Która generacja BMW serii 3 jest najlepsza

Samochód klasy średniej, popularnie zwany "trójką", pozostaje w produkcji od 1975 r. Od początku było to auto o wysokiej jakości wykonania, napędzane dynamicznymi silnikami, nowatorskie od strony technicznej. Trójka doczekała się już sześciu generacji - która z nich jest najciekawsza?

BMW (E21) - zobacz galerie

I generacja (E21)

Pierwsze BMW serii 3 mialo dwudrzwiowe nadwozie typu sedan i zalozenia bylo autem o sportowym charakterze. Swiadczyla o tym nie tylko sylwetka, ale rowniez zestaw silnikow. Benzynowe jednostki napedowe od 1.6 do 2.3 l mialy moc 75-143 KM, co w tamtych czasach zapewnialo bardzo dobre osiagi. Podstawowa wersja "trojki" wazyla niewiele ponad tone, najciezsza niecale 1200 kg. Po raz pierwszy w tej klasie aut zastosowano jednostke o szesciu cylindrach ustawionych w rzedzie. Nowoczesnosc konstrukcji widoczna byla rowniez w takich detalach jak wtrysk paliwa czy halogenowe reflektory. W 1979 r. przeprowadzono pierwsza modernizacje modelu. Zmieniono wyglad przedniego pasa i ksztalt tylnych lamp. We wnetrzu przeprojektowano centralna konsole. Wprowadzono takze elektrycznie regulowane lusterka zewnetrzne. Druga modernizacja odbyla sie w 1980 r. Zmiany byly jednak kosmetyczne. Egzemplarze pierwszej generacji BMW serii 3 to dzisiaj glownie auta kolekcjonerskie.

BMW (E30) - zobacz galerie

II generacja (E30)

Druga generacje "trojki" z dwudrzwiowym nadwoziem typu sedan zaprezentowano oficjalnie w 1982 r. W 1983 r. odbyla sie premiera wersji czterodrzwiowej a w 1986 r. dolaczyly do oferty wersja Cabrio oraz sportowa wersja M. Rok pozniej pojawila sie jeszcze pieciodrzwiowa odmiana kombi. To wlasnie duza roznorodnosc wersji nadwoziowych stanowila najbardziej istotna roznice wzgledem pierwszej generacji modelu. Wersja dwudrzwiowa mimo skrocenia nadwozia o 3 cm miala nieco obszerniejsze wnetrze W nowej stylizacji zwracaly uwage przednie kierunkowskazy, przeniesione z blotnikow na zderzak. Oprocz poprawy aerodynamiki udalo sie wydatnie zmniejszyc mase wlasna (o 30 kg), dzieki czemu samochod byl szybszy. Kolejne nowinki pojawialy sie od 1985 r. Najpierw pierwszy w historii "trojki" silnik diesla, a potem naped 4x4 ze sprzeglem lepkosciowym. Oferta jednostek napedowych obejmowala silniki o pojemnosciach 1.6-3.2 l, o mocy 75-238 KM. Wysokoprezny silnik 2.4 oferowano w dwoch wariantach mocy - 85 i 115 KM. Pierwsza modernizacje przeprowadzono w 1985 r. Zmieniono przede wszystkim pas przedni, z tylu zmodernizowano jedynie zderzak. Zastosowano nowy rozmiar ogumienia, we wnetrzu pojawily sie nowe obicia tapicerskie. W 1987 r. ponownie zmodernizowano "trojke", zmieniajac przede wszystkim konstrukcje zderzakow i powiekszajac tylne lampy. W przednich reflektorach zastosowano technologie soczewkowa DE. Wszystkie silniki benzynowe otrzymaly seryjnie katalizator. Wnetrze pozostalo bez zmian. Druga generacja "trojki" to samochod, ktory wciaz funkcjonuje na rynku wtornym. Chetnie siegaja po niego mlodzi ludzie z mniej zasobnym portfelem, potem nierzadko tuninguja. BMW E30 to trwale i zywotne samochody, potrzebuja jednak regularnego serwisowania by sluzyly bezawaryjnie. Trzeba dbac o regularne wymiany paska rozrzadu i dogladac paska klinowego (ma tendencje do przecierania). W ukladzie przeniesienia napedu najszybciej zuzywaja sie przeguby walu napedowego, w podwoziu zas metalowo-gumowe tuleje wahaczy. Z wymiana silentblokow nie wolno zwlekac, bowiem skutkuje to powazniejszymi i drozszymi naprawami zawieszen.

Najpopularniejszy sedan wsrod uzywanych z importu: BMW 320 juz od...

BMW (E36) - zobacz galerie

III generacja (E36)

W 1990 r. miala swoja premiere trzecia generacja BMW serii 3. Samochod, debiutujacy jako czterodrzwiowy sedan, zyskal nie tylko nowa stylizacje, ale tez bardziej masywny wyglad. W 1992 r. rynek powital wersje Coupe, a rok pozniej zbudowane na jego bazie Cabrio. Dopiero w 1995 r. dolaczyla do nich odmiana kombi. Zupelna nowoscia byla przedstawiona w 1994 r. wersja Compact, z trzydrzwiowym nadwoziem skroconym o 20 cm. Kompaktowe auto na bazie "trojki" bazowalo na niektorych rozwiazaniach znanych z drugiej generacji. Otrzymalo zupelnie inna deske rozdzielcza. Tworzac kolejna generacje "trojki" skupiono sie na podwyzszaniu poziomu bezpieczenstwa biernego, zarowno od strony wyposazenia jak i dobrych wynikow w testach zderzeniowych. Nie zapomniano jednak o doskonaleniu rozwiazan technicznych. Nowoscia w silnikach "trojki" trzeciej generacji byl przede wszystkim system zmiennych faz rozrzadu VANOS. Silniki benzynowe montowane w E36 mialy pojemnosc od 1.6 do 4,6 l i moc 99-333 KM. Jednostki wysokoprezne o pojemnosci 1.7-2.5 l mialy moc od 90 do 143 KM. Samochod nie przeszedl znaczacych modernizacji. W ciagu osmiu lat wprowadzano tylko kosmetyczne zmiany stylizacyjne. Bez wiekszego rozglosu modyfikowano rozwiazania techniczne, glownie w podwoziu. Trzecia generacja BMW to samochod popularny na rynku wtornym. Przy jego zakupie warto jednak pamietac o kilku sprawach. Silniki szesciocylindrowe maja tendencje do przegrzewania sie, zdarzaja sie w nich wypalenia uszczelki pod glowica. W silnikach czterocylindrowych bacznie trzeba przygladac sie paskowi rozrzadu, bo potrafi zuzywac sie przedwczesnie. Malo trwale sa niektore elementy podwozia, zwlaszcza sworznie wahaczy i koncowki drazkow kierowniczych. Kaprysi tez instalacja elektryczna. Tak jak inne auta spod znaku BMW model E36 wymaga regularnego serwisowania a takze uslug i czesci wysokiej jakosci.

BMW (E46) - zobacz galerie

IV generacja (E46)

W 1998 r. zadebiutowala czwarta generacja BMW serii 3 z nadwoziem typu sedan 4d. W 1999 r. premiere mialo Coupe i Touring (kombi). Od 2000 r. na rynku dostepna byla odmiana Cabrio oraz sportowa wersja M (Coupe). W 2001 r. debiutowala wersja Compact, podobnie jak sportowa wersja M z nadwoziem Cabrio. Nowa "trojka", ktora nabrala elegancji i oprocz sportowego stylu zyskala tez pewien poziom ekskluzywnosci, wyrozniala sie jak zwykle nowinkami technicznymi. Oprocz ABS-u miala system kontroli trakcji ASC+T, elektroniczny rozdzial sily hamowania, 6 poduszek powietrznych, oraz uklad stabilizacji toru jazdy DSC i asystenta hamulcow. W silnikach benzynowych zastosowano nowy system zmiennych faz rozrzadu Valvetronic, a w silniku wysokopreznym po raz pierwszy zagoscil bezposredni wtrysk paliwa. Zestaw benzynowych jednostek napedowych obejmowal silniki o pojemnosciach od 1.8 do 4.0 l i mocach od 105 do 360 KM. Wysokoprezne jednostki 2.0-3.0 osiagaly moc od 115 do 204 KM. Pierwsza modernizacja z 2001 r. objela wersje sedan i kombi. Nieznacznie zmieniono ksztalt przednich reflektorow, tylnych lamp i niektorych detali nadwozia, wprowadzono modernizacje silnikow. W 2003 r. zmodernizowano wersje coupe i cabrio. Otrzymaly one diodowe lampy tylne. Na rynku aut uzywanych E46 jest poszukiwanym modelem. To samochod trwaly, ale intensywna eksploatacja i duze przebiegi sprawiaja, ze trzeba go dokladnie sprawdzic przed zakupem. Przede wszystkim dzialanie synchronizatorow drugiego biegu w przekladni manualnej oraz dzialanie calej przekladni automatycznej. Naprawy tych podzespolow spustosza kieszen, wiec lepiej uwazac. Trzeba rowniez sprawdzic, czy nie halasuje przekladnia glowna na tylnej osi. Nieciekawe dzwieki zwiastuja koniecznosc szybkiej naprawy. Niedopuszczalne sa wycieki plynu chlodzacego silnik, bowiem moze dojsc do wypalenia uszczelki pod glowica. W silnikach benzynowych zawodza cewki zaplonowe, w turbodieslach dwumasowe kola zamachowe.

BMW (E90/91/92/93) - zobacz galerie

V generacja (E90)

Piate wydanie BMW serii 3 debiutowalo w wersji sedan na poczatku 2005 r. Pod koniec 2005 r. wprowadzono odmiane Touring (kombi) a w 2006 r. wersje Coupe. W 2007 r. pojawilo sie Cabrio i pierwsza ze sportowych wersji M3 (Coupe). Nowoscia w trojce piatej generacji byl system informacyjny iDrive, obslugujacy nawigacje, radioodtwarzacz i klimatyzacje. Wersje z napedem 4x4 otrzymaly nowoczesny uklad napedowy xDrive z elektronicznie sterowanym, wielotarczowym sprzeglem rozdzielajacym naped miedzy przednia i tylna os. Z technicznych ciekawostek piatej generacji warto wymienic bezposredni wtrysk benzyny, adaptacyjny tempomat oraz wersje proekologiczne Efficient Dynamics z systemem Start-Stop. (wylaczanie silnika na postojach). Oferta silnikow benzynowych objela jednostki o pojemnosci 1.6-4.0 l o mocach 122-420 KM. Silniki wysokoprezne 2.0-3.0 dysponowaly moca 115-285 KM. Od niedawna "trojki" piatej generacji sa na rynku wtornym. Nie sa to auta tanie w zakupie. Na dodatek trzeba sie liczyc z wysokimi wymaganiami serwisowymi, ktore decyduja o wysokich kosztach utrzymania auta. Naprawy tez nie naleza do tanich, bo nowoczesna konstrukcja stawia wysokie wymagania w zakresie wiedzy mechanikow i jakosci czesci. Tak jest z silnikami z bezposrednim wtryskiem benzyny, wielowahaczowym zawieszeniem tylnym, aluminiowymi wahaczami w przednim zawieszeniu. W turbodieslach po dluzszych przebiegach trzeba sie liczyc z koniecznoscia wymiany filtra czastek stalych i dwumasowego kola zamachowego.

Zrealizuj swoje marzenie - znajdz i kup uzywane BMW M3

BMW (F30/F31) - zobacz galerie

VI generacja (F30)

Najnowsza wersja "trojki" zadebiutowala na poczatku 2012 r. Najpierw zaprezentowano czterodrzwiowego sedana, nieco pozniej pokazano kombi. Najwieksza ciekawostke stanowi fakt, ze auto zostalo zbudowane na tej samej plycie podlogowej co mniejsze BMW serii 1. Mimo to dlugosc "trojki" wzrosla o prawie 10 cm, a rozstaw osi o 5 cm. Zwiekszono tez rozstaw przednich i tylnych kol. Wieksze gabaryty nie przeszkodzily konstruktorom w obnizeniu masy samochodu w stosunku do wersji E90 az o 40 kg. Kolejny wazny detal techniczny to osmiobiegowa przekladnia automatyczna Steptronic. Wsrod nowinek znajdziemy rowniez system kamer, monitorujacych przestrzen wokol auta i ulatwiajacych parkowanie lub manewrowanie, system noktowizyjny Night Vision z rozpoznawaniem pieszych, telematyke z dostepem do internetu i mobilnych aplikacji, mechanizm bezdotykowego otwierania bagaznika oraz system elektronicznego sterowania charakterystyka zawieszen, ukladu kierowniczego i przepustnicy z mozliwoscia wybierania przez kierowce trybu jazdy (Driving Experience Control). Nowa stylizacja "trojki" nie szokuje zmianami wzgledem poprzednika. Nowy model latwo jednak rozpoznac, chocby po kierunkowskazach wbudowanych w lusterka zewnetrzne. Pojemnosc bagaznika F30 wynosi 480 l (sedan), o 20 wiecej niz w poprzedniej generacji. Kombi ma kufer wiekszy o 35 l (485 l). Po rozlozeniu foteli wynik wzrasta do 1500 l.

Zapraszamy do obejrzenia wideo oraz do udzialu w sondazu ponizej.

Zobacz wideo

tekst: Dariusz Dobosz oprac. Marcin Lewandowski

ZOBACZ TAKZE:

BMW 335i - ogloszenia

BMW M5 - test | Pierwsza jazda

BMW ActiveHybrid 5

Moja ulubiona generacja trójki BMW to:
Więcej o:
Copyright © Agora SA