Hybryda czy benzyna - co wybrać? Porównujemy dwie wersje popularnego SUV-a

W Europie Zachodniej i Środkowej hybrydy stanowią 95 proc. sprzedaży Lexusa i około 50 proc. sprzedaży Toyoty. Coraz popularniejsze stają się również wśród innych marek, które z opóźnieniem zareagowały na rynkowe trendy i dopiero dziś rozszerzają gamę modeli dostępnych z ekologicznymi napędami. Jakie są wady i zalety napędów hybrydowych? W czym hybrydy są lepsze a w czym gorsze od samochodów ze zwykłymi benzynowymi silnikami?
Lexus NX 2018 Lexus NX 2018 fot. Lexus

Po pierwsze, cena

Hybrydy są zwykle droższe od wersji benzynowych. By zniwelować te różnice, producenci już w standardzie bogato je wyposażają. Jednak nie w każdym przypadku za hybrydę trzeba zapłacić więcej. Lexus NX 300 (benzynowy) i 300h (hybrydowy) kosztują tyle samo i są tak samo wyposażone (w standardzie m.in. reflektory full LED, 17-calowe felgi, 8-calowy wyświetlacz). Właśnie ze względu na identyczny cennik obu wersji NX posłuży nam do porównania samochodu benzynowego z hybrydowym - w jego przypadku argument ceny nie przemawia na korzyść benzyny. Musimy poszukać innych.

Hybryda 0 - 0 Benzyna

Lexus NX 2018 Lexus NX 2018 fot. Lexus

Po drugie, wnętrze

Baterie zawsze odbijają się i na masie samochodu, i na przestrzeni we wnętrzu. Akumulatory hybrydowego NX-a nie ograniczają przestrzeni pasażerskiej, ale odbiły się na pojemności bagażnika. Zwykły NX ma 580-litrowy kufer. W wersji hybrydowej przestrzeń jest ograniczona o 105 l.

Hybryda 0 - 1 Benzyna

Lexus NX 2018 Lexus NX 2018 fot. Lexus

Po trzecie, osiągi i zużycie paliwa

Hybrydy powstały, by ograniczyć zużycie paliwa. NX nie jest tu wyjątkiem. Według oficjalnych danych benzynowy NX (2-litrowy silnik benzynowy o mocy 238 KM) zużywa średnio 7,7 l paliwa na 100 km (178 g CO2 na km). Hybryda (2,5-litrowy silnik benzynowy plus silnik elektryczny) jest znacznie oszczędniejsza. Jej średnia to okrągłe 5 l/100 km (116 g CO2 na km). Na korzyść wersji benzynowej przemawiają jednak osiągi - przyspieszenie do 100 km/h trwa 7,3 s. W hybrydzie to 9,2 s. Osiągi to jednak nie tylko przyspieszenie. Na pełnym baku NX 300 przejedzie 779 km. Zasięg hybrydy jest znacznie większy (1120 km). Właśnie dlatego za osiągi i zużycie paliwa benzynowy NX dostaje 1, a hybrydowy - dwa punkty.

Hybryda 2 - 2 Benzyna

Podsumowanie

W tym pojedynku nie ma zwycięzcy. Jeśli cena nie jest argumentem, obie wersje są sobie równe. Hybrydę wybiorą ci, którzy stawiają na oszczędność, a wersję benzynową ci, którzy na pierwszym miejscu stawiają osiągi. NX to najczęściej kupowany Lexus i jeden z najtańszych SUV-ów w swoim segmencie.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.