Tajemna wiedza - zdradzamy miejsca, w których producenci testują prototypy

Do tych obiektów podczas trwania testów prototypów nikt nie ma wejścia. Jest ochrona, monitoring, wysokie płoty, zasieki. Firmy niechętnie o tych miejscach mówią czy też zapraszają gości za bramę. Oto kilka najciekawszych europejskich torów testowych.
BMW Miramas BMW Miramas BMW Miramas

Miramas, Francja - BMW

Pomiędzy Awinion a Marsylią BMW posiada idealnie zagospodarowane 473 hektary gruntów. Na zamkniętym i mocno strzeżonym terenie znajduje się 52 km utwardzonych, wyasfaltowanych i luźnych nawierzchni. Tor posiada olbrzymi owal przydający się podczas testów przy dużych prędkościach. Położenie toru na południu Francji umożliwia eksploatację przez cały rok. Tor zamykany jest średnio przez dwa dni w roku z powodów opadów śniegu i 20 dni z powodów opadu deszczu. Tor w Miramas wybudowano na terenie byłego toru wyścigowego. BMW wykupiło ten teren w 1986 roku. Na torze pracuje 328 osób. W ciągu jednego dnia można tu testować nawet do 250 samochodów. BMW sprawdza tu również motocykle enduro.

Tor z bliska możecie zobaczyć tu

Testy na torze Miramas:

 

Ascheim, BMW Ascheim, BMW Ascheim, BMW

Aschheim, Monachium - BMW

Jeśli widzicie zdjęcie prototypu BMW to w większości pochodzą one z okolic toru w Aschheim. Ta mała mieścina nieopodal Monachium jest znakomitym miejscem na podejrzenie tego, co stara się ukryć BMW. Do samego toru co prawda nie da się podjechać. Prowadzi do niego prywatna droga. Jeśli spróbujemy podejść z boku to i tak niewiele zobaczymy - kamery co kilkanaście metrów i szczelnie zakryty, wysoki płot skutecznie zniechęcają. Dobrym punktem widokowym jest leżąca kilka kilometrów dalej główna droga. Z tego toru bardzo często wyjeżdżają prototypy, które są testowane w normalnych warunkach drogowych. Specyfika toru w Aschheim (wąski teren - od 100 do 600 metrów szerokości za to długi odcinek prostej zbudowany na wzór autostrady) pozwala testować elektroniczne urządzenia jak np. wykrywanie auta w martwym polu czy tempomaty z utrzymywanie odstępu. Cały kompleks ma 67 hektarów, został otwarty w 1971 roku.

Tor z bliska możecie sobie zobaczyć tu

 

Balocco, Włochy Balocco, Włochy Balocco, Włochy

Balocco, Włochy - Fiat

Tor początkowo zbudowany na potrzeby testowania prototypów Alfa Romeo. Obecnie z 350 hektarów powierzchni korzystają wszystkie firmy grupy Fiata i nie tylko. Tor usytuowany jest w północnej części Włoch. Jak wygląda z bliska zobaczycie tu

Boxber, Niemcy Boxber, Niemcy Boxber, Niemcy

Boxberg, Niemcy - Bosch

W okolicy Boxbergu i na przyległej autostradzie A81 można spotkać prototypy niemal z każdej firmy jaka wam przychodzi do głowy. Bosch współpracuje, bądź pracuje na zlecenie niemal z wszystkimi w branży motoryzacyjnej. Tor w Boxbergu to nowoczesny i wspaniały ośrodek. 94 hektary terenu są zagospodarowane w maksymalny sposób. Jest duży, 3 km owal, wielka połać asfaltu do ćwiczeń dynamicznych, tor zręcznościowy, przejazdy wodne itp.

Tor z bliska tu



Contidrom Hanower Contidrom Hanower Contidrom Hanower

Hanower, Niemcy - Continental

Położony 35 km od Hanoweru tor ma nawet swoja nazwę - Contidrom. Aż 160 hektarów powierzchni i wszystkie podłoża jakie możecie sobie wyobrazić. Zbudowany został w 1967 roku i jest cały czas modernizowany. Tor obsługuje ponad 60 osób, sprawdza się na nim wszystko co jest związane z oponami. Rzadko widuje się tu prototypy. Tor, na którym dużo testów przeprowadza redakcja tygodnika Auto Bild.

Dudenhofen, Niemcy - Opel Dudenhofen, Niemcy - Opel Dudenhofen, Niemcy - Opel

Dudenhofen, Niemcy - Opel

Jeśli chcecie zobaczyć zamaskowanego Opla to musicie się wybrać do Dudenhofen. Tor jest mocno strzeżony a teren silnie zalesiony. To dosyć nietypowy ośrodek, bo zbudowany w kształcie koła. Okrąg ma 4,4 km. Kiedy nie są tu testowane prototypy Opel organizuje w tym miejscu szkoły jazdy.

Z bliska możecie popatrzeć na tor tu

Ehra-Lessien, Niemcy Ehra-Lessien, Niemcy Ehra-Lessien, Niemcy

Ehra-Lessien, Niemcy - Volkswagen

Jeden z najsilniej strzeżonych obiektów testowych. Volkswagen, jako jedyny producent posiada 9 kilometrową prostą, która umożliwia testy przy prędkościach przekraczających 400 km/h. To tu odbywały sie testy Bugatti Veyrona. Kurs szybką pętlą liczy sobie 20 km, wszystkich dróg jest tu 96 km. Kilkanaście lat temu wybuchła głośna afera kiedy jeden z fotografów robiących zdjęcia prototypom wdarł się na teren i przy torze zakopał kamerę reagującą na sensor ruchu. Tor istnieje już od czasów II wojny światowej.

Tor z bliska zobaczycie tu


Stuttgart-Utertukheim, Niemcy Stuttgart-Utertukheim, Niemcy Stuttgart-Utertukheim, Niemcy

Stuttgart-Unterturkheim, Niemcy - Mercedes

Tor znajdujący się tuż przy głównej siedzibie Mercedesa. To stosunkowo niewielki teren (8,6 hektara) jest tzw. torem sprawdzającym jakość schodzących z taśmy aut. Na końcu toru znajduje się łuk, którego ściana ma 90% nachylenie. Na torze jeździ (jak i w całej okolicy) sporo prototypów.

 

Nardo, Włochy Nardo, Włochy Nardo, Włochy

Nardo, Włochy

Nardo - Nardo-Technikum von Prototipo. Jeden z najsłynniejszych, owalnych torów testowych. Idealnie przygotowany do testów szybkości. Zbudowany został przez Fiata w 1975 roku. Położony na obszarze 700 hektarów, owal ma 12,5 km długości. Obecnie tor należy do Porsche. Jest nazywany najszybszym torem na świecie.

 

 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.