Ile kosztują nowoczesne systemy w nowych autach? Sprawdziliśmy na przykładzie najpopularniejszych samochodów w Polsce

Producenci prześcigają się w montowaniu w samochodach coraz to nowszych systemów bezpieczeństwa. Ile trzeba zapłacić za technologiczne nowinki? Sprawdziliśmy na przykładzie najpopularniejszych aut w Polsce: kompaktowej Octavii i dużego SUV-a Kodiaqa.
Skoda Kodiaq, Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego Skoda Kodiaq, Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego fot. Skoda

Asystent parkowania i asystent manewrowania

To dwa bardzo przydatne systemy zwłaszcza w miastach. Asystent parkowania może pomóc kierowcy w parkowaniu równoległym i prostopadłym w ciasnych miejscach. W wielu samochodach działa to w następujący sposób - samochód samodzielnie kręci kierownicą, a my, jako kierowcy, musimy kontrolować pedały przyspieszenia i hamulca. Z kolei asystent manewrowania to nasz anioł stróż, który monitoruje otoczenie wokół pojazdu i nie pozwala na stłuczki, wgniecenia i otarcia.

I w Octavii, i w Kodiaqu MANOEUVRE ASSIST jest standardem już od drugiej wersji wyposażenia Ambition. Ile trzeba za asystentów dopłacić w niższej wersji dowiesz się tutaj:

Front Assist Front Assist fot. Skoda

Front Assist

Front Assist to system wydatnie zmniejszający ryzyko wypadku. System służy do monitorowania odległości od samochodu jadącego z przodu. W razie ryzyka kolizji ostrzega kierowcę o zagrożeniu, w przypadku braku reakcji - aktywuje awaryjne hamowanie. System działa w pełnym zakresie prędkości z wyjątkiem bardzo niskich. W Skodach Front Assist potrafi wykryć także pieszych i rowerzystów.

W Kodiaqu system Front Assist to standard w każdej wersji, w Octavii dopłacimy do niego:

Adaptacyjne zawieszenie

Adaptacyjne zawieszenie DCC wraz z wyborem profilu jazdy pozwala dostosować samochód do naszych preferencji. Istnieje kilka różnych trybów, w których wyraźnie zmienia się charakterystyka pracy silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego i zawieszenia. Jeżeli nie pasują nam domyślne ustawienia (np. Comfort, Eco lub Sport), to istnieje jeszcze tryb Individual.

W Skodzie Octavii do wyboru trybu jazdy trzeba dopłacić 600 zł, a do adaptacyjnego zawieszenia - 4200 zł. W Kodiaqu jest taniej.

Skoda Octavia 2017 Skoda Octavia 2017 fot. Skoda

Łączność z Internetem systemu multimedialnego

Usługi typu connect kontrolują natężenie ruchu, zapewniają informacje o cenach paliw na wybranych stacjach i dostępności miejsc na wyselekcjonowanych parkingach, dają dostęp do bieżących wiadomości i prognozy pogody. Usługa Care Connect z funkcją połączenia alarmowego pomaga zadbać o bezpieczeństwo podczas awaryjnej sytuacji.

System multimedialny wyposażony ze stałą łącznością z Internetem i usługami connect to koszt od 2000 zł wzwyż. Cena zależy od wersji wyposażenia, co sprawdzisz tu:

Monitorowanie martwego pola Monitorowanie martwego pola fot. Skoda

Monitorowanie martwego pola

System monitorujący martwe pole (Blind Spot Detect) sprawdza obszar za samochodem i ostrzega kierowcę o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia poprzez zapalenie diody LED w lusterku zewnętrznym. Kosztuje ok. 1500 zł. Do tego systemu warto dokupić system Lane Assist, czyli asystenta pasa ruchu. Najkorzystniejsze jest kupno dwóch systemów w zestawie.

Auto Light Assist Auto Light Assist fot. Skoda

Inteligentne oświetlenie

System ten pozwala lepiej dostrzec otoczenie, nawierzchnię i ewentualne przeszkody. Na przykład, gdy oczekujemy dobrej widoczności i odpowiedniego zasięgu oświetlenia w zmieniających się warunkach drogowych, system AFS zadba o dynamiczne dostosowanie wiązki światła - niezależnie dla obu reflektorów. 

W Skodzie Kodiaq reflektory główne w technologii Full LED z funkcją adaptacyjnych świateł AFS są standardem w wersji wyposażenia Style, w Octavii otrzymamy je w Clever. Ile kosztują w pozostałych dowiesz się tutaj: