Hybrydowa Skoda Superb iV ma szansę zrewolucjonizować rynek

Skoda otwiera nowy rozdział w swojej historii. Po latach przygód z klasycznymi modelami, ofertę rozszerzają auta elektryczne i hybrydowe. Jednym z pierwszych jest Suberb iV. Potrafi przejechać w trybie bezemisyjnym 50 kilometrów i cechuje się wyjątkowo dobrą dynamiką. Sprawdzamy, jakie ma asy w rękawie.
Skoda Superb iV, hybryda plug-in Skoda Superb iV, hybryda plug-in ŠKODA AUTO

Mocne serce napędowe

Superb jest jednym z największych i najbardziej praktycznych przedstawicieli segmentu D. Reprezentacyjne auto występuje jako liftback, kombi, a także uterenowiony Scout. Odmiana iV pojawi się na drogach na początku przyszłego roku. Jest rewolucyjna, bowiem łączy klasyczny napęd spalinowy z elektryczny. Wydajny tandem opiera się na benzynowej jednostce 1.4 TSI o mocy 156 koni mechanicznych. Korelujący z nią "elektryk" rozwija 116 KM i potrafi samodzielnie napędzać samochód. Korzystając tylko z zielonej energii i dysponując pełnym akumulatorem litowo-jonowym, Skoda przejedzie aż 55 kilometrów.

Istotne, że moc systemowa układu wynosi aż 218 koni mechaniczny, a maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Moc trafia na przednie koła poprzez automatyczną, dwusprzęgłową przekładnię DSG. To wyposażenie standardowe, ale i wyraźnie podnoszące komfort codziennej eksploatacji. Biegi można zmieniać również w trybie sekwencyjnym. Przyspieszenie do setki trwa niewiele ponad 7 sekund, a wskazówka prędkościomierza mocno wychyla się ponad granicę 220 km/h.

Skoda Superb iV Skoda Superb iV fot. Skoda

Bateria o sporej pojemności

Hybrydowy Superb jest bardzo wszechstronnym samochodem. Wspomaganie energią elektryczną nie wyklucza poruszania się jedynie na benzynie. Niemniej, mamy do dyspozycji akumulator o pojemności 13 kWh, który w optymalnych warunkach magazynuje odzyskuje prąd. Czyni to przede wszystkim podczas hamowania, co istotnie przyczynia się do wydłużenia zasięgu. Producent podaje, że maksymalny odstęp między tankowaniami wynosi 850 litrów. Poruszając się głównie po mieście, wcale nie trzeba zaglądać na stacje benzynowe. Ładowanie z domowej stacji o mocy 3,6 kW trwa zaledwie 3,5 godziny. Można też korzystać z bogatej oferty ładowarek znajdujących się przy galeriach handlowych, osiedlowych dyskontach, jak również na autostradzie A1 i A2 na wybranych punktach obsługi podróżnych. Te są bezpłatne.

Skoda Superb iV Skoda Superb iV fot. Skoda

Praktyczna i dopasowana do kierowcy

Mimo zastosowania dodatkowych baterii, Skoda nie traciła na praktyczności. Bagażnik w liftbacku zmieści 485, natomiast w kombi 510 litrów. W tej kategorii samochodów to bardzo dobry rezultat. Możemy też liczyć na bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Superba można wyposażyć w panoramiczne, otwierane okno dachowe, fotele z wszechstronną, elektryczną regulacją, wydajny system multimedialny, a także układy pozwalające na częściowo autonomiczną jazdę.

Ponadto, hybrydowy Superb otrzymał też kilka trybów jazdy. Sport, Hybrid oraz E-mode zmieniają charakterystykę zawieszenia, czułości układu kierowniczego, reakcji na operowanie gazem, a także stopniem odzyskiwania energii. Tak wszechstronnego auta w 124-letniej historii koncernu jeszcze nie było, a to dopiero początek. Elektromobilność to dla Skody cel na najbliższe lata.