Audi stworzyło rower idealny?

Jeśli lubicie jeździć na rowerze, ale tylko do momentu kiedy jest z górki, albo wiatr wieje wyłącznie w plecy, Audi ma coś dla Was. Podczas Wörthersee Tour, niemiecka firma pokaże prototyp elektrycznego roweru

Jak na prototyp z Ingolstadt przystalo, rower prezentuje sie bardzo futurystycznie. 26-calowe obrecze z szerokimi szprychami wykonano z CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic), czyli tworzyw wzmacnianych wloknem weglowym. Dzieki temu, udalo sie zredukowac mase kol do 600 gramow. Karbonu uzyto rowniez do produkcji ultralekkiej ramy (1600 gram). W kierownicy inzynierowie zintegrowali przednia lampe, tylna natomiast jej czescia siodelka. Jego wysokosc regulowana jest bezstopniowo, a rowerzysta moze zmieniac jego pozycje takze w trakcie jazdy.

Lancuch przekazuje naped na tylne kolo, a za naped elektryczny odpowiada stale wlaczony silnik synchroniczny, umieszczony w najnizszym punkcie ramy, ktory oddzialuje bezposrednio na wal przekladni. Maksymalny moment obrotowy przekazywany na tylne kolo wynosi 250 Nm. Silnik elektryczny generuje moc 2,3 kW, co jest najwyzsza wartoscia w swiecie rowerow elektrycznych.

>>> Sprawdz ceny miejskiego Audi A1

Akumulator litowo-jonowy ukryty jest w ramie. Pelne naladowanie tej pieciokilogramowej baterii z gniazdka 230 V zajmuje 2,5 godziny. Poza tym, mozna ja latwo wyjac i wymienic na inny, juz naladowany. Rower wyposazony jest w 9-stopniowa przekladnie, uruchamiana hydraulicznie. Hydrauliczne sa rowniez hamulce tarczowe. Przednie amortyzatory o skoku 130 mm w zupelnosci wystarcza do ostrej jazdy po miescie, bez problemow poradza sobie takze w lekkim terenie. Mimo nafaszerowania roweru elementami elektrycznego napedu, calkowity ciezar pojazdu to tylko 21 kilogramow.

Audi kupuje Ducati

W gornej czesci ramy zainstalowany jest komputer pokladowy, obslugiwany za pomoca ekranu dotykowego. Do jego zadan nalezy zmiana programow jazdy, zapisywanie sekwencji trikow oraz ustawianie funkcji e-bike, np. elektrycznego wspomagania i oswietlenia. Na ekranie wyswietlana jest predkosc, przebyty dystans, stan naladowania akumulatora, zuzycie energii oraz aktualny kat nachylenia.

Osoba jadaca e-bike Worthersee ma do dyspozycji 5 programow jazdy, ktore wedle wyboru wspomagaja pedalowanie lub umozliwiaja pelny naped elektryczny. W programie "Pure", naped pochodzi wylacznie od rowerzysty. W programie "Pedelec" wspomaga go silnik elektryczny. Mozna wtedy osiagnac maksymalna predkosc 80 km/h i przejechac w takim trybie od 50 do 70 km. Program "eGrip" to calkowity naped elektryczny przy maksymalnej predkosci do 50 km/h. Rowerzysta reguluje moc napedu za pomoca pokretla i moze ja dowolnie konfigurowac uzywajac komputera pokladowego.

>>> Audi TT - zobacz najnowsze ogloszenia

Program "Wheelie", wspomagajac rowerzyste powoduje, ze przeplyw mocy jest elektronicznie kontrolowany w przypadku, kiedy przednie kolo oderwalo sie od podloza. Za pomoca smartfona lub bezposrednio na e-bike'u, mozliwy jest tez wybor roznych opcji napedu - program "Power Wheelie" z regulacja kata nachylenia dla mniej doswiadczonych osob albo "Balanced Wheelie" dla doswiadczonych. W "Balanced Wheelie" program utrzymuje rownowage pojazdu. Kiedy srodek ciezkosci rowerzysty przenoszony jest do przodu lub do tylu, silnik elektryczny przyspiesza lub wyhamowuje pojazd.

Nie wiemy, czy Audi planuje wprowadzic rower do produkcji seryjnej. Naszym zdaniem to bardzo fajny pomysl. Wlasciwie to juz troche zazdroscimy tym, ktorych bedzie na niego stac. W filmiku ponizej, mozecie zobaczyc e-bike'a w akcji.

Zobacz wideo

ZOBACZ TAKZE:

Zobacz najnowsze ogloszenia Audi R8

Audi Q3 Red Track Concept

Audi Q3 - test | Pierwsza jazda

Więcej o:
Copyright © Agora SA