Fiat Idea 1.3 JTD Multijet 16V

Wreszcie nadjechała spóźniona Idea. Mogła być pierwsza na rynku, a tymczasem powitał ją tłum konkurentów. Po drodze wsiadł do niej nowoczesny diesel z Bielska-Białej.

Fiat czasu nie liczy - na debiutantkę z 2003 roku kazał nam czekać aż do wiosny 2005! Na dodatek w porównaniu z innymi rynkami dostaliśmy ograniczoną ofertę jednostek napędowych - tylko benzynową 1.4 16V 95?KM i wysokoprężną 1.3 JTD Multijet 16V 70 KM. Wsiadam za kierownicę Idei z Multijetem 1.3 - bardziej odpowiednim do napędu minivana niż silnik benzynowy o małej pojemności.

Wysokie i szerokie wnętrze pozwala wykorzystać przestrzeń, a system foteli ułatwia ich dowolną konfigurację - dwa tylne swobodnie przesuwam wzdłuż pojazdu, a ich oparcia odchylam niezależnie. Siedzenia mogę złożyć, ale mimo dostępu od strony bagażnika i drzwi bocznych nie jest to łatwe. W kabinie brakuje zamykanego, pojemnego schowka przed pasażerem, a zamiast dwu płytkich po bokach centralnego wskaźnika wolałbym klasycznie rozmieszczone przyrządy - te w Idei zmuszały mnie do niebezpiecznego zezowania. Dźwignia na konsoli środkowej ułatwia zmianę biegów, ale moja prawa noga wchodziła w konflikt z wystającą bryłą plastiku.

Zawieszenie niby klasyka: MacPhersony plus wahacze poprzeczne z przodu oraz belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi z tyłu, ale pracuje dobrze pomimo wysoko położonego środka ciężkości auta. Idea o masie własnej 1200?kg i ładowności 500?kg z czwórką podróżujących i ich bagażami z tym silnikiem nie zachęca zresztą do dynamicznej jazdy. Brak mocy i momentu obrotowego częściowo rekompensuje elastyczność. Jednak lepszym rozwiązaniem byłby mocniejszy diesel - 1.9 JTD 100 KM.

Fiat tradycyjnie liczy na ekstrazarobek, bo w obu wersjach (Actual i Dynamic) słono dopłacasz za bezpieczeństwo - poduszki boczne, kurtyny, ESP (razem 7300 zł). W Dynamic (cena od 62 400 zł) możesz jeszcze dokupić elementy zwiększające komfort - automatyczną klimatyzację i elektrycznie sterowane szyby z tyłu (w sumie 4000 zł). W standardzie w obu wersjach Idei otrzymujemy dwie poduszki powietrzne, ABS i elektrycznie sterowane szyby przednie.

WYNIK miniTESTU

plusy / minusy

+ pojemne wnętrze

+ funkcjonalne nadwozie

- uboga oferta silników

- lepsza w mieście Panda 1.3 Multijet jest o 15 tys. zł tańsza

Cena wersji testowanej od 54 900 zł

POMIARY TESTOWE*

* przy 5oC na mokrej nawierzchni

DANE TECHNICZNE

Fiat Idea 1.3 JTD Multijet 16V

Więcej o:
Copyright © Agora SA