Nowy Nissan Qashqai | Prezentacja modelu

Zaprojektowanie samochodu, który stanie się hitem sprzedaży to niezwykle trudna sztuka, ale jeszcze trudniejszym wyzwaniem jest stworzenie jego udanego następcy. Przed takim zadaniem stanął Nissan, pracując nad drugą generacją modelu Qashqai. Czy nowy crossover powtórzy sukces swojego niezwykle popularnego poprzednika? Ma na to spore szanse
Nissan Qashqai II Nissan Qashqai II fot. Nissan

Druga generacja

Nissan Qashqai pojawił się na rynku w 2007 roku, tworząc segment tzw. crossoverów, świetnie wpisując się w oczekiwania klientów, których przeważnie nie interesuje jazda w terenie, więc często rezygnują z napędu 4x4. Ważne jest wyższe zawieszenie, dzięki któremu niczego nie uszkodzą wjeżdżając na duży krawężnik, wygoda użytkowania, a także sam fakt, że taki crossover/SUV jest większy, przez co wygląda poważniej i drożej od zwykłego hatchbacka.

Moda na podwyższone samochody trwa w najlepsze. Do tej pory Qashqai znalazł już ponad dwa miliony nabywców. Szybko przybyło mu też wielu groźnych konkurentów. Początek 2014 roku to czas debiutu rynkowego drugiej generacji bestsellera Nissana. Zaprojektowany i skonstruowany w Europie, z myślą o europejskich klientach, jest dziełem specjalistów Europejskiego Centrum Projektowego Nissana w Londynie oraz Europejskiego Centrum Technicznego Nissana z oddziałami w Cranfield (Wielka Brytania) i Barcelonie (Hiszpania). Produkcję ulokowano w brytyjskich zakładach Nissana w Sunderland. Istotny wkład w powstanie modelu mieli także projektanci i inżynierowie Nissana z ośrodka projektowego w Atsugi w Japonii.

 

Nissan Qashqai 2014Nissan Qashqai II 2014 -

Nissan Qashqai I (2007-2008)Nissan Qashqai I (2007-2010)

Nissan Qashqai II (2010-2013)Nissan Qashqai I FL (2010-2013)

Nissan Qashqai Nissan Qashqai fot. Nissan

Stylistyka

Nadwozie ma muskularną sylwetkę charakterystyczną dla samochodów typu SUV, ale w porównaniu z poprzednikiem zyskało znacznie więcej dynamizmu. Linia oryginalnej osłony wlotu powietrza w kształcie litery V, która będzie stosowana we wszystkich modelach wprowadzanych na rynek w przyszłości, biegnie w górę maski w stronę boku nadwozia. Masywny przód i nadkola kół w zestawieniu z 19-calowymi felgami (opcja) sprawiają, że model ten wyróżnia się na drodze. Sylwetka nowego crossovera Nissana jest także bardzo opływowa, co wyraża się współczynnikiem oporu aerodynamicznego Cx=0,32.

Qashqai drugiej generacji to nowy model pod każdym względem, a nie tylko unowocześniona wersja dotychczasowego modelu. Nowy crossover jest pierwszym autem zbudowanym na nowej platformie CMF (Common Module Family) sojuszu Renault-Nissan. Samochód jest o 20 mm szerszy, o 49 mm dłuższy i o 15 mm niższy. Mimo zmiany ostatniego wymiaru, ilość miejsca nad głową z przodu i z tyłu wzrosła o 10 mm, a pozycja kierowcy nadal jest podwyższona w stosunku do aut kompaktowych.

Nissan Qashqai

s

s

s

s

s

s

s

s

Nissan Qashqai wnętrze Nissan Qashqai wnętrze fot. Nissan

Wnętrze

Projektując kabinę nowego modelu, styliści i inżynierowie Nissana wyszli z założenia, że najważniejsze jest miejsce kierowcy. Liczne rozwiązania w zakresie komfortu, wygody i bezpieczeństwa zostały przeanalizowane i zmodyfikowane tak, aby zapewnić prowadzącemu łatwy dostęp do wszystkich najważniejszych przyrządów (wiele urządzeń można obsługiwać przyciskami na kierownicy). Przy okazji należy wspomnieć, że nowy Qashqai otrzymał całkowicie przeprojektowany układ kierowniczy, zapewniający bardziej naturalne wrażenia z jazdy i lepszą kontrolę.

Dużo uwagi poświęcono także wykonaniu, dzięki czemu wnętrze jest teraz staranniej wykończone przy użyciu wyższej jakości materiałów. To wszystko w połączeniu z nowoczesnym projektem deski rozdzielczej sprawia bardzo pozytywne wrażenie.

W stosunku do poprzednika, w nowym Nissanie Qashqai poprawiono także funkcjonalność bagażnika. Tylna klapa otwiera się 150 mm wyżej niż w poprzednim modelu, a podwójna podłoga pozwala na bardziej uniwersalne zagospodarowanie przestrzeni bagażowej. Dwa dwustronne panele podłogowe można ustawić na różnych poziomach, co daje 16 możliwych konfiguracji - maksymalizujących pojemność bagażnika lub pozwalających uzyskać całkowicie płaską podłogę po złożeniu tylnych siedzeń. Tylną półkę można łatwo ustawić w pozycji pionowej, co przydaje się szczególnie przy przewożeniu większych zakupów. Przygotowując samochód do transportu dużych i nieporęcznych przedmiotów, roletę bagażnika można schować pod jego podłogą. Panele podłogi bagażnika są pokryte miękką wykładziną z jednej strony i łatwo zmywalnym tworzywem z drugiej. Dzięki temu na przykład zabłocone po wyprawie w teren buty można schować do samochodu bez obawy o zabrudzenie tekstylnych powierzchni. Przy rozłożonych tylnych siedzeniach pojemność bagażnika nowego Nissana wynosi 430 litrów, czyli o 20 więcej, niż w modelu pierwszej generacji.

 

s

s

s

s

s

s

s

s

s

s

s

s

s

s

Nissan Qashqai II / fot. Nissan Nissan Qashqai II / fot. Nissan Nissan Qashqai II / fot. Nissan

Wideo

Nissan Qashqai silnik Nissan Qashqai silnik fot. Nissan

Silniki i skrzynie biegów

1.2 DIG-T 115 KM - benzynowa nowość w ofercie Qashqaia. Mimo niewielkiej pojemności, dzięki turbodoładowaniu nowa jednostka napędowa generuje 115 KM mocy (przy 4500 obr./min.) i 190 Nm momentu obrotowego (przy 2 000 obr./min.), zapewniając lepsze przyspieszenie oraz elastyczność niż wolnossący silnik 1.6 znany z pierwszej generacji modelu. Nowoczesna konstrukcja o niższej masie oznacza też niższe spalanie. Według danych producenta podstawowy Qashqai zużywa średnio 5,6 l/100km (o 0,6 l mniej niż wspomniany silnik 1,6), emitując 129 g CO2/km.

1.6 DIG-T 163 KM (od lata 2014) - najmocniejszym silnikiem benzynowym będzie 1,6 DIG-T, również turbodoładowany. 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego ma zapewniać imponującą dynamikę w niskim i średnim zakresie obrotów oraz znakomitą elastyczność na poszczególnych biegach.

1.5 dCi 110 KM - szósta generacja silnika tej popularnej jednostki wysokoprężnej, stosowanej również w samochodach Dacii i Renault, jest najoszczędniejszą wersją modelu Qashqai. Według cyklu NEDC średnie zużycie paliwa wynosi 3,8 l/00 km, a emisja CO2 99 g/km. Dzięki modyfikacjom silnik 1.5 dCi zyskał dodatkowe 20 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na lepszą elastyczność (w sumie 260 Nm w zakresie 1750-2500 obrotów). Duże zmiany dotyczące podzespołów silnika zaowocowały także cichszą pracą i redukcją drgań.

1.6 dCi 130 KM - Qashqai z najmocniejszym dieslem dostępny jest z napędem na przednią lub obie osie. Silnik 1.6 dCi o mocy 130 KM był już oferowany w pierwszej generacji modelu i również został opracowany wspólnie z Renault. Jedną z wielu innowacji jest niskociśnieniowy układ recyrkulacji chłodzonych spalin, co umożliwia ograniczenie emisji tlenków azotu i CO2. Poprawiono także gospodarkę cieplną silnika 1.6 dCi. Skrócenie fazy rozgrzewania oznacza mniejsze straty spowodowane tarciem i niższe zużycie paliwa.

W wersji z przekładnią manualną i napędem na przednią oś, Qashqai 1.6 dCi emituje CO2 w ilości 115 g/km, przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym (pomiar wg norm europejskich) wynoszącym 4,4 l/100 km. Analogiczne wartości dla wersji ze skrzynią Xtronic (nowa przekładnia bezstopniowa) wynoszą 119 g/km oraz 4,6 l/100 km, natomiast dla odmiany z napędem na cztery koła i przekładnią manualną emisja i zużycie oleju napędowego to odpowiednio 129 g/km oraz 4,9 l/100 km.

Wszystkie jednostki napędowe w nowym Nissanie są standardowo wyposażone w system Stop/Start.

 

s

 

Nissan Qashqai

Nissan Qashqai technologia Nissan Qashqai technologia fot. Nissan

Nowoczesne technologie

Safety Shield to zbiór rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zgodnie z konsekwentnie realizowanym przez Nissana dążeniem do całkowitej eliminacji wypadków drogowych. Pakiet w nowym modelu Qashqai obejmuje następujące elementy:

- Elektryczny hamulec awaryjny. Skanując drogę przed pojazdem za pomocą wbudowanych czujników radarowych, Qashqai sygnalizuje niebezpieczeństwo i reaguje na nie w trzech etapach. Najpierw sygnał dźwiękowy ostrzega kierowcę o zmniejszającej się odległości do pojazdu poprzedzającego. Następnie, jeśli kierowca zignoruje to ostrzeżenie, system automatycznie przyhamuje pojazd. Na koniec, jeżeli odległość będzie nadal malała, system uruchomi hamulce z pełną mocą, doprowadzając do całkowitego zatrzymania samochodu, o ile zajdzie taka potrzeba.

- Ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy. Po ?nauczeniu się" nawyków kierowcy system zaczyna monitorować jego zachowania. Wykrycie nieskoordynowanych ruchów kierownicy powoduje wyświetlenie ostrzeżenia na desce rozdzielczej, sugerującego konieczność przerwy w podroży.

- Rozpoznawanie znaków drogowych. Znaki ograniczenia prędkości są automatycznie odczytywane przez kamerę zamontowaną z przodu pojazdu i wyświetlane przed oczami kierowcy. Funkcja ta działa w całej Europie, niezależnie od typografii znaków obowiązującej w danym kraju. System rozpoznaje nawet stosowane w niektórych krajach dodatkowe znaki ograniczające prędkość tylko w czasie opadów deszczu i wyświetla kierowcy odpowiednią wartość dopuszczalnej prędkości w zależności od pogody.

- Ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Funkcja ta sprawdza się w szczególności na wielopasmowych autostradach, wykrywając niekontrolowany zjazd auta z zajmowanego pasa ruchu. Zaawansowany program komputerowy rozpoznaje nawet starte i niezbyt wyraźne oznakowanie na drodze. Zjeżdżanie samochodu z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu jest sygnalizowane kierowcy, sugerując mu korektę toru jazdy.

- Ostrzeganie o pojeździe w martwym polu. Tylna kamera systemu Around View Monitor wykrywa pojazdy znajdujące się w niewidocznym w lusterku 'martwym polu" po obu stronach samochodu. Obecność pojazdu w ?martwym polu" jest sygnalizowana zapaleniem się kontrolki w lusterku bocznym. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz z zamiarem zmiany pasa ruchu, a system wykryje pojazd w niebezpiecznej odległości, kontrolka w lusterku zaczyna migać, a kierowca jest dodatkowo ostrzegany sygnałem dźwiękowym.

- Ostrzeganie o poruszających się obiektach. Manewrowanie autem ułatwiają przednie i tylne czujniki parkowania. Ostrzeżenie o obecności przeszkody sygnalizowane jest dźwiękiem oraz graficznie, na zestawie wskaźników. Rozwinięciem tej funkcji jest rozbudowany system kamer 360°, który dostępny był już w pierwszej generacji modelu. Generowany przez ten system obraz pojazdu ?z lotu ptaka" znacznie ułatwia parkowanie. W przypadku wykrycia obiektu poruszającego się w strefie zasięgu jednej z czterech kamer system emituje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i podświetla strefę, w której wykryto poruszający się obiekt. Umieszczona w klapie bagażnika kamera z obiektywem szerokokątnym o zasięgu ponad 180 stopni zapewnia niespotykanie szerokie pole widzenia strefy za samochodem. Obraz z kamery jest wyświetlany na nowym, większym, 7-calowym ekranie systemu NissanConnect.

- Adaptacyjne światła drogowe. Sterowana zaawansowanym oprogramowaniem kamera o wysokiej rozdzielczości to część innowacyjnego systemu automatycznego przełączania świateł drogowych na światła mijania w nowym modelu Qashqai. System dobiera sposób działania reflektorów pod kątem optymalnego oświetlenia drogi w każdych warunkach.

System aktywnej kontroli zawieszenia. W systemie aktywnej kontroli zawieszenia wykorzystano wyniki najnowszych badań nad komfortem jazdy i właściwościami jezdnymi oraz wnioski z prac nad innymi modelami marek Nissan i Infiniti. Układ kontroli dynamiki pojazdu (VDC) nadal interweniuje w przypadku niebezpiecznej utraty przyczepności, natomiast układ aktywnej kontroli toru jazdy wkracza do akcji przy niższych prędkościach, hamując poszczególne koła w celu utrzymania właściwego toru jazdy w zakrętach. Działanie systemu pozwala na bardziej dynamiczną jazdę i nie odbiera przyjemności z prowadzenia samochodu. Ponadto w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni układ ten steruje hamulcami w każdym z kół w taki sposób, aby ograniczyć kołysanie nadwozia i zapewnić większy komfort jazdy.

Nowy system NissanConnect. Nowy Qashqai jest pierwszym na rynku modelem wyposażonym w system NissanConnect nowej generacji. Oprócz 7-calowego ekranu dotykowego atutem nowego systemu jest funkcja łączności ze smartfonem, dzięki której właściciel pojazdu może pozostawać w kontakcie ze światem także w podróży. W przyszłości system będzie oferował dostęp do szeregu aplikacji muzycznych, społecznościowych, rozrywkowych oraz związanych z podróżowaniem. Nowy NissanConnect obsługuje wprowadzone niedawno przez Google® funkcje wyszukiwania informacji i przesyłania ich do komputera pokładowego w samochodzie. Rozwiązanie to umożliwia na przykład planowanie trasy podróży na komputerze domowym. Moduł Bluetooth, stanowiący element systemu, umożliwia odbiór transmisji strumieniowej audio oraz integrację z telefonem komórkowym. NissanConnect wyposażony jest również w gniazda AUX‑in i USB oraz tuner cyfrowego radia DAB.

System kamer 360° z asystentem parkowania. Po dokonaniu automatycznego pomiaru dostępnego miejsca asystent parkowania sam parkuje pojazd - kierowca musi tylko operować pedałami i skrzynią biegów. Inteligentny asystent pomaga także w parkowaniu prostopadłym. Wówczas kierowca korzysta z widoku samochodu z lotu ptaka, generowanego na podstawie obrazu z systemu kamer 360°.

Nissan Qashqai system kamer

 

 

s

Nissan Qashqai Nissan Qashqai fot. Nissan

Kolory i felgi

Kolory lakieru:

 

Nissan Qashqai kolory

Wzory tapicerek:

Nissan Qashqai tapicerki

Wzory obręczy kół:

Nissan Qashqai felgi

 

a

Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai

Wersje wyposażenia

Visia: systemy ABS, EBD, ESP, układ wspomagania hamowania, 6 poduszek powietrznych, ISOFIX przy tylnych zewnętrznych siedzeniach, system pomiaru ciśnienia w oponach, immobilizer, dojazdowe koło zapasowe, światła do jazdy dziennej, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, manualna klimatyzacja, tempomat z ogranicznikiem prędkości, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek z pilotem, wspomaganie układu kierowniczego, radioodtwarzacz CD/MP3/AUX/USB, Bluetooth, sterowanie systemem audio w kierownicy, komputer pokładowy z 5-calowym ekranem, system Stop/Start.

Acenta, wyposażenie wersji Visia wzbogacone m.in. o: przednie lampy przeciwmgielne, felgi z lekkich stopów w rozmiarze 17 cali, lusterka zewnętrzne składane elektrycznie, dwustrefową klimatyzację automatyczną, czujnik deszczu, kierownicę i dźwignię zmiany biegów pokryte skórą, centralny podłokietnik w oparciu tylnej kanapy, materiałową tapicerkę wyższej jakości, system aranżacji przestrzeni bagażowej.

Tekna zawiera powyższe elementy, a także: Pakiet Bezpieczeństwa (rozpoznawanie znaków drogowych, elektryczny hamulec awaryjny, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, adaptacyjne światła drogowe, przednie i tylne czujniki parkowania, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne), zestaw systemów bezpieczeństwa Safety Shield (inteligentny system parkowania, ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu, ostrzeżenie o poruszających się obiektach, ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy), przednie reflektory w technologii full LED, 19-calowe felgi aluminiowe, srebrne relingi dachowe, szklany dach, przyciemniane szyby, system bezkluczykowy I-Key, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, częściowo skórzane siedzenia, podgrzewane fotele przednie, system kamer 360 stopni i system NissanConnect 2.0.

Nissan Qashqai Nissan Qashqai fot. Nissan

Cennik

Nissan Qashqai cennik

Nissan Qashqai opcje

 

s

Nissan Qashqai Nissan Qashqai fot. Nissan
Nissan Qashqai Nissan Qashqai Nissan Qashqai / fot. Nissan

Naszym zdaniem

Nowy Nissan Qashqai jest dobrym przykładem, jak niczego nie zepsuć przy zmianie pokoleniowej, czyli zastąpieniu pierwszej generacji modelu, która okazała się strzałem w dziesiątkę. Samochód w nowej odsłonie wydoroślał, lepiej wygląda, ma solidniej wykonane wnętrze i zapewnia wysoki komfort podróżowania.

Zwolennikom silników benzynowych radzimy zachować trochę cierpliwości i zaczekać na 163-konną jednostkę turbo, która zadebiutuje latem br., ponieważ bazowy silnik 1.2 DIG-T jest trochę za słaby do tego modelu, szczególnie jeśli chcemy wykorzystywać samochód do rodzinnych wyjazdów z dużym obciążeniem. Rozsądną propozycją wydają się oba silniki Diesla. Motor 1.5 jest nastawiony na oszczędną eksploatację, a wariant o pojemności 1,6 litra  w parze z niewygórowanym zużyciem paliwa zapewnia dobre osiągi. W dodatku Qashqaia z tym silnikiem można wyposażyć w automatyczną skrzynię biegów lub napęd na wszystkie koła. Niestety, nawet podstawowa wersja dCi to już wydatek ponad 100 tys. zł.

Więcej o:
Komentarze (54)
Nowy Nissan Qashqai | Prezentacja modelu
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Michu

    Oceniono 84 razy 62

    100.000 za w miarę wyposażonego Qashqaia II? Jak ktoś ma tyle kasy to w podobnej cenie ma Mazdę CX 5 czyli auto o jedną klasę lepsze. Chyba zidiocieli z tymi cenami. Bazowa wersja powinna się zaczynać od 59K. Wtedy miałoby to sens. Poza tym jak dojdzie do porozumienia o wolnym handlu UE-USA to będzie można ściągnąć np. nowego Subaru Forestera za 21 tys.$. I wtedy niech te wszystkie Nissany w tych cenach się chowają...

  • Gość: Loc

    Oceniono 26 razy 20

    Teraz wszystko wygląda tak samo, Qashqai, RAV4, Kuga, itp. .. Poza tym SUV z napędem na przód to jakieś nieporozumienie. Lepiej kupić kompakta, jest dużo tańszy.

  • jorn

    Oceniono 20 razy 10

    Powstanie i utrzymanie się na rynku tego segmentu jest pięknym przykładem na to, że marketingowcy potrafią ludziom wcisnąć wszystko. Po grzyba coś takiego do miasta? W czasie największej zapaści polskiego drogownictwa (lata '90) jeździłem po Warszawie Fiatem Cinquecento i nie miałem najmniejszego problemu z wjeżdżaniem na krawężniki, jeśli była taka potrzeba; na warszawskich dziurach też sobie nieźle radził.

  • aprox99

    Oceniono 40 razy 8

    stary qwaczkaj to brzydota w porównaniu z innymi SUV ami

  • Gość: kaszkaj

    Oceniono 20 razy 6

    kupiłem to 1,2 acenta, zobaczymy przez 3 lata leasingu jak to się sprawdza :)

  • Gość: rem

    Oceniono 59 razy 5

    Popsuli niezłe auto francuskimi silnikami. Zresztą od kiedy Nissan współpracuje z Renault to już nie jest ta marka co dawniej.

  • Gość: gość

    Oceniono 14 razy 4

    chyba zapatrzyli się na KIA Sportage ;-)

  • Gość: gabla

    Oceniono 1 raz 1

    Ludzie co wy gadacie?! Mazda nie ma w połowie takiego wyposażenia a cena wyższa, silnik z poprzedniej epoki jedynie nowy automat jest ok. Wygląd, to kwestia gustu. Moim zdaniem tył może i ładniejszy od Nissana ale przód z tym wysokim pyskiem to jak Dacia Duster, ale o gustach sie podobno nie dyskutuje. Ponad to szczegół - w Mazdzie czerwone podświetlenie , jaskrawe jak szlag, po godzinie jazdy oczy masz jak królik, powodzenia

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX