MiG-29 Fulcrum

Flagowa maszyna ZSSR, z założenia mająca stanowić konkurencję dla amerykańskich F-16, została skonstruowana w latach 70.

Nowy radziecki myśliwiec czwartej generacji miał zastąpić samoloty MiG-21 i MiG-23 , które uznano za przestarzałe i szybko spełnił te oczekiwania, przejmując rolę podstawowego radzieckiego samolotu frontowego. Do jego zadań należało zapewnienie powietrznej przewagi atakującym jednostkom naziemnym i obrona atakujących z powietrza maszyn radzieckich przed myśliwcami NATO, takimi jak F-15 i F-16 . Miał też uzupełniać ciężki myśliwiec przewagi powietrznej Su-27 .

Konstruktorzy skupili się więc na osiągnięciu jak najlepszych parametrów lotnych i manewrowych . Samolot wyposażono w tzw. skrzydła pasmowe o dużym skosie i obrysie trapezowym, które zapewniły maszynie stateczność i sterowność. Ponadto MiG-29 i Su-27 były pierwszymi w ZSRR samolotami taktycznymi, w których zastosowano turboodrzutowe silniki dwuprzepływowe . Kolejną innowacją było zastosowanie radaru dopplerowskiego, skonstruowanego na potrzeby śledzenia celów na tle ziemi.

W 1977 roku miał miejsce pierwszy lot próbny nowego myśliwca frontowego, a siedem lat później ruszyła produkcja seryjna.

Do dziś maszyna ta lata w Rosyjskich Siłach Zbrojnych, a także w kilku innych krajach, włączając Polskę.

Siły Powietrzne RP dysponują obecnie 31 egzemplarzami myśliwca MiG-29 , które bazują w Mińsku Mazowieckim oraz w Malborku . Na przełomie lat 80. i 90. pierwsze samoloty tego typu trafiły do naszego kraju prosto z linii produkcyjnej z Rosji. W 1995 roku pozyskaliśmy 10 używanych maszyn od Republiki Czeskiej, przekazując w zamian 11 śmigłowców PZL W-3 Sokół , a w 2004 roku uzupełniliśmy naszą flotę o poniemieckie maszyny, odkupione od Luftwaffe.

Dwa myśliwce MiG-29 w trakcie Pikniku wykonają dynamiczny i pełen huku przelot nad lotniskiem w Góraszce .

Więcej o:
Copyright © Agora SA