Fabryczni tunerzy | Mugen

Wszelkie badania pokazują, że Hondy kupowane są przez kobiety i osoby starsze, w tym wypadku niezależnie od płci. Nie znaczy to jednak, że sportowe ramię tej firmy nie produkuje maszyn dla młodych, ciągle spóźnionych mężczyzn
Honda S2000 od Mugen Honda S2000 od Mugen Honda S2000 od Mugen, fot. Mugen

Mugen nie jest częścią Hondy

Mugen nie jest częścią Hondy, co może się wydać zaskakujące, bo w końcu piszemy o tej firmie przy okazji innych fabrycznych tunerów. Musimy, bo inaczej dla Mugena należałoby stworzyć nową kategorię - tunerów rodzinnych. Wszystko dlatego, że założycielem Mugena jest Hirotoshi, syn twórcy Hondy - Soichiro. Obie firmy łączą więc przede wszystkim koneksje rodzinne i wspólne interesy, bo firma syna, z prawnego punktu widzenia, nigdy nie była częścią firmy ojca.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | AMG

Samochody: ogłoszenia

Honda Integra od Mugen Honda Integra od Mugen Honda Integra od Mugen, fot. Mugen

Nie tylko w Japonii

Jak łatwo się domyślić, Mugen przyprawia na sportowo Hondy, oferując do nich wszelkiej maści akcesoria - wydechy, hamulce, elementy poprawiające aerodynamikę, nowe koła, obniżone i utwardzone zawieszenia, sportowe detale wewnątrz i inne mniejsze lub większe sportowe dodatki. Firma obecna jest na kilku rynkach azjatyckich i w Europie (Wielka Brytania, Szwajcaria, Finlandia, po trochu też europejska Rosja), choć skupia się przede wszystkim na Japonii, gdzie do każdego modelu można dokupić coś, co sprawi, że będzie to bardziej Mugen niż Honda.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | AMG

Samochody: ogłoszenia

Honda Life od Mugen Honda Life od Mugen Honda Life od Mugen, fot. Mugen

Nie tylko sportowcy

Zakrawa to o pewną komedię, bo oprócz modeli wykazujących sportowy potencjał (CR-Z, Civic Type-R, S2000 czy wcześniej Integra), firma tuninguje również modele kei (wybitnie małe, wybitnie niesportowe, wybitnie zabawkowe z wyglądu), vany i hybrydy. Przyjrzyjmy się więc najciekawszym modelom Mugena.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | AMG

Samochody: ogłoszenia

Honda Jazz, Mugen Honda Jazz, Mugen Honda Jazz, Mugen

Honda Jazz/Fit

Honda Jazz - z której strony by na nią nie patrzeć, trudno dostrzec w niej sportowy potencjał do palenia gumy czy bicia kolejnych rekordów na torach wyścigowych. Cóż, Mugen najwyraźniej widzi inaczej niż my, bo swego czasu przedstawił koncepcyjny model Fit Dynamite (Fit to Jazz w Japonii). Auto ma pod maską silnik 2,0 l o mocy 260 KM, co sprawia, że to najmocniejszy Jazz/Fit w historii. Dlaczego taka maszyna nie wyjechała na nasze drogi? Dlaczego zamiast tego dają nam hybrydowego Jazza? No dlaczego?!

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | AMG

Samochody: ogłoszenia

Honda Civic Dominator, Mugen Honda Civic Dominator, Mugen Honda Civic Dominator, Mugen

Dominator

Nazwa Dynamite już jest fajna, bo przywodzi na myśl mocne, drogie, egzotyczne maszyny, ale koncepcyjna wersja modelu Civic nazywała się jeszcze lepiej - Dominator. W wyglądzie dominującą rolę odgrywają czerwony kolor, wielkie koła, centralny wydech i ukryta w słupku tylna klamka, a pod maską dominatorem jest silnik 2,0 l wzmocniony kompresorem o mocy 300 KM. Złowieszcza, szybka bestia, która niestety zgubiła drogę i nie dojechała do salonów. Czyżby?

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | AMG

Samochody: ogłoszenia

Honda Civic Type R Mugen RR Honda Civic Type R Mugen RR Honda Civic Type R Mugen RR, Mugen

Honda Civic Type R Mugen RR

Kilka lat temu do sprzedaży trafiło 300 sztuk modelu Civic Type R Mugen RR. Każdy za prawie 40 tys. dolarów, każdy z zaprzęgiem 240 koni pod maską, każdy po kuracji odchudzającej (auto straciło 15 kg) i każdy z dwoma wydechami, złowieszczymi wlotami powietrza na masce i wielkim spojlerem. Mitsubishi Evo zyskało więc groźnego rywala. Szkoda tylko, że seryjny model RR nie miał całego przodu wykonanego z włókna węglowego, tak jak prototyp. No ale nie można przecież mieć wszystkiego.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | AMG

Samochody: ogłoszenia

Honda Legend Max Honda Legend Max Honda Legend Max, Mugen

Honda Legend Max

Jak pewnie zauważyliście, do dilerów nie dotarł do nich również Legend Max. Maksymalna wersja flagowego okrętu Hondy wyposażona jest w silnik V8 o mocy 590 KM, kubełkowe fotele i 18-calowe koła, a przy okazji pozbawiona zbędnego wyposażenia. Gdyby tylko dojechała na drogi, gdyby tylko można było ją kupić, gdyby to, gdyby tamto?

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | AMG

Samochody: ogłoszenia

CR-Z od Mugena CR-Z od Mugena CR-Z od Mugena, Mugen

CR-Z od Mugena

Ale spokojnie, nie wszystkie fajne pomysły Mugena stoją teraz w magazynie i czekają nie wiadomo na co. Do sprzedaży (tylko w Wielkiej Brytanii) trafiła ciekawa wersja hybrydowego modelu CR-Z. Seryjnie ma on 124 KM i rozpędza się do setki w niecałe 10 s, podczas gdy wersja przygotowana przez Mugena ma 175 KM (ach ten kompresor), osiąga setkę w nieco ponad 6 s po starcie i przy okazji jest o 50 kg lżejsza. Do tego jest krzykliwy bodykit nadwozia (maska i klapa bagażnika są wykonane z włókna węglowego) i tak oto mamy pierwszą hybrydę, która wywołuje szybsze bicie serca tym, jak wygląda i jak jeździ (ma inne hamulce, zawieszenie, wydech), a nie tylko tym, że sączy paliwo i jest mniej szkodliwa dla środowiska niż pełna pielucha niemowlaka.

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | BMW M

Fabryczni tunerzy | AMG

Samochody: ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA