Wybraliśmy kompaktową Hondę z 5-drzwiowym nadwoziem, napędzaną podstawową benzynową jednostką 1.4 (osiągającą maksymalnie 90 KM) plus najbogatszą odmianę wyposażenia LS High. W tej specyfikacji Civic powinien zapewniać komfort podróżowania nawet podczas wakacyjnych wojaży. Obecnie popularne kompakty nowej generacji prawie w niczym nie ustępują o rozmiar większym autom rodzinnym.
Nie chcieliśmy wzbogacać fabrycznego wyposażenia LS High dodatkowymi elementami - miałoby to zbyt duży wpływ na cenę auta. Po załatwieniu wszelkich formalności związanych z rejestracją testowa Honda Civic 1.4 LS High za 59 100 zł wyjechała z salonu, tak jak stała. Wyposażono ją w czołowe i boczne poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa, dwa mocowania Isofix na tylnym siedzeniu, zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania układ ABS, wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, zderzaki oraz lusterka (z diodowymi kierunkowskazami) w kolorze nadwozia, ręczną klimatyzację, elektryczne sterowanie lusterek i przednich szyb, komputer pokładowy oraz fabryczny system audio składający się z radioodtwarzacza CD oraz przednich i tylnych głośników. Bardzo bogate wyposażenie to atut Civica - za niektóre rozwiązania u innych producentów trzeba sporo dopłacić.
Po przejechaniu zaledwie 20 km podczas pokonywania zakrętu usłyszeliśmy niepokojący dźwięk. Okazało się, że to fabryczne mocowanie trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy nie wytrzymało przeciążenia i po prostu się rozpięło - nie sprawdził się pasek z zaciskową klamrą. Rozwiązanie było proste - podjechaliśmy do serwisu, gdzie szybko przykręcono uchwyt gaśnicy do tylnej ścianki bagażnika.
Kolejna przygoda spotkała nas zimowego poranka, kiedy to podczas odmrażania przedniej szyby zauważyliśmy, że plastikowa osłona ramienia wycieraczki pękła. Tego samego dnia podczas pracy wycieraczek szwankujący element odpadł. Na liczniku auto miało wówczas 3 tys. km. Nowe osłony zamontowaliśmy dopiero po pokonaniu 15 tys. km, kiedy odwiedziliśmy autoryzowany serwis, by wymienić opony zimowe na letnie. Pracownik warsztatu zauważył wtedy, że pedał sprzęgła lekko skrzypi. Wystarczyło przesmarować mocowanie pedału i niepokojące odgłosy znikły.
Po miesiącu eksploatacji okazało się, że wsteczny bieg nie wchodzi tak łatwo jak w pierwszych dniach używania Civica.
Po wizycie w serwisie nie mieliśmy już wątpliwości, że to subiektywne odczucie naszego kolegi - skrzynia biegów działała poprawnie. W sumie auto podczas testu nie zawiodło nas, a opisane drobne usterki nie naruszają mitu japońskiej niezawodności.
Civic z 5-drzwiowym nadwoziem sprawdził się zarówno w mieście, jak i na długich trasach. Jest bardzo obszerny, a przy czterech osobach na pokładzie zapewnia wysoki komfort podróżowania. Komplet pasażerów pogarsza trochę te warunki. Dodatkowa zaleta wnętrza Civica to klasyczna stylizacja i praktyczne, intuicyjne rozmieszczenie elementów sterujących. Nawet dźwignię przekładni usytuowano wysoko na konsoli centralnej, aby podczas kolejnych zmian biegów kierowca sięgał do niej wręcz odruchowo. Honda z 90-konnym silnikiem 1.4i nie jest może mistrzem zrywności, ale uzyskuje wystarczające osiągi. Niestety, podczas manewru wyprzedzania zmusza kierowcę do redukcji biegów - nawet do trójki, na którym to przełożeniu jednostka napędowa Civica przyspiesza wystarczająco.
Zawieszenie testowanego egzemplarza wytrzymało trudy naszej próby - nadal bardzo dobrze działa, nie wydając niepożądanych dźwięków i bez problemu utrzymując auto na wyznaczonym przez kierowcę torze jazdy.
Zakończenie testu przy przebiegu 16 tys. km obyło się bez większych niespodzianek. Auto nadal zachowuje się jak po wyjechaniu z salonu. Nic nie skrzypi, zawieszenie i jednostka napędowa podczas normalnej eksploatacji są praktycznie niesłyszalne. Seryjny system audio jak na pojazd tej klasy jest bardzo dobrej jakości. Drobne usterki okazały się mało znaczące i nie wpłynęły negatywnie na wizerunek japońskiego samochodu.
+obszerne wnętrze
+dynamiczna jednostka napędowa
+bogate wyposażenie standardowe
-drogie opcje
-niewystarczający zakres regulacji kierownicy i fotela kierowcy
Testowany egzemplarz pokonał 16 tys. km
40 km - pierwsza niespodzianka; podczas pokonywania zakrętu odpięła się gaśnica. W autoryzowanym serwisie zamontowano ją na solidnym metalowym uchwycie3 tys. km - pękła, a później odpadła osłona wycieraczki, podczas kolejnej wizyty w serwisie zamontowano nowy element15 tys. km - mechanicy w autoryzowanym serwisie zaniepokoili się dźwiękami dochodzącymi z pedału sprzęgła; pomogło nasmarowanie16 tys. km - zakończenie testu; eksploatacja nie spowodowała widocznego zużycia tapicerki
Standard
poduszki powietrzne kierowcy i pasażeraboczne poduszki powietrzneABSskładana i dzielona tylna kanapawspomaganie układu kierowniczegoimmobilizerelektrycznie regulowane przednie szybyelektrycznie sterowane lusterkacentralny zamekregulacja wysokości fotela kierowcyklimatyzacja ręcznakomputer pokładowyradioodtwarzacz CDzderzaki i lusterka w kolorze nadwozia
Dopłacisz
radioodtwarzacz kasetowy 1510 zł
światła przeciwmgielne 1600 zł
lakier metaliczny 2000 zł
aluminiowe obręcze 2600 zł
Cena wersji podstawowej
Honda Civic 1.4i LS 56 100 zł
Honda Civic 1.4i LS High
* przy 14o C na suchej nawierzchni
Gwarancja
Eksploatacja
koszt rocznej eksploatacji:
UBEZPIECZENIE PAKIET OC/AC/NW
+ Assistance, zielona karta
KREDYT
oferowany u dilerów Hondy
* benzyna bezołowiowa 3,98 zł/l, Orlen, 01.05.2005
Cena wersji testowanej
Honda Civic 1.4i LS High 59 100 zł