Najciekawsze premiery 2011 r. | Polska

W tym roku w polskich salonach zadebiutowało około czterdziestu zupełnie nowych modeli samochodów. Wybraliśmy spośród nich dziesięć naszym zdaniem najciekawszych
Hyundai Genesis Coupe Hyundai Genesis Coupe Fot. Hyundai | Hyundai Genesis Coupe

Hyundai Genesis Coupe

Tylnonapędowe coupe za (w miarę) rozsądne pieniądze

W świecie hybryd, zielonych opon, niebieskich technologii i aut tankowanych z gniazdka brakuje rasowych aut sportowych. Kiedyś tę lukę swoimi produktami wypełniali Japończycy, ale od kiedy zajęli się konstruowaniem chodzących robotów czy terenowych kabrioletów znów zabrakło sportowych zabawek. Dlatego bardzo ucieszyła nas polska premiera Genesisa Coupe. Warto dodać, że auto nie znalazłoby się tutaj, gdyby nie jeździło co najmniej dobrze.

Hyundai Genesis Coupe
Hyundai Gensis Coupe | Za kierownicą
Hyundai Genesis Coupe
Hyundai Gensis Coupe | Cennik
Opel Ampera Opel Ampera Fot. Opel | Opel Ampera

Chevrolet Volt i Opel Ampera

Elektryczna hybryda

Twierdzenia koncernu GM, że Volt to samochód elektryczny o wydłużonym zasięgu przyjmowałem z przymrużeniem oka. Po pierwszej jeździe doszedłem do wniosku, że jest to jedyna metoda, by uświadomić ludziom różnicę pomiędzy typową hybrydą, jak Prius, a Voltem. Zasięg na w pełni naładowanych akumulatorach wynosi do 80 km, co wystarcza podczas codziennej eksploatacji. Silnik spalinowy gwarantuje jedynie, że nie zaskoczy nas brak elektryfikacji.

Opel Ampera
Opel Ampera | Pierwsza jazda
Chevrolet Volt
Nie tylko Volt | 4 premiery Chevroleta
Range Rover Evoque Range Rover Evoque Range Rover Evoque

Range Rover Evoque

Crossover w wersji coupe

Evoque to wspaniały przykład na to, że prototyp pokazany na salonie samochodowym może trafić do produkcji seryjnej w niemal niezmienionym kształcie. Jedyne "detale", jakie dodano do gotowego auta w stosunku do konceptu LRX to klasyczne klamki drzwi. Wyjątkowość tego modelu polega też na tym, że jest to pierwszy Range Rover oferowany z przednim napędem. Wersja 4x4 wymaga dopłaty. Niestety Evoque ma poważną wadę. Jest nią cena. Auta niemieckiej konkurencji dostępne są już za 3/4 ceny małego Range Rovera.

Range Rover Evoque
Range Rover Evoque 5d | Wideo
Range Rover Evoque
Range Rover Evoque | Cennik

Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro

Pierwszy muscle car oficjalnie oferowany w Polsce

Chevrolet Camaro jest w USA tanim samochodem sportowym. W warunkach europejskich porzuca "dychawiczne" V6 i przeistacza się w auto dla chcących się wyróżnić z tłumu. Swoim wyglądem i rozmiarami, a także bijącymi po oczach jaskrawymi lakierami promieniuje amerykańskim stylem życia. W sam raz dla miłośników krwistych steków o średnicy 20 cali i wyścigów na 1/4 mili.

Camaro
Chevrolet Camaro | Pierwsza jazda
Camaro
Chevrolet Camaro | Cennik
Kia Picanto Kia Picanto fot. Marcin Lewandowski

Kia Picanto

Chociaż mała, to na co dzień...

Małe samochody potrafią sprawić mnóstwo frajdy z jazdy. Do takich aut należy zaprezentowana w tym roku Kia Picanto. Do jej konstrukcji trudno mieć większe zastrzeżenia. Prowadzi się pewnie, jest wygodna, a na dodatek pod maską pracują żwawsze niż u konkurencji (choć nie mocniejsze) silniki. Dodatkowym atutem jest fabryczna wersja zasilana LPG, co pozwala cieszyć się niedrogą eksploatacją.

Kia Picanto
Kia Picanto | Pierwsza jazda
Kia Picanto
Kia Picanto | Cennik
Volkswagen Beetle Volkswagen Beetle Fot. Volkswagen

Volkswagen Beetle

Żuczek już nie taki słodki

Odwoływanie się do modeli z przeszłości to doskonały interes w branży motoryzacyjnej. Skorzystali już z tego producenci takich marek, jak Ford, Toyota, Fiat, Mini, Chevrolet, czy Dodge. Ale to Volkswagen jako pierwszy stworzył współczesną inkarnację swojego modelu sprzed lat. I to na jego błędach uczyli się inni. Błędem była "cukierkowa" stylistyka pierwszej generacji New Beetle'a. Druga jest już o wiele bardziej męska. Także podobieństwo do oryginału jest większe i za to stylistom z Wolfsburga należą się brawa.

VW Beetle
VW Beetle | Pierwsza jazda - Wideo
VW Beetle
Volkswagen Beetle | Cennik
Hyundai Veloster Hyundai Veloster Fot. Hyundai

Hyundai Veloster

Niesymetryczny, ale praktyczny

Po pierwszych zapowiedziach Velostera mieliśmy spore oczekiwania co do tego auta. Powiem szczerze, że moim nie sprostał. Może to kwestia silnika, którego charakterystyka odbiega od ideału, a może mało sportowych wrażeń z jazdy. Jednak trudno odmówić autu oryginalności, która czyni go ciekawym. Każdy z pewnością zechce auto obejrzeć dookoła, a niektórym może nawet przypadnie do gustu. Choćby ze względu na wygodę wsiadania.

Hyundai Veloster
Hyundai Veloster | Test wideo
Hyundai Veloster
Hyundai Veloster | Cennik
Peugeot 508 SW Peugeot 508 SW Fot. Peugeot

Peugeot 508

Komfortowo lub sportowo

Peugeot w ostatnich latach dosyć odważnie stylizował swoje samochody. Na ich tle nowy 508 jest elegancki, ale stonowany. To jednak nie wygląd sprawił, że 508-ka znalazła się w tym zestawieniu, a zawieszenie. Jego poprzednik, Peugeot 407, zasłynął odejściem od kolumn McPherson na korzyść droższego, ale gwarantującego lepsze prowadzenie układu podwójnych wahaczy trójkątnych. Inżynierowie pracujący nad 508-ką nie mogli się zdecydować na konkretne rozwiązanie, więc w końcu zastosowali... obydwa. Kupując "zwykłą" 508-kę dostajemy auto z prostym przednim zawieszeniem (McPherson), które jest miękkie i mało kulturalne (głośno stuka na nierównościach). Decydując się na wersję GT (jedynie z silnikiem 2.2 HDI, 204 KM) przednie koła będą prowadzone przez dwa wahacze, co znacząco poprawia wrażenia z jazdy.

Peugeot 508
Peugeot 508 | Pierwsza jazda
Peugeot 508
Peugeot 508 | Cennik
Citroen C-Zero Citroen C-Zero Citroen C-Zero

Citroen C-Zero i Peugeot iOn

Trojaczki pod prądem

Po trojaczkach z Kolina przyszła pora na trojaczki z Mizushimy. Na bazie kei cara, Mitsubishi i, powstał elektryczny samochód ochrzczony i-MiEV. Na mocy porozumienia z koncernem PSA w Europie zadebiutował także jako Citroen C-Zero i Peugeot iOn. Autka różnią się nieco oferowanym wyposażeniem i co ciekawe ceną. Francuskie modele są o około 15 tys. zł tańsze, choć wcale nie gorzej wyposażone.


Peugeot iOn | Pierwsza jazda

Peugeot iOn przyszłością motoryzacji?
MINI John Cooper Works Coupe MINI John Cooper Works Coupe Fot. MINI | MINI John Cooper Works Coupe

Mini Coupe

Od czapy

Jest mały, niepraktyczny i drogi. Chyba nawet mi się nie podoba. Ale byłoby nieuczciwe, gdyby wśród NAJCIEKAWSZYCH premier mijającego roku zabrakło Mini Coupe.

Jednak ten samochód nie jest zupełnie bez sensu. Jego zadaniem - jak każdego Mini - jest sprawiać frajdę z jazdy. Poprawiono własności jezdne, a nadwozie usztywniono i zaopatrzono m.in. w wysuwany tylny spoiler. Mini Coupe ma więc wszystko, co potrzebne do odrobiny szaleństwa na torach wyścigowych. Tylko gdzie te tory?

MINI John Cooper Works Coupe
Mini Coupe | Galeria
MINI John Cooper Works Coupe
Mini Coupe | Cennik

 

Marcin Lewandowski

Więcej o: