Junaka zaprezentowano podczas wystawy w 1954 roku na Stadionie Olimpijskim we Wrocławiu. Co prawda prace nad nowym motocyklem zaczęły się dużo wcześniej, bo już w 1951 r. w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego. W 1956 r. ukazała się seria próbna 30 motocykli, a do końca 1959 r. wyprodukowano 10 tysięcy Junaków.
Junak był od początku do końca polską konstrukcją. Produkcję zlokalizowano w Szczecinie, silniki natomiast pochodziły z Łodzi, kartery robiła odlewnia Ursus, tłoki, głowice i część wytłoczek powstawały w FSO, a koła - w Bydgoszczy.
Niestety, kilka lat później nad produkcją polskiego motocykla zaczęły zbierać się ciemne chmury. Bez większego rozgłosu ostatni Junak zjechał z taśmy w połowie 1965 roku. Powód? Drastyczny spadek sprzedaż. Wiele mówi się również o teorii spiskowej, która winą obarcza RWPG oraz ówczesne władze.
Mimo tak krótkiej historii, powstało ponad 70 000 egzemplarzy Junaków. Wiele z nich wyeksportowano m.in. do Węgier, Bułgarii, Turcji, Wenezueli, Mongolii i na Kubę. Junaki sprzedawano także w USA.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć
Źródło: junak.riders.pl