45 lat Chevroleta Camaro

45 lat temu narodził się Chevrolet Camaro. Dzisiaj amerykański "kucyk" ma na koncie 5 milionów sprzedanych aut i... wciąż zmaga się o pozycję na rynku z odwiecznym rywalem, Fordem Mustangiem
1968 Chevrolet Camaro 1968 Chevrolet Camaro 1968 Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro 1967-1969

Imię Camaro pasowało doskonale do nazw innych modeli Chevroleta z lat 60., również rozpoczynających się na literę "c".

29 września 1966 roku zakochani w Fordzie Mustangu Amerykanie zyskali alternatywę ze strony General Motors. Na drogi wyjechała pierwsza generacja Chevroleta Camaro oraz jego brat bliźniak - Pontiac Firebird (Ford Mustang również posiadał swojego odpowiednika w postaci Mercury Cougara). Obydwe modele zbudowano na nowej, tylnonapędowej platformie F-body z wykorzystaniem elementów mechanicznych popularnego Chevy II Nova. Produkowany od kilku lat tylnosilnikowy Chevrolet Corvair nie radził sobie z konkurencją spod znaku błękitnego owalu, w pośpiechu opracowano więc niedrogie coupe z klasycznie zbudowanym układem napędowym.

Co oznacza Camaro? To małe, złośliwe zwierzę, które zjada Mustangi - powiedział przed laty dziennikarzom ówczesny menedżer Chevroleta, Pete Estes.

Klienci mieli do wyboru dwie wersje nadwoziowe 2+2 (coupe i kabriolet), szeroką paletę silników oraz trzy pakiety: stylistyczny RS z ukrytymi reflektorami, SS (5.7 i 6.5 V8) oraz Z/28 (4.9 V8). Pod maskę trafiły rzędowe "szóstki" i widlaste "ósemki" (140-430 KM), te ostatnie nawet o pojemności 7 litrów (krókie serie COPO, o których więcej pisaliśmy tutaj). Moment obrotowy płynął do tylnych kół za pośrednictwem 3- i 4-biegowych skrzyń ręcznych oraz 2- i 3-biegowych automatów.

Pierwsza generacja Camaro znalazła w USA około 700 tys. nabywców.

Chevrolet Camaro posłuży w Indianapolis 500

Chevrolet Camaro - ogłoszenia

1970 Chevrolet Camaro 1970 Chevrolet Camaro 1970 Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro 1970-1981

Druga odsłona Chevy Camaro bazuje na platformie poprzednika; urosła jednak w każdy kierunku i przybrała na wadze. Z oferty zniknęła wersja kabriolet, w standardzie pojawiła się za to mocniejsza jednostka R6 o pojemności 4,1 litra (155 KM). Tym razem projektanci GM nie musieli spieszyć się z projektem i zaoferowali klientom wóz bardziej dopracowany.

Topową rolę pełnił silnik L78 o pojemności 6,6 litra i mocy 375 KM. Wersję Z-28 napędzała nowa, ceniona V-ósemka LT1 o pojemności 5,7 litra i mocy 360 KM, skrzyżowana z 3-biegowym automatem lub 4-biegową skrzynią ręczną. Jej moc topniała jednak z roku na rok, a w latach 1975-1976 w ogóle wycofano ją z oferty. Na fali popularności Firebirda Trans Am wróciła znowu w roku 1977.

U progu lat 70. we znaki dały się Camaro strajki w fabrykach, nowe, wysokie stawki ubezpieczeniowe dla szybkich aut oraz coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Mimo to w czasach kryzysu paliwowego sprzedaż modelu wzrosła do 150 tys. egzemplarzy rocznie - Ford zmniejszył Mustanga, a z rynku zniknęły bliźniaki Chryslera (Barracuda i Challenger). Chevrolet i Pontiac mieli więc dla siebie cały segment pony cars.

Lata 70. przyniosły także sukcesy na torach wyścigowych. Camaro wygrywało liczne wyścigi w ramach serii Race of Champions (IROC). W 1978 roku po raz pierwszy udało się wyprzedzić pod względem sprzedaży Forda Mustanga (218 tys. egzemplarzy). Rok później padł roczny rekord - z salonów wyjechało aż 282 tys. sztuk modelu.

