Samochody i motocykle - zacznijmy się szanować

Kraków jako pierwsze miasto w Polsce uczy jak bezpiecznie i zgodnie z przepisami omijać korki motocyklem

Trzy lata temu Wysokie Obroty wraz ze Światem Motocykli i krakowską policją rozwiały wątpliwości, czy motocykliści mają prawo przeciskać się w pomiędzy sznurami samochodów stojącymi w korku i czy mogą w ten sposób wyprzedzać. Wtedy sprawa budziła wiele kontrowersji, ale obecnie jest na tyle oczywista, że miasta zaangażowały się edukację kierowców. Wszystko po to, by przemieszczać się sprawniej i bezpieczniej.

Miejsca wystarczy dla wszystkich

Inicjatorem aktualnej akcji w Krakowie jest Ogólnopolskie Stowarzyszenie Motocyklistów MotoAutostrada, które przy współpracy z miastem, policją i Zarządem Infrastruktury Drogowej i Komunikacji zawiesiło tablice namawiające kierowców samochodów do pozostawienia możliwości przejazdu motocyklistom pomiędzy samochodami. Napis na tablicach „Miejsca wystarczy dla wszystkich” sugeruje, by pozostawić motocyklistom przestrzeń na przejazd i promować jazdę motocyklem pomiędzy skrajnym lewym pasem, a środkowym, bądź pomiędzy dwoma pasami. Takie zachowanie pomoże uniknąć wielu zagrożeń i nieporozumień. Podobną akcję z naklejkami ”Wszyscy się zmieścimy” przeprowadził trzy lata temu Świat Motocykli.

Świat Motocykli

Przypomnijmy zatem z kto jest winny, jeśli kierowca poruszający się w ramach jednego pasa ruchu nagle zmieni kierunek (np. omijając dziurę w asfalcie) i potrąci wyprzedzającego go motocyklistę?

Podinspektor Krzysztof Burdak - szef krakowskiej drogówki
Podinspektor Krzysztof Burdak, szef sekcji ruchu drogowego krakowskiej Komendy Miejskiej Policji. Wielu kierowców nie zna i nie respektuje praw motocyklistów. Motocykliści nie potrzebują do wyprzedzania całego wolnego pasa (zresztą podobnie jak auta). Przeciskając się środkiem pomiędzy stojącymi czy jadącymi autami, nie naruszają przepisów. Zgodnie z prawem "uczestnik ruchu może wyprzedzać prawą stroną, jeśli porusza się w terenie zabudowanym drogą o dwóch pasach w jednym kierunku". Ten przepis dotyczy wszystkich pojazdów.Oczywiście motocykliści powinni zachować bezpieczny odstęp, choć nie jest on określony. Tymczasem kierowców aut przepisy obligują do zachowania metrowego odstępu podczas wyprzedzania motocykla. Dlatego kierowca, który, poruszając się w ramach jednego pasa ruchu, nagle zmieni kierunek (np. omijając dziurę w asfalcie) i zderzy się z wyprzedzającym go motocyklistą, ponosi winę za zdarzenie. Jednak motocyklista, zwłaszcza jadący ze znaczną prędkością, powinien mieć świadomość, że może zostać niedostrzeżony przez kierowcę samochodu. Stąd tak ważne jest wzajemne zrozumienie i ostrożność obu stron.
Szymon Dziawer
Szymon Dziawer "Świat Motocykli"
Wystarczy trochę dobrej woli, by kierowcy aut i motocykli żyli w zgodzie. W wielu krajach kierowcy wypracowali już pewne standardy zachowań. Na paryskim Boulevard Périphérique niepisaną zasadą jest to, że dwoma pasami - środkowym i lewym - auta jadą tak, by pomiędzy nimi zostało miejsce dla jednośladów. I to działa. Miejsca jest tyle, że mknące po nim motocykle i skutery mogą się wyprzedzać! Doskonale byłoby przeszczepić to na nasz grunt, nawet w okrojonej formie. Choć trzeba przyznać, że i u nas kierowcy aut coraz chętniej ustępują miejsca jednośladom. Motocykliści dla własnego bezpieczeństwa powinni konsekwentnie używać tylko jednego z "międzypasów". No i dziękować ustępującym kierowcom skinieniem ręki czy mrugnięciem kierunkowskazów. Gdy zobaczą to inni, chętniej ustąpią nam drogi.


Polscy kierowcy wciąż nie przywykli do obecności motocykli w miastach i wiosną kiedy robi się ciepło pojawia się problem współżycia obu grup. Kwestię przeciskających się motocykli łatwo rozwiązać z pomocą życzliwości i zdrowego rozsądku kierowców.

Motocyklista ma prawo do:

- jazdy równoległej obok innego uczestnika ruchu

- omijania pojazdów stojących w korku, przejeżdżając wolno środkiem

- wyprzedzania z prawej strony na jezdniach o wyznaczonych co najmniej dwóch pasach ruchu służących do jazdy w tym samym kierunku na obszarze zabudowanym

Kierowca samochodu powinien:

- bezwzględnie korzystać z lusterek zanim zmieni pas ruchu

- unikać gwałtownych zmian kierunku jazdy na pasie ruchu

- wyprzedzając motocykl skuter czy rower zachować odległość 1 m

 

Szczepan Mroczek, źródło: krakow.pl; motoautostrada.pl

Więcej o: