Test Nissan X-Trail 2.0 dCi Tekna All Mode 4x4-i. Komfortowo do przodu

Prawie 880 tysięcy sztuk X-Traila i bliźniaczego modelu Rogue sprzedał Nissan w samym tylko 2017 r. To czyni X-Traila SUV-em nr 1 na całym świecie. Skąd bierze się jego sukces? Mieliśmy okazję to sprawdzić.

Do redakcji przyjechał nowy Nissan X-Trail 2.0 dCi Tekna All Mode 4x4-i. Co oznacza "nowy"? SUV niedawno przeszedł dość gruntowny, ale nie rewolucyjny facelifting. Sprawdzamy, co się zmieniło.

Jeszcze przestronniejszy rodzinny SUV - nowy Nissan X-Trail

Nissan X-Trail to wzorowy przedstawiciel segmentu rodzinnych SUV-ów. Kierowcy na całym świecie pokochali go za przestronne i praktyczne wnętrze, przepastny bagażnik i komfort jazdy.

Nissan X-Trail 2017Nissan X-Trail 2017 fot. Nissan

Przy okazji liftingu X-Trail stał się dłuższy o 50 mm - obecnie mierzy 4690 mm. Bez zmian pozostały natomiast szerokość (1830 mm), wysokość (1710 mm) oraz rozstaw osi (2705 mm). Powiększono bagażnik - 550 do 565 l w wersji 5-osobowej. Całkowita przestrzeń dostępna po złożeniu wszystkich foteli wzrosła do 1996 litrów. Jeżeli zdecydujemy się na wersję 7-miejscową, to bagażnik pomieści 445 l.

Elektrycznie otwieraną klapę bagażnika w wyższych wersjach rozbudowano o funkcję otwierania bezdotykowego. Wystarczy przesunąć nogą pod zderzakiem, a klapa otworzy się sama. Do tego bagażnik wyposażony jest w kilka półek i przegródek, co jeszcze zwiększa wygodę jego używania. Po złożeniu tylnej kanapy X-Trail bez najmniejszego problemu pomieści dwa duże rowery.

Nissan X-Trail 2017Nissan X-Trail 2017 fot. Nissan

Nikt też nie będzie narzekał na brak miejsca w przedziale pasażerskim. Na tylnej kanapie wygodnie mogą podróżować wysokie osoby, a dzieci będą miały aż nadto miejsca. Jako że Nissan X-Trail ma być przede wszystkim praktyczny, to na pokładzie znajdziemy półkę na telefon, mnóstwo sporych schowków, duże są także kieszenie w drzwiach.

W aucie, które pokochali Amerykanie nie mogło zabraknąć praktycznych uchwytów na kubki. Dodatkowy plus dajemy za możliwość chłodzenia napojów. Rozwiązano to bardzo prosto, a przekładając zaślepkę możemy zablokować nawiew, dzięki czemu gorące napoje, jak kawa, nie staną się zimne po paru km.

Komfortowo do przodu - X-Trail z najmocniejszym dieslem

2.0 dCi o mocy 177 KM (380 Nm) to stosunkowo nowy silnik w ofercie Nissana X-Traila. Nie debiutował przy okazji liftingu, ale tuż przed nim - na początku 2017 r. My testowaliśmy wersję z napędem 4x4 i ręczną skrzynią. Jej osiągi to 9,4 s do 100 km/h i 204 km/h prędkości maksymalnej.

177-konny Nissan X-Trail jest autem dość dynamicznym, choć przy mocnym wciśnięciu gazu odczujemy turbodziurę, SUV zaczyna przyspieszać dopiero po krótkiej chwili, kiedy wskazówka obrotomierza pokona spory dystans. Jednak na dynamikę X-Traila nie można narzekać, bo jak na rodzinne auto jest naprawdę nieźle.

Nissan X-Trail 2017Nissan X-Trail 2017 fot. Nissan

Zwłaszcza, że X-Trail nie zachęca do szybkiej jazdy. SUV nastawiony jest na komfort i spokojne połykanie kolejnych kilometrów. Zachwyca kulturą, z jaką wybiera nierówności i dostojnie sunie przed siebie.

Ostre zakręty nie są jego domeną, bo nadwozie się przechyla, a układ kierowniczy nie jest na tyle precyzyjny, żeby myśleć o szaleństwach. Do tego, duże i bardzo miękkie fotele są wygodne, ale nie zapewniają trzymania bocznego. Ręczną skrzynię również skonfigurowano bez nacisku na jakiekolwiek sportowe doznania. Prowadzenie lewarka mogłoby być bardziej precyzyjne, a jego skok - krótszy.

Tylko, że raczej nikt nie kupuje dużego, 4,7-metrowego SUV-a z myślą o ostrej jeździe. Jako auto na rodzinną wycieczkę X-Trail sprawdzi się wyśmienicie. Także poza asfaltowe drogi, dzięki inteligentnemu napędowi 4x4.

Do deklarowane zużycia paliwa (5,6 l/100 km) w prawdziwym świecie trzeba dopisać od 1 do 2 litrów, w zależności od nogi kierowcy. Komputer pokładowy zazwyczaj pokazywał mi wyniki między 7 a 8 l/100 km.

Czy to najładniejszy SUV w klasie? Zmiany w wyglądzie nowego X-Traila

Wygląd nowego Nissan X-Traila nie powinien nikogo zaskoczyć. Projektanci poprawili lekko grill i mocniej zarysowali charakterystyczną dla marki literę "V". Nowy zderzak jest w większej części pokryty lakierem, z kolei ten z tyłu stał się masywniejszy i zdobią go nowe chromowane akcenty. Nie zabrakło też nowych, LED-owych reflektorów i paru delikatniejszych akcentów. Przykładowo, okrągłe światła przeciwmgielne zastąpiono prostokątnymi.

Naszym zdaniem, nowy Nissan X-Trail prezentuje się świetnie. Podoba nam się bardziej niż konkurencyjny Kodiaq czy Outlander i spokojnie może stanąć w szranki z awangardowym Peugeotem 5008.

Nissan X-Trail 2017Nissan X-Trail 2017 fot. Nissan

Odświeżono także wnętrze Nissana X-Traila

We wnętrzu od razu zauważymy nową kierownicę, która może być wyposażona w funkcję podgrzewania wieńca. System multimedialny ma nową, bardziej intuicyjną szatę graficzną, a jego obsługa ma jeszcze bardziej przypominać smarfonową aplikację. Widać tu poprawę, ale system Nissana wciąż trochę odstaje od konkurencji.

Ponadto w całej kabinie pojawiły się nowe materiały wyższej jakości. Miejscami wciąż znajdziemy twarde i nieprzyjemne plastiki, ale ogromną zaletą X-Trail jest miękkość najważniejszych miejsc - ilość pianki na podłokietnikach po prostu szokuje. Pod względem komfortu Nissan może na większość konkurentów patrzeć z góry. Brawo!

Za nagłośnienie wnętrza może teraz dbać system audio Bose.

Nissan X-Trail 2017Nissan X-Trail 2017 fot. Nissan

Nowe systemy bezpieczeństwa, w jakie może być wyposażony nowy Nissan X-Trail:

  • alarm ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu
  • funkcja wykrywania pieszych
  • Stand Still Assist (SSA), który uzupełnia system wspomagania ruszania pod górę (HSA) w samochodach z ręczną skrzynią biegów
  • technologia autonomicznej jazdy ProPILOT. System ten będzie kontrolował układ kierowniczy, przyspieszenie i hamowanie przy dużym natężeniu ruchu oraz w czasie jazdy z dużą prędkością jednym pasem autostrady.

Powyższe dołączyły do dostępnych przed liftem: rozpoznawania znaków drogowych, systemu ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, inteligentnego asystenta parkowania, inteligentnego systemu kamer 360° oraz ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

Nissan X-Trail 2017Nissan X-Trail 2017 fot. Nissan

Test Nissan X-Trail 2.0 dCi Tekna All Mode 4x4-i - podsumowanie

Przy okazji niedawnego faceliftingu Nissan dopracował swój bestseller. Duży SUV wygląda lepiej, jest jeszcze wygodniejszy, pomieści więcej, a listę pokładowych systemów bezpieczeństwa zaktualizowano. O rewolucji nie ma mowy, ale Nissan X-Trail jeszcze jej nie potrzebował - to wciąż jeden z najlepszych rodzinnych SUV-ów na rynku, o czym najlepiej świadczy rekordowa sprzedaż na całym świecie.

A ile kosztuje? Testowana przez nas wersja Tekna All Mode 4x4-i z silnikiem 2.0 dCi wyjściowo 165 950 zł. Dlatego polecamy raczej zainteresowanie się którąś ze słabszych wersji silnikowych. Cennik otwiera 102 000 zł za benzynowe 1.6 o mocy 163 KM i 110 500 zł za diesla 1.6 130 KM. SUV nie będzie tak dynamiczny, ale nie straci nic ze swoich największych zalet.

Nissan X-Trail 2.0 dCi Tekna All Mode 4x4-i - dane techniczne

Silnik: R4 Diesel, 1995 cm3
Moc: 177 KM przy 3750 obr./min.
Moment obr.: 380 Nm
Skrzynia biegów: ręczna, 6-biegowa
Wymiary (dł./szer./wys.): 4690x1820x1710 mm
Masa własna: 1625 kg
Rozstaw osi: 2705 mm
0-100 km/h: 9,4 s
Prędkość maksymalna: 204 km/h
Zużycie paliwa: 5,6 l/100 km (średnie, dane producenta)
Cena: od 165 950 zł (ta wersja silnikowa i silnik)

Czy podoba Ci się stylistyka nowych SUV-ów Nissana?
Więcej o:
Copyright © Agora SA