Wzrost sprzedaży aut hybrydowych. Jakie modele najchętniej wybieracie?

Na całym świecie od wielu lat rośnie sprzedaż samochodów z napędem hybrydowym. Widać to także na rynku polskim, gdzie hybrydy coraz częściej wypierają diesle.

Samochody hybrydowe oferowane są w podobnej cenie, co auta z silnikami wysokoprężnymi, ale zużywają mniej paliwa. Dodatkowo są pozbawione awaryjnych i drogich podzespołów, takich jak rozruszniki, alternatory, turbosprężarki czy dwumasowe koła zamachowe. Nie posiadają też skomplikowanego układu SCR. Przede wszystkim jednak nadają się idealnie do eksploatacji w mieście. Samochody z napędem hybrydowym potrafią pokonywać małe odległości wyłącznie na silnikach elektrycznych, w ogóle nie zużywając paliwa. Choć nominalnie dystans ten ogranicza się do kilku kilometrów, w czasie jazdy auto hybrydowe korzysta z silnika elektrycznego wielokrotnie, gdyż akumulator jest nieustannie ładowany podczas hamowania. Dlatego jak pokazały badania przeprowadzone na Uniwersytecie Rzymskim, hybryda może poruszać się w warunkach miejskich bez włączania silnika spalinowego przez około 70% czasu jazdy. Tymczasem diesle w czasie ciągłej jazdy po mieście nie tylko spalają znacznie więcej ON niż w trasie, ale jazda w mieście powoduje szybsze zapychanie się filtra cząstek stałych, którego wymiana to znaczące koszty.
Jak okazuje się w praktyce, nie każdy producent chce wyeliminować problemy z dieslem. Na przykład Francuzi (między innymi w DS 5) oferują układ hybrydowy z silnikiem wysokoprężnym.

Samochody hybrydowe

Napęd hybrydowy wykorzystuje wolnossący silnik benzynowy i jeden lub kilka silników elektrycznych. Ciekawostką może być Toyota RAV4, SUV z napędem na obie osie, która nie posiada wału napędowego. Zamiast niego na tylnej osi znajduje się dodatkowy silnik elektryczny.
Zadaniem silnika elektrycznego jest wspomaganie jednostki spalinowej w czasie dynamicznej jazdy i w trakcie rozruchu. Poza tym silnik elektryczny może napędzać samochód samodzielnie, a także generować prąd z energii odzyskiwanej z hamowania.
Napęd hybrydowy ma trzy wielkie zalety. Po pierwsze wydajnie zmniejsza zużycie paliwa (auto kompaktowe zużywa średnio ok 4 l/100 km, SUV 5 l/100 km). Po drugie jest bardzo ekologiczny. Po trzecie - mało awaryjny i nie zawiera drogich w naprawie elementów.


Sprzedaż samochodów hybrydowych w Polsce

Wybór samochodów wyposażonych w napęd hybrydowy jest w Polsce bardzo szeroki. W 2016 roku auta hybrydowe były sprzedawane przez 13 producentów. Oferowali oni łącznie 35 modeli samochodów. Napęd spalinowo-elektryczny można znaleźć w ofercie luksusowy dużych SUV-ów i kompaktowych crossoverów, aut sportowych, limuzyn, samochodów kompaktowych i miejskich.
W 2016 roku liderem sprzedaży samochodów hybrydowych w Polsce była kompaktowa Toyota Auris, chętnie kupowana przez przedsiębiorców i dostępna w wersjach hatchback i kombi - sprzedaż Aurisa Hybrid wyniosła 3560 sztuk. Na drugim miejscu znalazła się hybrydowa wersja Toyoty RAV4 (2110 sprzedanych egzemplarzy), a na trzecim najmniejsza i najtańsza hybryda na rynku, czyli miejska Toyota Yaris.

Jak wyglądała sprzedaż hybrydowych SUV-ów i crossoverów? Poza wspomnianym wcześniej liderem, czyli RAV 4 Hybrid, na polskim rynku dobrze radził sobie nowy kompaktowy crossover Toyoty, czyli model C-HR, którego sprzedaż tylko w grudniu wyniosła 361 sztuk. Lexus NX znalazł 531 nabywców, Lexus RX 386, a hybrydowe Volvo XC90 - 142. Hybrydowa Kia Niro znalazła 182 nabywców, a Mistubishi Outlander PHEV - 90. Poza tym na polskim rynku sprzedano 5 hybrydowych SUV-ów Porsche.
W Polsce znalazło się także 14 kupców sportowego hybrydowego Lexusa RC. Z kolei BMW i8 zostało kupione przez 26 osób. Bawarski koncern znalazł także 55 nabywców na miejski model i3.

Liderem rynku aut hybrydowych nadal pozostaje Toyota, która od debiutu Priusa w 1997 roku sprzedała to dziś ponad 10 milionów aut hybrydowych. Tajemnica sukcesu jest prosta: Toyota oferuje najtańsze hybrydy na świecie, z kompaktowym Aurisem i miejskim Yarisem na czele. Konkurencja natomiast skupia się przede wszystkim na stosowaniu napędu hybrydowego w pojazdach bardzo drogich, luksusowych, niedostępnych cenowo dla większości nabywców. Drugi atut to niezawodność pojazdów Toyoty - hybrydowe Priusy od lat są na czele rankingów m.in. ADAC i Consumer Reports. Aktualnie japoński koncern oferuje 33 modele z napędem hybrydowym, sprzedawane w 90 krajach.

W 2016 roku na terenie całej Europy Toyota sprzedała 249 tysięcy aut z napędem hybrydowym, czyli o 49 proc. więcej niż w roku 2015. Hybrydy stanowiły niemalże jedną trzecią całej sprzedaży na terenie Starego Kontynentu (łącznie 928,5 tys. aut, 6 proc. więcej niż w 2015 roku).

W ostatnim czasie coraz więcej producentów stara się wprowadzać auta hybrydowe do swojej oferty (np. Ford z hybrydowym Mondeo), ale większość europejskich koncernów motoryzacyjnych dalej preferuje downsizing silników benzynowych oraz jednostki wysokoprężne. Czas oraz zainteresowanie nabywców w najbliższych latach pokażą, która droga była słuszniejsza.