Opel Astra III kombi

Drużyna Opla rośnie w siłę. Po wprowadzeniu Zafiry i Merivy, a także nowej Vectry kombi, czas na kolejnego "wielkopojemnego" zawodnika. To Astra III w wersji kombi. Zamieszanie na boisku? Spokojnie! Samobója nie będzie.

Z lekkim niepokojem wsiadałem do samolotu lecącego do Bristolu. Prezentacja nowej Astry kombi miała się odbyć na drogach położonego w pobliżu hrabstwa Devon. Mimo że spędziłem na Wyspach Brytyjskich dobrych kilka miesięcy, nie miałem okazji prowadzić samochodu w ruchu lewostronnym.

Na miejscu - typowo brytyjski komitet powitalny: plus 11 i zacinający deszcz. A na parkingu samochody na niemieckich numerach z centrali Opla w Ruesselsheim. A więc z kierownicą po właściwej stronie.

Nauka jazdy

Na pierwszy ogień poszła Astra z nowym, wysokoprężnym silnikiem 1,9 CDTI Ecotec o mocy 150 KM. Konstrukcja Fiata. Padający deszcz zmusił mnie do szybkiego schowania się we wnętrzu samochodu bez wnikania w niuanse nadwozia. System nawigacji został nakarmiony odpowiednimi współrzędnymi i można jechać. Zaraz! To diesel? Prawie nie słychać. Szum klimatyzacji próbującej uporać się z parującymi szybami niemal zagłusza wszystkie inne dźwięki. No to w drogę!

Trzymaj się lewej. O! Skrzyżowanie! Najpierw spójrz w prawo. OK. Teraz w lewo. Nic nie jedzie. Dobra, skręcaj. Trzymaj się lewej! Ostatnio podobne komendy wydawałem sobie w myśli, gdy pierwszy raz jechałem przez miasto motocyklem. Na szczęście po paru kilometrach można się przestawić, ale bez przesady! Nawyki wyrobione przez dziesięć lat jeżdżenia prawą stroną drogi dają o sobie znać. W najmniej spodziewanych chwilach. Dobrze, że z obsługą samochodu nie ma żadnych problemów. Biegi chodzą pewnie, choć z nieco gumowato. Za to silnik jest bardzo elastyczny i, przejeżdżając przez zatłoczone miasteczko, zapominam o redukcji z trójki na dwójkę. Diesel nie protestuje ani jednym drgnięciem. Nieco później, gdy w górach Dartmoore przyblokował mnie ciągnik z balami siana, odkryłem jego kolejną zaletę. Wystarczy wpiąć drugi bieg i puścić gaz. Samochód powoli, ale równo wtacza się pod kilkunastoprocentowe wzniesienie. Bez szarpnięć. Gładko i spokojnie. Na autostradzie też niczego sobie. Sześciobiegowa skrzynia pomaga w wykrzesaniu rezerw mocy. Przeciętne zużycie paliwa na poziomie 7,2 l to dobry wynik, biorąc pod uwagę, że średnia prędkość wyniosła ponad 80 km/h.

Bez trzymanki

Po oswojeniu się z krętymi drogami wokół parku Dartmoore sięgam po najmocniejszą wersję. 2,0 Turbo. 200 koni w rodzinnym kombi? Na osiemnastkach? Już pierwsze przyspieszenie wyrwało mi kierownicę z rąk. Wpływ tak dużej mocy na układ kierowniczy jest ogromny. Dobrze, że nie pada, bo dopiero miałbym pełne ręce roboty! Z większym wyczuciem staram się dodawać gazu. Kilka chwil później już wiem, że nie należy go traktować zbyt brutalnie przy lekko skręconych kołach. Przy wyprzedzaniu warto najpierw zająć przeciwny pas, a potem cisnąć gaz. Szerokie opony (225/40) wcale nie ułatwiają panowania nad samochodem. Gdyby wjechać nim w polskie koleiny, zaczęłaby się prawdziwa walka. Po co Oplowi tak mocny silnik w kombi? A choćby po to, by mieć najmocniejsze auto w klasie z tym nadwoziem. Wystarczy?

Dopiero gdy ochłonąłem, przyjrzałem się dokładniej wnętrzu Astry III kombi. Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 8,9 cm w stosunku do wersji hatchback mamy tu więcej miejsca niż w poprzedniej Vectrze kombi! Także bagażnik zrobił się pojemniejszy. 500 l to standardowa pojemność. Po przesunięciu do przodu tylnej kanapy uzyskamy 540 l (do linii okien). A gdy złożyć siedzenia, to pod sufit upakujemy prawie 1,6 m sześc. bagaży. W dodatku Opel zastosował tu system FlexOrganizer, który ułatwia aranżację przestrzeni bagażowej. Na podwójnych szynach biegnących po obu stronach bagażnika można mocować siatki, boksy i przegrody dostępne w katalogu akcesoriów. Dzięki temu nic nie powinno fruwać pod tylną roletą. Zresztą łatwo odsuwaną. Wystarczy popchnąć jej uchwyt i cała roleta posłusznie chowa się w kasecie. Jedno pociągnięcie - i ponownie zakrywa bagażnik. No i wreszcie ktoś pomyślał o solidnym, stalowym progu bagażnika! Opel szacuje, że nowe kombi będzie stanowić jedną czwartą ogólnej produkcji Astry. A co z Zafirą, Merivą i pozostałymi kombi? Cóż. Im więcej wariantów, tym większa szansa, że ktoś znajdzie coś dla siebie. Taka logika.

Astra III kombi vs Astra III hatchback

Długość (mm) 4515 < 263 < 4249

Szerokość (mm, z lusterkami) 2033 = 2033

Wysokość (mm) 1500 >40 > 1460

Rozstaw osi (mm) 2703 >89> 2614

Pojemność bagażnika (l) 500 (540) maks. 1590 >120 maks. 260> 380 maks. 1330

Szerokość pomiędzy nadkolami (mm) 1088 > 144 > 944

Maks. szerokość podłogi (mm) 1088 < 5 < 1093

Dostępne wersje silnikowe:

1,4 TWINPORT ECOTEC 90KM, 178 km/h

1,6 TWINPORT ECOTEC 105KM, 185 km/h

1,8 ECOTEC 125KM, 198 km/h

2,0 Turbo ECOTEC 170KM, 217 km/h

2,0 Turbo ECOTEC 200KM, 230 km/h

1,7 CDTI ECOTEC 80KM, 168 km/h

1,7 CDTI ECOTEC 100KM, 180 km/h

1,9 CDTI ECOTEC 120KM, 190 km/h

1,9 CDTI ECOTEC 150KM, 207 km/h

Więcej o:
Copyright © Agora SA