maybach na XXI wiek. Tak przynajmniej zapowiadali twórcy i chwalili się technologicznym zaawansowaniem auta. Limuzyna miała silnik V12 z możliwością wyłączenia połowy cylindrów, światła biksenonowe doświetlające zakręty, magiczny dach (raz przezroczysty, a raz nie), aktywne siedzenia (zmieniały kształt, by skutecznie trzymać w zakrętach) i adaptacyjne zawieszenie. Co ważne, wszystkie te elementy trafiły potem albo do seryjnego Maybacha, albo do innych modeli Mercedesa. Samo auto też wyjechało na drogi w 2002 roku właściwie w niezmienionym kształcie (tylko wnętrze straciło na fajności względem prototypu). Choć mówiąc, że auto wyjechało na drogi dziesięć lat temu, mijamy się z prawdą. Maybach bazuje na płycie podłogowej Mercedesa S W140 z 1991 roku, więc de facto w 2002 roku jeździł już po drogach 11 lat.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Rolls Royce Ghost Extended Wheelbase | Test - Wikipedia się myli

Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection - powstanie ich tylko 35

Mercedes S klasa - ogłoszenia

Maybach Maybach fot. Maybach

Rodzina Maybacha

Maybach sukcesywnie poszerzał ofertę. Oprócz modelu 57 (miał 5,7 m długości, stąd nazwa) z silnikiem V12 550 KM, w ofercie był również mocniejszy model 57 S (612 KM), dłuższy 62 (550 KM) oraz dłuższy i mocniejszy 62S (612 KM), a także wersja cabrio Landaulet (otwierała się tylko tylna część dachu, 612 KM) oraz opancerzona odmiana Guard (dla tych, którzy są nielubiani na mieście).

Maybachy tanie nie były, fakt, trzeba było wydać dwa majątki, by je mieć, ale za to były jedyne w swoim rodzaju (każdy egzemplarz był wykańczany ręcznie pod zamówienie klienta) i doskonale wyposażone.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Rolls Royce Ghost Extended Wheelbase | Test - Wikipedia się myli

Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection - powstanie ich tylko 35

Mercedes S klasa - ogłoszenia

Maybach Landaulet Maybach Landaulet fot. Maybach | Maybach Landaulet

Ceny

Model 57 kosztował 390 tys. euro (model S ? 443 tys. euro), 62 ? 458 tys. euro (model S ? 523 tys. euro), a Landaulet ? ponad milion euro. Niby dużo, ale z drugiej strony firma traciła na każdym egzemplarzu 330 tys. euro, a rabaty na modele tej marki w ostatnich miesiącach sięgające 100 tys. euro nie były niczym nadzwyczajnym.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Rolls Royce Ghost Extended Wheelbase | Test - Wikipedia się myli

Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection - powstanie ich tylko 35

Mercedes S klasa - ogłoszenia

Maybach Zeppelin Maybach Zeppelin fot. Maybach | Maybach Zeppelin

Maybach Zeppelin ponownie

Aby uczcić swoją historię, Maybach pokazał model Zeppelin. Miał aż 650 KM, specjalne wykończenie wnętrza i nadwozia oraz unikalne kieliszki do szampana na wyposażeniu. Cena? 560 tys. euro. Do sprzedaży trafiło tylko 100 sztuk. No właśnie, jak już mowa o sprzedaży, to plany były ambitne ? 2 tys. aut rocznie. Niestety, nigdy nie osiągnięto takiego rezultatu, roczna sprzedaż to kilkaset sztuk (w 2010 roku ? raptem 157 aut). Dla porównania ? Rolls-Royce znajduje dla Phantoma ponad 2000 klientów rocznie.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Rolls Royce Ghost Extended Wheelbase | Test - Wikipedia się myli

Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection - powstanie ich tylko 35

Mercedes S klasa - ogłoszenia

Maybach Brabus Maybach Brabus fot. Maybach

Tuning Maybacha?!

Brabus uznał, że tuningowanie takiej limuzyny jest w dobrym stylu, więc obniżył zawieszenie o 15 mm, założył 21-calowe koła i wycisnął z silnika 640 KM, co pozwala się autu rozpędzić do 314 km/h. Wspaniale, ale to nie jest w dobrym stylu, po prostu nie wypada robić takich rzeczy z takim autem.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Rolls Royce Ghost Extended Wheelbase | Test - Wikipedia się myli

Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection - powstanie ich tylko 35

Mercedes S klasa - ogłoszenia

Krótka historia Maybacha Krótka historia Maybacha Krótka historia Maybacha

Exelero

Początkowo Maybach miał w planie, by obok limuzyn w sprzedaży były również modele Coupé. Jak mogłyby wyglądać? Może tak jak Exelero? W 2005 roku wyprodukowano jeden egzemplarz, który nie trafił do Mrocznego Rycerza, ale na tor testowy. Exelero miał 700 KM i opony Fuldy, która chciała przetestować nowe rodzaje gum dla samochodów sportowych. Dlaczego właśnie Fulda i Maybach? Ano dlatego, że obie firmy współpracowały na podobnych zasadach w latach 30. ubiegłego wieku. A dlaczego auto tak wygląda? Ano dlatego, że nawiązuje do przodka z przeszłości. Ale to nie jedyne coupé Maybacha.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Rolls Royce Ghost Extended Wheelbase | Test - Wikipedia się myli

Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection - powstanie ich tylko 35

Mercedes S klasa - ogłoszenia

Maybach Xenatec Maybach Xenatec fot. Maybach | Maybach Xenatec

Maybach coupe

Xenatec otrzymał "błogosławieństwo" od Maybacha na produkcję dwudrzwiowego modelu na bazie modelu 57S. Wersja z jedną parą drzwi nie różni się wymiarami znacząco od odmiany z dwiema. Główne zmiany to przesunięty o 20 cm do tyłu słupek B, delikatnie poszerzone nadkola oraz nowy zderzak ze światłami do jazdy dziennej. Pod maską nowości brak, czyli wciąż pracuje tam podwójnie turbodoładowane V12 o pojemności sześciu litrów i mocy 612 KM. Xenatec zamierza zbudować około 100 egzemplarzy coupe. Każdy z nich kosztować będzie 650 tys. euro.

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Rolls Royce Ghost Extended Wheelbase | Test - Wikipedia się myli

Rolls-Royce Phantom Coupe Aviator Collection - powstanie ich tylko 35

Mercedes S klasa - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA