Skoda Scala czy Rapid Spaceback? Wiemy, który model bardziej się opłaca

Rapid znika z rynku. Pośrednio, jego następcą będzie Scala, choć to model wyżej pozycjonowany. Niemniej, schodzący model został bardzo atrakcyjnie wyceniony. Jak to się ma do najnowszego samochodu w koncernie Skody?
Skoda Rapid Spaceback Monte Carlo Skoda Rapid Spaceback Monte Carlo Fot. Skoda

Bogate wyposażenie Rapida Spaceback

Jak przystało na Skodę, lista wyposażenia Rapida może być bardzo długa. Już w standardzie możemy liczyć na manualną klimatyzację, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, a także komputer pokładowy i szereg systemów elektronicznych wspierających kierowcę podczas jazdy. W droższych wersjach występuje panoramiczne okno dachowe, 17-calowe obręcze ze stopów lekkich, automatyczna klimatyzacja, tempomat i biksenonowe reflektory z LED-ami do jazdy dziennej.

Skoda Rapid Spaceback Skoda Rapid Spaceback Fot. Skoda

Sprawdzone silniki

Pod maską Rapida znajdziemy 1.0 TSI występujące w dwóch wersjach mocy. Podstawowa ma 95 koni mechanicznych i łączy się z manualną, 5-biegową przekładnią. Dla bardziej wymagających kierowców przygotowano 110-konną odmianę z ręczną, 6-stopniową skrzynią lub dwusprzęgłowym automatem. Najszybszy Spaceback przyspiesza do setki w 9,9 sekundy i rozpędza się do 201 km/h. Zużywa przy tym zaledwie 5,2 litra w cyklu mieszanym.

Z uwagi na końcówkę kariery Rapida, możemy liczyć na spore rabaty. Model wciąż jest nowoczesny, dobrze się prowadzi i oferuje przestronny i funkcjonalny przedział pasażerski. Maksymalny upust gotówkowy wynosi 5500 złotych. Do tego dochodzi pakiet przeglądów za 299 zł, premia za odkup starego samochodu oraz bardzo atrakcyjnie wyceniony pakiety wyposażeniowe.

Skoda Scala Skoda Scala fot. Skoda

Nowy rozdział - Skoda Scala

Kilka miesięcy temu szef Skody, Bernhard Maier, zapowiedział nowy rozdział w klasie kompaktowych samochodów. Dodał, że trzy lata intensywnych badań i 2 mln kilometrów testowych sprawią, że na rynku pojawi się auto, który będzie wyznaczać nowe standardy w zakresie designu i technologii. Miał rację. Najnowszy kompakt Skody ma wszelkie argumenty, by podbić serca klientów.

Scala ma 4362 mm długości, 1793 szerokości i 1471 wysokości. Do tego długi rozstaw osi wynoszący 2649 mm sprawia, że w kabinie mamy do dyspozycji sporo miejsca. Oprócz tego auto przekonuje pokaźnym bagażnikiem o pojemności 467 litrów. Po złożeniu asymetrycznego oparcia drugiego rzędu, zyskujemy dostęp do 1410 litrów. W klasie kompaktowej to świetny rezultat. Dobre wrażenie budują też tworzywa. Są miękkie, solidnie spasowano i występują w wielu kolorach, co pomoże dopasować się do oczekiwań klienta.

Skoda Scala Skoda Scala fot. Skoda

Szyta na miarę

W kabinie znajdziemy też sporo nowości. To między innymi centralny ekran. Może mieć 6,5, 8 lub 9,2 cala po przekątnej. Nie został wbudowany w kokpit, tylko lekko wyciągnięty by ułatwić jego codzienną obsługę. Multimedialna jednostka w najwyższej specyfikacji łączy się z Internetem i po raz pierwszy bezprzewodowo ze smartfonami opartymi na Androidzie lub Apple CarPlay. Technologiczna nowinka błyskawicznie przenosi aplikacje na ekran i działa bez zwłoki. Dzięki temu, poza nawigacją w czasie rzeczywistym analizującą natężenie ruchu, można słuchać ulubionej muzyki, przeglądać zdjęcia lub czytać smsy.

Pozostałe udogodnienia to m.in. panoramiczne okno dachowe, automatyczna klimatyzacja regulowana w dwóch strefach, aktywny tempomat funkcjonujący do 210 km/h i parasolka chowana w przednich drzwiach.

Klienci mogą zdecydować się na jeden z dwóch silników benzynowych. 1.0 TSI występuje w wersji 115-konnej i z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. To wystarczy, by czeski kompakt rozpędził się do setki w 9,8 sekundy i osiągnął 201 km/h prędkości maksymalnej. Odpowiednim wyborem dla dynamicznie nastawionych kierowców będzie 1.5 TSI łączone tylko z dwusprzęgłowym, 7-stopniowym automatem DSG. W takiej konfiguracji Skoda oferuje 150 KM i 250 Nm dostępnych w przedziale 1500-3500 obr./min. Auto jest dynamiczne, co potwierdzają nie tylko suche dane techniczne - 8,2 sekundy do setki i 219 km/h prędkości maksymalnej. Ofertę uzupełnia 1.6 TDI o mocy 115 KM i  zużyciu paliwa według normy WLTP wynoszącym 4,9 litra w cyklu mieszanym.

Skoda Scala Skoda Scala fot. Piotr Mokwiński

Drożej, ale z lepszym wyposażeniem i mocniejszymi silnikami

Z uwagi na koniec kariery, Rapid ma lepszą cenę. Niewiele droższa Scala oferuje natomiast szerszą paletę mocnych jednostek napędowych, nowocześniejsze wnętrze i multimedia, których wielu konkurentów może jedynie pozazdrościć. Najtańsza wersja dostępna jest już za 665 złotych netto miesięcznie w atrakcyjnym programie finansowym Kredyt Niskich Rat.

Więcej o: