Consolidated PBY Catalina

Imponujących rozmiarów patrolowa łódź latająca i jednocześnie samolot-amfibia, przystosowany do startu i lądowania na wodzie, o wdzięcznej nazwie Catalina będzie gościć w tym roku na pokazach w Góraszce.

Prototyp tego dwusilnikowego górnopłata amerykańskiej konstrukcji powstał w 1935 roku w wytwórni Consolidated Aircraft Corporation. W kolejnych latach maszyna przeszła wiele modernizacji, a w 1939 roku wyposażono ją w dwa pływaki wsporcze i trójpodporowe podwozie z kółkiem przednim, wciągane w locie, co dało jej możliwości operowania na wodzie. Dodatkowe wyposażenie stanowiły urządzenia radarowe i aparatura fotograficzna. Samolot mógł zabrać na pokład od sześciu do dziesięciu osób.

W czasie II wojny światowej samoloty te używano do rozpoznania, zwalczania okrętów i ratownictwa morskiego. Służyły w lotnictwie amerykańskiej marynarki wojennej oraz we flotach powietrznych Kanady, Australii, Nowej Zelandii, Indii Holenderskich i Wielkiej Brytanii. Wsławiły się między innymi dzięki słynnym akcjom wojennym, takim jak wykrycie niemieckiego pancernika "Bismarck" w 1941 roku, czy zdemaskowanie zespołu inwazyjnego floty japońskiej w 1942 roku w rejonie Midway.

Ten konkretny egzemplarz przez szereg lat był używany jako samolot "wielozadaniowy" przez lotnictwo Kanady i latał w różnych jej prowincjach. Patrolował także południowe rejony Francji, a w trakcie II wojny światowej służył w 413 Eskadrze Tusker w ramach RAF-u w Szkocji oraz brał udział w walkach na Oceanie Indyjskim.

Później Catalina uczestniczyła w bardziej pokojowych misjach, takich jak rozpoznawanie terenu i zwiad fotograficzny z powietrza w rejonie Kanady i Alaski. Została wycofana ze służby wojskowej w 1959 roku i potem kilkakrotnie zmieniała właścicieli, którzy używali jej głównie do gaszenia pożarów z powietrza. Jako tzw. water bomber latała zarówno w Kanadzie jak i we Francji, m.in. w jednostkach rządowych, stacjonujących w Marsylii. Przez wiele lat maszyna była utrzymywana w doskonałym stanie, służąc kolejnym nabywcom i niejednokrotnie latając w towarzystwie o wiele bardziej nowoczesnych maszyn. W sierpniu 2002 roku została wykupiona przez firmę Catalina Aircraft Ltd. Tam samolot przeszedł remont generalny i od marca 2004 roku stacjonuje w bazie Duxford, w Anglii.

Więcej o: