Większe hot hatche - wulkany emocji

W listopadzie stworzyliśmy zestawienie gorących hatchbacków segmentu B. Teraz przyszedł czas na ich większych braci. Tutaj również jest w czym wybierać. Przed Wami najciekawsze hot hatche segmentu C
Renault Megane RS Renault Megane RS fot. Renault

Renault Megane RS

Zestawienie otwiera Francuz o gorącej naturze. Megane w trzydrzwiowej odmianie już standardowo wygląda bardzo dynamicznie i sportowo, ale dwie litery wieńczące jego nazwę przeobrażają go w prawdziwego ulicznego chuligana. Zasiadasz za kierownicą i już wiesz, że długo nie będziesz chciał z tego samochodu wysiąść. Żółty obrotomierz nie pozwala oderwać od niego wzroku - fantastyczny smaczek designerski. Eksploring wnętrza właściwie mógłby się na nim zakończyć, bo to jego najpiękniejsza część, choć specjalna odmiana Cup oferuje dodatkowo piękne kubełki o świetnym trzymaniu bocznym. A poczekajcie tylko aż wskazówka wspomnianego obrotomierza zatrzyma się na cyfrze 6. Dźwięk silnika prowokuje do szybkiej jazdy jeszcze bardziej niż najżywsze kawałki zespołu Disturbed. 250 KM, 340 Nm, 6-biegowa skrzynia manualna - to wystarczy, żeby opisać wrażenia z jazdy.

Pojemność silnika: 2.0
Moc: 250 KM
Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 sekundy
Cena: od 100 600 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Volkswagen Golf R Volkswagen Golf R Fot. Michał Dek | Volkswagen Golf R

Volkswagen Golf R

Uprzedzając pytanie: "Dlaczego nie wybraliście Golfa GTI?", odpowiadam - bo R jest najmocniejszą odmianą słynnego hatchbacka w historii. Wiem, że GTI to GTI, że od lat ma fotele w kratę, a jego 210-konny silnik zapewnia mu miejsce na liście gorących hatchbacków, ale "naj" jest jednak odmiana oznaczona literą R. I nie chodzi tu wyłącznie o 60-konną przewagę mocy czy o 70 Nm większy moment obrotowy. Golf R jest po prostu świetny. Świetnie przyspiesza, świetnie skręca i świetnie hamuje. Wygląd to kwestia subiektywna, choć za arcynudne wnętrze należą mu się najgorsze słowa krytyki. Nie ono jest jednak najważniejsze w hot hatchach. Jedno jest pewne - obcowanie z Volkswagenem Golfem R na długo zapada w pamięć.

Więcej o niemieckim hot hatchu przeczytacie tutaj: Volkswagen Golf R | Za kierownicą

Pojemność silnika: 2.0
Moc: 270 KM
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,5 sekundy
Cena: od 142 700 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Audi RS3 Audi RS3 fot. Audi

Audi RS3

To samochód z innej ligi. RS3 "zjada" całe zestawienie swą mocą. Porażające 340 KM pozwala osiągać setkę w 4,6 sekundy, a przy tym - jeśli wierzyć zapewnieniom Audi - zadowala się niewiele ponad 9 litrami benzyny na 100 km. Samochód z zewnątrz wygląda bardzo drapieżnie, ale wnętrze - do czego przyzwyczaiły nas samochody grupy Volkswagena - panuje stonowana, żeby znów nie użyć przymiotnika nudna, atmosfera. Prócz kubełkowych foteli, kilku emblematów z logo RS3 i czerwonej nici wnętrze pozostaje właściwie standardowe. Niemieckiego hot hatcha od reszty zestawienia odróżnia nie tylko najmocniejszy silnik, ale również bardzo wysoka cena, która wynosi 233 500 zł.

Pojemność silnika: 2.5
Moc: 340 KM
Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,6 sekundy
Cena: od 233 500 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Opel Astra OPC Opel Astra OPC fot. Opel

Opel Astra OPC

Najładniejsza i najbardziej sportowa wersja Astry tradycyjnie już oznaczona symbolem OPC już niedługo pojawi się w salonach. Będzie jednym z najmocniejszych kompaktów na rynku i ze względu na połączenie praktycznych zalet z dynamicznym wyglądem stawi czoła jednocześnie Golfowi R i Scirocco R. Na razie wiadomo, że samochód będzie się rozpędzał do 250 km/h, ale jeszcze nie wiadomo, ile zajmie mu przyspieszenie do setki. Moc pochodzi z 2-litrowego turbodoładowanego silnika, który produkuje 400 Nm i współpracuje z 6-biegową ręczną skrzynką i mechanicznym dyferencjałem o ograniczonym tarciu. O bezpieczeństwo dbają m.in. wzmocnione hamulce Brembo i zawieszenie z regulowaną twardością. Niedługo producent ujawni kolejne szczegóły dotyczące Astry OPC.

Przedprodukcyjny egzemplarz możecie zobaczyć tutaj: Opel Astra OPC | Galeria

Pojemność silnika: 2.0
Moc: 280 KM
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: ---
Cena: ---

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Seat Leon Cupra R Seat Leon Cupra R fot. Seat

Seat Leon Cupra R

Ostatnimi czasy w Seacie niewiele się dzieje, ale chociażby dla samochodów z serii Cupra warto zwrócić na markę swą uwagę. Najmocniejszy w rodzinie Leon Cupra R wygląda bardzo świeżo, jak na swój wiek. Środek - jak to w Seacie - lepiej pominąć, bo opis niepotrzebnie ograniczyłby się wyłącznie do krytyki plastików i ociężałej konsoli centralnej, a przecież nie to jest kwintesencją prawdziwego hot hatcha. 265 KM i 350 Nm dają poszaleć. Coś szczególnego jest w tym samochodzie. Coś, co sprawia, że pomimo trzeszczącego i nieurodziwego wnętrza jest wyjątkowe. Król Seatów jest godnym rywalem dla reszty zestawienia.

Pojemność silnika: 2.0
Moc: 265 KM
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,2 sekundy
Cena: od 103 990 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Volkswagen Scirocco R Volkswagen Scirocco R fot. Robert Magdziak | Volkswagen Scirocco R

Volkswagen Scirocco R

Scirocco budzi wiele emocji. Samochód wygląda bardzo dobrze, a dostępny z wersją R pakiet nadaje mu bardzo rasowego charakteru, który dodatkowo podkreślają nisko poprowadzona linia dachu i niewielkie szyby tylne. Niezależnie od chwili, w której wciśniemy pedał gazu, Scirocco R (Galeria) ochoczo wyrywa do przodu pozostawiając za sobą ulicznych rywali. Jest zwinny, piekielnie szybki i z taką samą, diabelską szybkością wytraca prędkość dzięki fantastycznym hamulcom. To hot hatch z prawdziwego zdarzenia.

Test niemieckiego hot hatcha znajdziecie tutaj: Volkswagen Scirocco R | Za kierownicą

Pojemność silnika: 2.0
Moc: 265 KM
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,8 sekundy
Cena: od 127 090 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Honda Civic Type R Honda Civic Type R fot. Szczepan Mroczek

Honda Civic Type R

Choć najnowsza odmiana Civica może nie doczekać się wersji Type R, to tego samochodu nie mogło zabraknąć w zestawieniu. Hondy z czerwonym logiem zawsze budziły wiele emocji, a szczególnie dużo dostarczyła ich poprzednia generacja modelu. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na tzw. UFO i już wiadomo o co chodzi. Samochód do tej pory wygląda dość futurystycznie, ale znalazło się w nim to, co powinno się znaleźć w Civicu Type R, czyli dwulitrowy silnik wysokoobrotowy o mocy 201 KM. Co prawda inżynierowie zdecydowali się na umieszczenie z tyłu belki skrętnej, ale i tak samochód prowadzi się bardzo dobrze. Auto stało się ofiarą coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji szkodliwych substancji, dlatego jego import do Europy został wstrzymany w 2011 roku. Właśnie z tego względu najprawdopodobniej nie zobaczymy już najnowszego Civica w swej najwspanialszej odmianie. Bo kto wyobraża sobie Type R z turbo?

Zobacz również test prawdopodobnie ostatniej Hondy Civic Type R.

Pojemność silnika: 2.0
Moc: 201 KM
Maksymalny moment obrotowy: 193 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,6 sekundy
Cena: od 102 900 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Mazda 3 MPS Mazda 3 MPS Mazda 3 MPS

Mazda 3 MPS

Tu także na temat wnętrza nie będziemy się rozwodzić, bo jest ono prawie standardowe, ale do znudzenia będę powtarzał - nie ono jest w hot hatchach najważniejsze. A z zewnątrz? Jest wyśmienicie. Na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z samochodem japońskim. Już standardowa trójka wygląda bardzo dynamicznie i sportowo. W przypadku odmiany MPS te pojęcia zostały podniesione do kwadratu. Co prawda dźwięk silnika nie powala na kolana, ale jak to jeździ! Fantastycznie zestrojone zawieszenie Mazdy pozwala szybko pokonywać zakręty prawie bez przechyłu, co nie oznacza wcale, że na dziurawych drogach pojęcie resorowania nie będzie istniało. Wręcz przeciwnie. Mazdą 3 MPS można relatywnie komfortowo przemieszczać się po polskich ulicach. To naprawdę świetny samochód.

Tutaj znajdziecie test Mazdy 3 MPS.

Pojemność silnika: 2.3
Moc: 260 KM
Maksymalny moment obrotowy: 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 sekundy
Cena: od 120 800 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Subaru Impreza WRX STI Subaru Impreza WRX STI fot. Subaru

Subaru Impreza WRX STI

Powiedzmy sobie szczerze. Jeszcze kilka lat temu mało kto by pomyślał, że to auto znajdzie się w tym zestawieniu. Kojarzona jednoznacznie ze sportowym sedanem Impreza nagle stała się hatchbackiem, który zaczęto porównywać z Daewoo Lanosem. Po jakimś czasie można przywyknąć do jego sylwetki, co nie oznacza, że można pogodzić się z faktem, że to Impreza. Niemniej jednak odmiana WRX STI wygląda rasowo, żeby nie powiedzieć, że to cywilizowana rajdówka z homologacją drogową. Prócz 300 KM mocy i momentu obrotowego o wartości 407 Nm ten samochód ma coś jeszcze, czego mogą mu pozazdrościć rywale - silnik typu boxer.

Pojemność silnika: 2.5
Moc: 300 KM
Maksymalny moment obrotowy: 407 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,2 sekundy
Cena: około 190 000 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Mitsubishi Lancer Ralliart Mitsubishi Lancer Ralliart fot. Mitsubishi

Mitsubishi Lancer Ralliart

Lancer i hatchback... Ten ryzykowny krok Mitsubishi się popłacił, bo m.in. w Polsce pięciodrzwiowa odmiana sprzedaje się lepiej niż wersja czterodrzwiowa. Dla tych, którzy chcą nabyć hatchbacka ze sportowym zacięciem Mitsubishi przygotowało wersję Ralliart. Plakietka Evolution jest zarezerwowana wyłącznie dla sedana. Ale nie jest to powód do płaczu, bo 240 KM mocy w zupełności wystarczy, by poszaleć. Wnętrzu nie zafundowano wyraźnych zmian, ale już w standardowej wersji wygląda ono dość sportowo, dlatego nie należy się go czepiać. Choć przyspieszenie do setki wynoszące 7,1 sekundy na tle zestawienia wygląda niezbyt obiecująco, to Mitsubishi Lancer Ralliart dostarcza naprawdę sporej dawki adrenaliny. No i ma serce z Evo X, którego możliwości zostały tylko nieznacznie ograniczone.

Pojemność silnika: 2.0
Moc: 240 KM
Maksymalny moment obrotowy: 343 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,1 sekundy
Cena: od 120 000 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Volvo C30 R-Design Volvo C30 R-Design fot. Volvo

Volvo C30 T5 R-Design

Samochód z nudnej Skandynawii, auto dla spokojnego i ułożonego dentysty... Jeśli mój stomatolog miałby jeździć tym "nudnym" Volvo, to nie chciałbym korzystać z jego usług. Fantastyczny wygląd idzie w parze z niesamowitą frajdą z jazdy, którą dostarcza 230 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy o wartości 320 Nm. Pakiet R-Design nadaje mu charakteru i wyglądu prawdziwego hot-hatcha, dlatego jest nieodzownym elementem, jeśli C30 ma być naprawdę gorące.

Pojemność silnika: 2.5
Moc: 230 KM
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,7 sekundy
Cena: ok. 155 000 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Alfa Romeo Giulietta QV Alfa Romeo Giulietta QV fot. Moto.pl

Alfa Romeo Giulietta QV

Wsiadasz i czujesz pokrewieństwo z Fiatem, co wcale nie oznacza, że materiały użyte we wnętrzu są słabej jakości. Narzekać można jedynie na spasowanie poszczególnych elementów i stuki zwieszenia. Ale na to zwraca się uwagę tylko podczas powolnego wyruszania z parkingu. Pierwsza prosta pozwala od razu zapomnieć o tych szczegółach. Włoszka jest naprawdę gorąca i ma coś, co daje jej przewagę nad rywalami - system DNA, czyli coś, co zamienia Giuliettę ze spokojnego wozidełka w dziki samochód sportowy. Każdy tryb jazdy jest wyraźnie odmienny od reszty. Oczywiście polecamy ten sportowy. Wówczas zawieszenie staje się odczuwalnie twardsze, układ kierowniczy bardziej wyczulony, a reakcja na wciśnięcie pedału gazu natychmiastowa. I jeszcze ten wygląd...

Pojemność silnika: 1.75
Moc: 235 KM
Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 sekundy
Cena: ok. 106 000 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Ford Focus RS Ford Focus RS fot. Ford

Ford Focus RS

A na deser jeden z najbardziej charakterystycznych i najważniejszych przedstawicieli gorących hatchbacków. Po przejażdżce aż trudno uwierzyć, że samochód jest wyposażony w napęd na przednią oś. Najmocniejsza wersja Focusa RS wygląda bardzo, ale to bardzo krzykliwie i jeździ fenomenalnie. 305 KM mocy dostępnych od 2300 obr./min. i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego pozwalają poszaleć. Na rynku pojawiła się również limitowana do 500 egzemplarzy edycja RS500. Jeszcze mocniejsza i jeszcze szybsza.
Pojemność silnika: 2.5
Moc: 305 KM
Maksymalny moment obrotowy: 440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,9 sekundy
Cena: od 124 900 zł

A na deser jeden z najbardziej charakterystycznych i najważniejszych przedstawicieli gorących hatchbacków. Po przejażdżce aż trudno uwierzyć, że samochód jest wyposażony w napęd na przednią oś. Najmocniejsza wersja Focusa wygląda bardzo, ale to bardzo krzykliwie i jeździ fenomenalnie. 305 KM mocy dostępnych od 2300 obr./min. i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego pozwalają poszaleć. Na rynku pojawiła się również limitowana do 500 egzemplarzy edycja RS500. Jeszcze mocniejsza i jeszcze szybsza.

Piotr Kozłowski

Pojemność silnika: 2.5
Moc: 305 KM
Maksymalny moment obrotowy: 440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,9 sekundy
Cena: od 124 900 zł

 

ZOBACZ TAKŻE:

Małe hot hatche - rozmiar nie ma znaczenia

Najlepszy hot hatch dekady to...

Samochody: ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA