Mitsubishi Colt 1.3 Invite

Pięciodrzwiowe nadwozie i silnik o niewielkiej pojemności idealnie pasują do miejskiego hatchbacka. Przekonaj się, jak takie połączenie sprawdza się w nowym Mitsubishi Colcie.
Koncern słynący głównie z piekielnie szybkich aut rajdowych i rasowych terenówek chce podbić rynek aut miejskich. Nowego Colta zaprojektowano pod gusta Europejczyków (produkcja w holenderskiej wytwórni). Czy jednak jest na tyle europejski, by zwyciężyć z miejscową konkurencją? Sprawdzamy to w teście.

Styl. Atrakcyjna linia

Odnoszę wrażenie, że po kilku latach względnej stagnacji Japończycy zaczynają coraz bardziej przykładać się do wyglądu swoich aut. Stylizację całkowicie zmieniły takie firmy jak Nissan, Toyota i Suzuki, a teraz także Mitsubishi. Nowy Colt kusi wyglądem i wspólnym rodowodem z ekskluzywnym Smartem ForFour. Śmiało może konkurować z europejską czołówką w tej klasie. Linia nadwozia przyciąga wzrok.

Koszty i wyposażenie. Drogo, ale bogato

Wersja 1.3 jest średnio o 5 tys. zł droższa od 1.1 i około 3 tys. zł tańsza od topowej 1.5 o mocy 109 KM. Najbardziej liczy się jednak relacja do ceny konkurentów. Popularny Fiat Punto z silnikiem 1.4 16V o mocy 95 KM w wersji Dynamic z klimatyzacją kosztuje 52 tys. zł, HondaJazz 1.4i LS z klimatyzacją - 54 100 zł, a Peugeot 1.4 16V XS z klimatyzacją - prawie 55 tys. zł. Są to więc ceny bardzo porównywalne, choć obiektywnie wcale nie takie niskie. Mankamentem Colta - jak wielu aut o dalekowschodnim rodowodzie - jest z góry ustalona lista wyposażenia (Inform lub Invite), w której niewiele już można zmienić. To dziwne, biorąc pod uwagę, że auto jest produkowane w Europie. Z drugiej jednak strony wyposażenie testowanej przez nas wersji Invite nie dawało powodów do narzekań. Jak na auto miejskie jest bardzo bogate. Fabrycznie montowana klimatyzacja może chłodzić napoje w schowku, nie trzeba dopłacać za szufladę pod fotelem pasażera, seryjnie montowane radio wysokiej klasy ma odtwarzacz CD. (71/80 pkt)

Jazda. Mistrz prostej?

Od kiedy pamiętam, Colty zawsze były samochodami dynamicznymi. Nie inaczej jest w wypadku tej wersji. Silnik o mocy 95 KM doskonale radzi sobie z autem ważącym poniżej tony. Przyspieszenie na poziomie 11 s jest bardzo przyzwoite, a prędkość maksymalna - 180 km/h - daleko wykracza poza granice rozsądku. Jednostka napędowa chętnie wkręca się na obroty i dzięki dobrze dobranym przełożeniom skrzyni biegów zapewnia autu dobrą elastyczność. Niestety, przy dynamicznej jeździe jej mankamentem okazuje się dość wysoki poziom hałasu. Do osiągów silnika nie dorasta jednak zawieszenie. Jest mało przewidywalne i niezbyt właściwie zestrojone. Oczywiście przy spokojnej jeździe niczego złego nie zauważymy, ale w krytycznej sytuacji auto może zaskoczyć nagłym przejściem z podsterowności do silnego zarzucania tyłem. To mankament Colta. Tacy konkurenci jak Punto, Clio II czy nawet Ignis pod tym względem zostawiają go daleko w tyle. (60/100 pkt)

Funkcjonalność i jakość. Diabeł tkwi w szczegółach

Z dalszej perspektywy wnętrze wygląda bardzo przyjemnie. Ciekawe zestawienie szarości deski rozdzielczej z niebieskimi dodatkami daje niemęczący wzroku kontrast. Jednak bliższy kontakt z materiałami nie pozostawia złudzeń - wpływ księgowego na jakość plastików jest aż nadto oczywisty. Nieprzyjemne w dotyku i twarde jak deska wykończenie nie pasuje do auta za ponad 50 tys. zł. Fotele testowanego przez nas egzemplarza - choć w atrakcyjnym kolorze - także nie zachwycają. Najbardziej denerwuje mały zakres regulacji pochylenia oparcia do pionu. W połączeniu z brakiem osiowej regulacji kierownicy powoduje, że albo musimy podkurczać nogi, albo prowadzić z niebezpiecznie wyprostowanymi rękami. Nie wiadomo, co gorsze. Tylna kanapa ma możliwość wzdłużnego przesuwania, a także zmiany kąta pochylenia oparcia. To bardzo praktyczne rozwiązania, ale i tu odkryłem usterkę - z niewyjaśnionych przyczyn tylna kanapa podczas jazdy czasami zaczyna skrzypieć z intensywnością przyprawiającą o drgawki. Ani jednego słowa krytyki nie mogę natomiast powiedzieć na temat radio-odtwarzacza. W kategorii czułości odbiornika na stacje radiowe wystawiłbym mu notę sześciu punktów na... pięć możliwych. Powodów do narzekań nie daje także sam dźwięk wydobywający się z baterii sześciu głośników - jest wyraźny i soczysty. (44/60 pkt)

Bezpieczeństwo. Klasa średnia

Colt prezentuje bardzo przyzwoity poziom wyposażenia. Seryjnie ma cztery poduszki powietrzne i ABS. Jednak mankamentem jest to, że w żaden sposób nie można tego standardu wzbogacić. Nie ma ani poduszek kurtynowych, ani układu stabilizacji jazdy ESP - choć rzeczywiście w naszym kraju rzadko znajdują one amatorów. Cieniem na poziomie bezpieczeństwa czynnego kładzie się słabe prowadzenie, a w szczególności nerwowa praca tylnej osi. Niewiele można powiedzieć na temat odporności zderzeniowej, gdyż auto nie było jeszcze badane przez EuroNCAP. Według zapewnień konstruktorów strukturę nadwozia zbudowano, wykorzystując najnowsze technologie w tej dziedzinie, a wieloletnia solidność koncernu Mitsubishi daje podstawy, by w to wierzyć. (45/60 pkt)

Ocena końcowa. Z umiarem

Mitsubishi Colt to niewątpliwie ciekawy pojazd, przyciągający zarówno ciekawą stylizacją, jak i renomą japońskiego koncernu. Bardzo dobre wrażenie robi dynamiczny silnik. Samochód ma też swoje wady. Denerwuje przede wszystkim kiepskie prowadzenie auta na zakrętach. W codziennej eksploatacji na jaw wychodzą również niedostatki ergonomii. Mimo to Colt ma szansę na nawiązanie walki w segmencie B. Za 50-55 tys. zł trudno bowiem znaleźć samochód idealny pod każdym względem.

plusy - minusy

  • dynamiczny silnik
  • atrakcyjna sylwetka
  • bardzo dobry radioodtwarzacz
  • słabo trzymające zawieszenie
  • niskiej jakości materiały wykończeniowe
  • wady ergonomii

    Wynik testu

    koszty i wyposażenie (71/80 pkt)
    jazda(60/100 pkt)
    funkcjonalność i jakość(44/60 pkt)
    bezpieczeństwo (45/60 pkt)
    werdykt(220/300 pkt)
    Nowy Colt może śmiało konkurować z europejską czołówką w tej klasie

    Plastiki użyte do wykończenia wnętrza są twarde i nieprzyjemne w dotyku

    Mały zakres regulacji pochylenia oparcia do pionu to wada. Tylna kanapa ma możliwość wzdłużnego przesuwania

    Pojemność bagażnika Colta jest zadowalająca

  • DANE TECHNICZNE

    Mitsubishi Colt 1.3

    segment rynku: klasa B
    nadwozie: hatchback, 5-drzwiowe
    silnik: benzynowy 1332 cm3, rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy
    moc maksymalna: 95 KM (70 kW) przy 6000 obr/min
    maks. moment obr.: 124 Nm przy 4300 obr/min
    przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1 s
    prędkość maksymalna: 180 km/h
    skrzynia biegów: ręczna, 5-biegowa
    napęd: na przednie koła
    zawieszenie: przód - kolumny McPherson, tył - belka skrętna
    hamulce: przód tarczowe wentylowane, tył - bębnowe
    ogumienie: 175/65 R 14
    wymiary (dł./szer./wys.): 3870/1695/1550 mm
    rozstaw osi: 2500 mm
    masa własna: 970 kg
    ładowność:490 kg
    pojemność bagażnika: 315/595 l
    pojemność zbiornika paliwa: 47 l
    zużycie paliwa (w mieście/na trasie/średnie):7,8/4,8/5,8 l/100 km
    OSIĄGI (mierzone przy 9°C na suchej nawierzchni, samochód wyposażony w opony letnie)

    PRZYSPIESZENIE (s)

    0-80 km/h:7,5
    0-100 km/h: 11,2
    0-120 km/h:15,8
    0-400 m:18,2
    ELASTYCZNOŚĆ (s)

    60-100 km/h (IV) 12,0
    80-100 km/h (IV) 6,3
    80-120 km/h (V) 21,8
    100-120 km/h (V) 11,7
    droga hamowania (m)100-0 km/h 41
    ZUŻYCIE PALIWA (l/100 km)średnie - 7,3
    Ceny

    WYPOSAŻENIE

    Cena wersji testowanej i podstawowej Mitsubishi Colt 1.3 Invite54 890 zł
    standard

    poduszki czołowe kierowcy i pasażera, boczne

    ABS z korektorem rozkładu siły hamowania EBD

    szyby i lusterka sterowane elektrycznie

    zamek centralny

    immobilizer

    lampy przeciwmgielne

    mocowanie fotelika Isofix

    radioodtwarzacz CD

    klimatyzacja automatyczna

    lakier metaliczny 1500 zł
    KOSZTY

    gwarancja

    na pojazd3 lataograniczenie przebiegu 100 tys. km
    na perforację12 latmożliwość
    na lakier 3 lataprzedłużenia brak
    eksploatacja

    pierwszy przegląd (po 20 tys. km)450 zł
    koszt pełnego baku*187 zł
    KOSZT ROCZNEJ EKSPLOATACJI (15 tys./30 tys. km)

    paliwo*4358/8716 zł
    przegląd-/450 zł
    razem4358/9166 zł
    ubezpieczenie pakiet OC/AC/NW

    oferowane u dilerów Mitsubishi5,6% Allianz
    kredyt (procedura uproszczona - 20% wpłaty własnej, na 3 lata)

    oferowany u dilerów Mitsubishi12,47% PTF Bank
    * benzyna bezołowiowa 3,98 zł/l, Orlen, 01.04.2005

    Cena wersji testowanej i podstawowej

    54 890 zł

    Więcej o: