Fabryczni tunerzy | Volkswagen R

Volkswagen rości sobie prawo do bycia marką premium, musiał więc sprezentować sobie to, co mają Mercedes, BMW czy Audi i co świadczy o ich charakterze z wyższej półki - dział przyprawiający zwykłe auta na sportowo. No i sobie sp-R-ezentował
Volkswagen Golf R32 Volkswagen Golf R32 Volkswagen Golf R32

Świeżynka

Oficjalnie dział R został powołany do życia dwa lata temu. Litera w nazwie wzięła się od imion R-asowych modeli, które jednak już od kilku lat obecne są w ofercie Volkswagena. Wszystko zaczęło się w 2003 roku od Golfa IV R32. Cyfra 32 w nazwie to pomnożona przez 10 pojemność silnika wyrażona w litrach. Najmocniejszy Golf IV miał pod maską serce 3,2 l V6 o mocy 241 KM. Do tego był napęd na cztery koła, po niemiecku pozbawiony fantazji bodykit nadwozia oraz, to warte zapamiętania, dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Owszem, teraz można ją mieć nawet w Škodzie Fabii, ale R32 był pierwszym seryjnie produkowanym modelem z dwoma sprzęgłami, choć pamiętajcie, że Porsche korzystało z takiego rozwiązania w wyścigach już w latach 80. 40 proc. sprzedanych wersji szybkich Golfów miało kolor granatowy i stał się on nieoficjalną barwą dla Volkswagenów rasy R. Pierwszy ze sportowego R-odu rozpędzał się do setki w 6,6 s (model DSG ? 6,4 s) i maksymalnie do 247 km/h. Powstało 12 tys. sztuk tego modelu - 7 tys. znalazło swoje miejsce w Europie, reszta śmiga w innych częściach świata.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | OPC

Fabryczni tunerzy | Cadillac V

Volkswagen - ogłoszenia

Volkswagen Golf R32 Volkswagen Golf R32 Volkswagen Golf R32

Volkswagen Golf R32

Następca - Golf V - też doczekał się wersji R32. Miała ona ten sam silnik co poprzednik, ale tym razem produkował on 251 KM, rozpędzał auto do setki w 6,5 s (DSG - 6,2 s) i maksymalnie do uspokajającej mentalnie granicy 250 km/h. Auto też miało napęd na cztery koła i mało pociągające dodatki nadwozia (wyjątkiem są centralnie umieszczone wydechy), a do tego było najczęściej wybierane w tym jedynym słusznym niebieskim kolorze. To o tyle ważny Golf, że pewnie jest ostatnim, który wyposażony był w silnik V6. Wszystko przez dwutlenek węgla, terrorystę numer 1 branży motoryzacyjnej i downsizing, idola numer 1 branży motoryzacyjnej.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | OPC

Fabryczni tunerzy | Cadillac V

Volkswagen - ogłoszenia

Volkswagen Golf R Volkswagen Golf R Volkswagen Golf R

Volkswagen Golf R

Golf VI dostępny jest w wersji R, ale tym razem nie ma już w nazwie żadnej cyfry. Dlaczego? Po pod maską pracuje silnik 2,0 l R4 Turbo, więc gdyby zachować porządek w nazewnictwie, auto musiałoby się nazywać R20, a to niemalże żałosne w porównaniu z poprzednikiem, który miał rozmiar 32. Volkswagen wykoncypował sobie więc, że szybkie wersje jego modeli będą po prostu oznaczone jako R, bo kto wie, jak ?duże? silniki będą pracować pod maską Golfa VIII R. Może będzie to 0,9 l z potrójnym turbo, przez co nazwa R9 będzie bardziej komiczna niż groźna. No ale dobrze, Golf R. Te jego cztery cylindry wspomagane turbosprężarką oferują 271 KM, które rozpędzają go do setki w 5,7 s (DSG - 5,5 s) i maksymalnie do 250 km/h. Tak jak przodek był pierwszy w kwestii skrzyni biegów, tak najnowszy model też jest w czymś pionierem. W czym? Jest pierwszym Golfem ze światłami LED z tyłu (standard w R, opcja w GTI).

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | OPC

Fabryczni tunerzy | Cadillac V

Volkswagen - ogłoszenia

Volkswagen Passat R36 Volkswagen Passat R36 Volkswagen Passat R36

Volkswagen Passat R

Jednak R to nie tylko Golfy, ale też Passat. Poprzedni model można było zamówić w odmianie R36, co oznaczało, że kupujemy Passata z silnikiem 3,6 l V6 o mocy 300 KM, wyposażonego w napęd 4x4. Osiągi? 5,6 s do setki, maksymalnie 250 km/h. Cechy szczególne? Po raz pierwszy model R dostępny był jako kombi. Coś jeszcze warto o tym aucie wiedzieć? Nie. Nowy Passat (a właściwie stary po liftingu) na razie się wersji R nie doczekał, ale kto wie, być może niedługo uzupełni ona ofertę.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | OPC

Fabryczni tunerzy | Cadillac V

Volkswagen - ogłoszenia

Volkswagen Scirocco R Volkswagen Scirocco R Volkswagen Scirocco R

Volkswagen Scirocco R

Na spo-R-towy wariant zasłużyło również Scirocco. Co ciekawe, nie jest to klon Golfa R, co wydawałoby się logicznym rozwiązaniem, gdyż pod spodem oba auta to jedno i to samo. Otóż Scirocco R też ma silnik 2,0 l Turbo, ale nie jest to jednostka z obecnego Golfa GTI, ale z poprzedniego. Moc? 265 KM. Osiągi? 6 s do setki (DSG ? 5,8 s) i maksymalnie 250 km/h. Co jeszcze różni ten model od Golfa? Scirocco ma napęd na przednie koła, więc to pierwszy tego typu szybki model Volkswagena i nie wiadomo, czy nie ostatni.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | OPC

Fabryczni tunerzy | Cadillac V

Volkswagen - ogłoszenia

Volkswagen Beetle R Volkswagen Beetle R Volkswagen Beetle R

Volkswagen Beetle R

Kilka miesięcy temu firma z Wolfsburga pokazała prototypową wersję Beetle?a R. Jak wiemy, nowy Garbus ma się podobać również mężczyznom, a nie, jak poprzednik, być bodajże najbardziej kobiecym samochodem na rynku. Jednym ze sposobów maskulinizacji auta jest właśnie sportowy wariant. Wiadomo, chłopaków kręcą takie rzeczy jak moc, prędkość maksymalna i setki koni, podczas gdy dziewczyny mają ważniejsze sprawy na głowie. Owy emanujący testosteronem Beetle R dobrze wygląda i to właściwie wszystko, co o nim wiadomo. Na razie jeszcze nie jest pewne, czy technicznie będzie mu bliżej do Golfa R (271 KM, 4x4) czy do Scirocco R (265 KM, napęd na przód). A może pójdzie o krok dalej i będzie technicznym klonem Polo R?

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | OPC

Fabryczni tunerzy | Cadillac V

Volkswagen - ogłoszenia

Volkswagen Polo R WRC Volkswagen Polo R WRC Volkswagen Polo R WRC

Volkswagen Polo R

Na razie Polo R nie istnieje, ale jest w planach, gdyż Volkswagen planuje ścigać się w rajdach WRC i już przygotowuje sobie odpowiedni samochód. Z marketingowego punktu widzenia ma to sens - auto wyczynowe WRC trafia na trasy rajdów, a zafascynowani sportową rywalizacją Schmidt czy Kowalski mogą sobie kupić brykę w wersji R, czyli WRC light. Mówi się, że pod maskę Polo R trafi silnik o mocy około 210 KM. Trudno powiedzieć, na ile kół będzie płynęła ta moc, ale możliwe, że na cztery. Z technicznego punktu widzenia to możliwe, o czym przekonuje bliźniak Polo - Audi A1 Quattro z silnikiem 2,0 l o mocy 265 KM.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | OPC

Fabryczni tunerzy | Cadillac V

Volkswagen - ogłoszenia

Volkswagen Golf R Cabrio Volkswagen Golf R Cabrio Volkswagen Golf R Cabrio

Jaka będzie p-R-zyszłość?

A jak wygląda przyszłość Volkswagenów R? Nie liczcie na Upa!, Tourana, Touarega czy Phaetona w spo-R-towej wersji, ale już Golf Cabrio R jest prawdopodobny. Ostatnio zadebiutował otwarty na świat Golf GTI, a jak pamiętamy, oba przyprawione na ostro warianty objawiły się światu w zeszłym roku w Wörthersee. Jeśli jednemu z nich udało się dojechać do produkcji seryjnej, to ten drugi, wyraźnie mocniejszy, też powinien sobie dać radę. Nie wiadomo natomiast, co z modelem CC, do niedawna znanym jeszcze jako Passat CC. Być może tym razem to właśnie czterodrzwiowe coupé, a nie typowa limuzyna, doczeka się wzmocnionej wersji. Zobaczymy.  Niech R będzie z Volkswagenem!

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | OPC

Fabryczni tunerzy | Cadillac V

Volkswagen - ogłoszenia

Więcej o: