Wyprodukowana na początku lat 70. w zakładach PZL Mielec maszyna przez szereg lat służyła jako samolot treningowy w Siłach Powietrznych RP . Wojskową służbę zakończyła w 2001 roku, a w kolejnym została wykupiona z Agencji Mienia Wojskowego przez pilota Jurgisa Redutko, z zamiarem przywrócenia jej do stanu lotnego i wcielenia do lotnictwa cywilnego. Po uzyskaniu wszystkich pozwoleń na zrealizowanie tej wizji rozpoczął się żmudny proces odbudowy Iskry, który trwał trzy lata . Tylko dzięki wytrwałości nowego właściciela byłej wojskowej maszyny doszło w końcu do jej pierwszego lotu próbnego, który miał miejsce w październiku 2006 roku na lotnisku w Modlinie.
Dowodem na znaczenie tego osiągnięcia jest niewątpliwie fakt, że na świecie odrestaurowano tylko cztery wojskowe samoloty tego typu, a polska Iskra jest jak na razie jedyną w Europie. Warto wspomnieć, że to pierwsza w Polsce cywilna maszyna wojskowa, doprowadzona do stanu używalności .