TS-8 Bies

TS-8 Bies to pierwsza jedna z pierwszych polskich powojennych konstrukcji lotniczych. Do momentu wprowadzenia do służby samolotu szkolno-treningowego Iskra stanowił podstawowe narzędzie do szkolenia polskich pilotów wojskowych.
W odniesieniu do pierwszego komentarza: To prawda, pierwszą konstrukcją powojenną był LWD Junak zwany TS-9 Junak zaprojektowany w 1947 i produkowany od 1951 roku. Prace nad samolotem TS-8 Bies rozpoczęto w 1953 a produkcję w 1957 roku. Dziękujemy za wskazanie błędu.

TS-8 Bies to rdzennie polska konstrukcja, produkowana w zakładach PZL w Warszawie w latach 50. Jest to właściwie pierwszy nowoczesny samolot, zbudowany w Polsce w okresie powojennym i wyposażony w silnik polskiej konstrukcji. Został opracowany przez zespół konstruktorów w biurze konstrukcyjnym Instytutu Lotnictwa pod kierownictwem inżyniera Tadeusza Sołtyka - stąd oznaczenie "TS". Prototyp oblatano w 1955 roku, a dwa lata później ruszyła produkcja seryjna.

W ciągu trzech lat wyprodukowano blisko 300 tego typu maszyn, przeznaczanych wówczas do szkolenia podstawowego oraz nauki i treningu w akrobacji i w lotach bez widoczności. Bies był doskonale przygotowany do zadań czysto wojskowych, takich jak np. rozpoznanie, ponieważ był w stanie odbywać lot w każdych warunkach pogodowych, zarówno w nocy, jak i w dzień. Na tym samolocie kształcili się piloci samolotów śmigłowych oraz odrzutowych, które wówczas stanowiły podstawę polskiego lotnictwa wojskowego. Warto też wspomnieć, że właśnie za pomocą Biesa polscy lotnicy ustanowili pierwsze po wojnie rekordy międzynarodowe - wysokości (7084), odległości (2884) i prędkości (320 km/h).

Do tych sukcesów niewątpliwie przyczyniły się dobre właściwości pilotażowe i osiągi maszyny oraz jej konstrukcja, ułatwiająca wykonywanie akrobacji. Samolot jest dwumiejscowym wolnonośnym dolnopłatem, z trójkołowym podwoziem, wyciąganym w locie. Zbudowany w całości z metalu, z oszkloną kabiną i pojedynczym, gwiazdowym silnikiem. Jedna z wersji tej maszyny była uzbrojona w karabin maszynowy oraz dwa zaczepy na nieduże bomby. W połowie lat 60. Biesy przestały pełnić nadrzędną funkcję w lotnictwie wojskowych i stopniowo zaczęto zastępować je samolotami odrzutowymi TS-11 Iskra. Ponad 100 maszyn w latach 1966-1978 służyło w lotnictwie cywilnym, w polskich aeroklubach. Nieliczne egzemplarze przetrwały do dziś, a zaledwie kilka z nich jest w stanie pozwalającym na odbywanie lotów.

Więcej o: