Gdzie serwisować samochód? W ASO czy w niezależnym warsztacie?

Do ASO tylko na gwarancji? Czasy horrendalnie wysokich cen w autoryzowanych serwisach już minęły. Czy dziś warto zaglądać do ASO po upływie gwarancji, czy lepiej wybrać serwis nieautoryzowany?
Hybrydy w serwisie Toyota Carter Hybrydy w serwisie Toyota Carter Bartosz Gondek

Gwarancja, części i koszty

Serwisując samochód w ASO klient otrzymuje potwierdzenie na piśmie wykonanych czynności, napraw, przeglądów i wykaz zakupionych części. Zarówno usługi serwisowe jak i części zamienne objęte są gwarancją. W razie późniejszych problemów można ubiegać się o naprawę w jej ramach lub wymianę części, które okazały się wadliwe. W nieautoryzowanych stacjach, gdzie nie zawsze dostajemy potwierdzenie wykonanych usług na piśmie , ubieganie się o realizację gwarancji może być nieco trudniejsze.

ASO oferują oryginalne części i niechętnie stosują zamienniki, ale można samemu kupić stosowne części i tylko zlecić serwisowi ich montaż. Nieautoryzowane serwisy raczej polegają na zamiennikach, co wcale nie zawsze jest minusem, bo ich jakość bywa wysoka.

Koszty obsługi w ASO dawniej były astronomiczne, ale dziś jest już inaczej. Przykład? - Słynące z bezawaryjności Toyoty rzadko trafiają do serwisów, ale gdy już się to wydarzy, właściciel musi być gotowy na spory wydatek - to częsta opinia. Ale błędna. Wystarczy zerknąć do cennika usług i części w ASO:

- Przednie klocki i tarcze hamulcowe wraz z wymianą - od 796 zł
- Świece zapłonowe wraz z wymianą - od 125 zł
- Dezynfekcja klimatyzacji i filtr kabinowy wraz z wymianą - 155 zł

W ASO dostępne są też pakiety usług w promocyjnych cenach. Jeden z przykładów (i ceny wszystkich części wraz z usługami) znajdziesz poniżej:

Znalezienie solidnego warsztatu to nie lada sztuka Znalezienie solidnego warsztatu to nie lada sztuka fot. Continental

Podejście do klienta

ASO mają swoje standardy. Przyjmowany samochód jest oglądany, wnętrze zabezpieczane folią, co potwierdza protokół przyjęcia. W niektórych markach podczas zleconej naprawy lub przeglądu samochód jest kompleksowo sprawdzany pod kątem sprawności poszczególnych układów. Przejście przez 'checklistę' eliminuje sytuacje, w których samochód wyjeżdża z serwisu z niezauważoną usterką. Koszty napraw są konsultowane z klientem, a ten ma pewność, że do naprawy zostaną użyte oryginalne części producenta.

Sytuacja z nieautoryzowanych warsztatach jest różna. Zdarzyć się może, że po wykonanej usłudze klient będzie niezadowolony z jakości wykonanych prac. Zresztą odbija się to na cenie. Często jednak powyższe zalety ASO nie występują w prywatnych warsztatach. Przyjęcie samochodu może ograniczyć się do przekazania kluczyków i dokumentów, a mechanicy nie zawsze zanotują zgłaszane uwagi ,co może prowadzić do późniejszych nieporozumień. Zakup części i ich cena nie w każdym przypadku są konsultowane z właścicielem, bo część warsztatów wychodzi z założenia, że klient oczekuje jak najniższych kosztów naprawy nie koncentrując się na szczegółach.

Najgorzej, gdy warsztat sam podejmuje decyzję o wymianie części bez wiedzy klienta (w ASO taka sytuacja jest niedopuszczalna, a klient może odmówić zapłaty za niekonsultowane wymiany). Nie chodzi tylko o koszty, ale o nieinformowanie klienta na bieżąco i uniemożliwienie mu podjęcia decyzji. Wszak nawet ASO nie ma prawa zmuszać kogokolwiek do wykonania nawet koniecznej dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze naprawy (np. wymiana łysych opon czy zdartych zupełnie klocków hamulcowych).

Wartość rezydualna

Wartość rezydualna to wartość samochodu po okresie korzystania. Jest wiele czynników, które wpływają na wartość naszego samochodu np. po trzech latach użytkowania. To oczywiście jego wiek, przebieg, wyposażenie oraz stan techniczny. Ten ostatni jest jednym z najważniejszych. Serwisowanie samochodu w ASO daje kupującemu przekonanie o dobrze dokonywanych naprawach, a to zwiększa wartość samochodu.

Oczywiście dobrzy fachowcy nie pracują wyłącznie w autoryzowanych stacjach, ale w obecnej sytuacji rynkowej szybkie znalezienie dobrego niezależnego mechanika może być trudne. ASO są pozornie droższe od serwisów niezależnych, choć biorąc pod uwagę części, gwarancję i jakość obsługi, warto się nimi zainteresować.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.