Samochody z innej bajki - Ford w Ameryce Południowej

Ford narodził się w USA. Nie zmienia to jednak faktu, że na Starym Kontynencie firma radzi sobie całkiem nieźle skutecznie ukrywając swoje korzenie. A jak sytuacja wygląda w Ameryce Południowej?
Ford Courier Ford Courier Ford Courier

Ford Courier

Oferta Forda w Argentynie z tęsknotą patrzy na Europę, ponieważ można tam kupić naszych starych, dobrych znajomych, czyli Fiestę, Focusa, Mondeo, Kugę czy S-Maxa. Mieszkańcy Meksyku natomiast dostają modele podobne do tych, które mogą mieć jankesi - Mustanga, Escape'a, Explorera czy model Expedition. Jest tam także dostępna poprzednia Fiesta pod fajną nazwą Ikon oraz niemalże wszystkie fordowskie pikapy ze Stanów. Chile to natomiast taki mix USA i Europy - w salonie Mustang stoi obok Focusa, a Transit obok F150. Inne geograficzne ciekawostki? W Peru nie kupisz żadnego osobowego Forda (są tylko pikapy i terenówki), a jedyną osobówką Forda w Ekwadorze jest hybrydowy Fusion. Najciekawiej jest jednak w Brazylii.

ZOBACZ TAKŻE:

Ford A | Auto dekady

Ostra Fiesta ST

Ford - ogłoszenia

Ford Ka Ford Ka Ford Ka

Ford Ka

Podstawowym modelem jest Ka, ale nie ma ona nic wspólnego z wersją, którą my możemy mieć. U nas poprzednia Ka nie przeszła żadnego poważnego liftingu, natomiast na rynkach Ameryki Południowej doczekała się znaczącej kuracji odmładzającej (nowe światła, klapa bagażnika, zderzaki i tak dalej). Obecna, trzecia generacja FordziKa to hybryda poprzedniej Fiesty (płyta podłogowa, silniki, skrzynia), pierwszej generacji Ka (lusterka, drzwi) i innych modeli Forda. Auto wygląda trochę jak poprzednik, tyle tylko że ma spuchnięty, przerośnięty tył. Nie ma tu za grosz stylistycznego wyrafinowania, ale jest sporo miejsca dla pięciu osób i bagażnik o pojemności ponad 260 l. To ważne, bo jak pokazały badania, nabywcy tanich modeli potrzebują praktycznego, pojemnego auta. Nasza europejska Ka (poprzednia i obecna) to taki lifestyle'owy, czterokołowy gadżecik do zadawania szyku, podczas gdy jej siostra z Ameryki ma przed sobą bardziej ambitne i pożyteczne zadania.

ZOBACZ TAKŻE:

Ford A | Auto dekady

Ostra Fiesta ST

Ford - ogłoszenia

Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta

Ford Fiesta

W Brazylii można także kupić Fiesty. Tak, liczba mnoga jest jak najbardziej zasadna, bo w ofercie jest i poprzednia wersja z przodem stylizowanym na nowe modele Forda (na dodatek w wersji hatchback i sedan), i ta najnowsza, na razie w wersji pięciodrzwiowej, choć sedan jest w drodze. Brazylijczycy mogą także zasiąść za kierownicą Focusa, ale na razie tylko poprzedniego (nowy dojedzie niedługo). Ciekawszy jest za to model Fusion.

ZOBACZ TAKŻE:

Ford A | Auto dekady

Ostra Fiesta ST

Ford - ogłoszenia

Ford Fusion Ford Fusion Ford Fusion

Ford Fusion

Nie, to nie ten niby crossover, który jeszcze do niedawna dostępny był w europejskich salonach Forda (o nim będzie za sekundkę, cierpliwości), ale ten w wersji sedan, z amerykańskim paszportem. Auto bazuje na płycie podłogowej Mazdy 6 i w Stanach Zjednoczonych jest ogniwem łączącym kompaktowego Focusa z wielkim Taurusem, natomiast w Brazylii odgrywa rolę flagowego modelu Forda. Mierzy on 4,8 m długości, może mieć silnik 3,0 l V6 (podstawowy to 2,5 l R4) i napęd na cztery koła. Przyznajemy plus za nowoczesną, elegancką linie nadwozia. Tyle jeśli chodzi o auta osobowe ? zajmijmy się teraz crossoverami.

ZOBACZ TAKŻE:

Ford A | Auto dekady

Ostra Fiesta ST

Ford - ogłoszenia

Ford Ranger Ford Ranger Ford Ranger

Ford Ranger

Ford oferuje dwa takie auta w Brazylii. Pierwszy to Ecosport i to on jest europejskim Fusionem, ale przypudrowanym tak, by wyglądał na niewielkiego SUV-a. Poza tym ma opcjonalny napęd na cztery koła, więc to poważna, niemalże terenowa sprawa. Auto jest bardzo popularne wśród Brazylijczyków i rywalizuje m.in. z Volkswagenem CrossFoxem (więcej o modelach VW w Ameryce Południowej).

ZOBACZ TAKŻE:

Ford A | Auto dekady

Ostra Fiesta ST

Ford - ogłoszenia

Ford Edge Ford Edge Ford Edge

Ford Edge

Kolejny crossover to Edge. Zbudowany jest na tej samej płycie podłogowej co Mazda 6/CX-7 czy Ford Fusion i wyróżnia się nowoczesnym, bardziej osobowym niż terenowym nadwoziem. Podstawowe wersje mają napęd na przednie koła, a droższe otrzymują 4x4. Pod maską albo 4 cylindry zaklęte w dwa litry, albo sześć cylindrów o pojemności 3,5 l, które dają z siebie 285 KM. Silników jest niewiele do wyboru, podobnie jak kolorów - można przebierać między czarnym, szarym i białym. Bieda.

ZOBACZ TAKŻE:

Ford A | Auto dekady

Ostra Fiesta ST

Ford - ogłoszenia

Ford Ikon Ford Ikon Ford Ikon

Ford Ikon

Na koniec kilka słów o terenowych, użytkowych Fordach w Brazylii. Można tam kupić model F250, czyli wielkiego pikapa z amerykańskim rodowodem. Nie jest to jednak propozycja pierwszej świeżości, ale podpicowany wizualnie model poprzedniej generacji. W ofercie są wersje z pojedynczą i podwójną kabiną. Podpicowany wizualnie jest także Ranger. Ten nowy niedługo zacznie kusić klientów, a ten stary, z nieco za bardzo rzucającym się w oczy grillem wzorowanym na nowych Fordach, wciąż nieźle sobie radzi na brazylijskim rynku. Najciekawszy jest jednak Courier.

ZOBACZ TAKŻE:

Ford A | Auto dekady

Ostra Fiesta ST

Ford - ogłoszenia

Ford Fiesta sedan Ford Fiesta sedan Ford Fiesta sedan

Ford Fiesta sedan

Courier to pikap, który korzysta z podzespołów Fiesty. Nie, nie tej najnowszej, ani nawet nie tej ciut starszej. Courier to utylitarna wersja Fiesty, która zadebiutowała w 1995 roku. Auto jeździło po europejskich drogach, ale tylko z zabudowaną paką, po czym ustąpiło miejsca Transitowi Connect. Pod maską Couriera pracuje silnik 1,6 l, na pakę można wrzucić 700 kg, a nowe zderzaki w kolorze nadwozia pomagają autu godnie stawić czoła nowszym rywalom. Przyjemna jest oldschoolowość tego auta, jego utylitarna szczerość i taka ogólna bezpretensjonalność.

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Ford A | Auto dekady

Ostra Fiesta ST

Ford - ogłoszenia

Więcej o: