Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. Tani SUV podbija polski rynek. Skąd bierze się jego fenomen?

Filip Trusz
Ostatni miesiąc na polskim rynku to niemałe zaskoczenie. Polacy najczęściej kupowali nie Skodę, Opla czy Toyotę, a świetnie wycenionego SUV-a z Rumunii. To symboliczny moment. Skąd bierze się fenomen Dacii?

Przyzwyczailiśmy się, że o tytuł "ulubionego samochodu Kowalskiego" toczą zażarty bój dwa miejskie modele, Skoda Fabia i Toyota Yaris. Tuż za nimi zwykle znajduje się produkowany w Polsce Opel Astra, auto należące do segmentu kompaktów.

Jednak rynek zmienia się na naszych oczach. Niedawno do wyścigu dołączył Fiat Tipo, meldując się w ścisłej czołówce, ale teraz mamy prawdziwą bombę - Skoda i Toyota zostały pokonane przez budżetowego SUV-a z Rumunii. To właśnie Dacia Duster była nr 1 w kwietniu tego roku. Mówimy tu o klientach indywidualnych, czyli pomijamy zakupy, jakie robią firmy.

Najlepsza piątka kwietnia 2018 r. - Duster przed faworytami

Dacia Duster wygrała kwietniowy wyścig z dość wyraźną przewagą. SUV jako jedyny zbliżył się do 500 sprzedanych egzemplarzy. Tak wyglądała pierwsza piątka kwietnia:

  1. Dacia Duster - 487 szt.
  2. Toyota Yaris: - 446 szt.
  3. Skoda Fabia - 402 szt.
  4. Opel Astra - 387 szt.
  5. Fiat Tipo - 359 szt.

Jak to wygląda w całym 2018 r.?

Świetna sprzedaż Dacii Duster w kwietniu to nie przypadek, co potwierdzają wyniki w całym 2018 r. Sprzedaż SUV-a nabiera rozpędu, bo do salonów trafia nowa generacja bestsellera. Tak wyglądają statystyki sprzedaży za okres styczeń-kwiecień 2018 r.:

  1. Toyota Yaris - 3 056 szt.
  2. Skoda Fabia - 2 621 szt.
  3. Opel Astra - 2 064 szt.
  4. Dacia Duster - 1 669 szt.
  5. Skoda Octavia - 1 648 szt.

Wspomniany Fiat Tipo nie załapał się do pierwszej piątki, ale nie zabrakło mu wiele - znalazł się na siódmym miejscu.

Zobacz także: Jeździliśmy nową, szokująco tanią Dacią Duster

Dacia Duster 2017Dacia Duster 2017 fot. Dacia

Cena czyni cuda? Dacia Duster to jeden z najlepiej wycenionych samochodów w Polsce

Za ogromnym sukcesem Dacii Duster stoi oczywiście znakomita cena. Polski cennik otwiera 39 900 zł. Z kolei za 52 100 zł dostaniemy już Dustera z bardzo przyzwoitym wyposażeniem, na 56 900 zł wyceniono wersję Prestige, gdzie w standardzie dostajemy asystenta martwego pola, kamerę cofania z czujnikami parkowania, nawigację z 7-calowym ekranem dotykowym, przyciemniane tylne szyby i 17-calowe felgi aluminiowe. Tak naprawdę, cenniki innych SUV-ów startują dopiero w tym miejscu.

Zobacz także: Nowa Dacia Duster nareszcie w Polsce. Znamy pełny cennik! Otwiera go 39 900 zł

Dacia to też jeden z najtańszych samochodów z napędem 4x4. W dodatku, napęd Dustera i jego właściwości terenowe są bardzo chwalone. Za 4x4 zapłacimy od 52 900 zł, a w wersji z klimatyzacją -  od 58 600 zł.

Dacia Duster 2017Dacia Duster 2017 fot. Dacia

Budżetowy samochód, czyli co?

Producenci pokroju VW, Forda czy Toyoty nigdy nie przyznają otwarcie, że konkurują na rynku z Dusterem, Tipo, Citroenem C-Elysee czy Peugeotem 301. Te auta określa się mianem propozycji budżetowych, co ma oznaczać, że grają w niższej lidze niż pozostałe auta. I rzeczywiście z taką argumentacją można się po części zgodzić, bo są z założenia prostszymi samochodami niż reszta aut. Na ich pokładzie nie znajdziemy najnowszych technologicznych rozwiązań i topowego wyposażenia, a jakość wykorzystanych w kabinie plastików i innych materiałów odstaje od wyższych wersji konkurencji.

Dacia i Fiat musieli pójść na pewne kompromisy, aby zaproponować kierowcom samochody o identycznych rozmiarach i walorach praktycznych w cenie niższej nawet o kilkanaście tysięcy zł zł.

Tylko czy te uproszczenia trzeba odbierać jako wady? Moim zdaniem nie. Nie każdy kierowca potrzebuje przecież wielkich ekranów, masy systemów i mnóstwa technologicznych nowinek, których i tak nie wykorzysta. Wielu Polaków szuka po prostu nowego i praktycznego auta, którym będzie jeździć z punktu A do B. W takiej roli  Duster czy Tipo sprawdzają się wyśmienicie, co potwierdzają wyniki sprzedaży.

Wszystkie liczby wzięliśmy z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. My skupiliśmy się na czołówce rankingu, jeżeli interesuje Was całość, to odsyłamy do źródła: TOP30 modeli dla Kowalskiego. Mamy zmianę lidera!

Czy kupiłbyś/-aś sobie nowy samochód, który określa się mianem budżetowego?
Więcej o:
Copyright © Agora SA