De Havilland DH-82 Tiger Moth

Brytyjski samolot Tiger Moth śmiało można nazwać pierwszym udanym samolotem sportowym na świecie i jednym z najbardziej znanych dwupłatowców treningowych.

Ta dwumiejscowa maszyna z odkrytą kabiną ma konstrukcję mieszaną - płaty drewniane, a usterzenie pokryte płótnem i częściowo sklejką. Została zaprojektowana w momencie nagłego rozwoju lotnictwa sportowego, związanego z końcem I wojny światowej. Zapotrzebowanie na tanie, proste i bezpieczne maszyny wówczas wzrosło, więc opracowany w 1930 roku w wytwórni De Havilland samolot odniósł wówczas ogromny sukces komercyjny. Kształcili się na nim także polscy piloci, ponieważ ze względu na doskonałe właściwości pilotażowe Tiger Moth był świetnym samolotem szkolnym, idealnym do nauki ślepego pilotażu i lądowania w przygodnym terenie. Jego doskonałe właściwości lotne pozwalały natomiast na osiąganie dobrych wyników w akrobacji. Te właśnie walory przyczyniły się do olbrzymiej popularności tej maszyny. Wiele z nich z powodzeniem lata do dziś.

Egzemplarz, który w tym roku pokaże się na góraszkowym niebie, należy do polskiego pilota Jacka Mainki, który w 2007 roku pokonał tą maszyną tysiącmilową trasę z Anglii. Maszyna został skonstruowana w 1940 roku w fabryce Morris Motors w Cowley i służyła jako samolot treningowy, m.in. w Królewskich Siłach Powietrznych w czasie Bitwy o Anglię. W 1982 roku przeszła generalny remont, a dwa lata później otrzymała żółte malowanie na wzór standardowego malowania samolotów szkolnych RAF-u z początków lat 50. Jest to pierwszy w Polsce Tiger Moth, który może się poszczycić pełnymi właściwościami lotnymi.

Więcej o: