Peugeot 308 CC - test | Za kierownicą

Po co dach w kompaktowym hatchbacku? Jest równie potrzebny jak makijaż prezenterce telewizji Trwam - pomyśleli Francuzi i zbudowali Peugeota 308 CC. Daje dużo frajdy i bardzo stylowo wygląda. Peugeot oczywiście
Peugeot nie raz udowodnił, że z auta kompaktowego czy limuzyny, można zrobić bardzo ładny, funkcjonalny samochód o sportowych ambicjach. Hm, może nie do końca o sport tu chodzi, ale modele 207 CC i 307 CC czy 406 i 407 Coupe to stylizacyjne perełki. I co najważniejsze, popularne. Nie sztuką jest przecież kupić luksusowy kabriolet za walizkę pieniędzy.

Peugeoty może nie są tanie, ale ich cena nie odstraszają na wejściu. Dają poczucie ekskluzywności za relatywnie niewielkie pieniądze. Peugeoty 206, 207 i 307 CC znalazły łącznie aż 632 tys. nabywców. Pokażcie mi drugie tego typu auto, które cieszy się takim powodzeniem. A konkurencja jest spora. Przede wszystkim Renault Megane CC, VW Eos, Astra Twin Top i Ford Focus CC. Ale żaden nie jest tak uniwersalny.

Zwykły Peugeot 308 jest autem całkiem zgrabnym, ale westchnień i zachwytów nie wzbudza. Ot, niezłe auto służbowe. We Francji postanowili nad tym popracować. Obcięli dach, wydłużyli kufer i voilla. Innym jakoś się nie udało. Przykład? Można je mnożyć, pierwszy z brzegu Focus CC.

Być może sekret tkwi w rozmiarach auta. 308 nie jest duży, co pozwoliło zachować zgrabną i zwartą sylwetkę. Auto nie jest też jednak za małe. Z tyłu spokojnie zmieści się dwójka pasażerów (o ile nie trenują koszykówki, szczypiorniaka lub podnoszenia ciężarów). Jest przy tym całkiem nieźle wyposażony i dobrze wykonany. Ma wszystko, czego można oczekiwać od auta tej klasy, a wnętrze jest niemal identyczne jak w tradycyjnej 308-ósemce. Jest tu sporo skóry, nawigacja (umieszczona centralnie, wysuwa się z podszybia), klimatyzacja, podgrzewane fotele i ... Kiedyś Mercedes chwalił się, że w swoich kabrioletach montuje system airscarf. Co to takiego? Nawiew na okolice karku, czyli coś w rodzaju wirtualnego ciepłego szala. W najnowszym Peugeotcie 308 CC jest podobny szalik.

Peugeot 308 CC | wideo


Latem nie zmarznę, ale co z pozostałymi porami roku? Blaszany dach składa się w 20 sekund. Ani za wolno, ani za szybko - tym bardziej, że Peugeot robi to bardzo elegancko i niekoniecznie na postoju. Do 20 km/h można dowolnie operować dachem. Sprawnie, bez wysiłku i złowrogich trzasków. Aż przyjemnie popatrzeć. Ze złożonym dachem auto wygląda równie atrakcyjnie. Co prawda mniej wtedy zmieścimy do bagażnika (pojemność z 403 kurczy się do 226 litrów), ale przyjemność jeszcze większa.

Na polskim rynku 308 CC będzie dostępny z benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 120 i 150 KM oraz dieslem o identycznej pojemności i mocy 110 lub 136 KM. Tyle na początek. Jeśli ktoś planuje zakup 308 CC i wcale mu się nie spieszy, warto poczekać na dwulitrowego turbodiesla. Pracuje bardzo kulturalnie, a mocy (140 KM) i momentu obrotowego (320 Nm przy 2000 obr/min) ma pod dostatkiem. I to bez denerwującej turbodziury czy typowego niegdyś klekotu. Z takim silnikiem rzadko będziemy zaglądać na stację benzynową. Przy dynamicznej jeździe auto spala około ośmiu litrów ropy na setkę. Podczas podróży nadmorskim bulwarem spali przynajmniej litr do półtora mniej.

308 CC dostał 5 gwiazdek w testach NCAP. Seryjnie jest wyposażony m.in. w poduszki chroniące miednicę i pierwszą na świecie poduszkę boczną chroniącą głowę. O czubek głowy zatroszczy się pałąk przeciwkapotażowy, uruchamiany pirotechnicznie.

Szczerze mówiąc podczas jazd testowych byłem zły na przedstawicieli Peugeota. Na przejażdżkę 308 CC zaplanowali niespełna 30-kilometrową trasę. To zdecydowanie za krótko. Dlatego jedno białe auto pokonało ten odcinek aż trzykrotnie. I zrobiło to z olbrzymią przyjemnością. Podobnie zresztą jak jego kierowca.

Gaz

Konkurencyjna cena, żwawy silnik, design, radość z jazdy, funkcjonalność, niskie spalanie

Hamulec

Słabo czytelny ekran nawigacji, mało intuicyjna obsługa systemu GPS i audio

Summa Summarum

Kolejne udane połączenie kabrioletu i coupe. Ładne, zgrabne a co najważniejsze - tańsze od konkurencji. Dla mnie bomba.

Kompendium - Peugeot 308 CC Sport Pack 1.6

Nadwoziecabrio coupe, 2-dr., 4-os
SilnikR4, 1598 cm3
Moc150 KM przy 5800 obr/min
Moment obrotowy240 Nm przy 1400 obr/min
Skrzynia biegów6, ręczna
Napędna przednie koła
Zawieszenie przednie kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylnebelka skrętna
Rozstaw osi260 cm
Wymiary444 x 182 x 143 cm
Masa 1512 kg
Poj. bagażnika 226/403 l
Poj. zbiornika paliwa60 l
Opony 215/55 R16
Prędkość maks.215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s
Średnie spalanie7,5 l/100 km
Cenaod 99 900 zł
Więcej o: