Top 9 - zaskakujące poduszki powietrzne (i jedna kołdra)

Najpopularniejsze są przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, ale na tym nie kończy się inwencja twórcza firm samochodowych, których chyba tylko strach przed byciem pośmiewiskiem powstrzymuje, by oferować nam dodatkowo kołdry. Choć jedna firma próbowała
Airbagi Airbagi Airbagi

Słowem wstępu

No dobrze, airbagi. Wiemy, że gdzieś się tam czają w aucie i najlepiej, gdybyśmy nigdy ich nie zobaczyli i nie sprawdzili, czy naprawdę napełniają się w mgnieniu oka i czy rzeczywiście pozwalają ograniczyć skutki wypadku. Pomysł na poduszkę pojawił się już w latach 50., ale dopiero kilkanaście lat później pojawiły się modele z tym rozwiązaniem. W 1971 Ford zbudował serię eksperymentalnych modeli poduszkowych, a dwa lat później GM przygotował auta wyposażone w poduszki, które były przeznaczone wyłącznie dla przedstawicieli władz. Oldsmobile Tornado z 1973 roku był natomiast pierwszym masowo dostępnym i produkowanym seryjnie samochodem z airbagiem kierowcy. W Europie pierwsi byli Niemcy -Mercedes klasy S oferował ten element w opcji od 1981 roku. Co ciekawe, 12 marca 1990 roku do historii przeszedł pierwszy wypadek, w którym brały udział dwa samochody i oba były wyposażone w poduszki, chroniąc kierowców przed przykrymi konsekwencjami. Inne poduszkowe ciekawostki?

ZOBACZ TAKŻE:

Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?

Tego nie chciałbyś zobaczyć we wstecznym lusterku

TOP 6 | Pojazdy (dosłownie) kosmiczne

Airbagi Airbagi Airbagi

Poduszka na kolana

Czai się gdzieś tam pod kolumną kierownicy i ma za zadanie nie dopuścić do obrażeń kolan kierowcy. Zadebiutowała w poprzedniej Toyocie Avensis w 2003 roku. Teraz oferuje ją również wiele innych firm, choćby Volkswagen (na zdjęciu Golf), a Lexus poszedł jeszcze dalej, oferując również kolanową ochronę dla pasażera z przodu.

ZOBACZ TAKŻE:

Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?

Tego nie chciałbyś zobaczyć we wstecznym lusterku

TOP 6 | Pojazdy (dosłownie) kosmiczne

Airbagi Airbagi Airbagi

Poduszki w siedzeniu

Druga generacja trzydrzwiowego Renault Megane dostępna była z poduszkami montowanymi w siedziskach przednich foteli. Po co? Po to, by utrzymać ciało kierowcy i pasażera w optymalnej pozycji i tym samym sprawić, by przednie, tradycyjne airbagi dobrze wykonały swoje zadanie. Pytanie brzmi - dlaczego oferowano je tylko w modelu trzydrzwiowym?

ZOBACZ TAKŻE:

Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?

Tego nie chciałbyś zobaczyć we wstecznym lusterku

TOP 6 | Pojazdy (dosłownie) kosmiczne

Airbagi Airbagi Airbagi

Poduszka na tylną szybę

Toyota iQ to najmniejsze czteroosobowe auto świata. Pasażerowie tylnego rzędu siedzą właściwie w bagażniku i tak blisko końca auta, że choćby najmniejsza stłuczka w czasie parkowania mogłaby się dla nich źle skończyć. Stąd pomysł na airbag, który szczelnie wypełnia przestrzeń między tylną szybą i kanapą. Jak na razie tylko Inteligencja Toyoty ma coś takiego.

ZOBACZ TAKŻE:

Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?

Tego nie chciałbyś zobaczyć we wstecznym lusterku

TOP 6 | Pojazdy (dosłownie) kosmiczne

Airbagi Airbagi Airbagi

Poduszka w tylnych pasach bezpieczeństwa

Ford Explorer to pierwsze auto z airbagiem w tylnych pasach bezpieczeństwa. Po co tam jest? Po to, by pas działał delikatniej i skuteczniej, szczególnie wtedy, gdy z tyłu siedzą dzieci lub osoby starsze. Dzięki takiemu airbagowi powierzchnia pasa, po której rozchodzi się energia, wzrasta pięciokrotnie, ograniczając skutki wypadku.

ZOBACZ TAKŻE:

Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?

Tego nie chciałbyś zobaczyć we wstecznym lusterku

TOP 6 | Pojazdy (dosłownie) kosmiczne

Airbagi Airbagi Airbagi

Poduszka między tylnymi fotelami

Na taki pomysł wpadła Toyota i zrealizowała go w modelu Crown Majesta w 2009 roku. Cel jest szczytny - airbag ma chronić pasażerów siedzących z tyłu przed obrażeniami spowodowanymi zderzeniem bocznym, a właściwie przed brutalnym kontaktem obu osób spowodowanym siłami działającymi w czasie tego typu kraksy.

ZOBACZ TAKŻE:

Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?

Tego nie chciałbyś zobaczyć we wstecznym lusterku

TOP 6 | Pojazdy (dosłownie) kosmiczne

Airbagi Airbagi Airbagi

Poduszka dla pieszych

Volvo V40 dba nie tylko o pasażerów, ale również o nieostrożnych pieszych, którzy wpadają pod koła szwedzkiego auta, stąd airbag pod maską silnika, który odpalany jest w momencie potrącenia pieszego. Według zamysłu chroni głowę pieszego przed poważnymi obrażeniami.

ZOBACZ TAKŻE:

Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?

Tego nie chciałbyś zobaczyć we wstecznym lusterku

TOP 6 | Pojazdy (dosłownie) kosmiczne

Airbagi Airbagi Airbagi

Poduszka między przednimi fotelami

Na taki pomysł wpadł Mercedes. Prototyp ESV ma airbag, który w razie bocznego zderzenia chroni pasażera i kierowcę przed wzajemnym spotkaniem trzeciego stopnia, które może być bolesne. Liczymy, że takie rozwiązanie niedługo znajdzie się w modelach seryjnych.

ZOBACZ TAKŻE:

Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?

Tego nie chciałbyś zobaczyć we wstecznym lusterku

TOP 6 | Pojazdy (dosłownie) kosmiczne

Airbagi Airbagi Airbagi

Poduszka pod silnikiem

I znowu rozwiązanie ze studyjnego Mercedesa ESV. Tym razem jednak poduszka nie chroni ludzi bezpośrednio. Jest ona zamontowana pod silnikiem po to, by być odpaloną w razie nagłego hamowania, co zwiększa opór i w ten sposób pozwala autu zatrzymać się na krótszym dystansie. To na razie tylko projekt.

ZOBACZ TAKŻE:

Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?

Tego nie chciałbyś zobaczyć we wstecznym lusterku

TOP 6 | Pojazdy (dosłownie) kosmiczne

Airbagi Airbagi Airbagi

Kołdra z dachu

Volkswagen zaprezentował eksperymentalny samochód bezpieczeństwa ESV w 1972 roku. Auto miało na pokładzie takie rozwiązania jak ABS (dobry pomysł), pasy bezpieczeństwa na kolana (zły pomysł) czy coś na kształt koca, który w razie wypadku spadał z podsufitki, ochraniając pasażerów przed obrażeniami (fascynujący i dziwny pomysł).

ZOBACZ TAKŻE:

Auta tej marki słyną z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Ile kosztują?

Tego nie chciałbyś zobaczyć we wstecznym lusterku

TOP 6 | Pojazdy (dosłownie) kosmiczne

Więcej o:
Komentarze (9)
Top 9 - zaskakujące poduszki powietrzne (i jedna kołdra)
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: milo

    0

    może jeszcze poduszka w dupie

  • bratnig

    0

    Cóż kwestia czasu jak rozwiązania Volvo zastosowane w nowych modelach V40, czy V60 będzie w większym, czy mniejszym zakresie kopiowała konkurencja :)

  • gleen_666

    Oceniono 1 raz -1

    W mercedesie ta poduszka miała powodować, że w przypadku uderzenia bocznego koła nie będą hamowały samochodu tylko na poduszkach samochód bedzie pachany co zmniejszy skutki zderzenia bocznego i wcale to nie jest takie głupie tak jak te koce generalnie poduszki powinny być wszędzie bo zderzenia nie są tylko czołowe

  • sselrats

    Oceniono 7 razy -1

    Jak ktos wpadnie pod kola Volva to mu ta poduszka nie pomoze bo jest na gorze za maska a nie tam gdzie kola.

  • americanmoto

    Oceniono 18 razy -4

    No te pomysły mercedesa i VW (kołdra i hamownik [?]) to co najmniej kretyńskie pomysły.... zreszta jak większość w niemieckich autach.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX