Mercedes SL | 60 lat legendy

SL znaczy tyle co "Super Leicht" (super lekki), chociaż niektórzy tłumaczą to również jako "Sport Leicht". Ochrzczono go tym skrótem nie przez przypadek. Oto krótka historia tego modelu
Mercedes 300 SL Mercedes 300 SL Fot. Mercedes | Mercedes 300 SL

Narodziny

Pierwszy 300 SL powstał na misternie zespawanej ramie przestrzennej z połączonych w trójkąty rurek. Cała konstrukcja ważyła zaledwie 50 kg. A wszystko to w tajemnicy przed rajdową konkurencją, którą nowy Mercedes miał powalić na kolana. To właśnie dzięki ramie pierwszy model SL otrzymał w 1952 roku słynne, otwierane do góry drzwi, nazwane później "skrzydłami mewy". Żeby uzyskać wystarczającą sztywność, cała konstrukcja musiała być stosunkowo wysoka, a to uniemożliwiło zamontowanie tradycyjnie otwieranych drzwi.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SL 65 AMG

Najstarszy Mercedes SL 300 odrestaurowany

Mercedes 300 SL Mercedes 300 SL Fot. Mercedes | Mercedes 300 SL

Motyl czy mewa?

Za projekt ramy odpowiedzialny był inżynier Rudolf Uhlenhaut, który później zasiadał również w radzie nadzorczej Mercedesa. Kiedy w 1936 roku przejął kierownictwo nad działem sportowym w Stuttgarcie na torach wyścigowych królowały samochody marki Auto Union. To dzięki jego konstrukcjom Rudolf Caracciola zaczął odnosić zwycięstwo i zastał w 1937 roku mistrzem Europy.

Wróćmy jednak do "skrzydeł mewy". Zawiasy przykręcono na dachu, a do podtrzymywania drzwi służyły dwa teleskopy. Za klamkę uznano wysuwany, metalowy element. Tak powstał jeden z najbardziej charakterystycznych Mercedesów, którego - o dziwo - w każdym zakątku świata nazywano inaczej. W USA i Anglii - Gullwing, we Francji na przykład - Papillon (motyl). To jeden z najpiękniejszych samochodów świata, absolutny i ponadczasowy. W 1952 roku Mercedes 300 SL wygrał wyścig w Le Mans, Carrera Panamericana (i to mimo wypadku z kondorem), był też drugi i czwarty w niemniej słynnym Mille Miglia.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SL 65 AMG

Najstarszy Mercedes SL 300 odrestaurowany

Mercedes 300 SL Mercedes 300 SL Fot. Mercedes | Mercedes 300 SL

Na drogi

Maximilian "Maxi" Hoffman to również bardzo ważne nazwisko w historii SL-a. Prężny importer Mercedesa W USA naciskał Stuttgart o stworzenie drogowej wersji modelu SL. Idealnego auta dla znanych i bogatych z Hollywood, ale nie tylko. 6 Lutego 1954 roku na salonie samochodowym w Nowym Jorku zaprezentowano zapierającego dech w piersi SL-a dodatkowo wzbogaconego o liczne detale (przetłoczenia, zderzaki, wloty), których nie posiadała wyścigowa wersja. Hoffman był w swoich namowach tak skuteczny, że wywalczył również inny, zupełnie nowy model - 190 SL.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SL 65 AMG

Najstarszy Mercedes SL 300 odrestaurowany

Mercedes 190 SL Mercedes 190 SL Fot. Mercedes | Mercedes 190 SL

190 SL

Bogaci i piękni oszaleli na punkcie nowych modeli. Frank Sinatra, Sophia Loren, Alfred Hitchock, Zsa Zsa Gabor, Tony Curtis, Glenn Ford, Juan Peron - wszyscy chcieli mieć zamkniętą bądź otwartą wersję Mercedesa SL. Hoffman miał nosa, ale na tym nie poprzestał. Namówił Mercedesa, by pomyśleli o wersji cabrio. Tak się stało, w pośpiechu powstała wersja bez dachu. W dwa tygodnie zbudowano model w skali 1:10, dwa miesiące później auto było gotowe. Po tak dużym sukcesie, w 1957 roku powstała również wersja otwarta Gullwinga. Produkowana była do 1963 roku (tak samo jak model 190 SL).

Ostatni "zamknięty" 300 SL (W 198 I) wyjechał z fabryki w 1957 roku. Wyprodukowano 1400 egzemplarzy. Większość (1100) trafiła na rynek amerykański. Najbardziej cenne są modele z aluminiowym nadwoziem. Zbudowano tylko 29 sztuki. Ile z nich zostało do dzisiaj? Na świecie jest około 80 egzemplarzy wystawianych na różnych aukcjach. Ceny sięgają 600 tysięcy euro. Roadstera (W 198 II) powstało nieco więcej - 1858 sztuk. W Polsce jest kilka egzemplarzy.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SL 65 AMG

Najstarszy Mercedes SL 300 odrestaurowany

Mercedes W 113 Mercedes W 113 Fot. Mercedes | Mercedes W 113

W 113

Druga generacja SL-a otrzymała oznaczenie W 113 i została zaprezentowana w 1963 roku. Również i ten model dostał swój przydomek - "Pagoda". Co ciekawe projektantem Pagody był Francuz, Paul Bracq. W 113 prezentował się w swoich czasach ultranowocześnie. To pierwsze sportowe auto z kontrolowanymi strefami zgniotu. Karoseria wersji cabrio była dodatkowo usztywniana, a pasy bezpieczeństwa montowane były za dopłatą. Poszycie maski silnika, bagażnika i drzwi zbudowano z aluminium. Pagoda produkowana była do 1971 roku. Przez osiem lat wyprodukowano 48 912 samochodów.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SL 65 AMG

Najstarszy Mercedes SL 300 odrestaurowany

Mercedes R 107 Mercedes R 107 Fot. Mercedes | Mercedes R 107

R 107

Rok 1971 to rozpoczęcie produkcji modelu R 107. Kabriolet nosił oznaczenie SL, wersja coupe - SLC. Modelowi R 107 przyświecały nieco inne cele niż poprzednikom. Auto miało być większe, bardziej komfortowe, bezpieczniejsze i dynamiczne. SL miał wkroczyć w klasę luksusową. Połączyć wychodzące z produkcji czteromiejscowe kabriolety typu W 111 z lekkimi roadsterami W 113.

Auto odniosło olśniewający sukces. Nie było już jednak małoseryjnym autem marzeń. Wyprodukowano aż 237 286 egzemplarzy tego modelu. W R 107 zaczęto seryjnie montować system ABS (1980 rok), a od 1982 roku również poduszkę powietrzną dla kierowcy. Najbardziej egzotycznym modelem jest 560 SL. To eksportowa wersja produkowana dla USA, Australii i Japonii. Jako jedyna schodziła z taśmy produkcyjnej z kompletnym wyposażeniem seryjnym. Na liście dodatkowych opcji były tylko podgrzewane siedzenia.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SL 65 AMG

Najstarszy Mercedes SL 300 odrestaurowany

Mercedes R 129 Mercedes R 129 Fot. Mercedes | Mercedes R 129

R 129

Kolejny SL - R 129 był równie wielkim hitem sprzedażowym. Czwarta generacja zaprezentowana została w 1989 roku. Wcześniejszy model 107 na dobre wkroczył do segmentu luksusowych roadsterów, 129 jeszcze bardziej ugruntował tę pozycję. W nowym SL-u zamontowano elektryczno hydrauliczny składany dach, dodatkowo na wyposażeniu seryjnym był hardtop, wbudowano windshot chroniący przed zawiewaniem podczas jazdy i automatycznie wysuwany pałąk bezpieczeństwa unoszący się w razie zbyt dużego przechyłu karoserii w czasie 0,3 sekundy. Bezpieczeństwu poświęcono bardzo dużo uwagi. Przednie słupki były tak skonstruowane, by nie łamały się podczas dachowania, zaprojektowano też nowe fotele połączone w jedną całość z pasami bezpieczeństwa. R 129 był też pierwszym w historii SL-em oferowanym z 12 cylindrowym silnikiem (600 SL). W czerwcu 1993 roku nastąpiła zmiana nazewnictwa. Od teraz wszystkie modele nosiły oznaczenie SL przed wersją silnikową (np. SL 600). To również pierwszy model, który powstał w wersji AMG (1993 rok SL 60 AMG). W 1990 roku powstała krótka seria SL 70 AMG i SL 73 AMG z 12 cylindrowymi silnikami. Model R 129 był produkowany przez 13 lat. Łącznie powstało 204 940 egzemplarzy tego auta.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SL 65 AMG

Najstarszy Mercedes SL 300 odrestaurowany

Mercedes R 230 Mercedes R 230 Fot. Mercedes | Mercedes R 230

R 230

R 230 pojawił się w 2001 roku. To pierwszy SL ze składanym, zbudowanym z aluminium sztywnym dachem, który otwiera się w czasie 16 sekund. Z innych innowacji warto wymienić system Keyless Go - bezkluczykowe odpalanie, otwieranie i zamykanie samochodu. Wtedy kluczyki zastępowały jeszcze karty w wielkości karty bankowej. Tempomat z funkcją Distronic (utrzymywanie stałej odległości do poprzedzającego nas pojazdu) był również nowością na rynku modelu luksusowych. Auto, w czasie dziesięcioletniej produkcji przeszło dwie modyfikacje. Powstało również sporo wyjątkowych wersji w tym SL Black Series z 6 litrowym silnikiem V12 o mocy 670 KM.

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SL 65 AMG

Najstarszy Mercedes SL 300 odrestaurowany

Mercedes SL Mercedes SL Fot. Mercedes | Mercedes SL

R 231

R 231 to fabryczny skrót najnowszej wersji SL. Po 60 latach Niemcy doszli do perfekcji w budowaniu dwumiejscowego, luksusowego roadstera. Jeszcze nie wiem, czy podoba mi się nowy SL, ale tak było z generacji na generację. Zawsze bardziej przemawia do mnie poprzednia, to pewnie kwestia opatrzenia. Po 60 latach rodzina SL nadal budzi emocje i chyba to jest najważniejsze.

Najnowszy ma rekordowy niski współczynnik poru powietrza, który wynosi zaledwie Cx 0,27. Sztywny składany dach został i w tej generacji. Jest lżejszy od poprzednika o 6 kg, wykonano go m.in. ze stopu magnezu. Otwiera się jednak nieco wolniej (20 sekund), ale za to można wybierać pomiędzy trzema rodzajami "nieba" nad głową: standardowym, z oknem panoramicznym lub systemem Magic Sky Control. W tym ostatnim możemy kontrolować stopień przejrzystości szklanej tafli. Żeby magii było jeszcze więcej zamontowano rozwiązanie o nazwie Magic Vision Control. To inteligentna wycieraczka ze spryskiwaczami umieszczonymi na jej ramionach (po 40 sztuk na każdej!) dopasowująca swoje działanie w zależności od prędkości auta czy temperatury powietrza. Na tym nie koniec nowości -  R 231 to pierwsze auto Mercedesa z w pełni aluminiowa karoserią. Dzięki temu np. SL 350 jest o 140 kg lżejszy od poprzednika. Przez ostatnie 60 lat model SL bardzo się zmienił. Chociaż zatracił jakiekolwiek sportowe korzenie nadal ma w sobie tą absolutną wyjątkowość. Poczucie prowadzenia ponadprzeciętnego i ekskluzywnego samochodu.

Martin Śliwa

 

ZOBACZ TAKŻE:

Mercedes SL 65 AMG

Najstarszy Mercedes SL 300 odrestaurowany

Więcej o:
Copyright © Agora SA