Mitsubishi Carisma (1995-2004) - opinie Moto.pl

Jak bardzo niezawodny jest ten produkowany w Holandii japoński samochód?

Kupiliśmy japońskie auto renomowanego producenta. Co prawda wyprodukowano je w Europie, w "odlotowym" kraju (Holandia), na płycie podłogowej wspólnej ze szwedzkim Volvo. Z francuską skrzynią biegów. I silnikiem (diesel). Czy taka kooperacja może zaowocować bezawaryjnym, precyzyjnie zmontowanym autem?

Oczywiście, że tak! Szkoda tylko, że tym razem się nie udało

Metryczka

Auto zaprezentowano w 1995 roku jako pięciodrzwiowy liftback. Rok później ofertę wzbogacił jeszcze zgrabniejszy sedan. Silniki benzynowe to przede wszystkim 1.6 (znane z lancera) i 1.8, oba z wielopunktowym wtryskiem paliwa. W 2000 roku pojawił się także w sprzedaży (jako jeden z pierwszych na świecie) silnik z bezpośrednim wtryskiem (paliwo dostarczane jest bezpośrednio do komory spalania pod bardzo wysokim ciśnieniem). Motor oznaczony symbolem 1.8 GDI miał sporą moc (ok. 125 KM) i zużywał niewiele paliwa - średnio 20 proc. mniej niż tradycyjne silnik. Tak przekonstruowana (ok. 150 nowinek technicznych) jednostka napędowa dała się jednak we znaki niektórym z właścicieli, podobnie zresztą jak silnik Diesla o pojemności 1.9 - początkowo sprzedawany z turbiną, potem bez, a następnie jako common rail.

Bolączki

Instalacje gazowe

W silnikach 1.6 może wystąpić przedwczesne (ok. 150 000 km) wypalenie uszczelki pod głowicą. W silnikach GDI instalacji gazowej radzimy nie zakładać - podobno nie radzą sobie z tym nawet Holendrzy.

Silnik 1.6 przed modernizacją (2000 r.)

miał małe problemy z cewkami zapłonowymi, w dieslu często przegrzewały się i pękały głowice (według fachowców winna była zła lokalizacja turbosprężarki). Modernizacja początkowo polegała na usunięciu turbiny.

Diesle z systemem common rail nie sprawiają problemów.

Silnik 1.8 GDI

to chyba najsłabszy pomysł Mitsubishi ostatnich lat. Część kłopotów to wina złego paliwa (producent zaleca przynajmniej 95 oktanów, przypadkowe tankowanie może nas kosztować nawet 7000 zł - przybliżony koszt wymiany pompy wysokiego ciśnienia). Jednak niektórzy właściciele Carismy GDI mają kwaśne miny, mimo że tankują na sprawdzonych stacjach. Silnik czasem kaprysi - nagle podczas jazdy we wstecznym lusterku zobaczymy kłęby ciemnego dymu. Silnik gaśnie. Po kilku minutach da się uruchomić, warto jednak zdjąć na chwilę jedną z klem akumulatora (żeby zrestartować komputer). Jedna ze 150 nowinek, prawdopodobnie któryś z systemów elektronicznych miał ochotę "zalać" silnik paliwem.

Podczas wymiany oleju musimy się przygotować na widok ciemnej i brudnej jak w dieslu cieczy. Zalecane częste wymiany i specjalne płukanki. Ten typ tak ma.

Tulejki lewarka skrzyni biegów (nie dotyczy GDI)

Objawy to kłopoty z pierwszym i wstecznym biegiem. Koszt to blisko 200 zł. Zalecamy możliwie szybką naprawę lub delikatność i wyrozumiałość (ew. coś na uspokojenie). Szukanie biegu na siłę może spowodować trwałe uszkodzenie skrzyni.

Wycieraczki

a raczej cięgna wykonane są ze zbyt delikatnego tworzywa. Niestety musimy kupić cały mechanizm (bez silniczka) i wydać od 500 do 1000 zł.

Silniczek spryskiwacza

może to przypadek, ale milknie na zawsze (zaciera się) najczęściej po 100 000 km przebiegu lub trzech latach eksploatacji.

Hamulce (pierwszy montaż)

potrafią piszczeć. Zalecamy wymianę na japońskie zamienniki.

Czy wiesz że

W czasie drugiej wojny światowej Mitsubishi dostarczało na front doskonały myśliwiec ZERO. A już w 1946 roku sztandarowym produktem był noszący dumną nazwę Silver Pigeon skuterek (skutek demilitaryzacji).

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Jacek Balkan

Więcej o:
Copyright © Agora SA