Fabryczni tunerzy | Volvo R/Polestar/Heico

W przypadku fabrycznego tuningu modeli Volvo sprawa nie jest prosta. Z jednej strony jest tuner Heico, z drugiej modele R, a na trzeciej stronie właśnie rozświetla się polarna gwiazda. Już tłumaczymy, o co chodzi
Ciężarówka Volvo Ciężarówka Volvo Volvo to też ciężarówki. I to jakie!

Sportowe Volvo - poważnie?

Tak w ogóle to Volvo jakoś się ze sportem nie kojarzy. Owszem, samochody tej marki startują czasami w jakiś wyścigach, a stuningowana na całego ciężarówka tej marki z napędem hybrydowym (1900 benzynowych koni i 200 elektrycznych) pobiła ostatnio rekord prędkości na lądzie w swojej kategorii (osiągnęła ponad 236 km/h), ale Volvo to przede wszystkim przepastne, kanciaste kombi z obezwładniająco wielkim bagażnikiem i rodzinnym charakterem emanującym z każdego elementu jego wytrzymałego, bezpiecznego i chroniącego przed szwedzkim zimnem nadwozia.

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo do 5 tys. zł - wiedziałeś, że wybór jest tak duży?

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Volvo V60 R Design Volvo V60 R Design Volvo V60 R Design

A może jednak?

Sport jakoś do tej mieszanki jakoś nie pasuje. Volvo serwuje nam ostatnio samochody o ponętnych, agresywnych, dynamicznych liniach, podrzuca modele ze stylistyczną, sportową biżuterią R-Design, ale czy nie macie wrażenia, że coś tu nie gra? Volvo to rozsądek, rodzina, pies w bagażniku, porozrzucane z tyłu kolorowanki córki, zagubiony bucik synka w schowku i tak dalej. Gdzie tu miejsce na sport, no gdzie?

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo do 5 tys. zł - wiedziałeś, że wybór jest tak duży?

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Volvo T-5R Volvo T-5R Volvo T-5R

Volvo T-5R

Volvo czasami próbowało odnaleźć tę część siebie, z której można by było wydobyć nieco sportu. I tak na przykład w 1995 roku zadebiutował model T-5R w wersji sedan i kombi. Miał silnik wzmocniony we współpracy z Porsche (niemiecka firma pomogła również w czasie projektowania skrzyni biegów, zawieszenia i foteli z Alcantary), który dzięki turbosprężarce produkował 243 KM, co wystarczyło, by zaliczyć setkę w 5,9 s i rozpędzić się do 249 km/h. Do tego subtelny tuning nadwozia, ograniczona do trzech barw paleta kolorów nadwozia (żółty, czarny, zielony), złowieszczo szare obręcze i bogate wyposażenie (w opcji były tylko mniejsze koła i zmieniarka CD). Powstało tylko 5500 sztuk tego modelu (najwięcej żółtego, najmniej zielonego), który tylko w pierwszym roku swojej kariery nazywał się T-5R. Potem przechrzczono go na 850R.

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo do 5 tys. zł - wiedziałeś, że wybór jest tak duży?

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Volvo 850R Volvo 850R Volvo 850R

Volvo 850R

W 1996 roku zadebiutowało 850R. Miało 250 KM, jeszcze bardziej luksusowe wnętrze i dostępne było z nowymi kolorami (czerwony, turkusowy, biały). To jeden z najciekawszych samochodów lat 90. Udaje, że jest transporterem rodzinnym, ale jak pozwoli mu się rozwinąć skrzydła, to pędzi szybciej niż niejedno sportowe auto (5,8 s do setki, maks. 255 km/h).

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo do 5 tys. zł - wiedziałeś, że wybór jest tak duży?

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Volvo S60R Volvo S60R Volvo S60R

Volvo S60R

Na kolejne R-asowe Volvo musieliśmy czekać do 2003 roku. Chodzi o Volvo S60R, które miało pięciocylindrowy silnik turbo, 300 KM i adaptacyjne, supersprytne i superszybkie zawieszenie, które dzięki komputerom ściśle współpracowało z napędem na cztery koła. Jak? Elektroniczny mózg w tym modelu 500 razy na sekundę monitoruje prędkość auta, promień skrętu i poziom przyczepności każdego koła, po czym w mgnieniu oka utwardza zawieszenie odpowiedniego koła, przerzuca moc na inne i przyhamowuje kolejne - wszystko po to, by pokonać zakręt szybciej niż kierowcy wyścigowi. Ba, ostateczne w swojej sportowej ostateczności ustawienie owego aktywnego zawieszenia - Advanced - nadawało się według Volvo wyłącznie na tor. Fascynujące!

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo do 5 tys. zł - wiedziałeś, że wybór jest tak duży?

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Volvo XC90 PUV Volvo XC90 PUV Volvo XC90 PUV

Volvo XC90 PUV

2005 rok należał do Volvo XC90 PUV. To znaczy 2004 też należał, bo wtedy pod maskę XC90 trafił pierwszy silnik V8 tej marki (produkuje go Yamaha, nie Volvo, ale nie psujmy Szwedom radości). Żeby więc uczcić owe osiem cylindrów pod maską (co ciekawe, umieszczone są one nie wzdłuż, ale w poprzek), rok później firma stworzyła prototyp PUV ? Performance Utility Vehicle, czyli szybkiego SUV-a. Osiem cylindrów wzmocnionych jest kompresorem, więc dają z siebie 620 KM zamiast seryjnych 315, nadwozie jest hardcore?owo stuningowane (obniżone, poszerzone, z botoksem, żyłami na bicepsach, tego typu klimaty), a naklejka na przednim błotniku to dowód na to, że Volvo ma poczucie humoru i dystans do siebie. Bo niby jak inaczej wytłumaczyć sylwetkę łosia na żółtym tle bezpośrednio nawiązującą do sylwetki konia na żółtym tle ze stajni Ferrari?

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo do 5 tys. zł - wiedziałeś, że wybór jest tak duży?

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Volvo C30 Polestar Volvo C30 Polestar Volvo C30 Polestar

Volvo C30 Polestar

Na kolejne szybkie, mocne i pobudzające krążenie Volvo trzeba było czekać do 2010 roku. Wtedy pojawiło się C30 Polestar. Ten samochód właściwie spadł z gwiazdy polarnej, bo nikt się go nie spodziewał, absolutnie nikt. A jak już się ten model zabłysnął na sportowej stronie nieboskłonu, wszyscy padli przed nim na kolana. Dlaczego? Bo ma odświeżająco niebieski kolor, fascynujący kształt przednich błotników i wzmocniony wielką turbosprężarką silnik 2,5 l R5 o mocy 400 KM. Auto nigdy nie miało przed sobą choćby cienia szansy na produkcję seryjną, bo powstało po to, by zrobić nam dobrze mentalnie, byśmy przez moment zaczęli marzyć o szybkim, nierozsądnym, nierodzinnym, seksownym Volvo. Zaczęliśmy i nie musimy kończyć marzyć, bo oto mamy kolejne Volvo spod polarnej gwiazdy.

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo do 5 tys. zł - wiedziałeś, że wybór jest tak duży?

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Volvo S60 Polestar Volvo S60 Polestar Volvo S60 Polestar

Volvo S60 Polestar

To S60 Polestar wyprodukowane dla tajemniczego klienta. Na razie powstała jedna sztuka, ale skoro Szwedzi zrobili taką maszynę dla kogoś, kto ich o to grzecznie poprosił, wymachując banknotami, to pewnie na jednej osobie się nie skończy. Takie jest zresztą oficjalne stanowisko Volvo - jeśli będzie zainteresowanie, znajdzie się miejsce na taśmie produkcyjnej na taki bajerancki i niewiarygodnie wręcz mocny model.

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo do 5 tys. zł - wiedziałeś, że wybór jest tak duży?

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Volvo S60 Polestar Volvo S60 Polestar Volvo S60 Polestar

Volvo S60 Polestar

Bajerancki, bo pomalowany na polarnie niebieski kolor, obniżony o 30 mm, poszerzony o 20 z przodu i o 40 mm z tyłu, wyposażony we wzbudzający respekt bodykit nadwozia i posadzony na 19-calowych obręczach. A dlaczego niewiarygodnie mocny? Ano dlatego, że wzmocniony turbosprężarką, sześciocylindrowy silnik produkuje 508 KM zamiast seryjnych 300 KM, co wystarczy, by zaliczyć setkę w 3,9 s i rozpędzić się do ponad 300 km/h. Wiem, że w świecie Bugatti Veyrona takie dane nie robią wrażenia, tak już jesteśmy nieczuli i przyzwyczajeni do prędkości ponaddźwiękowej, ale pomyślcie o tym ? Mercedes C63 AMG ma 457 KM i generalnie uważamy, że jest zabójczo szybki. A Volvo ma jeszcze 50 koni więcej! Trzymamy kciuki, by ta gwiazda polarna wyjechała na drogi, to znaczy zajęła stałe miejsce na nieboskłonie szybkich i fajnych aut.

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo do 5 tys. zł - wiedziałeś, że wybór jest tak duży?

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Heico Heico fot. Heico

Heico

Aha, jak już mowa o szybkich autach ze Szwecji, to trzeba pamiętać, że jest jeszcze tuner Heico. Choć ta firma nie jest oficjalnym tunerem, to jednak jej istnienie opiera się na modelach Volvo. Heico oferuje możliwość tuningu technicznego (wydechy, zawieszenie, hamulce) i optycznego (zderzaki, koła, body kity) wszystkich modeli, zarówno nowych, jak i starszych. I tak na przykład do XC90 można zamówić chip silnika podnoszący moc z 272 do 320 KM, w C30 utwardzić i obniżyć zawieszenie o 30 mm, natomiast w S80 zamontować sportowy filtr powietrza.

ZOBACZ TAKŻE:

Volvo do 5 tys. zł - wiedziałeś, że wybór jest tak duży?

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Więcej o:
Copyright © Agora SA