Honda Civic 1.4i LS High

Civic - konkurent niemieckich kompaktów - pokonując 16 tys. km, potwierdził, że dobra opinia o jego jakości jest prawdziwa.
Wybraliśmy kompaktową Hondę z 5-drzwiowym nadwoziem, napędzaną podstawową benzynową jednostką 1.4 (osiągającą maksymalnie 90 KM) plus najbogatszą odmianę wyposażenia LS High. W tej specyfikacji Civic powinien zapewniać komfort podróżowania nawet podczas wakacyjnych wojaży. Obecnie popularne kompakty nowej generacji prawie w niczym nie ustępują o rozmiar większym autom rodzinnym.

Wersja standardowa

Nie chcieliśmy wzbogacać fabrycznego wyposażenia LS High dodatkowymi elementami - miałoby to zbyt duży wpływ na cenę auta. Po załatwieniu wszelkich formalności związanych z rejestracją testowa Honda Civic 1.4 LS High za 59 100 zł wyjechała z salonu, tak jak stała. Wyposażono ją w czołowe i boczne poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa, dwa mocowania Isofix na tylnym siedzeniu, zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania układ ABS, wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, zderzaki oraz lusterka (z diodowymi kierunkowskazami) w kolorze nadwozia, ręczną klimatyzację, elektryczne sterowanie lusterek i przednich szyb, komputer pokładowy oraz fabryczny system audio składający się z radioodtwarzacza CD oraz przednich i tylnych głośników. Bardzo bogate wyposażenie to atut Civica - za niektóre rozwiązania u innych producentów trzeba sporo dopłacić.

Proza życia

Po przejechaniu zaledwie 20 km podczas pokonywania zakrętu usłyszeliśmy niepokojący dźwięk. Okazało się, że to fabryczne mocowanie trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy nie wytrzymało przeciążenia i po prostu się rozpięło - nie sprawdził się pasek z zaciskową klamrą. Rozwiązanie było proste - podjechaliśmy do serwisu, gdzie szybko przykręcono uchwyt gaśnicy do tylnej ścianki bagażnika.

Kolejna przygoda spotkała nas zimowego poranka, kiedy to podczas odmrażania przedniej szyby zauważyliśmy, że plastikowa osłona ramienia wycieraczki pękła. Tego samego dnia podczas pracy wycieraczek szwankujący element odpadł. Na liczniku auto miało wówczas 3 tys. km. Nowe osłony zamontowaliśmy dopiero po pokonaniu 15 tys. km, kiedy odwiedziliśmy autoryzowany serwis, by wymienić opony zimowe na letnie. Pracownik warsztatu zauważył wtedy, że pedał sprzęgła lekko skrzypi. Wystarczyło przesmarować mocowanie pedału i niepokojące odgłosy znikły.

Po miesiącu eksploatacji okazało się, że wsteczny bieg nie wchodzi tak łatwo jak w pierwszych dniach używania Civica.

Po wizycie w serwisie nie mieliśmy już wątpliwości, że to subiektywne odczucie naszego kolegi - skrzynia biegów działała poprawnie. W sumie auto podczas testu nie zawiodło nas, a opisane drobne usterki nie naruszają mitu japońskiej niezawodności.

Rodzinne auto

Civic z 5-drzwiowym nadwoziem sprawdził się zarówno w mieście, jak i na długich trasach. Jest bardzo obszerny, a przy czterech osobach na pokładzie zapewnia wysoki komfort podróżowania. Komplet pasażerów pogarsza trochę te warunki. Dodatkowa zaleta wnętrza Civica to klasyczna stylizacja i praktyczne, intuicyjne rozmieszczenie elementów sterujących. Nawet dźwignię przekładni usytuowano wysoko na konsoli centralnej, aby podczas kolejnych zmian biegów kierowca sięgał do niej wręcz odruchowo. Honda z 90-konnym silnikiem 1.4i nie jest może mistrzem zrywności, ale uzyskuje wystarczające osiągi. Niestety, podczas manewru wyprzedzania zmusza kierowcę do redukcji biegów - nawet do trójki, na którym to przełożeniu jednostka napędowa Civica przyspiesza wystarczająco.

Zawieszenie testowanego egzemplarza wytrzymało trudy naszej próby - nadal bardzo dobrze działa, nie wydając niepożądanych dźwięków i bez problemu utrzymując auto na wyznaczonym przez kierowcę torze jazdy.

Bez niespodzianek

Zakończenie testu przy przebiegu 16 tys. km obyło się bez większych niespodzianek. Auto nadal zachowuje się jak po wyjechaniu z salonu. Nic nie skrzypi, zawieszenie i jednostka napędowa podczas normalnej eksploatacji są praktycznie niesłyszalne. Seryjny system audio jak na pojazd tej klasy jest bardzo dobrej jakości. Drobne usterki okazały się mało znaczące i nie wpłynęły negatywnie na wizerunek japońskiego samochodu.

plusy / minusy

+obszerne wnętrze

+dynamiczna jednostka napędowa

+bogate wyposażenie standardowe

-drogie opcje

-niewystarczający zakres regulacji kierownicy i fotela kierowcy

Cztery miesiące z Civikiem 1.4i

Testowany egzemplarz pokonał 16 tys. km

  • 40 km - pierwsza niespodzianka; podczas pokonywania zakrętu odpięła się gaśnica. W autoryzowanym serwisie zamontowano ją na solidnym metalowym uchwycie
  • 3 tys. km - pękła, a później odpadła osłona wycieraczki, podczas kolejnej wizyty w serwisie zamontowano nowy element
  • 15 tys. km - mechanicy w autoryzowanym serwisie zaniepokoili się dźwiękami dochodzącymi z pedału sprzęgła; pomogło nasmarowanie
  • 16 tys. km - zakończenie testu; eksploatacja nie spowodowała widocznego zużycia tapicerki

    WYPOSAŻENIE

    Standard

  • poduszki powietrzne
  • kierowcy i pasażera
  • boczne poduszki powietrzne
  • ABS
  • składana i dzielona tylna kanapa
  • wspomaganie układu kierowniczego
  • immobilizer
  • elektrycznie regulowane
  • przednie szyby
  • elektrycznie sterowane lusterka
  • centralny zamek
  • regulacja wysokości fotela kierowcy
  • klimatyzacja ręczna
  • komputer pokładowy
  • radioodtwarzacz CD
  • zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia

    Dopłacisz

    radioodtwarzacz kasetowy 1510 zł

    światła przeciwmgielne 1600 zł

    lakier metaliczny 2000 zł

    aluminiowe obręcze 2600 zł

    Cena wersji podstawowej

    Honda Civic 1.4i LS 56 100 zł

    DANE TECHNICZNE

    Honda Civic 1.4i LS High

    segment rynku: klasa C
    nadwozie: hatchback, 5-drzwiowe
    silnik: benzynowy 1396 cm3, rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy
    moc maks: 90 KM (66 kW) przy 5500 obr/min
    maks. moment obrotowy: 130 Nm przy 4300 obr/min
    przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s
    prędkość maksymalna: 177 km/h
    skrzynia biegów: ręczna, 5-biegowa
    napęd: na koła przednie
    zawieszenie: przód - kolumny MacPhersona, tył - podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe
    hamulce: tarczowe, przód - wentylowane
    ogumienie: 195/60 R 15
    wymiary (dł./szer./wys.): 4285/1695/1500 mm
    rozstaw osi: 2680 mm
    średnica zawracania: 11,8 m
    masa własna: 1150 kg
    ładowność: 470 kg
    pojemność bagażnika: 370/732 l
    pojemność zbiornika paliwa: 50 l
    zużycie paliwa (w mieście/na trasie/średnie): 8,3/5,4/6,4 l/100 km
    zasięg: 781 km
    POMIARY TESTOWE*

    Przyspieszenie0-100 km/h: 11,3 s
    .0-400 m: 18,2 s
    Elastyczność80-100 km/h (IV bieg): 6,9 s
    .100-120 km/h (V bieg): 9,3 s
    droga hamowania 100-0 km/h: 42 m
    zużycie paliwa (średnie): 7,1 l/100 km
    * przy 14o C na suchej nawierzchni

    Gwarancja

    na pojazd 3 lata
    na perforację 6 lat
    na lakier 3 lata
    ograniczenie przebiegu do 100 tys. km
    możliwość przedłużenia brak
    Eksploatacja

    pierwszy przegląd (po 30 tys. km) 500 zł
    koszt pełnego baku* 199 zł
    koszt rocznej eksploatacji:

    przebieg 15 tys./30 tys. km
    paliwo* 4239/8478 zł
    przegląd -/500 zł
    razem 4239/8978 zł
    UBEZPIECZENIE PAKIET OC/AC/NW

    + Assistance, zielona karta

    oferowane u dilerów Hondy7% Hestia 4137 zł
    KREDYT

    oferowany u dilerów Hondy

    pierwsza wpłata 0%, maksymalnie na 7 lat4,2% PTF
    * benzyna bezołowiowa 3,98 zł/l, Orlen, 01.05.2005

    Cena wersji testowanej

    Honda Civic 1.4i LS High 59 100 zł

  • Więcej o: