Przed Wami kolejna część bestsellerowego cyklu. Tym razem zajmiemy się krajem, który ogarnięty jest kryzysem. Co sprzedaje się najlepiej w Grecji? Wyniki są dość zaskakujące
Volkswagen Golf R Fot. Michał Dek | Volkswagen Golf R
10) Volkswagen Golf
W 2009 roku 17 proc. w dół. Rok później 36 proc. W 2011 roku kolejne 31 proc. spadku. Rynek motoryzacyjny w Grecji skurczył się tak bardzo, że w 2011 roku po raz pierwszy od 22 lat zanotowano w tym kraju mniej niż 100 tys. rejestracji nowych aut. W ubiegłym roku grecki rynek samochodowy stanowił 66 proc. tego, co w rekordowym 2000 roku. Połowa młodych ludzi W Grecji nie ma pracy, wykształceni Grecy wyjeżdżają na Zachód, protestują kolejne grupy zawodowe. Nadal jednak Grecy zarabiają ponad dwukrotnie więcej od nas. To wcale nie oznacza, że decydują się na dwukrotnie droższe samochody niż Polacy. Wręcz przeciwnie. Zestawienie zostało zdominowane przez niewielkie auta. Zaczynamy od ostatniego miejsca na liście TOP 10.
Stawkę zamyka Golf. Kompaktowy Volkswagen w Polsce znalazł się na 9. pozycji. Trzeba jednak przyznać, że w Grecji do tego rezultatu zabrakło mu bardzo niewiele. Jednak przez 36-procentowy spadek sprzedaży względem roku 2010 musiał uznać wyższość japońskiego rywala. Jakiego?
Marka i model: Volkswagen Golf Liczba sprzedanych egzemplarzy w marcu 2012 roku: 2 299 Pozycja w 2010 roku: 9. Pozycja w Polsce w 2011 roku: 9.
Nowa Toyota Aygo w wersji cywilnej i specjalnej odmianie sportowej Nowa Toyota Aygo w wersji cywilnej i specjalnej odmianie sportowej
9) Toyota Aygo
Miejska Toyota wyprzedziła Volkswagena Golfa jedynie o 15 egzemplarzy. Jednoprocentowy wzrost sprzedaży względem 2010 roku wystarczył, by w gronie notujących ogromne spadki konkurentów awansować z miejsca 14. W naszym zestawieniu są jeszcze dwa modele, których roczna sprzedaż wzrosła. Rekordzistą jest samochód, który znalazł się na 8. miejscu.
Marka i model: Toyota Aygo Liczba sprzedanych egzemplarzy w marcu 2012 roku: 2 314 Pozycja w 2010 roku: 14. Pozycja w Polsce w 2011 roku: Poza pierwszą setką
Wspomnianym rekordzistą jest Nissan Micra. Sprzedaż tego modelu wzrosła aż o 29 proc. To jednak nie przypadek, bowiem produkcja tego modelu rozpoczęła się w 2010 roku. Sprzedaż w Grecji rozpoczęto w drugiej połowie tego samego roku. To tajemnica sukcesu Micry. Na małego Nissana zdecydowało się w 2011 roku 2 657 Greków. To niewiele więcej niż w Polsce. Jednak u nas ten model uplasował się dopiero na 37. lokacie.
Marka i model: Nissan Micra Liczba sprzedanych egzemplarzy w marcu 2012 roku: 2 657 Pozycja w 2010 roku: 18. Pozycja w Polsce w 2011 roku: 37.
Fiat Panda 4x4 Adventure Fiat Panda 4x4 Adventure, fot. Fiat
7) Fiat Panda
Polacy bardziej niż Grecy docenili Pandę. W naszym kraju mały Fiat zajął wysoką piątą pozycję. W 2010 roku w Grecji Panda uplasowała się na szóstej lokacie. W ubiegłym roku zanotowała jednak 35-procentowy spadek sprzedaży. Efekt? Jedno miejsce w dół i zmniejszenie udziału w rynku z 3 na 2,8 proc.
Marka i model: Fiat Panda Liczba sprzedanych egzemplarzy w marcu 2012 roku: 2 741 Pozycja w 2010 roku: 6. Pozycja w Polsce w 2011 roku: 5.
Sprzedaż tego modelu była mniejsza niż w Polsce, ale grecki rynek motoryzacyjny jest również mniejszy niż w naszym kraju. Z tego powodu nieco ponad 3 tys. sprzedanych egzemplarzy wystarczyło, by Auris zajął w Grecji 6. lokatę. W tym przypadku również nie obyło się bez spadków. I to o 23 proc. Paradoksalnie pozwoliło mu to na awans o jedną pozycję.
Marka i model: Toyota Auris Liczba sprzedanych egzemplarzy w marcu 2012 roku: 3 087 Pozycja w 2010 roku: 7. Pozycja w Polsce w 2011 roku: 23.
Ten model Opla w Polsce zamykał podium i jako jednemu z trzech aut udało się osiągnąć pięciocyfrową sprzedaż. W Grecji aż tak kolorowo nie jest. Tym bardziej, że kompaktowy Opel zanotował 19-procentowy spadek. Nie wpłynęło to na zajmowaną lokatę, ale zwiększyło (tak, zwiększyło) udział w rynku z 3 do 3,6 proc.
Marka i model: Opel Astra Liczba sprzedanych egzemplarzy w marcu 2012 roku: 3 502 Pozycja w 2010 roku: 5. Pozycja w Polsce w 2011 roku: 3.
Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic fot. Michał Dek | Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic
4) Ford Fiesta
Fiesta zanotowała największy (na równi z Volkswagenem Golfem) spadek sprzedaży z całego zestawienia (aż o 36 proc.). Nabywców znalazło o ponad 2 tys. egzemplarzy mniej niż rok wcześniej. Przez to Fiesta musiała się pożegnać z drugim miejscem na liście greckich bestsellerów. W Polsce sprzedaż małego Forda urosła o tyle procent, o ile spadła u Greków, co w 2011 roku pozwoliło mu zająć 10. miejsce.
Marka i model: Ford Fiesta Liczba sprzedanych egzemplarzy w marcu 2012 roku: 3 631 Pozycja w 2010 roku: 2. Pozycja w Polsce w 2011 roku: 10.
Volkswagen dzięki spadkowi... awansował z 4. miejsca na ostatnią lokatę na podium. To pokazuje, w jak słabej kondycji jest cały rynek motoryzacyjny w Grecji. Jeszcze w 2010 roku Polo, którego sprzedaż przekraczała 5 tys. egzemplarzy, zajmowało 4. pozycję. Rok później niespełna 4 tys. sprzedanych egzemplarzy uplasowały go na 3. lokacie.
Marka i model: Volkswagen Polo Liczba sprzedanych egzemplarzy w marcu 2012 roku: 3 986 Pozycja w 2010 roku: 4. Pozycja w Polsce w 2011 roku: 36.
Toyota Yaris fot. studiof8.pl (Cars) | Toyota Yaris
2) Toyota Yaris
19-procentowy spadek sprzedaży i wzrost udziału w rynku o 0,7 proc. - kolejny paradoks, który na greckim rynku nie powinien dziwić. Yarisowi nie udało się jednak utrzymać pozycji lidera. Musi zadowolić się drugą lokatą. Przegrał z tym, który rok wcześniej uplasował się na 3. miejscu i z tym, który w Polsce znalazł się poza pierwszą dziesiątką (11. lokata). Mowa o...
Marka i model: Toyota Yaris Liczba sprzedanych egzemplarzy w marcu 2012 roku: 4 698 Pozycja w 2010 roku: 1. Pozycja w Polsce w 2011 roku: 6.
Oplu Corsie. Pewnie niewielu spodziewało się takiego lidera. Corsie udało się zwiększyć sprzedaż o 11 proc., co spowodowało wzrost udziału w rynku z 3,8 proc. aż do 6,2 proc. Mały Opel rok wcześniej zajął ostatnie miejsce podium. W ubiegłym roku wyraźnie przewyższył rywali. Król greckiego zestawienia jest tylko jeden. W 2011 roku był nim Opel Corsa.
Marka i model: Opel Corsa Liczba sprzedanych egzemplarzy w marcu 2012 roku: 6 021 Pozycja w 2010 roku: 3. Pozycja w Polsce w 2011 roku: 11.
1) Opel Corsa
2) Toyota Yaris
3) Volkswagen Polo
4) Ford Fiesta
5) Opel Astra
6) Toyota Auris
7) Fiat Panda
8) Nissan Micra
9) Toyota Aygo
10) Volkswagen Golf
noel24
Oceniono 15 razy
11
To znaczy się że aby jeździć większą ilością nowych samochodów, nasz rząd powinien szybko przyjąć Euro, kłamiąc na temat naszych wskaźników ekonomicznych, napożyczać ile się da, a jak zachód zacznie domagać się swoich odsetek z obligacji, wypuścić na ulicę górników i pielęgniarki, żeby spalili kilka siedzib banków, najlepiej w kamienicach, które musieliśmy oddać w ramach skonfiskowanego przez USSR mienia? I będę mógł siedzieć na ganku i nic nie robić za pieniądze Niemca?
Gość: jjagislaw
Oceniono 20 razy
10
Vag to GOWNO!!!!Kto sie zgadza niech da mi glos!:)
Pozdrawiam.
Jan Jagislaw.
Gość: Yaree
Oceniono 10 razy
10
Grecja: biedny kraj bogatych ludzi
Gość: elo
Oceniono 11 razy
9
Zaskakujące? Pomijając kwestię ilości tych samochodów, to mamy przegląd najtańszych modeli na rynku. Czyli widać, że oszczędzają i jak muszą kupić, to kupują minimum. Tylko 3 kompakty, żadnych aut rodzinnych, żadnych modeli tzw. premium. Nieciekawie to wygląda na tle danych z innych krajów.
dupajasi0
Oceniono 8 razy
6
Ani jednej skody? Strasznie biedni ci grecy skoro na takie super fury ich nie stać. ;-)
Gość: m
Oceniono 5 razy
5
Widac ze wg.czytelnikow VAG to zero!:)
tajlerdarden
Oceniono 5 razy
5
1/11 - nie klikawszy
Gość: zzz
Oceniono 4 razy
2
"Nadal jednak Grecy zarabiają ponad dwukrotnie więcej od nas. To wcale nie oznacza, że decydują się na dwukrotnie droższe samochody niż Polacy." Wow, poziom artykułów na moto.pl jest normalnie powalający...
Gość: pasza
Oceniono 46 razy 42
1) Opel Corsa
2) Toyota Yaris
3) Volkswagen Polo
4) Ford Fiesta
5) Opel Astra
6) Toyota Auris
7) Fiat Panda
8) Nissan Micra
9) Toyota Aygo
10) Volkswagen Golf