Konfrontacje: Alfa Romeo 147 1.6 TS Distinctive/Audi A3 1.6 Ambition/BMW 316ti Compact

W klasie aut kompaktowych chyba każdy znajdzie dla siebie ciekawą ofertę. Również ci bardziej wybredni, którzy szukają eleganckiego czy sportowego samochodu.

Alfa Romeo 147 1.6 TS Distinctive 72 500 zł, Audi A3 1.6 Ambition 83 640 zł, BMW 316ti Compact 91 961 zł

Skonfrontowaliśmy trzech, chyba najbardziej ekskluzywnych, przedstawicieli segmentu C. Eleganckie, nowe na rynku Audi A3, sportową Alfę Romeo 147 i rasowe BMW 3 Compact, które wiosną tego roku przeszło drobną modernizację. Całe trio testowaliśmy w wersjach z podstawowymi silnikami benzynowymi.

Styl - Alfa wciąż piękna

Wygląd takich samochodów odgrywa istotną rolę. Kto wydaje na auto tej klasy 70-90 tys. zł, chce w zamian otrzymać nie tylko dobre wyposażenie, ale i ciekawe stylistycznie nadwozie.

Alfa Romeo 147 to nadal jeden z najładniejszych kompaktów. Wspaniale wystylizowany przód i efektowne akcenty - np. chromowane klamki - sprawiają, że ,,147" budzi emocje. Wybór tego auta często jest wynikiem fascynacji, a nie chłodnej kalkulacji.

Najnowsze A3 nie wyróżnia się tak bardzo, choć już z daleka można rozpoznać typowe kształty Audi. Groźnie wyglądający przód z maską skośnie zachodzącą na światła oraz bardzo mocno ścięty tył karoserii to najbardziej charakterystyczne elementy tego modelu.

Najmniej przekonuje mnie sylwetka BMW. Samochód prezentuje się znośnie wyłącznie na 17-calowych kołach dostępnych w opcji. Przy seryjnych obręczach karoseria wydaje się, szczególnie z tyłu, zbyt ciężka. Compact wygląda nobliwie, ale brakuje mu polotu, którym kusi Alfa Romeo.

Model 147 oferowany jest w wersjach trzy- i pięciodrzwiowej. Kompaktowe Audi i BMW sprzedawane są wyłącznie z nadwoziami trzydrzwiowymi. Audi przygotowuje też sportowe kombi, ale na tę odmianę musimy poczekać do 2004 roku.

Mimo że ,,147" to najstarszy samochód w teście, wciąż prezentuje się najbardziej atrakcyjnie. Nowe Audi ma konserwatywną, ale interesującą stylistykę. Compactowi face lifting niewiele pomógł - to ciekawy, choć niekoniecznie najpiękniejszy model BMW.

Koszty i wyposażenie - Drogie BMW, tańsza Alfa

Najbardziej atrakcyjną cenę proponują Włosi. Za model 147 1.6 TS Distinctive zapłacisz 72 500 zł. W porównaniu z konkurentami to bardzo kusząca oferta. A3 z silnikiem 1.6 i wyposażeniem Ambition jest droższe o niemal 11 tys. zł - kosztuje 83 640 zł. Na zakup BMW musisz pobrać z konta jeszcze więcej - 91 961 zł. Na usprawiedliwienie Compacta warto dodać, że model 316ti ma największą (1796 cm3) i najmocniejszą (115 KM) jednostkę napędową.

Również z oferowanym wyposażeniem seryjnym "147" plasuje się przed niemieckimi konkurentami. Sześć poduszek powietrznych i ABS to standard dla całej trójki. Alfa jako jedyna ma montowane bez dopłaty automatyczną klimatyzację i odtwarzacz płyt kompaktowych. Lakier metaliczny to wydatek 1800 zł.

Audi opcjonalnie, a BMW seryjnie instaluje system kontroli toru jazdy (TC), którego w Alfie Romeo z podstawowym silnikiem nie otrzymasz wcale. Jednak za resztę wyposażenia niemieccy producenci każą sobie słono płacić. Automatyczna klimatyzacja kosztuje w Audi prawie 7500 zł, tańszej manualnej nie można w ogóle zamówić. Radio z CD to kolejne 4012 zł, lakier metaliczny - 2576 zł. W BMW ekstradodatki są trochę tańsze. Za ręcznie sterowaną klimatyzację zapłacisz 3362 zł (za automatyczną - 5132 zł), radioodtwarzacz CD - 1946 zł, a za lakier metaliczny - 2299 zł.

Cała trójka jest bardzo droga. Nie należy zapominać, że testowane modele zostały wyposażone w najsłabsze jednostki napędowe, przy mocniejszych silnikach ceny tych trzydrzwiowych samochodów sięgają stu i więcej tysięcy złotych. Oferta innych wersji silnikowych jest bardzo bogata. Alfa Romeo proponuje trzy motory benzynowe, w tym najmocniejszy 3.2 GTA (250 KM) za 142 900 zł i dwie jednostki Diesla - 1.9 JTD (115 KM i 140 KM). Z ręką na sercu wszystkie wymienione silniki można polecić, zwłaszcza diesle. Audi na razie ma w ofercie dwa silniki wysokoprężne 2.0 TDI (140 KM) i 1.9 TDI (105 KM) i dwa benzynowe - testowany 1.6 oraz 2.0 FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa (150 KM). BMW proponuje trzy wersje zasilane benzyną 1.8 (115 KM), 2.0 (143 KM) i 2.5 (192 KM) oraz dwa diesle 2.0 (115 KM, 150 KM).

To oczywiste, że najtańszy i najlepiej wyposażony samochód wygrywa. Alfa Romeo otrzymuje 3,5 punktu. Czemu tak mało? Bo należy do klasy popularnych kompaktów, a i tak dużo kosztuje. Audi jest tańsze od BMW - 2,5 punktu. Konkurent z Monachium ma wprawdzie tańsze dodatki i jest lepiej wyposażony, ale nieznacznie przegrywa (2 punkty), bo w Polsce oferuje nieco gorsze warunki gwarancji.

KOSZTY I WYPOSAŻENIE (max *****)

Alfa Romeo 147 *** 1/2

Audi A3 ** 1/2

BMW 3 Compact **

Jazda - Przyjemność za kierownicą

Testowane modele należą do grupy aut najlepiej prowadzących się w tej klasie. Prym wiedzie BMW 316ti. Precyzyjny układ kierowniczy i tylny napęd pozwalają czerpać z jazdy naprawdę dużo przyjemności. Ten samochód prowadzi się bardzo przyjemnie, choć w sytuacjach krytycznych wymaga od kierowcy o wiele większej wprawy niż przednionapędowi konkurenci.

Alfa wygląda sportowo i tak też zachowuje się na drodze. Dzięki czułemu wspomaganiu, które reaguje zmianą toru jazdy nawet na najmniejszy ruch kierownicą, "147" jeździ bardzo zwinnie. Pomaga w tym też sprężyste zawieszenie.

A3 jest najbardziej neutralne w prowadzeniu. Za kierownicą tego samochodu czujesz się pewnie w każdej sytuacji. Tylko silnik mógłby być mocniejszy - 102 konie mechaniczne z trudem dają sobie radę. Przy podjazdach auto wyraźnie traci prędkość i wymaga zredukowania biegu. Silnikowi brakuje dynamiki, wolno wkręca się na obroty, aby uzyskać przyzwoite przyspieszenie, trzeba zmusić strzałkę obrotomierza, by przesunęła się prawie na czerwone pole. Audi powinno pomyśleć o silniku, który wypełni lukę pomiędzy jednostką 1.6 (102 KM) i 2.0 FSI (150 KM).

Mimo teoretycznie gorszej charakterystyki silnika (niższy moment obrotowy osiągany przy wyższych obrotach niż w Audi) kierowca Alfy Romeo odnosi wrażenie, że włoski samochód przyspiesza o wiele lepiej niż jego niemiecki konkurent. Motor jest żwawszy, szybko wchodzi w górny zakres obrotów, choć okupione jest to wyższym poziomem hałasu.

Najlepiej wypada jednostka BMW. Mimo oznaczenia modelu 316ti silnik ma pojemność 1796 cm3. Motor z układem Valvetronic rozwija moc 115 KM, jest elastyczny i oszczędny. Zużycie paliwa waha się pomiędzy 6,2 a 8,0 l/100 km. To o litr mniej od konkurencji. Dzięki największej mocy BMW uzyskuje najlepsze osiągi.

Cała trójka prowadzi się bardzo dobrze. Wygrywa BMW 3 Compact, nie tylko dzięki najlepszym właściwościom jezdnym, ale i znakomitemu silnikowi - cichemu, oszczędnemu i dynamicznemu. "316ti" zasłużyło na 4 punkty. Alfa 147 jest bardzo dynamiczna - jedyną słabością są mniej wydajne i szybko przegrzewające się hamulce. Nowym A3 jeździ się przyjemnie, jednak jednostka napędowa rozczarowuje małą dynamiką - do tego auta 102-konny silnik jest po prostu za słaby. Oba modele otrzymują po 3,5 punktu.

Jazda (max ***** )

Alfa Romeo 147 ***1/2

Audi A3 ***1/2

BMW 3 Compact ****

Funkcjonalność i jakość

Dobrze wykończone, mniej funkcjonalne

W każdym z testowanych samochodów w środku wystarczy miejsca dla czterech osób. Mimo braku drugiej pary drzwi dostęp do tylnej kanapy jest dobry. W Audi dzięki systemowi Easy Entry tylne miejsca zajmuje się najwygodniej. BMW ma najbardziej komfortowe fotele i oferuje kierowcy najlepszą pozycję za kierownicą.

Jakość wykończenia modelu 147 zadowala, choć materiały nadal ustępują tym używanym w Audi i BMW. Deska rozdzielcza ma sportowy wygląd - podkreślają to głęboko wtopione okrągłe liczniki i aluminiowe wstawki na środkowym panelu.

Sportowej atmosfery trochę brakuje w Audi. Stylizacja jest poprawna, ale... nudna. Oryginalnie zaprojektowane elementy, np. nawiewy czy środkowy tunel, już tak nie cieszą, bo znamy je z innych modeli Audi, m.in. z TT.

W BMW koniecznie trzeba zainwestować w lepszą, pokrytą skórą kierownicę - montowana seryjnie jest po prostu brzydka. Poza tym jakość materiałów, czytelność wskaźników i ergonomia plasują się na najwyższym poziomie.

Audi ma największy bagażnik. Zmieści się w nim 350 l - o 40 l więcej niż w BMW. Alfa oferuje tylko 280 l. Również po rozłożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika ,,147" jest najmniejsza - 1030 litrów (Audi i BMW - po 1100 litrów).

Audi A3 wygrywa - okazuje się najbardziej funkcjonalne - 4 punkty. BMW i Alfa 147 remisują - po 3 punkty. Alfie Romeo odjęliśmy punkty za mały bagażnik i minimalnie gorszą jakość wykończenia wnętrza, BMW - za zbyt małą ilość miejsca na nogi pasażerów z tyłu. W sumie wszystkie trzy modele nie są z funkcjonalnością "za pan brat".

FUNKCJONALNOŚĆ I JAKOŚĆ (max *****)

Alfa Romeo 147 ***

Audi A3 ****

BMW 3 Compact ***

Bezpieczeństwo

Alfa bez ESP

Sześć poduszek oraz ABS to standard w testowanych autach. Alfa i BMW mają seryjnie montowane także kurtyny, w A3 trzeba za nie ekstra zapłacić. Natomiast kontrolę trakcji i ESP oferują z podstawowymi silnikami tylko niemieccy producenci, przy czym Audi - tylko w opcji. Szczególnie w wyposażonym w tylny napęd BMW to bardzo przydatny układ.

Test zderzeniowy najgorzej przeszedł włoski kompakt - tylko trzy gwiazdki. To niezadowalający wynik. Do tego dochodzi układ hamulcowy, który szybko ulega zmęczeniu cieplnemu. Na wynik testu zderzeniowego "147" Alfa Romeo już nie ma wpływu, jednak na udoskonalenie hamulców - jak najbardziej.

BMW może się pochwalić czterema gwiazdkami w teście zderzeniowym i bardzo sprawnym układem hamulcowym. Nowe A3 nie przeszło jeszcze testu EuroNCAP, jednak powinno zdać go z dobrym wynikiem - tak jak inne modele tej marki.

BMW i Audi otrzymują po 4,5 punktu za bogate wyposażenie dbające o nasze bezpieczeństwo. Alfa, choć pod względem wyposażenia brakuje jej niewiele (ESP mógłby być dostępny w opcji), powinna poprawić hamulce - 4 punkty.

BEZPIECZEŃSTWO (max *****)

Alfa Romeo 147 ****

Audi A3 ****1/2

BMW 3 Compact ****1/2

WERDYKT

Mimo najwyższej ceny BMW 316ti Compact wygrywa konfrontację.

Ma znakomity układ jezdny, oszczędny i mocny silnik oraz tańsze od Audi elementy wyposażenia dodatkowego. A3 - najnowszy kompakt Audi - stracił punkty przez słabą jednostkę napędową. Jednak to dobry, nowoczesny samochód, choć drogi. Alfa Romeo ustępuje mu mimo niskiej ceny, dobrych właściwości jezdnych i bogatego wyposażenia seryjnego - "147" za dużo pali i jest mniej funkcjonalna. Ocenę włoskiego auta obniża też niższa odporność układu hamulcowego na przegrzanie.

Jak daleko Zajedziesz? *

Największy zasięg ma oszczędne BMW - bez wizyty na stacji

benzynowej dojedziesz nim z Gdańska do Wiednia (830 km).

Alfa Romeo - 741

Audi A3 - 618

BMW 3 Compact - 887

Zasięg wyliczony na podstawie testowego zużycia paliwa

Więcej o:
Copyright © Agora SA