Duży SUV, czy praktyczny crossover? Sprawdzamy cenniki Audi Q3 i Q5

Audi Q3 to jeden z najnowszych samochodów Audi. Jego przeznaczeniem są nie tylko miejskie szlaki, lecz również długie podróże. Model Q5 wpisuje się w jeszcze bardziej uniwersalny klimat. Oferuje sporo miejsca, mocne silniki i obiecujące własności off-roadowe. Różnica w cenie jest niewielka. Którego wybrać?
Audi Q3 Audi Q3 Fot. Audi

Audi Q3 - SUV dla wymagających

Najnowsze wcielenie Audi Q3 wyraźnie urosło względem pierwszej generacji. Karoseria wydłużyła się o 97 mm (4484 mm), a rozstaw osi zwiększył o 77 mm (2680 mm). Auto można osadzić na felgach w rozmiarze 17-20 cali i doposażyć w wiele chromowanych akcentów. Po raz pierwszy w gamie Q3 pojawiły się też w pełni diodowe reflektory. Są standardem wszystkich specyfikacji, ale w konfiguratorze warto zerknąć w stronę adaptacyjnych LED-ów wykonanych w technologii Matrix z aktywnymi światłami drogowymi.

Audi Q3 Audi Q3 Fot. Audi

Kompaktowy z zewnątrz, przestronny w środku

Spore gabaryty karoserii przekładają się na przestrzeń przedziału pasażerskiego. Miejsca jest pod dostatkiem w dwóch rzędach. Fotele otrzymały solidne wyprofilowanie i elektryczną regulację w kilku płaszczyznach. Bagażnik w standardowej konfiguracji mieści 530 litrów. Po złożeniu asymetrycznej kanapy, jego pojemność rośnie do 1525 litrów. Można też domówić elektrycznie otwieraną pokrywę kufra, także ruchem stopy pod zderzakiem.

Jakość materiałów wykończeniowych to półka premium. Tworzywa są solidnie spasowane, miękkie w dotyku i świetne gatunkowo. Wnętrze może zdobić szczotkowane aluminium, skóra, a także alcantara. Cieszy obecność wielu wersji kolorystycznych. Na liście opcji pojawiło się konturowe oświetlenie Ambiente, a także szereg elektronicznych gadżetów. Co ciekawe, już w standardzie otrzymujemy cyfrowy ekran z dotykową obsługą. Warto jednak wybrać flagowy monitor o średnicy 10,1 cala. Łączy się z internetem, kamerami wokół samochodu i zewnętrznymi nośnikami pamięci. System błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy, ma wysoką rozdzielczość i nasycenie kolorów. Kolejny wyświetlacz kierowca ma przed oczami. 12,3-calowy Audi virtual cockpit został przejęty z innych modeli koncernu. Ma zmienną grafikę i mimo wielu informacji, okazuje się czytelny.

Audi Q3 Audi Q3 Fot. Audi

Sprawdzony napęd

Oferta silnikowa składa się z pięciu jednostek napędowych. Dwulitrowe TDI generuje 150 lub 190 koni mechanicznych. Pierwszy z nich przyspiesza do "setki" w 9,3 sekundy i rozpędza się do 211 km/h. Mocniejszy wariant potrzebuje zaledwie 8 sekund na sprint do 100 km/h.

Do wyboru jest też kilka silników benzynowych. Pod oznaczeniem 35 TFSI kryje się nowy w gamie Audi motor o objętości skokowej 1.5 litra. Rozwija 150 KM i 250 Nm dostępnych w przedziale 1500-3500 obr./min. To wystarczy, by ponad 1.5-tonowe auto rozpędzić w 9,6 sekundy do pierwszej setki. Wskazówka prędkościomierza kończy bieg na 211 km/h. Benzynową ofertę uzupełnia 2-litrowy motor w dwóch wariantach mocy - 190 i 230 koni.

Audi Q5 Audi Q5 Fot. Audi

Audi Q5 - wszechstronność w standardzie

Średniej klasy SUV jest jednym z ważniejszych przedstawicieli segmentu. Nie tylko z uwagi na popularność, lecz również nowinki techniczne, właściwości jezdne i mnogość rozmaitych specyfikacji. Nadwozie mierzy 466,5 centymetra długości, 189,5 szerokości i 166 wysokości. Auto można wyposażyć w pełni LED-owe, wydajne reflektory dopasowujące długość i szerokość strumienia światła do warunków na drodze, pokryć jednym z kilkunastu lakierów, a także osadzić na 19-21-calowych obręczach ze stopów lekkich.

Audi Q5 Audi Q5 Fot. Audi

Atmosfera premium

Wewnątrz panuje luksusowy klimat z materiałami wykończeniowymi z najwyższej półki. Kokpit można wzbogacić dekorami z aluminium, drewna lub włókna węglowego. Wrażenie robią też spasowanie i nastrojowe, diodowe oświetlenie przedziału pasażerskiego. W dwóch rzędach miejsca wystarczy nawet dla rosłych pasażerów. Mocno wyprofilowane fotele gwarantują wygodę podczas kilkuset kilometrowych tras i pewnie trzymają ciało w dynamicznie pokonywanych zakrętach. W pakiecie sportowym mają podgrzewanie, wentylację i elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Za plecami pasażerów wygospodarowano 550 litrów. Kufer ma foremny kształt i liczne uchwyty ułatwiające przewożenie bagażu. Po złożeniu asymetrycznego oparcia, jego pojemność rośnie do imponujących 1510 litrów.

Bogate wyposażenie

Długa jest też lista wyposażenia. Pośród dodatków znajdziemy między innymi wirtualny kokpit o przekątnej 12,3 cala. 8,3-calowy ekran centralny łączy się z nawigacją, internetem oraz zewnętrznymi nośnikami pamięci i dysponuje dyskiem twardym o pojemności 10 GB. Zestaw warto uzupełnić systemem dźwiękowym sygnowanym przez firmę Bang&Olufsen. Składa się z 19 głośników i 16-kanałowego subwoofera.

Ponadto, pokład można wzbogacić przeziernym wyświetlaczem, układem autonomicznego parkowania, kamerą 360 stopni, asystentem wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego, aktywnym tempomatem i systemem utrzymującym auto w pasie ruchu. Te dwa ostatnie rozwiązania pozwalają na częściowo autonomiczną jazdę.

Audi Q5 Audi Q5 Fot. Audi

Jest wersja sportowa

Pod maską znajdziemy silniki o mocy od 163 do 245 koni mechanicznych. Łączą się z manualnymi lub automatycznymi przekładniami, a także napędem na przednią lub obie osie. Na szczycie gamy znajduje się wersja SQ5 z trzylitrowym dieslem V6 o mocy 347 koni mechanicznych. Do setki przyspiesza w 5,1 sekundy i rozpędza się do 250 km/h. Wkrótce ofertę uzupełni elektryczna wersja.

Na drodze nie czuć gabarytów potężnego SUV-a. W zależności od wybranego trybu, Audi potrafi naginać prawa fizyki w zakrętach lub komfortowo pokonywać lekkie, terenowe przeszkody. W mieście krawężniki mu niestraszne, a dynamicznie usposobionym kierowcom przypadnie do gustu bezpośredni układ kierowniczy i sprężyste zawieszenie.

Którego wybrać?

Jeśli większość czasu spędzacie w mieście i auto przydaje się głównie na weekendowe eskapady, dobrym wyborem okaże się Q3 dostępne już za 1229 złotych netto miesięcznie.

Dysponując większą rodziną i oczekując sporej przestrzeni w kabinie, warto zainteresować się Q5. Występuje w wersji usportowionej S, oferuje większy bagażnik, a także szersze możliwości personalizacji wyposażeniowej. W tym przypadku wystarczy 1405 złotych netto miesięcznie w programie Audi Perfect Lease.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.