Fabryczni tunerzy | SRT

SRT to bardzo oryginalny tuner. Powstał właściwie przez przypadek, co chwilę zmienia nazwę i tuninguje modele kilku marek. Czyż to nie fascynujące?
Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper

Drużyna Vipera

Wszystko zaczęło się od Dodge'a Vipera. Pod koniec lat 80. grupa 89 osób dostała od Chryslera (właściciel Dodge'a) zadanie zbudowania supersamochodu. Owi wybrańcy przeszli do historii jako Drużyna Vipera i jak się okazało, wykonali kawał dobrej roboty. Stworzyli rasowe, groźne auto z silnikiem V10, które obok Corvette dumnie parkuje na miejscach zarezerwowanych dla amerykańskich supersamochodów. Viper pierwszej generacji produkowany był od 1992 do 1995 roku, od 0 do 96 km/h rozpędzał się w 4,6 s i osiągał maksymalnie 265 km/h. Nie jestem przekonany, że wygląda jak żmija, więc nazwa sportowego Dodge'a jest trochę nie na miejscu, ale wszelkie inne kryteria czyniące z Vipera częstego plakatowego gościa w pokojach małych chłopców zostały spełnione.

ZOBACZ TAKŻE:

W Polsce też można kupić Vipera. Za ile?

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Fabryczni tunerzy | BMW M

Playmouth Prowler Playmouth Prowler Playmouth Prowler

Drużyna Prowlera

No dobrze, mamy więc grupę ludzi, która stworzyła niezły samochód, co nie znaczy, że już wtedy narodziło się SRT. Zanim do tego doszło, powstał Plymouth Prowler. Plymouth to nieistniejąca już firma, którą zajmiemy się przy okazji samochodów z zapomnianej bajki, a Prowler to prototyp z 1993 roku i właściwie identyczny model seryjny z 1997 roku. Prowler powstał, bo Chrysler, właściciel wycofanej z rynku marki, dał konstruktorom wolną rękę. Powiedział tylko, że mają stworzyć współczesnego hot roda. No i Drużyna Prowlera go stworzyła. Prowler to udany mix retro i nowoczesności, narodzony w czasach przedkryzysowych, jest więc szalony, oderwany od rzeczywistości, odstający od wszystkiego, co przystaje do normy. Trafił do prawie 12 tys. klientów, wyposażono go w silnik V6 (najpierw o mocy 217, a potem 257 KM) i produkowano do 2002 roku (przez dwa ostatnie lata już jako Chrysler). Prowler to szatańsko oryginalny samochód, który, co ciekawe, doczekał się następcy. To nieciekawy Chrysler Crossfire, czyli stary jak świat Mercedes SLK z banalnym (w porównaniu ze swoim poprzednikiem) nadwoziem.

ZOBACZ TAKŻE:

W Polsce też można kupić Vipera. Za ile?

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Fabryczni tunerzy | BMW M

Chrysler 300c SRT-8 Chrysler 300c SRT-8 Chrysler 300c SRT-8

SVE, PVO, SRT

No dobrze, najpierw była Drużyna A (ot, taki żarcik), a potem Drużyny Vipera i Prowlera, by wreszcie oficjalnie powołać sportowy dział w koncernie Chryslera. Nazwano go Specialty Vehicle Engineering (SVE), potem przemianowano na Performance Vehicle Operations (PVO), by w 2004 roku wreszcie zdecydować się na SRT, czyli Street & Racing Technologies. SRT zajmuje się tuningiem Dodge'ów, Chryslerów (więc też w pewnym sensie Lancii i Fiatów, ale nie bądźmy złośliwi) i Jeepów, a także przygotowuje co niektóre prototypy dla amerykańskich marek. Przypomnijmy sobie dwa najciekawsze.

ZOBACZ TAKŻE:

To się nazywa tani luksus! Prawie nowy Chrysler 300C za...

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Fabryczni tunerzy | BMW M

Chrysler ME Four Twelve Chrysler ME Four Twelve Chrysler ME Four Twelve

Supersamochód Chryslera

Chrysler ME Four Twelve wygląda tak, jak każdy szanujący się supersamochód powinien wyglądać, ma silnik V12 z czterema turbosprężarkami o mocy 850 KM i mimo to, że potrafił osiągnąć setkę w 2,9 s i rozpędzić się maksymalnie do 399 km/h, nigdy nie był na tyle mocny i szybki, by dojechać do produkcji seryjnej. Powstał w 2004 roku i wtedy może komuś przeszło przez myśl, by wzbogacić modelowe portfolio Chryslera o taki model, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło.

ZOBACZ TAKŻE:

W Polsce też można kupić Vipera. Za ile?

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Fabryczni tunerzy | BMW M

Dodge Tomahawk Dodge Tomahawk Dodge Tomahawk

Tomahawk

xDo produkcji natomiast wjechał Tomahawk. To coś zadebiutowało w 2003 roku, a ja wciąż nie wiem, czy to motocykl (na pierwszy rzut oka ma dwa koła i wygląda jak motocykl), samochód (po chwili widać, że ma cztery koła, poza tym silnik V10 przeszczepiono z Vipera) czy rzeźba (był sprzedawany z informacją, że to rzeźba, a nie środek transportu). Tak, tak, dobrze przeczytaliście, Tomahawk sprzedawany był w luksusowym sklepie Neiman Marcus. Wyprodukowano 9 sztuk, każda za 550 tys. dolarów. Każda też miała owy silnik z Vipera o mocy 500 KM. Początkowo Chrysler mówił, że maszyna ta jest zdolna rozpędzić się do 680 km/h, potem nagle okazało się, że tylko do 480 km/h, a chwilę potem wyszło na jaw, że nikt nie jechał tym czymś więcej niż 160 km/h. Był pomysł, że przetestować Tomahawka na torze, by rozwiać wszelkie wątpliwości co do prędkości maksymalnej, ale nic z tego nie wyszło. Owszem, to coś jest mocne i bardzo lekkie (680 kg), więc z fizycznego punktu widzenia może i rozwinęłoby owe 680 km/h, ale czy naprawdę ktoś by się odważył to sprawdzić? No właśnie.

ZOBACZ TAKŻE:

W Polsce też można kupić Vipera. Za ile?

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Fabryczni tunerzy | BMW M

Dodge Charger SRT-8 Dodge Charger SRT-8 Dodge Charger SRT-8

4,6,8 i 10

No dobra, dość tych historyczno-prototypowych banialuków, przejdźmy do konkretów. SRT przerabia Chryslery, Dodge'e i Jeepy na sportowe maszyny, co oznacza, że utwardza im zawieszenia, zwiększa hamulce, dorzuca kilka ozdóbek nadwozia i montuje głośniejsze wydechy. No i oczywiście instaluje pod maską mocne silniki. Liczba cylindrów pojawia się w nazwie, więc jeśli ktoś ma Dodge?a Neona SRT-4, to wyposażony jest on w silnik R4. Chrysler Crossfire SRT-6 ma sześciocylindrowe serce, a Viper SRT-10 o cztery cylindry więcej.

ZOBACZ TAKŻE:

Dodge Charger z 2006 roku za niecałe 30 tys. zł. Sprawdź!

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Fabryczni tunerzy | BMW M

Dodge RAM SRT-10 Dodge RAM SRT-10 Dodge RAM SRT-10

Różności

SRT przebiera w sportowe ciuszki przede wszystkim sedany i terenówki, ale zdarzają mu się też modele typu coupé (Dodge Challenger SRT-8), pikapy (Dodge RAM SRT-10), auta typy kombi (Dodge Magnum SRT-8) i crossovery (Dodge Caliber SRT-4). A jak obecnie wygląda oferta modeli SRT?

ZOBACZ TAKŻE:

Tym samochodem przewieziesz wszystko i wiedziesz wszędzie

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Fabryczni tunerzy | BMW M

Jeep Grand Cherokee SRT-8 Jeep Grand Cherokee SRT-8 Jeep Grand Cherokee SRT-8

Paleta modeli

W salonach czekają Chrysler 300C, Jeep Grand Cherokee oraz Dodge Charger i Challenger. Wszystkie mają pod maską silnik 6,4 l V8 o mocy 470 KM, który pozwala im osiągnąć setkę w około 5 s i przejechać 1/4 mili w około 13 s. W przypadku Jeepa takie osiągi pozwalają mu na zdobycie tytułu najmocniejszego i najszybszego Jeepa w historii, choć Chrysler i Dodge też do wolnych nie należą.

ZOBACZ TAKŻE:

Ile kosztuje samochód ze zdjęcia? Sprawdź ogłoszenie

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Fabryczni tunerzy | BMW M

SRT Viper SRT Viper SRT Viper

SRT Viper

Flagowy model SRT to oczywiście nowy Viper. Nie jest to ani Chrysler, ani Dodge, ani Plymouth, ani Fia, ani nawet Lancia (obecnie w koncernie Fiata wszystko jest możliwe). To po prostu SRT Viper, niezależny od wszystkiego model. Czym się wyróżnia? Będzie miał na pokładzie ESP (pierwsza Żmija nie miała nawet ABS-u), jest o 50% sztywniejszy i o 45 kg lżejszy od poprzednika (podziękujmy aluminium i włóknu węglowemu) oraz wyposażony w silnik 8,4 l V10 (Downsizig? Zapomnij!) o mocy 640 KM. To najmocniejsze wolnossące serce na świecie i pewnie spora w tym zasługa Fiata, który zamontował w nim system MultiAir (elektrohydrauliczna regulacja pracy zaworów ssących, dzięki czemu spalanie paliwa w cylindrach przebiega korzystniej niż w zwykłych układach mechanicznych). I nie, to nieprawda, że Viper powstaje w stodole, jak sugeruje zdjęcie.

ZOBACZ TAKŻE:

W Polsce też można kupić Vipera. Za ile?

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Fabryczni tunerzy | BMW M

Rodzina R/T Rodzina R/T Rodzina R/T

Dodge R/T

Warto jeszcze wspomnieć o Dodge'ach z serii R/T. Obecnie tuningiem Dodge'ów zajmuje się SRT, ale od lat 60. było to zadanie działu R/T. Jego zasada działania jest taka sama jak zawsze - po wizycie u tunera fabryczne modele były szybsze, mocniejsze, głośniejsze i fajniejsze, ale teraz nie mogą być tak szybkie, mocne, głośne i fajne jak modele SRT. W związku z tym, że R/T to, spójrzmy prawdzie w oczy, propozycja dla mięczaków, oferta modeli jest szersza - obejmuje nie tylko Chargera (aż cztery różne wersje R/T) i Challengera (trzy wersje), ale także SUV-a Durango, vana Grand Caravana, crossovera Journeya i ubogiego brata Chargera - Avengera. Mimo nazwy nie ma nic wspólnego z Thorem, Iron Manem, Kapitanem Ameryką i Scarlett Johanson.

ZOBACZ TAKŻE:

W Polsce też można kupić Vipera. Za ile?

Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Fabryczni tunerzy | BMW M

Więcej o:
Copyright © Agora SA