WRC | 71. Lotos Rajd Polski | WRC wróciło do Mikołajek

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia wygrali Rajd Polski. Andreas Mikkelsen i Ola Floene dzięki doskonałej jeździe zajęli drugie miejsce. Najniższy stopień podium przypadł załodze Hyundaia - Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul

WTCC | Spa-Francorchamps | Relacja: To jest ich sezon!

Dla Ogiera/Ingrassii sukces w Polsce był 21 zwycięstwem w historii swoich startów w WRC. Mikkelsen, po drugiej lokacie w Szwecji, po raz drugi stanął na podium w królewskiej klasie sportów motorowych. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia wchodzą w drugą połowę sezonu rozpoczynającą się Rajdem Finlandii (31.07 - 3.08.) z przewagą 50 punktów. Ich najgroźniejszymi rywalami są koledzy z zespołu. Jari-Matti Latvala/Miikka Alttila, którzy po piątym miejscu w Polsce (tylko 0,7 s straty do czwartego Mikko Hirvonena), zajmują drugą pozycję. Dzięki drugiemu miejscu w Rajdzie Polski, Andreas Mikkelsen jest trzeci w klasyfikacji generalnej, 83 punkty za Ogierem.

Kris Meeke z zespołu Citroena, który na początku rajdu zajmował trzecie miejsce w tabeli kierowców, stracił prawie trzy minuty wskutek przebicia opony na trasie OS14. Oes ten okazał się pechowy również dla jego zespołowego kolegi Madsa Ostberga oraz kierowcy Forda Fiesta WRC - Elfyna Evansa. Obaj odpadli z rajdu po uderzeniu w kamień. Brytyjczyk spadł na jedenaste miejsce, po czym aż do mety walczył z determinacją o kolejne pozycje, zdobywając je jedna po drugiej. Do ostatniego etapu Meeke wystartował w niedzielę rano, zajmując miejsce dziewiąte. Dzięki zaliczeniu na OS21 lepszego czasu od Henninga Solberga, kierowca DS3 WRC awansował na miejsce ósme, by następnie pokonać na OS23 Haydena Paddona. Kończąc wyznaczający półmetek sezonu Rajd Polski na pozycji siódmej, Meeke zaliczył sześć punktów do klasyfikacji RMŚ. Dobry występ na mazurskich szutrach zaliczyli także kierowcy zespołu Hyundaia. Poza Thierry Neuville, na 6 miejscu rajd ukończył Juho Hanninen. Paddon znalazł się dwa stopnie niżej.

ZOBACZ RAJD POLSKI W OBIEKTYWIE Moto.pl

Robert Kubica pilotowany przez Macieja Szczepaniaka, który do czasu uszkodzenia zawieszenia w trakcie drugiego dnia rajdu zajmował 7 miejsce, ostatecznie zakończył zawody na 20 miejscu. Krzysztof Hołowczyc i Michał Sołowow (obaj w Fiestach WRC) odpadli z rajdu po dachowaniach.

Stéphane Lefebvre, prowadzący w Junior WRC od startu do mety, odniósł swoje drugie z rzędu zwycięstwo w tej kategorii. Rajdówki DS3 R3 zajęły w niej całe podium - miejsce drugie i trzecie zapewnili sobie, odpowiednio, Alastair Fisher i Quentin Giordano.

Pełen gaz na mazurskich szutrach: duża prędkość i liczne hopy

Średnia prędkość w Rajdzie Polski była najwyższą średnią w tym sezonie. Zwycięzca Sébastien Ogier ukończył 304,21 kilometrów odcinków specjalnych ze średnią prędkością 118,5 km/h. Dziewiąty OS, na którym najlepszy czas zaliczył Andreas Mikkelsen, był zarazem najszybszym oesem w historii Polo R WRC w Rajdowych MŚ. Liczący 12,89 km odcinek "Wieliczki" Norweg przejechał ze średnią prędkością 136,88 km. 80,21 procent długości tego odcinka specjalnego Mikkelsen pokonał na pełnym gazie.

Następną rundą WRC będzie Rajd Finlandii, zaplanowany na dni od 31 lipca do 3 sierpnia 2014 r. Zespoły już rozpoczęły przygotowania do udziału nie tylko w samym rajdzie, ale i poprzedzającym go road show, które odbędzie się na ulicach Helsinek w sobotę 26 lipca.

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1 "Po prostu wspaniałe, to zwycięstwo jest ważne dla mistrzostwa świata! Julien i ja zaliczyliśmy tutaj w Polsce perfekcyjny rajd. Odcinki specjalne były niesamowicie szybkie, a liczni kibice wzdłuż trasy po prostu wspaniali. Człowiek jako kierowca cieszył się każdym kilometrem. Dzisiaj, ostatniego dnia, znów było kilka pięknych odcinków, na których musiałem się zmuszać, aby nie dać absolutnego pełnego gazu. Bo naturalnie nie chcieliśmy jechać zbyt ryzykownie i nie narażać na szwank naszej przewagi. Ogromne dzięki dla mojego zespołu, który codziennie podstawiał mi perfekcyjnie przygotowany samochód. Polo R WRC sprawia po prostu przyjemność, pędzisz 200 na godzinę przez las i wszystko działa precyzyjnie, jak w szwajcarskim zegarku.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2 "To był rajd ze wzlotami i upadkami, i z dobrym końcem. Na początku brakowało mi wiary i optymalnego dostrojenia, potem uszkodzony amortyzator kosztował nas dużo czasu. Ostatecznie liczy się jednak, że za każdym razem znajdowaliśmy nasze tempo i mogliśmy przesunąć się do przodu. Jednocześnie zniknęły moje złe wspomnienia z Polski z 2009 roku, po tym, jak wygrałem oes, na którym wtedy odpadłem. Odległość do Sébastiena Ogiera w MŚ niestety wzrosła - ale w Finlandii będziemy walczyć, żeby ją znów zmniejszyć."

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9 "Drugie miejsce i moje drugie podium w Rajdowych MŚ - to świetny rezultat. To był dla mnie zaszczyt, że przez długi czas walczyłem z mistrzem świata o prowadzenie. Nawet jeżeli teraz jeszcze nie starczyło na zwycięstwo, moim celem mimo to jest stanąć któregoś dnia na najwyższym stopniu podium. Próbujemy kawałek po kawałku zbliżyć się do Sébastiena Ogiera i Jari-Matti Latvali. Tutaj w Polsce zrobiliśmy duży krok w tym kierunku. Ale teraz cieszę się przede wszystkim z drugiego miejsca i z tego, co osiągnęliśmy w ten weekend. Bardzo mi się podobały odcinki specjalne. Można było je jechać szybko i płynnie - to mi bardzo odpowiada."

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport "To wspaniała premiera dla Volkswagena w Rajdzie Polski! Dla naszego zespołu ten rajd był całkowicie ziemią nieznaną. Czwarte podwójne zwycięstwo w roku i kontynuacja naszej zwycięskiej serii to wielki sukces całego zespołu. Sébastien Ogier w tych trudnych warunkach był znów klasą sam dla siebie, Andreas Mikkelsen pokazał, dlaczego lubi szybkie i płynne odcinki, a Jari-Matti Latvala zaliczył udany pościg. Mechanicy dokonali cudu i postawili jego Polo R WRC z powrotem "na nogi". Czapki z głów przed chłopakami. Po czterech trudnych i długich rajdowych dniach i zbyt krótkich nocach zasłużyliśmy wszyscy na piwo."

Kris Meeke, Citroen DS3 WRC #3 "Była to runda interesująca i wzbogacająca doświadczenie. Rywalizowaliśmy w czołowej grupie kierowców. Niestety, nie powiodło nam się na długim oesie Gołdap na północy Polski, którego spory fragment musieliśmy pokonać z przebitą oponą, tracąc cenny czas. Awans z miejsca jedenastego na siódme jest niezłym wynikiem, ale co tu ukrywać - mogło być lepiej. Jestem natomiast zadowolony, że nabrałem zaufania do siebie, zgromadziłem też dużo wniosków i obserwacji, dzięki którym będę mógł dobrze przygotować się do następnej rundy w Finlandii".

Yves Matton, Dyrektor zespołu Citroën Racing "Nasi kierowcy udowodnili, że zmiany dokonane przez zespół w ustawieniach Citroënów DS3 WRC szły we właściwym kierunku. Mads potwierdza, że w drugiej części sezonu będzie w stanie rywalizować z najlepszymi o miejsca w czołówce. Kris jest w trakcie rozwijania swoich możliwości i nabierania wiary w swoje siły. Bardzo dobrze rozegrał strategicznie ten rajd; szczególnie skutecznie radził sobie na odcinkach, na których kolejność startowa działała na jego niekorzyść".

KLASYFIKACJA SEZONU 2014 Rajdowych Mistrzostw Świata (po rundzie 7/13)

KIEROWCY: 1. Sébastien Ogier 146 pkt 2. Jari-Matti Latvala 116 pkt 3. Andreas Mikkelsen 83 pkt 4. Mads Ostberg 66 pkt 5. Mikko Hirvonen 52 pkt 6. Thierry Neuville 46 pkt 7. Kris Meeke 38 pkt 8. Elfyn Evans 36 pkt 9. Martin Prokop 31 pkt 10. Henning Solberg 22 pkt

PRODUCENCI: 1. Volkswagen Motorsport 262 pkt 2. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team 115 pkt 3. M-Sport World Rally Team 90 pkt 4. Volkswagen Motorsport II 82 pkt 5. Hyundai Shell World Rally Team 80 pkt 6. Jipocar Czech National Team 34 pkt 7. RK M-Sport World Rally Team 19 pkt 8. Hyundai Motorsport N 8 pkt

ZOBACZ TAKŻE:

Rajd Karkonoski | Chuchała rozdaje karty | GALERIA

Więcej o:
Copyright © Agora SA