Seat Leon Cupra ST | Test długodystansowy, cz. V | Bezpieczeństwo

Współczesne samochody wyposażone są w mnóstwo systemów ułatwiających życie kierowcy, ale również wpływających na poprawę bezpieczeństwa. Co w tej kwestii ma do zaoferowania nasz długodystansowy Seat Leon?

Seat Leon uzyskał w testach zderzeniowych Euro NCAP najwyższy ogólny wynik pięciu gwiazdek. Przyjrzyjmy się jak wyglądają rezultaty w poszczególnych kategoriach.

W zakresie ochrony pasażerów siedzących z przodu uzyskał 94 % możliwych punktów. Równie wysoko oceniono poziom ochrony dzieci – 92 %. Auto poprawnie wypadło podczas kolizji z pieszym – 70 %. Wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo eksperci organizacji ocenili na 71%. Leon standardowo wyposażony jest w systemy ABS, ESP - system stabilizacji toru jazdy wraz z ASR i MSR, poduszki czołowe i boczne kierowcy oraz pasażera, poduszkę kolanową kierowcy, a także kurtyny powietrzne. Ponadto kompakt z Hiszpanii wyróżniono za opcjonalne systemy bezpieczeństwa czynnego, takie jak: funkcja awaryjnego hamowania (Front Assistant), asystent pasa ruchu (Lane Assist). Większość systemów, w które wyposażono naszego Seata, współpracuje z kamerą zamontowaną w obudowie lusterka wstecznego oraz z radarem umieszczonym w zderzaku. Kamera cały czas monitoruje drogę, przesyłając informacje do takich systemów jak: Lane Assistant, Front Assist oraz systemu rozpoznającego znaki drogowe. Poniżej krótki opis kilku interesujących systemów:

Front Assist - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania. System nie do końca naszym zdaniem przydatny i jednocześnie odrobinę irytujący. Zapobiegać ma kolizjom w mieście. Jednak specyfika ruchu na polskich drogach - jazda zderzak w zderzak czy konieczność dojechania do poprzedzającego pojazdu przed manewrem wyprzedzania sprawia, że system ten stanowi pewne niebezpieczeństwo - potrafi zahamować w najmniej spodziewanym momencie przez co kierowca jadący za nami może znaleźć się w naszym bagażniku. Najbardziej irytujące jest to, że nawet jeśli wyłączymy system w menu pojazdu przy kolejnym uruchomieniu silnika system będzie aktywny.

Lane Assist - pomaga utrzymać się na wybranym pasie ruchu. Jeżeli kierowca będzie chciał zjechać z pasa, nie używając przy tym kierunkowskazu, funkcja ostrzeże go zapaleniem się kontrolki i lekko skoryguje ruch kierownicą.  System zapobiegnie zmianie pasa jeśli kierowca np. zacznie szukać czegoś w schowku.

Adaptive Cruise Control - czyli aktywny tempomat, pozwala na zachowanie stałej odległości od pojazdu poprzedzającego. Jest to bardzo przydatne zwłaszcza na autostradach. W razie potrzeby samochód potrafi także samodzielnie przyspieszać lub zwalniać. Wada – nawet najmniejsza zadana odległość jest zbyt duża przez co samochód hamuje niepotrzebnie i zbyt wcześnie.

Rozpoznawanie znaków drogowych - kamera zbiera informacje o stojących przy drodze znakach. Informacja o ograniczeniu prędkości wyświetlana jest na ekranie między zegarami jak również na ekranie nawigacji

Na poprawę bezpieczeństwa wpływają również takie dodatki jak: światła do jazdy dziennej LED, aktywne doświetlanie zakrętów, system monitorujący martwe pole, system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, system przypominający o zapięciu pasów, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS, oraz napęd na cztery koła 4Drive.

Jak widać na przykładzie tych systemów Leon Cupra to nowoczesne auto. Póki co nie zawiódł nas ani razu, a my mamy nadzieję, że nie sprawdzimy na własnej skórze, jak bardzo jest bezpieczny.

Seat Leon ST Cupra | Dane techniczne

Silnik: benzynowy, R4 turbo, 1984 cm3
Moc: 300 KM 5500 obr./min
Moment obr.: 380 Nm 1800 - 5500 obr./min
Skrzynia biegów: DSG, 6b
Wymiary (dł./szer./wys.): 4535/1816/1451 mm
Masa własna: 1470 kg
Rozstaw osi: 2620mm
0-100 km/h: 4,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa: 7,2 l/100km*
Cena: od 156 900 zł
* dane producenta

Więcej o:
Copyright © Agora SA