700-konny Chevrolet Camaro COPO

Chevrolet Camaro - ogłoszenia

1984 Chevrolet Camaro 1984 Chevrolet Camaro 1984 Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro 1981-1992

Trzecia generacja Camaro ważyła o ponad 200 kg mniej od poprzednika.

Kolejne Camaro znowu skorzystało z platformy F-body, po raz pierwszy zyskało jednak nadwozie typu liftback, silniki V6 i V8 z wtryskiem paliwa, 4-biegowe automaty oraz 5-biegowe skrzynie ręczne. Na chwilę w ofercie pojawiła się nawet jednostka czterocylindrowa o pojemności 2,5 litra.

Na cześć zwycięstw w serii IROC, do sprzedaży trafił w 1985 roku Chevrolet Camaro IROC-Z (jako pakiet dla Z28), początkowo z 5-litrowym motorem V8 o mocy 215 koni, a od 1987 roku - z silnikiem o pojemności 5,7 litra i mocy 225 koni. W 1988 roku na powrót pojawiła się wersja kabriolet, bazująca na odmianie z dachem T-top.

Camaro wyprzedza Mustanga

Chevrolet Cruze - ogłoszenia

1994 Chevrolet Camaro 1994 Chevrolet Camaro 1994 Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro 1993-2002

Czwarte wydanie Camaro wciąż bazowało na zmodernizowanej platformie F-body. Najpierw pojawiła się wersja coupe, a dwa lata później dołączył doń kabriolet. Początkowo podstawowym źródłem napędu była 3,4-litrowa V-szóstka (160 KM), a od 1996 roku - większy motor V6 o pojemności 3,8 litra (200 KM).

Wersja Z28 otrzymała silnik V8 LT1 (275 KM) wprost z Corvette C4, opcjonalnie sprzężony z 6-biegową ręczną skrzynią. W 1998 roku między przednie koła modelu trafiła nowa jednostka 5.7 V8 LS1 z aluminiową głowicą, zapożyczona od Corvette C5. Generowała 305 koni i ważyła o 43 kg mniej od poprzednika.

Po 35 latach, w 2002 roku zakończono produkcję Chevroleta Camaro i Pontiaca Firebirda. To jednak nie koniec naszej historii...

Projektant Camaro odchodzi do Volkswagena

Chevrolet - ogłoszenia

2010 Chevrolet Camaro 2010 Chevrolet Camaro 2010 Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro 2009-

...bo 7 lat później legenda Chevroleta Camaro narodziła się na nowo. Prototyp nowej generacji zadebiutował już w 2006 roku, na wersję produkcyjną musieliśmy jednak czekać aż 3 lata.

Historia kołem się toczy - współczesna interpretacja pierwszego Camaro trafiła na rynek śladem inspirowanego pierwowzorem Forda Mustanga, który zadebiutował w 2005 roku.

Co pod maską? Podstawowy, 3,6-litrowy motor V6 z bezpośrednim wtryskiem generuje 323 KM. Perłą w koronie jest jednak Camaro SS z silnikiem 6.2 V8. Wersja z automatyczną skrzynią dysponuje mocą 405 KM przy 5900 obr./min i momentem obrotowym 556 Nm przy 4300 obr./min. Jeśli zdecydujemy się ręczną zmianę biegów, pod maską zagości V-ósemka osiągająca 432 koni (przy 5900 obr./min) i maksymalny moment 569 Nm (przy 4600 obr./min). Obydwie odmiany silnikowe dostępne są w połączeniu z manualną lub automatyczną skrzynią o sześciu przełożeniach.

Niedawno z taśmy produkcyjnej fabryki GM w kanadyjskiej Oshawie opuścił 5-milionowe Camaro (w tym 4,77 mln do 2002 roku). Czarny egzemplarz z 3,6-litrowym motorem V6, połączonym z ręczną skrzynią, otrzymał stalowe felgi i trafi do Kentucky (fot. z lewej).

I najciekawsze - jesienią Chevy Camaro trafi do Polski w cenie od 199,9 tys. zł. Szczegółowy cennik znajdziecie tutaj.

Marcin Sobolewski

Mocarny Chevrolet Camaro ZL1

Chevrolet Corvette - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA