Ford Focus TDCi 100 KM X100

Focus na rok przed wprowadzeniem na rynek jego następcy jest w pełni dojrzałym autem. Doskonale dopracowany i godny zaufania wcale nie ma zamiaru się starzeć.

Jeżeli spytać mężczyznę za kierownicą, co najbardziej ceni sobie w samochodzie - wykrzyknie: sportowe emocje, a zaraz potem nieśmiało doda, że również... oszczędność. Czy można pogodzić te dwie z natury przeciwstawne cechy? W pewnym sensie tak. Do jednego worka trzeba wrzucić dynamiczny silnik, dobrze trzymające zawieszenie i ponadprzeciętną wstrzemięźliwość w apetycie na paliwo. Okazuje się, że z takiego połączenia może powstać na przykład Focus TDCi. Tym bardziej że zamiast zgrzebnego worka podzespoły okrywa wciąż zgrabna karoseria. W tym roku na naszym rynku pojawiła się jubileuszowa wersja tego modelu nazwana X100 (na stulecie istnienia Forda), z odprężonym do 100 KM silnikiem TDCi.

Samochód kosztuje 60 800 zł i wydaje się groźnym konkurentem takich rynkowych asów, jak Fiat Stilo 1.9 JTD 115 (w wersji Active - 64 500 zł), Peugeot 307 2.0 HDi (XS - 61 800 zł), Renault Megane 1.9 dCi (Classic Expression - 61 600 zł) czy Toyota Corolla 2.0 D-4D (Terra - 61 700 zł).

KOSZTY I WYPOSAŻENIE - Wersja specjalna

Każdy jubileusz, a tym bardziej stulecie firmy, jest okazją do zaproponowania klientom ciekawej oferty. Czy warto skusić się na wersję X100?

Spójrzmy na listę wyposażenia: automatyczna klimatyzacja, ABS, cztery poduszki, komputer pokładowy, podgrzewana przednia szyba, elektrycznie sterowane szyby, podgrzewane lusterka - wszystko już wliczone w cenę. Oszczędzasz równo 8550 zł. Brzmi nieźle. Do tego warto jeszcze doliczyć 1300 zł za radio z czterema głośnikami bądź 1900 zł, jeżeli lubisz słuchać muzyki z CD, i masz już pełnowartościowe auto. Za podobnie wyposażony samochód konkurencji trzeba zapłacić zwykle dużo więcej, a na przykład za analogicznie doposażonego Volkswagena Golfa TDI Comfortline nawet nieprzyzwoicie więcej - prawie 80 tys. zł.

JAZDA - Doskonałe prowadzenie

To zdecydowanie największy atut Focusa, który prowadzi się jak po sznurku. Koncepcja zaawansowanego technicznie wielowahaczowego zawieszenia tylnej osi oraz opartego na wahaczach trójkątnych przedniego zawieszenia sprawdza się wyśmienicie. Konstruktorom udało się uzyskać bardzo dobre właściwości jezdne, nie oszczędzając przy tym na komforcie. Samochód nie jest czuły na zmiany obciążenia osi wywołane na przykład nagłym ujęciem gazu na łuku i cały czas prowadzi się neutralnie. Aby usłyszeć pisk opon, trzeba naprawdę szybko pokonać zakręt.

Na bardzo dobrą ocenę zasługuje również silnik. Wysokoprężna jednostka napędowa o stosunkowo niedużej pojemności (1,75 l) okazała się wystarczająco wytrzymała, by wydobyć z niej moc nie mniejszą niż ta, którą rozwijają konkurenci. Testowany egzemplarz miał silnik o mocy obniżonej ze 115 KM do 100 KM, ale w żadnym momencie jazdy nie można mu zarzucić braku wigoru. Turbosprężarka zaczyna ładować ciśnienie do cylindrów już od około 1600 obr/min i utrzymuje swoją wydajność do 4000 obr/min. Reakcja na wciśnięcie pedału gazu jest zdecydowana, aczkolwiek nie tak spontaniczna jak w motorze benzynowym. Po uruchomieniu silnika jego cicha i równa praca robi wrażenie. Wydaje mi się, że to najlepiej wygłuszony turbodiesel w tej klasie. Ani HDi, ani JTD, ani tym bardziej TDI nie dorównują mu pod tym względem. Brawa dla akustyków Forda.

Podobnie jak do pracy silnika zastrzeżeń nie można mieć także do hamulców. Są skuteczne i aż za czułe. Według naszych pomiarów wyhamowują samochód ze 100 km/h na dystansie 41 m, co w wypadku polskiego, dość śliskiego, asfaltu można uznać za bardzo dobry wynik.

Miłe zaskoczenie czeka kierowców Focusa TDCi na stacji benzynowej. Nawet ostra jazda szosowa nie jest w stanie "wymusić" na silniku zużycia paliwa większego niż 7 l/100 km. Przy spokojnej jeździe apetyt maleje nawet do 5 l/100 km.

FUNKCJONALNOŚĆ I WNĘTRZE - Przyjemność podróżowania

We wnętrzu Forda po przeprowadzonej w zeszłym roku modyfikacji zmieniły się tylko detale. W paru miejscach twardy plastik zastąpiono estetyczną gumą. Ogólne wrażenie pozostaje jednak takie samo - całość jest skomponowana estetycznie, funkcjonalnie i wciąż modnie. Wprawdzie pasażerowie przednich foteli nie są rozpieszczani, jeżeli chodzi o ilość miejsca, ale też nie mogą narzekać na ciasnotę. Po prostu auto kompaktowe. Pozytywne wrażenie robią bardzo czytelne wskaźniki na desce rozdzielczej. Równie dobrze należy ocenić funkcjonalność wnętrza. Pojemne kieszenie w drzwiach, podstawki na puszki z napojami, szufladki na drobiazgi i w miarę pojemny schowek na mapy pozwalają utrzymać w aucie wzorowy porządek.

Bagażnik ma pojemność typową w tej klasie - 350 l. Praktycznym rozwiązaniem jest zdalne otwieranie tylnej klapy zarówno przyciskiem na desce rozdzielczej, jak i w breloczku od kluczy. Zabezpiecza to przed otwarciem bagażnika z zewnątrz przez osoby niepowołane.

BEZPIECZEŃSTWO - Ograniczona oferta

Focus, tak samo jak inne modele Forda, dobrze radzi sobie w próbach zderzeniowych. W testach przeprowadzonych przez niezależną organizację Euro-NCAP uzyskał cztery gwiazdki na pięć możliwych, czyli wynik co najmniej dobry. Jego odporność na zderzenia boczne oceniono na 83%, czyli bardzo wysoko. Na wysoki poziom bezpieczeństwa samochodu, poza sztywną budową nadwozia, niemały wpływ mają takie elementy wyposażenia seryjnego odmiany X100 jak cztery poduszki powietrzne (dwie przednie i dwie boczne) czy ABS.

Sprzedawana po promocyjnych cenach wersja jubileuszowa X100 ma jednak także wady - polskim dealerom są dostarczane samochody wyposażo- ne w z góry określony sposób, toteż nie ma możliwości doposażenia ich w te elementy, które montuje się tylko na taś-mie produkcyjnej. Tak jest na przykład z systemem stabilizacji toru jazdy ESP instalowanym w samochodach nieobjętych promocją.

OCENA KOŃCOWA - Zasłużona popularność

Jak w kilku zdaniach ocenić testowane auto? Podobnie jak pozostałe obecnie produkowane modele tej marki, Focus został solidnie wykonany i - jak wykazują statystyki - plasuje się w czołówce najmniej awaryjnych aut. Wystarczy przejechać się tym samochodem - doskonałe zawieszenie oraz dynamiczny, oszczędny, a także cichy silnik tłumaczą rynkowe powodzenie Focusa TDCi.

Więcej o:
Copyright © Agora SA